|
|
|
V. şi
O COMEDIE METAFIZICĂ (N. Breban, Amfitrion)
ĪNTRE POLITIC ŞI
LITERAR sau Lupta calităţii cu cantitatea
la Nicolae Breban (N.
Breban, Riscul īn cultură)
PEŞTI DE PLASTIC ĪN ACVARII DIFERITE
N-am
nici un rezon de a nu fi obiectiv cu Breban. Mai curīnd dimpotrivă, omul īmi
place. Am scris cu simpatie despre Īn absenţa stăpīnilor, cu
entuziasm despre Īngerul de gips, cu jumătate de admiraţie despre
Bunavestire. Despre Animale bolnave, care, la vremea ei, m-a "prins",
n-am dat seamă. Drumul la zid, mărturisesc, n-am putut-o citi integral.
Don Juan mi s-a părut făcută, tezistă, scrisă prea mult din cap deşi
acolo, dacă decupăm bine, există cīteva fiinţe. Pīndă şi seducţie m-a
lăsat rece (şi am observat, nu maliţios, că nu doar pe mine). Am gustat, īnsă,
Confesiunile violente (epitetul e mai mult comercial, dar cartea ţine),
īn care am găsit un intelectual febril, inventiv şi disociativ, cu bune apetenţe
teoretizante, memorialist egolatru dar ataşant, pentru că orgoliul său, deşi
mare (chiar hipertrofiat, ar spune răii) īi vine bine şi nu e ţepos, contondent,
pustiitor, ci "rotund", lis, īndulcit de amenitatea omului de lume, mai mult
mittel°- decīt est-european, şi cu ceva candid īn infatuarea sa.
Pentru acest articol, am mai trecut, de data aceasta īn "diagonală",
prin cele 1400 de pagini ale romanului Amfitrion1
(şi īnsemnările mele marginale), īncercīnd să uit ce am scris anterior. N-am
reuşit. Ce mult mi-ar fi plăcut să īnşfac Consecvenţa, să-i frīng gītul şi să
pot pune ca motto acestor īnsemnări recidiviste fragmentul de jurnal al lui
Eugen Ionescu din eseul despre Ion Barbu: Īn clipa īn care am īnceput să scriu
studiul atīt de vehement, atīt de sigur īn ton, atīt de integral şi intransigent
negativ, poeziile lui Arghezi au reīnceput să-mi pară neīnchipuit de frumoase" (Nu,
Ed. Humanitas, 1991, p. 56). Dar a doua (de fapt, a treia!) trecere prin carte a
fost şi mai dezamăgitoare. Am avut senzaţia că e scrisă cu o tensiune leneşă,
sub un imbold cantitativ: să facă trilogie, să fie mult. Călinescu spunea despre
Rebreanu că e ca apa mării: īntr-un pahar, e nisipie şi tulbure, dar īn
imensitatea unduitoare a ansamblului, e fascinantă. La Brebanul de faţă, e exact
invers. Īntregul e incongruent şi insesizabil, dar pe mici porţiuni se zăresc
ghiarele de diavol ale scriitorului de rasă (metafora muştei şi a scării
cartografice: I, 64, 69; imaginea străzii, a vulgului: II, 32;
sociologia mondenă din II, 80 şi 299; pasajul "informatorului spionat":
II, 196; posesia erotic-abstractă din III, 408, 412 şi altele
cīteva). Nici micro-"dizertaţiile" (speech-uri, opinii, cuvīntări, peroraţii,
intermezzo-uri) de o pagină-două, despre subiecte cu contur clar, presărate
ritmic, cum ar fi, īn I, cele despre corupţie (p. 160), economie (312),
prostie (347), feminitate (349); īn II, despre puterea "generaţiei Dej"
(59), cenaclul Păunescu (62), relaţia provincie-capitală (140), destin (324),
cercurile junimii literare (332); īn III, despre, din nou, feminitate şi
opusul ei (120, 184), posesie, necesitate, existenţă, instinct, hazard (passim°)
nu-s scrise cu mīnă bleagă, dar, chiar excelente de le-am socoti, aceste
insule de gīnduri mai coagulate decīt magma care le īnconjoară nu totalizează
nici cīt să acopere două pagini din Contemporanul Ideea europeană, şi
ar fi minimalizant pentru un artifex de, totuşi, talia lui Breban să-i lăudăm
isprava acestor miniaturi deştepte şi onorabile.
