|
|
ANTON HOLBAN: JOCURILE DANIEI
Un
bărbat iubeşte şi e iubit. El īnsă iubeşte prea grav, iar dīnsa prea sprinţar.
El e problematic şi absolutist, ea e cochetă şi zglobie. El e pătimaş dintr-o
cerebrală profunditate, ea dintr-o inocentă frivolitate. Iată miezul cărţii1
lui Anton Holban. Ca īn toate celelalte romane erotice ale sale, e vorba īn
definitiv de o iubire imposibilă. Īn fiecare din ele, bineīnţeles, e imposibilă
din alt motiv. Īn O moarte care nu dovedeşte nimic, ea e prea simplă, el
prea complex, dar ceea ce strică totul e că ea īl iubeşte prea mult, pīnă la
sastiseală (caz etern, imortalizat de Benjamin Constant īn Adolphe, de
care vom pomeni şi mai jos). Īn Ioana, ea e complexă, el complex, dar
iubirea e cancerizată de o pasageră, de o nesemnificativă aventură a ei, care pe
el īl va tortura clipă de clipă (fie această clipă şi cea supremă). Īn
Jocurile Daniei, roman postum, cu o bizară odisee, terminat la 17 decembrie
1935 şi publicat īn 1971, după ce manuscrisul a trecut prin locuinţele lui Ion
Argintescu, Florica Codreanu, Eugen Lovinescu, Octav Şuluţiu şi din nou Florica
Codreanu avem de-a face cu un bărbat aflat īn maturitatea tinereţii sale,
Sandu, şi o fată mai mult zvăpăiată decīt enigmatică, abia trecīnd pragul
tinereţii. Vīrsta, adică cei peste zece ani dintre ei, face al doilea mare hiat,
după cel caracterologic.
Dania e
prezentă īn carte mai mult prin Sandu decīt prin ea īnsăşi, şi mai mult
la telefon decīt īn carne şi oase. Legătura lor fiind fără nici un viitor", din
motive temperamentale, etnice, de vīrstă şi de poziţie socială, totul se consumă
cu precădere īn faţa receptorului, pentru că rarele lor īntīlniri sunt fie
expeditive, īn automobil, fie supravegheate, īn salonaşul unde sabia lui
Damokles e servitoarea ce poate oricīnd să intre.
Ea īl iubeşte distractiv şi nonşalant, el o iubeşte obsesiv şi
analitic. E, cum ziceam, o iubire imposibilă, atīt īn formă cīt şi īn fond. Pe
scurt, el e prea dens, ea prea aburoasă. Un caz flagrant, ca-n tot restul prozei
de gen a lui Holban, de incompatibilitate erotică. (De fapt, dacă mergem
cu gīndul mai departe, orice dragoste ajunge implacabil la un prag al
incompatibilităţii; mai neaoş : la un punct īn care nu mai merge. Marile
iubiri, Orfeu-Euridice, Malatesta-Francesca, Romeo, Tristan, Manon, Grigori
Melehov, sunt cele curmate brusc şi providenţial. Numai aşa pot ele īncremeni īn
momentul superb. Īntr-o formă populară, asta zice şi Love Story. Altfel,
ca orice lucru sub soare, iubirea se īngălbeneşte, putrezeşte, rămīne schelet şi
apoi pulbere. Panta rei°. O mare dragoste capătă viaţă infinită doar prin
moarte).
O dată cu eroul (Sandu), Holban se prezintă ca un temperament
frămīntat, neurastenic (desigur, fără nimic maladiv), prea avid de certitudini
şi absolut īn acest spaţiu prin excelenţă al incertului şi relativului care e
iubirea, şi īncă iubire a unui om problematic şi grav pentru o tīnără precoce,
deşi inocentă, abia ieşită din adolescenţă, frivolă fără perversitate, cochetă
fără senzualitate şi senzuală fără abandon.
Trei sunt zbaterile nodale ale lui Holban (şi, implicit, ale tuturor
personajelor sale bărbăteşti): Moartea. Cunoaşterea de oameni. Dedublarea.
Dragoste şi moarte - tema
e esenţială la Holban.
La Ronsard, ea apare sub masca lui carpe diem°.
