OCOLUL LUI EMINESCU ĪN 300 DE PAGINI
Suntem ingraţi. Vorbim curent, apropo de Eminescu, despre "ediţia
Perpessicius". Ar trebui s-o numim "ediţia Perpessicius-Oprea-Vatamaniuc-Creţia".
Ctitor al monumentalei lucrări este Perpessicius, dar puţini ştiu că ultimele 10
volume (VII-XVI) au fost coordonate - ca principii, metode şi protocol - de
Petru Creţia.
Regretatul filolog, ale cărui dimensiuni īncă nu se văd la adevărata lor
amploare, a lăsat o carte, unică īn felul ei īn lume: Testamentul unui
eminescolog*. Lectura ei mi-a provocat o emoţionată admiraţie
intelectuală, pe care īncerc s-o transmit cititorului.
Pentru Petru Creţia, Eminescu este un "şantier" imens, cum a fost, să
zicem (schimbīnd ce-i de schimbat şi rămīnīnd doar īn perimetrul muncii, al
creaţiei şi al construcţiei, fără conotaţii politico-sociale) cel al Casei
Poporului (dar la fel de bine puteam spune: cel al Domului din Milano).
Petru Creţia, care a trăit īn Eminescu aidoma lui Perpessicius, scrie
despre poet ca despre un conglomerat de probleme tehnice, "arhitectonice",
materiale, estetice, istorice, "administrative" etc. Cu o minte de o claritate
mai mult decīt cartesiană, Petru Creţia pune ordine īn acest conglomerat,
aşternīnd un fel de lung "raport de şantier" īn care arată (nu fără o anume
nelinişte: pentru că nu ştie exact cui) ce e de FĂCUT īntru Eminescu.
Paradoxal să fie că, la 5 ani de la īncheierea singurei ediţii complete
dintr-un scriitor romān, mai sunt enorm de multe de făcut asupra lui? Nu e
paradoxal, īn ţara zidului părăsit / şi neisprăvit. Parcurgīnd cartea lui
Petru Creţia, de o copleşitoare seriozitate, ai uneori chiar impresia că
totul e de (re)făcut. Parcă ar fi o carte de "tranziţie". Parcă ar fi vorba
de o "reformă Eminescu".
"Şantierul" e īmpărţit īn două: editarea şi "dincolo de editare".
Petru Creţia īncepe, reverenţios şi academic, dar ferm şi neprotocolar, cu
ediţia Perpessicius. E, indiscutabil, grandioasă. E de o mare valoare. Dar nu e
lipsită de o serie de cusururi grave: lipsesc multe texte poetice; teatrul e
plasat inconsecvent; separarea poeziilor "de inspiraţie folclorică" e
nejustificată; traducerile şi prelucrările sunt amestecate cu textele originale;
ediţia e subdivizată īn multe secţiuni arbitrare. Petru Creţia merge mai departe
şi avansează peremptoriu o idee de-a dreptul revoluţionară: pentru restituirea
scrisului lui Eminescu, "opoziţia antum/postum este insubzistentă,
nefuncţională şi chiar dăunătoare" (p.46). Un secol de tradiţie īn editare e
pus, astfel, sub semnul īntrebării. O ediţie logică ar trebui să cuprindă
"toate poeziile scrise de Eminescu īn ultima versiune existentă a fiecărei
poezii şi īn ordinea cronologică a acestor ultime redactări. Īn această
formulare este implicită renunţarea la tripartiţia actuală: poezii antume,
poezii postume, poezii originale de inspiraţie folclorică" (p.26). De
altfel, multe din poeziile socotite "antume" sunt astfel doar īn sens strict
biologic, pentru că ele nu au fost date spre publicare din voinţa poetului, ci
dintr-a altuia, exact ca şi postumele. Īn acest sens, postumele sunt chiar mai
"sigure", deoarece avem manuscrisul şi suntem scutiţi de erorile de tipar sau de
intervenţiile editorilor. La fel de importantă, īn acea ideală ediţie logică, va
fi "determinarea unităţilor textuale" (p.55), pentru că, "oricīt ar
părea de ciudat, nici astăzi nu s-ar putea spune exact cīte poezii a scris
Eminescu" (id.). Multe trebuie desprinse din bruioane, "reconstituite",
autonomizate. Lucru pe care Petru Creţia l-a şi făcut cu succes. De altminteri,
īn cartea sa sunt citate nenumărate versuri superbe ale poetului, rar sau deloc
vehiculate, un Eminescu quasi-necunoscut gustului larg.
Dincolo de editare e la fel de mult teren viran. Nu avem un dicţionar
integral al vocabularului lui Eminescu. Dicţionarul de rime din volumele VIII şi
XV trebuie unificat şi completat pīnă la exhaustiv. Nu există un repertoriu al
structurilor prozodice şi strofice eminesciene. Petru Creţia propune şi un
indice a ceea ce se numeşte loci similes: seturi de versuri care revin īn
contexte diferite, teme, motive, tipare, sintagme recurente. E incalificabilă
lipsa unei bibliografii acreditabile a tot ce s-a publicat din Eminescu
şi despre Eminescu.
Īn zona memorialisticii, Petru Creţia (trecīnd īn revistă ceea ce există
- n-a mai apucat să afle, cred, de Corpusul Eminescu, īn 10 volume,
iniţiat de Anatol Vidraşcu, Mihai Cimpoi şi Victor Crăciun la Chişinău, din care
au şi ieşit două volume) exprimă dezideratul unei grupări fără rest a
amintirilor despre poet: "am avea, īn locul evidenţei filmate, mimici,
gesturi, atitudini, particularităţi de comportament, stări de spirit..."
(p.208).
Īn planul exegezei, Petru Creţia deplīnge, mai īntīi, absenţa unei
ediţii īn care fiecare poem să fie, pur şi simplu, bine explicat şi comentat. El
salută aici progresul īnregistrat īn spiritul gloselor lui Eugen Negrici. Īn
domeniul paradigmatic al exegezei, Petru Creţia tratează cu glacială luciditate
autoflatările asupra universalităţii poetului: "īncercarea de a-l face
cunoscut pe Eminescu peste hotarele limbii sale este o himeră. A ajuns să-mi fie
silă de cuvīntul şi de conceptul de universalitate atunci cīnd e vorba de
literatura romānească. Uite, aşa au vrut zeii, să nu fim «universali» nici cīt
albanezii" (p.217). Apoi, cu eleganţă, eminescologul dezavuează direcţiile
abisal-bazaconială sau heideggerian-balivernică de interpretare a lui Eminescu.
Un capitol excepţional este cel intitulat Cultul lui Eminescu.
Ideea sa centrală, o idee incomodă şi curajoasă, este aceea că "Eminescu
nu este reprezentativ pentru etnie īn nici una dintre trăsăturile lui şi ale
ei. Ne recunoaştem īn el pentru că este mare şi pentru că este atipic
īntr-un fel compensator" (subl lui PC, p.236). Cīt priveşte manifestările
cultice rutiniere, Petru Creţia vituperează sobru lamentabilele lălăieli,
zăngăneli şi trīmbiţări - lirice, patetice, nevrotice, mesianice, angelice,
toate la diapazon īnalt - īn care "izbeşte izomorfismul, stereotipia, reţeta
dată o dată pentru totdeauna īn veşnicia stearpă a acestor sărbători"
(p.237), recomandīnd decenţă, profunzime, substanţă.
__________________________
1) Petru Creţia (21.01.1927-14.04.1997), Testamentul unui eminescolog, Ed. Humanitas, Buc., 1998, 304 p., 39.000 de lei