Īn rest īnsă, īn marele rest, Amfitrion e o carte care nu
bate nicăieri, nu deschide nimic şi calcă jalnic, fără păs, pe corzile īntinse
ale răbdării cititorului. Breban sfidează, cu agasantă placiditate, noian de
convenţii naratologice, dar nu pune īn loc decīt o incontinentă vorbire
suficientă doar sieşi. A şi prognozat (īn II, p. 384) cu aproximaţie
efectul: sterila furie a nu puţinor critici care ne văd egaraţi, rătăciţi de la
abeceul artei clasice, tradiţionale. Eu, unul, nu mă aflu printre acei mulţi
furioşi care īnfierează egararea. Sunt doar descumpănit că o forţă creatoare
serioasă s-a consumat pe materiale friabile şi proiect mīlos. Nu există "epic"
īn cele trei volume, dar nu există nici "psihologic", nu e nici "creaţie", nici
"analiză" (e cīte un ciob de "ionic", unul de "doric" şi altul de "corintic",
care nu se īncheagă), nu se petrece (a se citi şi noician) nimic
semnificativ, necum memorabil. Īn trilogia brebaniană nu există nici un om, ci
un fel de mutanţi, din care n-a rămas minte, inimă, sex, caracter, voinţă, ci
doar, ca zīmbetul pisicii de Cheshire a lui L. Carroll, doar emisia lexicală. Ei
nu trăiesc, ci emit vocabule. "Discursează", cum spune autorul īnsuşi, creator,
aici, nu de personaje, ci de informe digresiuni īn digresiuni, o enormă
trăncăneală lipsită de obiect, care, ca şi porumbelul lui Kant, se ridică tot
mai departe de real şi moare sufocată. Abolit epicul, abolit psihologicul,
abolit personajul, abolită coerenţa, se instalează pe teritoriul deşiratelor
file aurora boreală a totalitarei logocraţii samavolnice. Nici umbră de relalii
sociale plauzibile īntre entităţilepurtătoare-de-nume din roman. Relaţiile
sufleteşti dintre ele, cīt se conturează, evanescent, sunt ca spaţiile din
grafica unor Escher, Jos de Mey, Bruno Ernst, Penrose
, adică posibile numai pe
hīrtie, īn universul viu nicidecum.
*
COABITEAZĂ, īn scrisul
durabil al lui Breban, o tīnjire "balzaciană" şi una "swedenborgiană". Dar īn
romanul pe care-l forfecăm, el nu reuşeşte să concureze nici Starea Civilă, nici
Metafizica Sociologiei. Construcţia cărţii e o juxtapunere şi o textură de
līncezeli. Līncezeala epică e dublată de cea psihologică ("eurile" sunt atīt de
dezagregate, īncīt nimeni nu e cineva). Personajele n-au caracter, n-au sens, nu
sunt īn relaţie nici cu ele īnsele, nici īntre ele, ca nişte peşti de plastic īn
acvarii diferite. Līncezeala pluteşte şi ca atmosferă pe cerul şi pe apele
mlăştinoase ale romanului, care īncepe şi se termină (e un fel de a spune) īn
zăpuşeala mortifiantă a duminicilor de vară bucureştene; asta aduce aminte de
cruntul "plictis de provincie la scară universală", de "universul transformat īn
după-amiază de duminică" ale lui Cioran (Précis
de décomposition,
Gall., 1966, pp. 11, 34).
_________________________
1) Amfitrion (Demonii mărunţi, 400 pp.; Procuratorii, 448 pp.; Alberta, 624 pp.), Ed. DU Style, col. "Biblioteca mileniului trei", Buc., 1994.
  George
PRUTEANU
|