V. şi
"CARTEA ALBĆ" A LUI AL. PALEOLOGU
V. şi
NAŽIONALISMUL
"BOIERESC" AL LUI AL. PALEOLOGU
V. şi
"CULTURA
ŽINE DE INIMĆ, FIREŖTE"
(dialog
Al.. P - G.P.)
UN <GENTLEMAN>
MELANCOLIC, IRONIC <ŞI VECHI>
L-am
văzut o singură dată pe Alexandru Paleologu. Era īn biroul său de la "Cartea
Romānească", īn spatele unui turn de manuscrise ("Asta e fleac. Să vezi ce am
acasă"), īntr-un impecabil costum gri, cu batista nonşalant ieşită din
buzunărelul de la piept; amabilitatea şi ideaţia sa, ambele de un rar aplomb, au
impus memoriei mele imaginea a ceea ce putem numi un gentleman cerebral.
Nu părea
strivit de cantitatea aceea angoasantă de hīrţoage ce trebuiau citite. Le
considera cu o superioară toleranţă. Le privea cu tandreţea şi mustrarea cu care
supraveghează un tată năzbītiile progeniturilor. Al. Paleologu nu e dintre cei
care sunt visceral trişti pentru că au citit toate cărţile. Nu mi-l pot imagina
decīt īnconjurat de cărţi, ca un sultan de cadīne, bucurīndu-se de ele.
"Lumea şi viaţa - zice - nu sunt nimic fără cărţi" (Spiritul
şi litera, p.4)2 .
Paleologu e un intelectual, adică un ins care şi-a făcut din
inteligenţă un idol - negăsind altul mai bun. "Comportarea intelectuală e
īntotdeauna creatoare, īntr-un fel sau altul, chiar dacă nu se manifestă
neapărat prin scriere de cărţi. Intelectualul trebuie să poată face toate
raportările posibile de la viaţă la cultură şi de la cultură la viaţă" (Bunul-
simţ ca paradox, p.19). Paleologu le face, şi pune inteligenţa īn rangul
suprem al virtuţilor. Inteligenţa, aşa cum o vede el, este mama omeniei. Un
prost nu poate fi decīt rău. Din inteligenţă naşte totul, inclusiv iubirea:
"Inteligenţa e cel mai puternic afrodisiac,
iar iubirea e
cosa mentale°"
(Bunul-simţ..., p.86).
Este credinţa lui Pascal, al cărui "paradox
genial" lamour et la raison nest quune mźme chose° e citat īn ambele
cărţi3 ale lui Paleologu (Spiritul..., p.144; Bunul-simţ...,
p.63) şi a lui Camil Petrescu ("Bucuriile adevărate ale dragostei sunt
bucurii ale minţii" - Act veneţian), unicul scriitor asupra căruia Paleologu
poposeşte3 īndelung şi metodic, dedicīndu-i patru studii compacte.
Aşa cum filozofii dinainte de Socrate deduceau universul dintr-un singur element
(Totul este foc. Totul este apă), Al.Paleologu pune tot ce e uman īn
inteligenţă. El este raţionalist din cap pīnă-n picioare ("Spiritul se
insinuează răspīndindu-se ca un venin īn toată textura somatică a fiinţei" -
Bunul-simţ..., p.89) şi chiar un pan-raţionalist. Adică un aventurier al
adevărului. Raţiunea e bunul-simţ condus cu metodă. Iar bunul-simţ e "darul
de a «simţi bine», de a discerne,... de a imagina adevărul, de a īndrăzni" (Bunul-simţ...,
p.7). Eminamente proteică, inteligenţa se face virilitate (a citi Critica
raţiunii pure, iată un act viril! - şi, mai ales, a o scrie!), īndrăzneală,
sensibilitate, umor4, iubire, imaginaţie. Aurul cenuşiu e convertibil
īn orice.
Inteligenţa fiind, la Al.Paleologu, dominanta, "bobīrnacul"
primordial, resortul "che movel sole e le altre stelle°", care e metoda (=calea)
pe care o urmează?
Aş răspunde astfel: Al.Paleologu practică, deliberat şi
temperamental, un scepticism ironic şi o melancolie programatică.
