|
Oameni de cuvînt1
PETRU
POPESCU, CITADIN FĂRĂ COMPLEXE
Prins a surprins. Un popescu, pînă atunci ca toți popeștii, a fost
citit, deodată, cu sufletul la gură. Stăteai de vorbă cu un profesor universitar
– pe biroul lui era Prins. Îți comandai un costum la croitorul din
cartier, între foarfece și degetare – Prins. Studentele între ele:
vai, ah, oh, Prins! Romanul, venit după niște plăcute versuri și
onorabile nuvele, a fost o trambulină și o capcană. Trambulină, pentru autorul
proiectat brusc între cei mai citiți și cei mai citați. Refuzul unui premiu (cam
de consolare) ațîță notorietatea, cartea se vinde pe sub mînă. Capcană, pentru
numeroși încercători de vorbă lungă, cărora li s-a părut că-i foarte simplu să
scrii simplu. După Prins, am fost mitraliați cu romane în care muribunzi
introspecți se amorezau nărăvaș.
Autorul mai avea un lustru
pînă la
vîrsta de răscruce, pre-amiaza vieții, 33 de ani. Cultura sa ordonată și
inteligența speculativă, dinamică fuseseră dublate și de o răzbătătoare
consecvență în lucrul literar.
Petru Popescu
a știut ce vrea. A avut o dragoste statornică. A avut o obsesie. Prin luciditate
(e un mare admirator al lui Anton Holban), această dragoste și această obsesie
au devenit idee fixă. Ideile schimbăcioase, ideile care se clatină, nu le ia
nimeni în seamă. Ideea fixă a lui Petru Popescu, născută dintr-o dragoste și
dintr-o obsesie, a fost ORAȘUL. De la prima sa cărțulie s-a uns zeu printre blocuri.
Scriitorul trăiește la oraș, grosul cititorilor săi la oraș, spațiul viitorului
e orașul – prin urmare acesta e universul romanului de azi și de mîine.
Petru Popescu
e dintre acei prozatori care și-au făcut din apartenența urbană un crez literar.
Cum alții satul, Petru Popescu simte orașul ca o matcă din care vii, cu
"bătrînii din bătrîni", și al căreia ești, oriunde te-ai afla. În continuarea
unor Camil Petrescu, Călinescu, autorul lui Prins s-a dovedit, prin
declarații și romane, organic impregnat de spiritul citadin. "Am cîteva
generații de bucureșteni în spate – îmi spunea odată, nu fără mîndrie –
sînt un orășean «ereditar»". Cum ziceam, e și opțiune deliberată, dar e și
dragoste. Petru Popescu iubește, aproape patetic, aproape frenetic, tot ceea ce
înseamnă decor citadin: labirintele de străzi, cu numele lor mai vechi și mai
noi, furnicarul caleidoscopic al centrelor, automobilele cu sugestia lor de bien-être°
și ritm, de existență trepidantă și succes, restaurantele și cafenelele, cu
conversațiile, miticismul, tradițiile lor, caldarîmul și zidurile, confortul și
freamătul aglomerațiilor, blocurile proaspete, fără trecut, și vilele cu patină
și iederă. Bucureștiul e o prezență continuă,
presantă, în Prins
și în Dulce ca mierea..., ca un zgomot de fond sau, mai în spiritul lui
P.P., ca un contrapunct la trompetă. Autorul are cultul acestei metropole cu
bunele și relele ei și orgoliul de a o cunoaște intim.
A doua idee
fixă a lui Petru Popescu a fost lipsa complexelor. El pleda insistent pentru o
proză tînără în fond și bătrînă în formă, o literatură sinceră pînă la ultimul
detaliu, fie el moral, social sau chiar... fiziologic. O literatură a ochilor
larg deschiși, a gurii "slobode", a lipsei de stînjeneală, de orice natură. Fără
clișee, fără pudori, fără omisiuni: să scrii ce vezi și ce simți. În esență, o
chemare (camilpetresciană) la autenticitate și la temeritatea de a spune
lucrurilor pe nume. Vom găsi în cele două romane secvențe care, că se petrec fie
în stradă, fie în alcov, șochează plăcut prin bruschețea adevărului demachiat.
