Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate īn text, ci doar acelea substanţial comentate.

V. şi O COMEDIE METAFIZICĂ (N. Breban, Amfitrion)
                ĪNTRE POLITIC ŞI LITERAR  sau Lupta calităţii cu cantitatea la Nicolae Breban (N. Breban, Riscul īn cultură)

PEŞTI DE PLASTIC ĪN ACVARII DIFERITE
           

            N-am nici un rezon de a nu fi obiectiv cu Breban. Mai curīnd dimpotrivă, omul īmi place. Am scris cu simpatie despre Īn absenţa stăpīnilor, cu entuziasm despre Īngerul de gips, cu jumătate de admiraţie despre Bunavestire. Despre Animale bolnave, care, la vremea ei, m-a "prins", n-am dat seamă. Drumul la zid, mărturisesc, n-am putut-o citi integral. Don Juan mi s-a părut făcută, tezistă, scrisă prea mult din cap – deşi acolo, dacă decupăm bine, există cīteva fiinţe. Pīndă şi seducţie m-a lăsat rece (şi am observat, nu maliţios, că nu doar pe mine). Am gustat, īnsă, Confesiunile violente (epitetul e mai mult comercial, dar cartea ţine), īn care am găsit un intelectual febril, inventiv şi disociativ, cu bune apetenţe teoretizante, memorialist egolatru dar ataşant, pentru că orgoliul său, deşi mare (chiar hipertrofiat, ar spune răii) īi vine bine şi nu e ţepos, contondent, pustiitor, ci "rotund", lis, īndulcit de amenitatea omului de lume, mai mult mittel°- decīt est-european, şi cu ceva candid īn infatuarea sa.
            Pentru acest articol, am mai trecut, de data aceasta īn "diagonală", prin cele 1400 de pagini ale romanului Amfitrion
1 (şi īnsemnările mele marginale), īncercīnd să uit ce am scris anterior. N-am reuşit. Ce mult mi-ar fi plăcut să īnşfac Consecvenţa, să-i frīng gītul şi să pot pune ca motto acestor īnsemnări recidiviste fragmentul de jurnal al lui Eugen Ionescu din eseul despre Ion Barbu: „Īn clipa īn care am īnceput să scriu studiul atīt de vehement, atīt de sigur īn ton, atīt de integral şi intransigent negativ, poeziile lui Arghezi au reīnceput să-mi pară neīnchipuit de frumoase" (Nu, Ed. Humanitas, 1991, p. 56). Dar a doua (de fapt, a treia!) trecere prin carte a fost şi mai dezamăgitoare. Am avut senzaţia că e scrisă cu o tensiune leneşă, sub un imbold cantitativ: să facă trilogie, să fie mult. Călinescu spunea despre Rebreanu că e ca apa mării: īntr-un pahar, e nisipie şi tulbure, dar īn imensitatea unduitoare a ansamblului, e fascinantă. La Brebanul de faţă, e exact invers. Īntregul e incongruent şi insesizabil, dar pe mici porţiuni se zăresc ghiarele de diavol ale scriitorului de rasă (metafora muştei şi a scării cartografice: I, 64, 69; imaginea străzii, a vulgului: II, 32; sociologia mondenă din II, 80 şi 299; pasajul "informatorului spionat": II, 196; posesia erotic-abstractă din III, 408, 412 şi altele cīteva). Nici micro-"dizertaţiile" (speech-uri, opinii, cuvīntări, peroraţii, intermezzo-uri) de o pagină-două, despre subiecte cu contur clar, presărate ritmic, cum ar fi, īn I, cele despre corupţie (p. 160), economie (312), prostie (347), feminitate (349); īn II, despre puterea "generaţiei Dej" (59), cenaclul Păunescu (62), relaţia provincie-capitală (140), destin (324), cercurile junimii literare (332); īn III, despre, din nou, feminitate şi opusul ei (120, 184), posesie, necesitate, existenţă, instinct, hazard (passim°) – nu-s scrise cu mīnă bleagă, dar, chiar excelente de le-am socoti, aceste insule de gīnduri mai coagulate decīt magma care le īnconjoară nu totalizează nici cīt să acopere două pagini din Contemporanul – Ideea europeană, şi ar fi minimalizant pentru un artifex de, totuşi, talia lui Breban să-i lăudăm isprava acestor miniaturi deştepte şi onorabile.