Cum să nu fie "sceptic", cīnd "variate avataruri i-au sporit mult de tot
cunoştinţele despre lume şi viaţă" (Spiritul..., p.5), cīnd pretinde
că dracul "e mult mai negru decīt cea mai grozavă negreală, şi suntem unii
care l-am văzut" (Bunul-simţ...,p.103)? Cine l-a văzut pe dracul,
suflă şi-n le bon Dieu°. Ironia lui Paleologu? Citiţi ce a spus cu ocazia
primirii (pentru cartea Spiritul şi litera) a unui premiu de... debut ("Accept
acest premiu fiindcă mă feresc mai mult de ridicol decīt de lipsa de umor")
şi priviţi-i, īn acelaşi număr al Romāniei literare, fotografia cu acel
zīmbet blīnd care ustură. De va īmbătrīni vreodată, Paleologu va arăta ca un
Voltaire plin de amenitate. Ironia, ca metodă de cunoaştere, e un cal troian:
intră īn idei, īn fenomene, īn concepte şi le dizlocă, le īntoarce pe dos,
făcīnd vizibil interiorul, maşinăria. Ca putere de pătrundere, ironia are o
singură egală: metafora. Aceasta leagă toate lucrurile lumii, ironia le
dezleagă. Ironistul Paleologu, mitralior de paradoxuri (paradox, adică adevărul
văzut pe dedesubt), vine de două ori din... Andersen: este prinţesa care simte
bobul impur sub şapte saltele care-l ascund, şi este copilul care vede
goliciunea īmpăratului etc.
...Cīt despre
melancolie... Ea e reversul ironiei, respiraţia acesteia, răgazul contemplativ.
Paleologu, superlativ sociabil, este totuşi un bărbat singur3.
Singurătatea generează melancolie ca viermele firul de mătase. Dar singurătate
va să zică şi lipsă de Xantipă.
De aceea, Paleologu, simpatizant al lui Maurois (despre care Gide spunea că face
"conférences pour dames"°) e un splendid
filogin. Pagini mai frumoase ca ale sale despre condiţia femeii, literatura
romānă de reflecţie n-are. "Melancolia e deci o treaptă a lucidităţii, o
eliberare a spiritului şi de aceea e, de multe ori, nuanţată de ironie" (Bunul-simţ...,
p.58). Melancolia lui Paleologu este un abandon activ, o stare de
vulnerabilitate mentală, o ataraxie eficace. Cīnd ironia se īntoarce către sine,
Al.Paleologu e melancolic.
Ceva despre "paradoxalul" Paleologu. Gentlemanul din cabinetul
editurii se plimbă "cu picioarele goale īn Forum", "īn short la Galeriile
Vaticanului", "īn blue-jeans prin Florenţa" (Bunul-simţ..., ed. 1972,
pp.176, 180, 196). Găseşte "absolut oribil (s.Al.P.), vulgar,
tot ce e de Rafael īn Pinacoteca Vaticanului" (Bunul-simţ..., ed.
1972, p.178). Cere "să nu denigrăm melodrama; cred dimpotrivă despre ea că e
o esenţă de mare teatru" ....... Mărturiseşte că "nu pot să-l sufăr pe
Rousseau". Aduce osanale literaturii poliţiste. Īi plac cuvintele invelate
ca atrabilar
hierofant, entelehie, teofanie, palingeneză, dar, la
rigoare, "trīnteşte" degajat şi cīte un anasīna, boscărie, hurducat
sau mare scofală! Īl gustă cu jovialitate pe Al.O.Teodoreanu ("voluptate
erudită... filosofie... un īnţelept" - Spiritul..., pp.175-1772),
repudiază cu grimasă Scrisorile a patra şi a cincea de Eminescu:
"exprimă un năduf destul de ordinar, plin de īnfumurare şi platitudine" (Bunul-simţ...,
p.85). Şi altele, tot aşa, īn alb pur şi negru dur.
Două vorbe despre critic. Paleologu e un zarifopolian ("sub a
cărui influenţă m-am deprins cu literatura" - Spiritul..., p.164),
afectīnd tactic amatorismul. Cum s-ar zice, sunt confidentul cărţilor, nu
mercenarul lor! Aristarh°
investighează, Paleologu descoase. El e tipul literatului agale,
intermitent ironic şi distins, degustător subţire şi cu panaş a literaturii de
sus de tot şi de jos de tot. Aristarh are de dat seamă, Paleologu vrea să-şi dea
seama. El, ca bun moralist producător de eseuri chintesenţiale, citeşte la
diateza reflexivă. Paleologu e critic nu "de gazetă", ci "de salon". Faţă de
literatură, Paleologu ocupă poziţia prietenului generos, intim sau, dacă
acceptaţi, a amantului solemn, expert īn voluptăţi solomoniace. Faţă cu opera,
Aristarh e un comisar, Paleologu un prelat confesor. Religia sa e lectura.
