Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate īn text, ci doar acelea substanţial comentate. 

V. şi "CARTEA ALBĆ" A LUI AL. PALEOLOGU
V. şi  NAŽIONALISMUL "BOIERESC" AL LUI AL. PALEOLOGU
V. şi "CULTURA ŽINE DE INIMĆ, FIREŖTE"  (dialog Al.. P - G.P.)

UN <GENTLEMAN> MELANCOLIC, IRONIC <ŞI VECHI>

 

                ŞAPOU. Am deţinut, īn cursul anului 1973, īn revista Magazin, condusă pe atunci de Octavian Paler, o rubrică de portrete literare, sub genericul Oameni de cuvīnt. Ultimul articol care mi-a apărut acolo (nr.808 din 31 martie 1973) a fost cel consacrat lui Al.Paleologu (intitulat de mine "Un «gentleman» melancolic, ironic şi vechi", redus, de redacţie, la "Un melancolic ironic"), după care rubrica a trebuit să fie desfiinţată (cu tot regretul lui Paler), din "īnalt" ordin, īntrucīt textul meu provocase o "luare de poziţie" foarte dură īn Era socialistă (nr. 4/1973), organul ideologic al P.C.R., urmată de un articol incriminator la fel de aspru īn Contemporanul (nr.15/1973; voi reproduce, īn nr. viitor, ceva din acest "dosar"). La data cīnd am scris articolul, acum peste 24 de ani, Paleologu publicase doar două cărţi, iar eu īl văzusem o singură dată. Reeditarea recentă a uneia din acelea două1 mi-a dat ideea de a oferi cititorului Dilemei viziunea mea, de acum aproape un sfert de secol, asupra  acestui excepţional cărturar. Mă flatez cu supoziţia că, june zvăpăiat, ceva tot am prins din miezul acestui om-arhipelag, nu insulă.
                Trimiterile le-am făcut după numerotarea paginilor īn noua ediţie.
                Īn rest, n-am schimbat o virgulă.
                (Notă la republicarea īn Dilema, nr. 233 din 11 iulie 1997)

             L-am văzut o singură dată pe Alexandru Paleologu. Era īn biroul său de la "Cartea Romānească", īn spatele unui turn de manuscrise ("Asta e fleac. Să vezi ce am acasă"), īntr-un impecabil costum gri, cu batista nonşalant ieşită din buzunărelul de la piept; amabilitatea şi ideaţia sa, ambele de un rar aplomb, au impus memoriei mele imaginea a ceea ce putem numi un gentleman cerebral.
           
