Vezi şi: |
(306-16.I.1998) JURNAL CU EMINESCU (II)
Stimaţi companioni de cozerie īn jurul şi īn miezul
logosului, nu-mi luaţi īn nume de rău că rămīn şi azi unde am fost ieri.
Dl
Adrian Raicu este student şi vīnzător la o tarabă cu cărţi din Piaţa
Universităţii. D-sa a călătorit īn India. "Pentru că atunci cīnd am părăsit
Romānia nu ştiam dacă īmi voi revedea ţara, am preferat ca īn locul pumnului de
ţărīnă să port cu mine o carte, de dimensiuni reduse, care īmi īncăpea īn
buzunarul de la cămaşă: ediţia fotocopiată a volumului princeps* Poezii
de Eminescu". Din cīnd īn cīnd, dl
Raicu īşi citea sieşi din această
cărţulie şi "cuvintele nu erau doar simple cuvinte, ci cuvinte care fiinţau,
care īnlăturau īndoiala şi năşteau mirarea... Ele aduceau īn mine ţara mea, mă
contopeau cu ea. Eminescu e omul care a reuşit să divinizeze limba noastră şi
să-i fericească pe cei ce-o īnţeleg". După cum se vede, corespondentului
nostru (chiar dacă se exprimă un pic prea grandilocvent) nu-i trec zadarnic
cărţile prin mīnă.
Dl Ioan Bīrzoi din Bucureşti e de părere că "īn preajma anului
1975, comuniştii au
schimbat prenumele lui Eminescu din Mihail īn Mihai". Stimate domn, vă
īnşelaţi. Schimbarea cu pricina are
rădăcini
mult mai vechi şi comuniştii n-au nici un amestec. Daţi-mi voie
să lămuresc sumar chestiunea. Īntr-adevăr, īn toate actele oficiale, īncepīnd cu
cel de naştere şi sfīrşind cu cel de deces, poetul apare cu prenumele Mihail;
tot aşa e scris şi pe coperta ediţiei princeps a poeziilor. Şi totuşi, īn
materie de onomastică, ultimul cuvīnt nu īl au actele oficiale, ci voinţa
posesorului numelui, exprimată īn practică. Īn documentele pe care le redacta
ca revizor şcolar, de pildă Eminescu iscălea numai cu numele de
familie, precedat de iniţiala M (foto stīnga).
Dar poeziile şi le-a semnat, chiar de la primii paşi, cu prenumele Mihai (alăturat,
dreapta, facsimilul poeziei Amorul
unei marmure, publicată īn Familia din
septembrie 1868). De asemenea, nu doar īn corespondenţa
sa intimă (care-i exprima direct voinţa, fără intermedierea tiparului, unde pot
interveni alte persoane), ci şi īn acte iscălea
Mihai
(stīnga,
jos), acelaşi prenume fiind folosit īn scrisorile
altora care se referă la el (fratele său Matei
facsimil dreapta, jos
sora sa Henrieta sau prietenul Ion Creangă). Aşadar, forma pe
drept cuvīnt
īncetăţenită,
aşa cum susţine şi Dimitrie Vatamaniuc īn vol.15 al ediţiei academice, este
Mihai, pentru că asta a fost voia poetului, fără vreun amestec dinafară, cu atīt
mai puţin al "comuniştilor".
O problemă foarte interesantă
ridică dl Mircea Lazăr din Bucureşti. D-sa observă că īn studiul
Din psihologia poporului romān al lui Dumitru Drăghicescu aparut īn 1907
şi reeditat nu de mult la Albatros, autorul, vorbind de "creatorii de forme
culturale şi spirituale", menţionează "poemele simfonice ale lui Enescu, pīnzele
lui Grigorescu", dar nu-l pomeneşte pe Eminescu. Corespondentul nostru se
īntreabă: "Cīnd a īnceput Eminescu să fie cunoscut şi recunoscut aşa cum īl
ştim azi?" Răspunsul foarte condensat ar fi aşa: minţile extrem luminate,
cum au fost cea a lui Maiorescu (Tīnăra generaţie
romānă se află astăzi sub influenţa operei poetice a lui Eminescu (
) Pe cīt se
poate omeneşte prevedea, literatura poetică romānă va īncepe secolul al 20-lea
sub auspiciile geniului lui, şi forma limbei naţionale, care şi-a găsit īn
poetul Eminescu cea mai frumoasă īnfăptuire pīnă astăzi, va fi punctul de
plecare pentru toată dezvoltarea viitorare a vestmīntului cugetării romāneşti
Eminescu şi poeziile lui, 1889) sau a lui
Gherea, au simţit īncă din timpul vieţii poetului, că e vorba de o apariţie
epocală. Īn conştiinţa literară largă şi apoi īn cea publică, statura lui
Eminescu a crescut treptat, odată cu studiile lui Ibrăileanu, Bogdan-Duică,
Ilarie Chendi, Mihail Dragomirescu dar abia lucrările lui G.Călinescu,
biografia din 1932 şi, mai ales, hotărītor, monografia Opera lui Mihai
Eminescu, apărută īn 5 volume, īntre 1934 şi 1936, au revelat
dimensiunile enorme, labirintice, ale personalităţii poetului. Nu trebuie
neglijat aportul ulterior al unor cercetători temeinici ca Murăraşu, Caracostea,
Negoiţescu. Īn fine, o marcă de proporţii a grandorii eminesciene este marea
ediţie iniţiată īn 1939 de Perpessicius şi ajunsă la capăt, la al 16-lea volum,
abia īn 1989.
După cum vedeţi,
la 50 de ani de la moartea poetului s-a atins un pisc al īnţelegerii, la īncă 50
de ani, un altul.
Dar timpul creşte-n urma mea, trebuie să mă-ntunec.
Fie-vă īngerii aproape!
_____________________________
LEGENDA IMAGINILOR:
1) Facsimilul poeziei
Amorul unei marmore, Familia, IV, 33, 19 sept. 1868 (apud°
M. Eminescu, Opere, vol. V, ediţie critică īngrijită de
Perpessicius, Ed. Acad. RPR, Buc., 1958).
2) Proces verbal făcut de revizorul
M. Eminescu, īn urma inspecţiei la şcoala din comuna Tansa, jud. Vaslui, 24 aug.
1875; fragment (apud Eminescu īn documente de familie,
ediţie de Gh. Ungureanu, Ed. Minerva, Buc., 1977).
3) Jurămīntul depus de Mihai Eminescu
la numirea sa ca bibliotecar al Bibliotecii Centrale din Iaşi, 30 aug. 1874 (apud
Eminescu īn documente de familie, ed.cit).
4) Scrisoare a lui Matei Eminescu, 20
apr. 1909 (apud Aug. Z.N. Pop, Contribuţii documentare la biografia
lui Mihai Eminescu, Ed. Acad RPR, Buc., 1962).
Vezi şi: saitul
www.mihaieminescu.ro
George PRUTEANU |
|
|