            Īn rest īnsă, īn marele rest, Amfitrion e o carte care nu bate nicăieri, nu deschide nimic şi calcă jalnic, fără păs, pe corzile īntinse ale răbdării cititorului. Breban sfidează, cu agasantă placiditate, noian de convenţii naratologice, dar nu pune īn loc decīt o incontinentă vorbire suficientă doar sieşi. A şi prognozat (īn II, p. 384) cu aproximaţie efectul: „sterila furie a nu puţinor critici care ne văd egaraţi, rătăciţi de la abeceul artei clasice, tradiţionale”. Eu, unul, nu mă aflu printre acei mulţi furioşi care īnfierează egararea. Sunt doar descumpănit că o forţă creatoare serioasă s-a consumat pe materiale friabile şi proiect mīlos. Nu există "epic" īn cele trei volume, dar nu există nici "psihologic", nu e nici "creaţie", nici "analiză" (e cīte un ciob de "ionic", unul de "doric" şi altul de "corintic", care nu se īncheagă), nu se petrece (a se citi şi noician) nimic semnificativ, necum memorabil. Īn trilogia brebaniană nu există nici un om, ci un fel de mutanţi, din care n-a rămas minte, inimă, sex, caracter, voinţă, ci doar, ca zīmbetul pisicii de Cheshire a lui L. Carroll, doar emisia lexicală. Ei nu trăiesc, ci emit vocabule. "Discursează", cum spune autorul īnsuşi, creator, aici, nu de personaje, ci de informe digresiuni īn digresiuni, o enormă trăncăneală lipsită de obiect, care, ca şi porumbelul lui Kant, se ridică tot mai departe de real şi moare sufocată. Abolit epicul, abolit psihologicul, abolit personajul, abolită coerenţa, se instalează pe teritoriul deşiratelor file aurora boreală a totalitarei logocraţii samavolnice. Nici umbră de relalii sociale plauzibile īntre entităţile­purtătoare-de-nume din roman. Relaţiile sufleteşti dintre ele, cīt se conturează, evanescent, sunt ca spaţiile din grafica unor Escher, Jos de Mey, Bruno Ernst, Penrose
, adică posibile numai pe hīrtie, īn universul viu nicidecum.
                                                   *
            COABITEAZĂ, īn scrisul durabil al lui Breban, o tīnjire "balzaciană" şi una "swedenborgiană". Dar īn romanul pe care-l forfecăm, el nu reuşeşte să concureze nici Starea Civilă, nici Metafizica Sociologiei. Construcţia cărţii e o juxtapunere şi o textură de līncezeli. Līncezeala epică e dublată de cea psihologică ("eurile" sunt atīt de dezagregate, īncīt nimeni nu e cineva). Personajele n-au caracter, n-au sens, nu sunt īn relaţie nici cu ele īnsele, nici īntre ele, ca nişte peşti de plastic īn acvarii diferite. Līncezeala pluteşte şi ca atmosferă pe cerul şi pe apele mlăştinoase ale romanului, care īncepe şi se termină (e un fel de a spune) īn zăpuşeala mortifiantă a duminicilor de vară bucureştene; asta aduce aminte de cruntul "plictis de provincie la scară universală", de "universul transformat īn după-amiază de duminică" ale lui Cioran (Pr
écis de décomposition, Gall., 1966, pp. 11, 34).

_________________________

            1) Amfitrion (Demonii mărunţi, 400 pp.; Procuratorii, 448 pp.; Alberta, 624 pp.), Ed. DU Style, col. "Biblioteca mileniului trei", Buc., 1994.

       George PRUTEANU
Romānia literară, nr. 45, 15 nov. 1995