Nu părea strivit de cantitatea aceea angoasantă de hīrţoage ce trebuiau citite. Le considera cu o superioară toleranţă. Le privea cu tandreţea şi mustrarea cu care supraveghează un tată năzbītiile progeniturilor. Al. Paleologu nu e dintre cei care sunt visceral trişti pentru că au citit toate cărţile. Nu mi-l pot imagina decīt īnconjurat de cărţi, ca un sultan de cadīne, bucurīndu-se de ele. "Lumea şi viaţa - zice -  nu sunt nimic fără cărţi" (Spiritul şi litera, p.4)2 .
            Paleologu e un intelectual, adică un ins care şi-a făcut din inteligenţă un idol - negăsind altul mai bun. "Comportarea intelectuală e īntotdeauna creatoare, īntr-un fel sau altul, chiar dacă nu se manifestă neapărat prin scriere de cărţi. Intelectualul trebuie să poată face toate raportările posibile de la viaţă la cultură şi de la cultură la viaţă" (Bunul- simţ ca paradox, p.19). Paleologu le face, şi pune inteligenţa īn rangul suprem al virtuţilor. Inteligenţa, aşa cum o vede el, este mama omeniei. Un prost nu poate fi decīt rău. Din inteligenţă naşte totul, inclusiv iubirea: "Inteligenţa e cel mai puternic afrodisiac
, iar iubirea e cosa mentale°" (Bunul-simţ..., p.86). Este credinţa lui Pascal, al cărui "paradox genial" l’amour et la raison n’est qu’une mźme chose° e citat īn ambele cărţi3 ale lui Paleologu (Spiritul..., p.144; Bunul-simţ..., p.63) şi a lui Camil Petrescu ("Bucuriile adevărate ale dragostei sunt bucurii ale minţii" - Act veneţian), unicul scriitor asupra căruia Paleologu poposeşte3 īndelung şi metodic, dedicīndu-i patru studii compacte. Aşa cum filozofii dinainte de Socrate deduceau universul dintr-un singur element (Totul este foc. Totul este apă), Al.Paleologu pune tot ce e uman īn inteligenţă. El este raţionalist din cap pīnă-n picioare ("Spiritul se insinuează răspīndindu-se ca un venin īn toată textura somatică a fiinţei" - Bunul-simţ..., p.89) şi chiar un pan-raţionalist. Adică un aventurier al adevărului. Raţiunea e bunul-simţ condus cu metodă. Iar bunul-simţ e "darul de a «simţi bine», de a discerne,... de a imagina adevărul, de a īndrăzni" (Bunul-simţ..., p.7). Eminamente proteică, inteligenţa se face virilitate (a citi Critica raţiunii pure, iată un act viril! - şi, mai ales, a o scrie!), īndrăzneală, sensibilitate, umor4, iubire, imaginaţie. Aurul cenuşiu e convertibil īn orice.
            Inteligenţa fiind, la Al.Paleologu, dominanta, "bobīrnacul" primordial, resortul "che move’l sole e le altre stelle
°", care e metoda (=calea) pe care o urmează?
            Aş răspunde astfel: Al.Paleologu practică, deliberat şi temperamental, un scepticism ironic şi o melancolie programatică. Cum să nu fie "sceptic", cīnd "variate avataruri i-au sporit mult de tot cunoştinţele despre lume şi viaţă" (Spiritul..., p.5), cīnd pretinde că dracul "e mult mai negru decīt cea mai grozavă negreală, şi suntem unii care l-am văzut" (Bunul-simţ...,p.103)? Cine l-a văzut pe dracul, suflă şi-n le bon Dieu
°. Ironia lui Paleologu? Citiţi ce a spus cu ocazia primirii (pentru cartea Spiritul şi litera) a unui premiu de... debut ("Accept acest premiu fiindcă mă feresc mai mult de ridicol decīt de lipsa de umor") şi priviţi-i, īn acelaşi număr al Romāniei literare, fotografia cu acel zīmbet blīnd care ustură. De va īmbătrīni vreodată, Paleologu va arăta ca un Voltaire plin de amenitate. Ironia, ca metodă de cunoaştere, e un cal troian: intră īn idei, īn fenomene, īn concepte şi le dizlocă, le īntoarce pe dos, făcīnd vizibil interiorul, maşinăria. Ca putere de pătrundere, ironia are o singură egală: metafora. Aceasta leagă toate lucrurile lumii, ironia le dezleagă. Ironistul Paleologu, mitralior de paradoxuri (paradox, adică adevărul văzut pe dedesubt), vine de două ori din... Andersen: este prinţesa care simte bobul impur sub şapte saltele care-l ascund, şi este copilul care vede goliciunea īmpăratului etc.
           
...Cīt despre melancolie... Ea e reversul ironiei, respiraţia acesteia, răgazul contemplativ. Paleologu, superlativ sociabil, este totuşi un bărbat singur3. Singurătatea generează melancolie ca viermele firul de mătase. Dar singurătate va să zică şi lipsă de Xantipă. De aceea, Paleologu, simpatizant al lui Maurois (despre care Gide spunea că face "conférences pour dames"°) e un splendid filogin. Pagini mai frumoase ca ale sale despre condiţia femeii, literatura romānă de reflecţie n-are. "Melancolia e deci o treaptă a lucidităţii, o eliberare a spiritului şi de aceea e, de multe ori, nuanţată de ironie" (Bunul-simţ..., p.58). Melancolia lui Paleologu este un abandon activ, o stare de vulnerabilitate mentală, o ataraxie eficace. Cīnd ironia se īntoarce către sine, Al.Paleologu e melancolic.
            Ceva despre "paradoxalul" Paleologu. Gentlemanul din cabinetul editurii se plimbă "cu picioarele goale īn Forum", "īn short la Galeriile Vaticanului", "īn blue-jeans prin Florenţa" (Bunul-simţ..., ed. 1972, pp.176, 180, 196). Găseşte "absolut oribil (s.Al.P.), vulgar, tot ce e de Rafael īn Pinacoteca Vaticanului" (Bunul-simţ..., ed. 1972, p.178). Cere "să nu denigrăm melodrama; cred dimpotrivă despre ea că e o esenţă de mare teatru" ....... Mărturiseşte că "nu pot să-l sufăr pe Rousseau". Aduce osanale literaturii poliţiste. Īi plac cuvintele invelate
ca atrabilar hierofant, entelehie, teofanie, palingeneză, dar, la rigoare, "trīnteşte" degajat şi cīte un anasīna, boscărie, hurducat sau mare scofală! Īl gustă cu jovialitate pe Al.O.Teodoreanu ("voluptate erudită... filosofie... un īnţelept" - Spiritul..., pp.175-1772), repudiază cu grimasă Scrisorile a patra şi a cincea de Eminescu: "exprimă un năduf destul de ordinar, plin de īnfumurare şi platitudine" (Bunul-simţ..., p.85). Şi altele, tot aşa, īn alb pur şi negru dur.
            Două vorbe despre critic. Paleologu e un zarifopolian ("sub a cărui influenţă m-am deprins cu literatura" - Spiritul..., p.164), afectīnd tactic amatorismul. Cum s-ar zice, sunt confidentul cărţilor, nu mercenarul lor! Aristar
h° investighează, Paleologu descoase. El e tipul literatului agale, intermitent ironic şi distins, degustător subţire şi cu panaş a literaturii de sus de tot şi de jos de tot. Aristarh are de dat seamă, Paleologu vrea să-şi dea seama. El, ca bun moralist producător de eseuri chintesenţiale, citeşte la diateza reflexivă. Paleologu e critic nu "de gazetă", ci "de salon". Faţă de literatură, Paleologu ocupă poziţia prietenului generos, intim sau, dacă acceptaţi, a amantului solemn, expert īn voluptăţi solomoniace. Faţă cu opera, Aristarh e un comisar, Paleologu un prelat confesor. Religia sa e lectura.
            Paleologu e cel mai "Montaigne" critic de azi ("am scris despre cīţiva autori şi cīteva opere pentru că mi-au stīrnit nişte reflecţii... De fapt, am scris despre mine..." - Spiritul..., p.6: "Sunt eu īnsumi aluatul cărţii mele" etc. - Montaigne). De aici, libertinajul intelectual, ca anti-dogmă, para-dogmă
. Paleologu citind nu caută ordine şi ierarhii, ci orientale delicii sau arcane, el este aici un "balcanic" sau un "iniţiat". Procedura lui e nonşalanţa scotocitoare, vagantă, divagantă, kieful spiritual. Paleologu ("mă declar paseist" - Bunul-simţ..., p.59) e "vechi". 