Īmbrăţişează-mă cu totul azi, căci mīine vei fi bătrīnă, nu vei mai fi. Moartea
pentru eroticul Ronsard e un motiv de febrilitate şi grabă tandră, e un semnal
de alarmă. Ea pune trupul şi sufletul īn alertă, fără a-l cutremura.
La Baudelaire, moartea īn amor ia forma descopunerii organicului.
Carnea fragedă a iubitei va fi, peste timp, putregai, schelet, ordură. Pentru
Ronsard, spirit cumpătat, epicureic şi jouisseur°, moartea era un
īndemn; pentru Baudelaire, vizionar şi dezechilibrat", ea e o prezenţă lugubră,
dureroasă, cu concreteţe de imagine, hoit.
La Bacovia, moartea e un refren al iubirii, un acompaniament surd.
Maladivul din oraş, din trup, din atmosferă, din culori, din muzică, din suflet
generează ideea morţii, acceptată cu resemnare, īn schimbul unei senzualităţi
morbide.
Pe Holban, moartea īl obsedează ca act. Momentul culminant al
sfīrşitului, asta īl interesează, modul-de-a-muri, şi pragul neantului. Această
femeie, pe care o īmbrăţişez, va ajunge īntr-o anume clipă după care NU VA MAI
FI. El crede chiar că gīndul permanent al īndrăgostiţilor este : cine va
muri īntīiul? Nu atīt filosofia, metafizica morţii, nici simbolistica ei, īl
frămīntă, cīt faptul morţii. (Īn opera sa e o īntreagă colecţie de morţi,
de relatări ale unor decese. Holban īmpleteşte fenomenul vital şi tonic al
iubirii cu o fenomenologie a muririi, ca să spun aşa).
Dragoste şi analiză a
doua temă esenţială īn Holban.
Livresc, rădăcinile stau, evident lucru, īn tradiţia franceză:
Rousseau (Confesiunile), Stendhal (să ne amintim scena din parc dintre
Julien şi Mme de Rênal, unde tot hamletianismul era: a strīnge sau a nu
strīnge mīna femeii), Proust (mai ales īn Swann şi-n Albertine
disparue°), Gide (Si le grain ne meurt°), Fromentin (Dominique),
Raymond Radiguet. Mai presus īnsă pare a sta, īn rīnd cu Proust, idolul
autorului, născocitorul lui Adolphe şi, prin el, al lui mal-du-siècle°:
B. Constant. Iată, din acesta, un motto perfect la tot ce a scris Holban:
...Acea oboseală, acea nesiguranţă, acea lipsă de putere, acea analiză
perpetuă, care aşează o intenţie ascunsă (arrière-pensée°)
alături de
toate simţirile, şi care astfel le corupe de la naştere" (Adolphe, pref.
la ed. a II-a). Fiinţă hiper-sensibilă, Holban şi personajul său analizează, ar
trebui spus mai tare: disecă fiecare gest, mişcare, cuvīnt, tăcere, ton,
privire a eroinei, numească-se ea Dania, Ioana, Irina. Această analiză
minuţioasă, exhaustivă aproape, parvine să-l ameţească pe erou, să-l deruteze,
să-i reveleze că de fapt n-a īnaintat cu nimic īn cunoaşterea obiectului: femeia
contemplată milimetru cu milimetru al obrazului şi al sufletului ei. Căutīnd să
ajungă la atom, Sandu-Holban pulverizează iubirea şi o amărăşte. Vina īn
alterarea iubirii dacă vină e că eşti aşa şi nu altfel īi aparţine numai
lui. E mult prea Hyperion īntr-o lume de Cătăline. E hamletian şi cazuist cu
femei faţă de care ar trebui să fie energic, autoritar şi protector. E
inflexibil cu fiinţe mlădii care cer toleranţă şi mulare. (Fără-ndoială că acest
ar trebui să fie n-are, īn fond, nici un rost. Hamlet tranşant nu mai e
Hamlet. Nu poţi pune sub semnul acuzării īnsuşi statutul existenţial al unui om,
şi mai ales nu poţi face asta īn materie de dragoste, care e o acceptare deplină
şi necondiţionată).
