Informaţii despre alcătuirea paginii.

Vezi și Raport asupra obiectivului Patapievici
Vezi și Eseurile împotrivirii

(Pro TV, 24.VI.1996) [ Despre cîteva vorbe nechibzuite ale lui H.-R. PATAPIEVICI ]        

       Bună seara, stimați telespectatori. Deși e duminică, regret că nu am un subiect mai comod și mai liniștitor pentru astă seară. Va fi vorba de Horia-Roman Patapievici și cîteva gînduri ale sale.

       Vreau să fie limpede pentru oricine mă ascultă că văd în acest autor una dintre vocile cele mai inteligente și mai pătrunzătoare din spațiul ideatic românesc la ora actuală - și nu-mi ascund mîndria că, în calitatea mea de critic literar, am fost printre cei dintîi care au sesizat valoarea cu totul excepțională a acestui spirit. Vigoarea gîndirii sale, sinceritatea uneori disperată, frenezia carteziană a ideilor, stilul îndeobște matur și precis, inconfundabil în radicalitatea sa latin-neologistică - toate acestea nu pot să nu impună oricui e de bună-credință.

       Despre cartea sa cea mai recentă, conținînd articole și eseuri politice, am scris o cronică dublă în revista Dilema. Mai spun o dată și din acest studiou : cu o foarte mare parte a judecăților politice sau istorice ale lui Horia Patapievici sunt de acord, văd lucrurile ca și el, fie că e în cauză regimul actual, fie că e vorba de fapte din trecutul României.

       Unul din punctele în care mă despart de sagacele eseist este credința sa că o mîntuire pentru poporul nostru ar reprezenta-o soluția VOTULUI CENZITAR, care mie mi se pare un mare pas înapoi; ideea că ar urma să voteze numai cei care au mulți bani - printre ei aflîndu-se și mulți dobitoci, și Patapievici știe asta - mă sperie ireversibil.

       Dar subiectul acestei seri e un alt punct de divergență. Voi merge, în minutele pe care le mai am, pe linia indicată de Garabet Ibrăileanu într-una din cugetările sale din culegerea Privind viața: Celor pe care-i stimezi, fă-le onoarea intransigenței tale.
       Încă de cînd i-am citit cartea, îmi bîntuie în cap cîteva aserțiuni ale lui Horia Patapievici privitoare la limba română și la firea (la feldeința) românească. Și Caragiale, și Drăghicescu, și Ralea, și Mircea Vulcănescu, și Cioran și G.Călinescu au emis considerațiuni aspre, neconvenționale, neconcesive despre cusururi ale firii noastre ca popor, și - ne place ori nu - trebuie să ni le asumăm. Numai abecedarele tîmpe și naționaliștii dezaxați ne văd ca pe un neam strălucitor, plin numai de calități. Deci, nu numai că nu resping de plano dezvăluirea defectelor noastre naționale, ci dimpotrivă, văd în această acțiune mentală o șansă de cauterizare, de îndreptare. Cu condiția să fie făcută rațional.
       Ei bine, sunt în paginile lui Patapievici cîteva fraze care au un caracter cu totul i- sau a-rațional, părînd scrise cu nechibzuință, la o furie oarbă. De vreme ce, însă, autorul le-a re-publicat acum, înseamnă că le acordă girul, chiar și "la rece", după ce s-a calmat. Or, dacă suntem oameni care CRED în CUVINTE (și dacă nu credem, de ce-am mai scrie și vorbi?!), cum se poate afirma că

 "radiografia plaiului mioritic este ca a fecalei, o umbră fără schelet, o inimă ca un cur"??

Nu se răsucește oare, în mormîntul de la Păltiniș, autorul Sentimentului românesc al ființei la auzul acestor monstruozități? Eu nu spun că suntem neapărat mai breji ca alții: vorba francezului: Ni cet excès d'honneur, ni cette indignité!, nu vreau nici ridicare în slăvi, dar nici înjosire! Cum să compari cu excrementele (!) felul de a fi al unui popor care, bun-rău, a ieșit în mai puțin de 80 de ani din feudalitate (din 1850 pînă în 1930) și s-a integrat civilizației europene? și de ce "fecalele" ca termen de referință?? Pot admite că suntem mediocri, mijlocii, călduți, amestec de bun și rău, dar NU josnici, NU murdari, NU ignobili ca dejecțiile!
       ?Are poporul român o "inimă ca un cur"? Iartă-mă, Horia Patapievici, dar asta e o prostie și se pare (n-am spus-o eu) că prostiile oamenilor inteligenți sunt pe potriva mărimii inteligenței lor! Dacă așa ar fi inima noastră, atunci inima Franței de la Vichy cum e? dar a Germaniei care l-a votat liberă pe Hitler? dar a Rusiei care a îndurat 70 de ani de comunism? dar a Poloniei care a dispărut de atîtea ori de pe hartă?

       Iertată să-mi fie franchețea, dar un om de valoarea lui Horia Patapievici trebuie să-și măsoare bine cuvintele, pentru că, de la autoritatea sa, cuvintele sunt fapte.
       Și încă o vorbă, doar:

  "Româna este o limbă în care trebuie să încetăm să mai vorbim sau trebuie să o folosim numai pentru înjurături",

scrie el, fără să-i tremure mîna, într-unul din eseuri. Ce frază goală și fără Dumnezeu, de vreme ce în chiar cartea sa se află doar una sau două "înjurături" și, în rest, numeroase gînduri deștepte, exprimate în această rău famată limbă română.
       Stimați telespectatori, bună seara!
__________________
          NOTĂ DIN 2005. Am avut, după difuzarea acestei emisiuni, cîteva conversații, telefonic și, apoi, față-n față, cu H.-R. Patapievici. Îi ceream, în esență, să iasă din metaforă și să transforme acele insanități în concept (ce înseamnă "inimă ca un c..."? ce înseamnă "radiografie ca fecala"?) Era supărat și insista mult pe diferența de "tiraj": cartea lui, cîteva mii de exemplare - emisiunea de la Pro TV, sute de mii de auditori. I-am oferit, ca "drept la replică", spațiul întreg, de 5 minute, al unei emisiuni Doar o vorbă săț-i mai spun. Nici pînă azi n-am înțeles de ce nu l(e)-a folosit.

George PRUTEANU