 "DOSAR"
 

 

            Īi spuneam cititorului, īn şapoul din nr. trecut, că apariţia, cu titlul castrat de ceea ce am redat acum īn paranteze, a acestui articol īn revista Magazinul din martie 1973 (condusă, pe atunci, de Octavian Paler), a stīrnit oarece agitaţie. Era socialistă (organul ideologic al P.C.R.), īn nr. 4/1973, a publicat o notă care īnfiera nemilos textul meu. Urmīnd "indicaţiile", la scurt timp, şi Contemporanul  (nr. 15/1973) inserează īn coloanele sale un "material" vigilent şi incriminator, din care transcriu cīteva mostre relevante:

            "Interesează ... idealul de critic pe care ţine George Pruteanu să ni-l propună cu acest prilej, īnfăţişīndu-l ca model pe Al.Paleologu".

            "Un ideal cu totul anacronic īntr-o vreme īn care literatura, īncetīnd a mai fi apanajul unei caste restrīnse, a devenit un obiect de larg consum (sic! n.GP, 1997), destinată maselor largi".

            "Idealul acesta ar fi «criticul de salon» (...), practicīnd īn orice īmprejurări «un scepticism ironic» şi o «melancolie programatică», neluīnd nimic prea īn serios..."

            "S-ar părea că idealul lui George Pruteanu ar fi criticul «paseist», «vechi», pe care nimic din ceea ce se petrece īn societatea noastră de astăzi nu-l poate emoţiona cu adevărat, nimic nu-l poate interesa. Acesta este «modelul», «criticul ideal» pe care cu o totală lipsă de responsabilitate (care s-ar cuveni mai atent analizată) ni-l propune publicaţia Magazin şi colaboratorul ei, George Pruteanu".

            Īn afara cītorva imbecilităţi (că eu aş fi propus un "ideal", că Al.P. nu ia nimic īn serios, că literatura e bun de larg consum), autorul "punerii la zid", iezuit dar nu tont, pricepuse bine opţiunile mele.

______________________

                1) Bunul-simţ ca paradox, ediţia a II-a (remaniată de autor), Ed. Vitruviu, Buc., 1997, 202 p. (Notă din 1997)
                2) Trimiterile pentru volumul Spiritul şi litera se referă la ediţia de la Ed. Eminescu, Buc., 1970. Cele pentru Bunul-simţ ca paradox, cīnd nu se menţionează altminteri, la cea de la Ed. Vitruviu. (Notă din 1997)
                3) Cititorul e rugat să nu uite că are sub ochi un articol scris īn 1972 şi publicat, iniţial, īn Magazinul, nr. 808 din 31 martie 1973. (Notă din 1997)
                4) Smerit rog pe redactorul acestei pagini, de al cărei spaţiu ştiu că azi am abuzat, să-mi īngăduie, măcar īn subsol, un cuvīnt despre umorul bonom, gen Anatole France, al lui Paleologu. Ilustrez cu o delicioasă butadă a sa: "Un bărbat care a avut de-a face cu o femeie proastă, dacă a scăpat, il court encore" (Bunul-simţ..., p.87).
(Notă din 1973)

PUBLICAT ĪN: Magazin, nr. 808, 31 mart. 1973 şi republicat īn Dilema, nrr. 233, 234,  11 şi 18 iul. 1997