Paleologu e cel mai "Montaigne" critic de azi ("am scris despre
cīţiva autori şi cīteva opere pentru că mi-au stīrnit nişte reflecţii... De
fapt, am scris despre mine..." - Spiritul..., p.6: "Sunt eu īnsumi
aluatul cărţii mele" etc. - Montaigne). De aici, libertinajul intelectual,
ca anti-dogmă, para-dogmă. Paleologu citind nu caută ordine şi ierarhii, ci
orientale delicii sau arcane, el este aici un "balcanic" sau un "iniţiat".
Procedura lui e nonşalanţa scotocitoare, vagantă, divagantă, kieful
spiritual. Paleologu ("mă declar paseist" - Bunul-simţ..., p.59) e
"vechi".
"DOSAR" |
Īi spuneam cititorului, īn şapoul din nr. trecut, că apariţia, cu titlul castrat de ceea ce am redat acum īn paranteze, a acestui articol īn revista Magazinul din martie 1973 (condusă, pe atunci, de Octavian Paler), a stīrnit oarece agitaţie. Era socialistă (organul ideologic al P.C.R.), īn nr. 4/1973, a publicat o notă care īnfiera nemilos textul meu. Urmīnd "indicaţiile", la scurt timp, şi Contemporanul (nr. 15/1973) inserează īn coloanele sale un "material" vigilent şi incriminator, din care transcriu cīteva mostre relevante: "Interesează ... idealul de critic pe care ţine George Pruteanu să ni-l propună cu acest prilej, īnfăţişīndu-l ca model pe Al.Paleologu". "Un ideal cu totul anacronic īntr-o vreme īn care literatura, īncetīnd a mai fi apanajul unei caste restrīnse, a devenit un obiect de larg consum (sic! n.GP, 1997), destinată maselor largi". "Idealul acesta ar fi «criticul de salon» (...), practicīnd īn orice īmprejurări «un scepticism ironic» şi o «melancolie programatică», neluīnd nimic prea īn serios..." "S-ar părea că idealul lui George Pruteanu ar fi criticul «paseist», «vechi», pe care nimic din ceea ce se petrece īn societatea noastră de astăzi nu-l poate emoţiona cu adevărat, nimic nu-l poate interesa. Acesta este «modelul», «criticul ideal» pe care cu o totală lipsă de responsabilitate (care s-ar cuveni mai atent analizată) ni-l propune publicaţia Magazin şi colaboratorul ei, George Pruteanu". Īn afara cītorva imbecilităţi (că eu aş fi propus un "ideal", că Al.P. nu ia nimic īn serios, că literatura e bun de larg consum), autorul "punerii la zid", iezuit dar nu tont, pricepuse bine opţiunile mele. |
______________________
1)
Bunul-simţ ca paradox, ediţia a II-a (remaniată de autor), Ed. Vitruviu,
Buc., 1997, 202 p. (Notă din 1997)
2) Trimiterile pentru volumul Spiritul şi litera se
referă la ediţia de la Ed. Eminescu, Buc., 1970. Cele pentru Bunul-simţ ca
paradox, cīnd nu se menţionează altminteri, la cea de la Ed. Vitruviu.
(Notă din 1997)
3) Cititorul e rugat să nu uite că are sub ochi un articol
scris īn 1972 şi publicat, iniţial, īn Magazinul, nr. 808 din 31 martie
1973. (Notă din 1997)
4) Smerit rog pe redactorul acestei pagini, de al cărei
spaţiu ştiu că azi am abuzat, să-mi īngăduie, măcar īn subsol, un cuvīnt despre
umorul bonom, gen Anatole France, al lui Paleologu. Ilustrez cu o delicioasă
butadă a sa: "Un bărbat care a avut de-a face cu o femeie proastă, dacă a
scăpat, il court encore" (Bunul-simţ..., p.87).
(Notă din 1973)
PUBLICAT ĪN: Magazin, nr. 808, 31 mart. 1973 şi republicat īn Dilema, nrr. 233, 234, 11 şi 18 iul. 1997 |
|