(Îmi amintese scena unei mari festivități, pe care Petru Popescu o descrie
foarte puțin festivist...) P. P. practică un realism frondeur, migălos, dur, ce
nu se sfiește să recurgă, atunci cînd e cazul, la tehnici naturaliste sau la
jerbe lirice.
Pentru că
veni vorba, P. P. este realmente și poet. El vede colorat, uneori fascinant.
Romanele sale sunt – unora asta li se pare minor –
o proză a senzațiilor imediate. Comunicate în avalanșă, ele sunt virile,
intense și de o dulce plasticitate. E un prozator cu toate simțurile încordate.
Succesul
literaturii sale e meritat și explicabil. Petru Popescu scrie povești de iubire
(și moarte), și iubirile din cărțile sale sunt năvalnice,
totale, disperate, paroxistice, de o sălbatică frustețe uneori. Femeile sunt
frumoase, maestre în arta sexului lor, campioane ale feminității, trăind
senzațional, extrem de inventive, într-o continuă inițiativă, acaparante,
despuiate de conveniențe filistine sau mironosițiace. P.P. a lansat femeia
categorică, zburdalnică și rafinată, tentaculară și mlădie, acut senzuală și
profundă. Totul decurge cu o "căutată" naturalețe și cu aceeași naturalețe e
povestit. (Se strecoară, ce-i drept, un iz de "la dolce vita" în această
poftă de viață plină. Îi este propriu lui Petru Popescu un anume vitalism
agresiv). Fraza trece de la metafora superbă la cel mai comun jargon juvenil
(fără nici o vulgaritate). Bărbații au întotdeauna o ținută francă și spontană,
fără autoflagelări sau inhibiții, șarmul lor e irezistibil și sexul slab îi
urmărește cu asiduitate. Prieteniile sunt netede și puternice, devotate. (P. P.
e unul din cei mai buni scriitori ai camaraderiei bărbătești, ca sentiment și ca
stare).
Pe scurt,
pătratul temelor fixe ale lui P.P. e Orașul –
Iubirea – Prietenia – Istoria, iar pătratul calităților sale de
artist: sinceritatea – lirismul grav – receptivitatea la idei –
fluența story°-ului.
Omul e leit
artistului. Zvelt, chipeș, cu o conversație sclipitoare, spontan și deschis, cu
o nonșalanță în gesturi și atitudini de adevărat Dorian Gray fără afectare, dar
nu lipsit de o nuanță de mondenitate care-l prinde. Ochii au o tentă de caldă
adîncime și melancolie, rimînd cu pasionata tandrețe a paginilor sale de
dragoste, dar și o sclipire de aroganță, dezvăluind, culmea, un... complex.
Firește: de superioritate, și în definitiv, admisibil. Cu toate astea, unele
ticuri de "aristocratism" în stil și în contactul direct sunt de strunit.
Orășean perfect, urban în tot ce face, stilat și "subțire", expert în
conveniențe și usage du monde°,
dezinvolt cu grație și simplu eu eleganță,
Petru Popescu e sortit să-și concureze în succes opera.
__________________
1) Acesta a fost titlul rubrici pe care am deținut-o cîteva
luni în revista Magazin, în 1973, condusă, pe atunci, de Octavian Paler.
Mizam, în acest titlu de rubrică, pe echivocul sintagmei: oameni ai cuvîntului
și oameni de caracter, corecți. Rubrica a fost interzisă din cauza unui articol
(sau acesta a fost picătura care a umplut paharul) despre
Al. Paleologu. Despre țelurile
rubricii, vezi și
La început de
rubrică (Notă din 2003)