Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate în text, ci doar acelea substanţial comentate.    

Oameni de cuvînt1
PETRU POPESCU, CITADIN FĂRĂ COMPLEXE 

            Prins a surprins. Un popescu, pînă atunci ca toți popeștii, a fost citit, deodată, cu sufletul la gură. Stăteai de vorbă cu un profesor universitarpe biroul lui era Prins. Îți comandai un costum la croitorul din cartier, între foarfece și degetare – Prins. Studentele între ele: vai, ah, oh, Prins! Romanul, venit după niște plăcute versuri și onorabile nuvele, a fost o trambulină și o capcană. Trambulină, pentru autorul proiectat brusc între cei mai citiți și cei mai citați. Refuzul unui premiu (cam de consolare) ațîță notorietatea, cartea se vinde pe sub mînă. Capcană, pentru numeroși încercători de vorbă lungă, cărora li s-a părut că-i foarte simplu să scrii simplu. După Prins, am fost mitraliați cu romane în care muribunzi introspecți se amorezau nărăvaș.
            Autorul mai avea un lustru
pînă la vîrsta de răscruce, pre-amiaza vieții, 33 de ani. Cultura sa ordonată și inteligența speculativă, dinamică fuseseră dublate și de o răzbătătoare consecvență în lucrul literar.
            Petru Popescu a știut ce vrea. A avut o dragoste statornică. A avut o obsesie. Prin luciditate (e un mare admirator al lui Anton Holban), această dragoste și această obsesie au devenit idee fixă. Ideile schimbăcioase, ideile care se clatină, nu le ia nimeni în seamă. Ideea fixă a lui Petru Popescu, născută dintr-o dragoste și dintr-o obsesie, a fost ORAȘUL. De la prima sa cărțulie s-a uns zeu printre blocuri. Scriitorul trăiește la oraș, grosul cititorilor săi la oraș, spațiul viitorului e orașulprin urmare acesta e universul romanului de azi și de mîine.
            Petru Popescu e dintre acei prozatori care și-au făcut din apartenența urbană un crez literar. Cum alții satul, Petru Popescu simte orașul ca o matcă din care vii, cu "bătrînii din bătrîni", și al căreia ești, oriunde te-ai afla. În continuarea unor Camil Petrescu, Călinescu, autorul lui Prins s-a dovedit, prin declarații și romane, organic impregnat de spiritul citadin. "Am cîteva generații de bucureșteni în spateîmi spunea odată, nu fără mîndrie sînt un orășean «ereditar»". Cum ziceam, e și opțiune deliberată, dar e și dragoste. Petru Popescu iubește, aproape patetic, aproape frenetic, tot ceea ce înseamnă decor citadin: labirintele de străzi, cu numele lor mai vechi și mai noi, furnicarul caleidoscopic al centrelor, automobilele cu sugestia lor de bien-
être° și ritm, de existență trepidantă și succes, restaurantele și cafenelele, cu conversațiile, miticismul, tradițiile lor, caldarîmul și zidurile, confortul și freamătul aglomerațiilor, blocurile proaspete, fără trecut, și vilele cu patină și iederă. Bucureștiul e o prezență continuă, presantă, în Prins și în Dulce ca mierea..., ca un zgomot de fond sau, mai în spiritul lui P.P., ca un contrapunct la trompetă. Autorul are cultul acestei metropole cu bunele și relele ei și orgoliul de a o cunoaște intim.
            A doua idee fixă a lui Petru Popescu a fost lipsa complexelor. El pleda insistent pentru o proză tînără în fond și bătrînă în formă, o literatură sinceră pînă la ultimul detaliu, fie el moral, social sau chiar... fiziologic. O literatură a ochilor larg deschiși, a gurii "slobode", a lipsei de stînjeneală, de orice natură. Fără clișee, fără pudori, fără omisiuni: să scrii ce vezi și ce simți. În esență, o chemare (camilpetresciană) la autenticitate și la temeritatea de a spune lucrurilor pe nume. Vom găsi în cele două romane secvențe care, că se petrec fie în stradă, fie în alcov, șochează plăcut prin bruschețea adevărului demachiat. (Îmi amintese scena unei mari festivități, pe care Petru Popescu o descrie foarte puțin festivist...) P. P. practică un realism frondeur, migălos, dur, ce nu se sfiește să recurgă, atunci cînd e cazul, la tehnici naturaliste sau la jerbe lirice.
            Pentru că veni vorba, P. P. este realmente și poet. El vede colorat, uneori fascinant. Romanele sale suntunora asta  li se pare minoro proză a senzațiilor imediate. Comunicate în avalanșă, ele sunt virile, intense și de o dulce plasticitate. E un prozator cu toate simțurile încordate.
            Succesul literaturii sale e meritat și explicabil. Petru Popescu scrie povești de iubire (și moarte), și iubirile din cărțile sale sunt n
ăvalnice, totale, disperate, paroxistice, de o sălbatică frustețe uneori. Femeile sunt frumoase, maestre în arta sexului lor, campioane ale feminității, trăind senzațional, extrem de inventive, într-o continuă inițiativă, acaparante, despuiate de conveniențe filistine sau mironosițiace. P.P. a lansat femeia categorică, zburdalnică și rafinată, tentaculară și mlădie, acut senzuală și profundă. Totul decurge cu o "căutată" naturalețe și cu aceeași naturalețe e povestit. (Se strecoară, ce-i drept, un iz de "la dolce vita" în această poftă de viață plină. Îi este propriu lui Petru Popescu un anume vitalism agresiv). Fraza trece de la metafora superbă la cel mai comun jargon juvenil (fără nici o vulgaritate). Bărbații au întotdeauna o ținută francă și spontană, fără autoflagelări sau inhibiții, șarmul lor e irezistibil și sexul slab îi urmărește cu asiduitate. Prieteniile sunt netede și puternice, devotate. (P. P. e unul din cei mai buni scriitori ai camaraderiei bărbătești, ca sentiment și ca stare).
            Pe scurt, pătratul temelor fixe ale lui P.P. e Orașul IubireaPrieteniaIstoria, iar pătratul calităților sale de artist: sinceritatealirismul gravreceptivitatea la ideifluența story°-ului.
            Omul e leit artistului. Zvelt, chipeș, cu o conversație sclipitoare, spontan și deschis, cu o nonșalanță în gesturi și atitudini de adevărat Dorian Gray fără afectare, dar nu lipsit de o nuanță de mondenitate care-l prinde. Ochii au o tentă de caldă adîncime și melancolie, rimînd cu pasionata tandrețe a paginilor sale de dragoste, dar și o sclipire de aroganță, dezvăluind, culmea, un... complex. Firește: de superioritate, și în definitiv, admisibil. Cu toate astea, unele ticuri de "aristocratism" în stil și în contactul direct sunt de strunit. Orășean perfect, urban în tot ce face, stilat și "subțire", expert în conveniențe și usage du monde°, dezinvolt cu grație și simplu eu elegan
ță, Petru Popescu e sortit să-și concureze în succes opera.
__________________
            1) Acesta a fost titlul rubrici pe care am deținut-o cîteva luni în revista Magazin, în 1973, condusă, pe atunci, de Octavian Paler. Mizam, în acest titlu de rubrică, pe echivocul sintagmei: oameni ai cuvîntului și oameni de caracter, corecți. Rubrica a fost interzisă din cauza unui articol (sau acesta a fost picătura care a umplut paharul) despre Al. Paleologu. Despre țelurile rubricii, vezi și La început de rubrică (Notă din 2003)

       George PRUTEANU
P
UBLICAT ÎN: Magazim, nr. 806, 17 mart. 1973