Dedublarea - a treia temă esenţială īn Holban.
Dedublarea īnseamnă flagelul lucidităţii. Sandu-Holban e analist
feroce şi deci cusurgiu. El priveşte veşnic situaţia cu un al treilea, mai bine
zis al cincilea ochi, al lucidităţii, raţională, pozitivă, logică, descoperind
īn avalanşă incongruenţe, inconsecvenţe, neīnţelesuri peste care un altul ar
trece inconştient, Nici o secundă de auto-ignorare. Cum singur spune, personajul
lui Holban e condamnat să fie fără īncetare pe ecran" şi īn sală", să fie
mereu spectatorul cartesian, chiţibuşar şi acru al propriei existenţe. El, de
pildă, sărută, analizīnd sărutul, analizīnd apoi analiza, apoi felul īn care a
analizat analiza ş.a.m.d. E un abis de oglinzi paralele ale gīndirii, ce nu
poate să nu dea angoasă şi disperare.
...Şi dacă, totuşi, această atenţie la cub nu striveşte senzaţia de
viaţă, dacă īn ciuda acestui ralenti arhi-prelungit al fiecărui moment,
personajele trăiesc, e pentru că le salvează darul incontestabil de observator
de viaţă pură al lui Holban, şi bunul său simţ (adică neputinţa strunită) care-l
obligă să sisteze interpretările acolo unde se strecoară viul, deci
inexplicabilul. Căci tocmai chestiunile lăsate īn suspensie, gesturile aureolate
de flu٭, de halo, transmit vibraţia inefabilă a fiinţelor care trăiesc dincolo de
cuvinte.
Ca Bacovia īn
poezie, Holban e īn roman un autor monocord (Parada dascălilor e mai mult
un exerciţiu de digitaţie). Romanele sale sunt in corpore°
pline vīrf de iubire, universul e concentrat īn relaţiile tensionate dintre un
El şi o Ea (autobiografic fără pudori inutile), din exterior nu intră īn pagini
decīt sporadice şi vagi ecouri: pentru că ea, Dania aici, e evreică o aluzie,
două la psihoza fascistă ce tocmai prolifera; pentru că ea, Milly, lucrează
īntr-un birou, cīteva referiri fugitive la atmosfera de birocraţie şi
samavolnicie din administraţie; pentru că el, Sandu, e profesor, ceva despre
incultura crasă şi voioasă a belferilor. Numai datorită ochiului acut al
romancierului, aceste note de apogiatură
reuşesc să circumstanţieze o epocă.
Ca formulă, romanele lui Holban sunt foarte sui-generis° (atīt cīt poate fi sui-generis un autor prin vinele căruia curge sīnge proustian). După canoane vorbind, ele nici nu-s romane, ci montaje de momente. Timpul e spart īn bucăţi inegale, o secundă, o zi, şi dispersate. Gīndul pleacă spre Huxley, dar este oprit de perfecta adaptare la fond a acestei tehnici mozaicale. Holban compune figurile aşezīnd ici o pată de culoare, colo o linie. Nu există acţiune, doar evocări din perioade diferite. Zigzagul popasurilor īn timp emană şi zigzagul caracterelor. Evoluţia, totuşi, e sensibilă, şi e marele merit al acestor cărţi fragmentate: din acumularea crīmpeielor de viaţă prinde consistenţă atmosfera fierbinte şi glacială totodată dintre cele două fiinţe osīndite la dragoste, care nu pot trăi nici despărţite, nici laolaltă.
Romanele cel de faţă şi
celelalte ale lui Anton Holban sunt monografii migăloase şi inteligente ale
unui sentiment pentru care autorul a avut o paroxistică vocaţie. Şi existenţial
şi literar excesul a dăunat. Dar ecuaţiile sale de dragoste rămīn oricīnd
delectabile pentru cei care simt chemarea de a secţiona īn patru firul blond al
iubirii, de sine sau de altul.
_________________
1) Jocurile Daniei, roman, texte īngrijite şi adnotate de Nicolae
Florescu (cu o Poveste a unui roman de acelaşi), postfaţă de Mihai
Gafiţa, 263 pp., Ed. Cartea romānească", 1971.