Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate în text, ci doar acelea substanţial comentate.

V. și O COMEDIE METAFIZICĂ (N. Breban, Amfitrion)
                PEȘTI DE PLASTIC ÎN ACVARII DIFERITE (N. Breban, Amfitrion)


ÎNTRE POLITIC ȘI LITERAR

(sau Lupta calității cu cantitatea la Nicolae Breban)

        Nicolae Breban e o natură puternică. Lucrul e vizibil de oriunde ai porni. Omul radiază o amenitate cum n-are nici un alt literat român (cu excepția lui Alexandru Paleologu). Breban își ascultă interlocutorul cu un soi de bunăvoință protectoare (și, desigur, vag absentă, ca orice artist obsedat de ale sale și care face un efort să tacă). Dar bunăvoința sa e reală, și ea izvorăște din imensa idee despre sine pe care romancierul o are. El se comportă de parcă universul său te-ar îngloba, e de la sine înțeles, și pe tine, iar el, demiurg și custode al acestui univers, veghează cu o tandră condescendență٭ asupră-ți. Blîndețea sa curtenitoare e ca a unui împărat față de supușii săi. 
        În cărțile sale, tema nucleală e dominarea. Raportul dintre cel stăpînit și cel care stăpînește. Nu tot ce a scris Nicolae Breban m-a încîntat. Cred că forța sa discursivă e mai mare decît cea coagulant creatoare. În momentele de grație ale carierei sale literare, le-a pus în echilibru. O bucată masivă din Bunavestire e un astfel de moment. Grobei poate sta alături de Moromete în panteonul de arhetipuri ale literelor române postbelice. Îngerul de gips este un altul. Breban pune aici - mi se dă voie să reciclez un clișeu? - cuvintele în slujba vieții. E o lume care vorbește acolo, nu un autor. Și Animale bolnave e o carte care nu e de serie. Dar, în ciuda dostoievskianismului ei, datează. Incontestabil că în orice roman al lui Breban se simte ghiara leului. Numai că, așa cum despre Liszt s-a spus că scrie concerte contra pianului, nu pentru pian, sunt printre scrierile lui Nicolae Breban și opuri care nu se lasă domesticite. Nu se lasă date pe brazda cititorului. Opun prea multă rezistență lecturii. Ca un cîine pe care l-ai cumpărat, dar el se-ntoarce la vechiul stăpîn.
        Breban nu se poate mișca decît pe spații mari. El are, mărturisit, un cult al cantității ("Să public zece mii de pagini!" - p.287), cu sorgintea în respectul "nemțesc" al muncii (v. Cuvînt-ul înainte) și în mentalitatea de "bivol" în sensul julesrenardian al cuvîntului. De aici și sarcasmele la adresa "talentului" sau a celor care, hm, "scriu bine": ce să facă un superman, dincolo de rău și de bine, cu o floretă?!
        În proza de idei, speculativă, de factură eseistică, memorialistică, în construcțiile ideologice, Breban e foarte adesea delectabil. E un om cultivat, mi se pare că e cel mai cultivat dintre prozatorii în viață, cu cîteva lucruri din marea cultură bine așezate în el și asimilate cu fervoarea autodidactului, cu priză la grandios ca și la subțirimi. Cartea de la Polirom1 adună mai multe texte (zic "texte" dintr-un real embarras°: eseuri nu-s, studii nu-s, articole? horribile dictu°!... cozerii
٭ ar fi mai apropiat de esența lor discursivă, conferențială - autorul le spune, la p.155, "foiletoane") de o apreciabilă coerență interioară.
        Ca și în romane, principiul de construcție (poate că, în loc de construcție, trebuia să scriu "desfășurare"? ori "aglomerare"? ori "aglutinare
٭"?) e cel al păpușilor Matrioșka, ascunse una în alta. Breban e un autor de paranteze în paranteze în paranteze... Cu orgoliul său exhibat cu candoare - și, să recunoaștem, cu aplomb, cu șarm, cu glamour° - el își convertește meteahna ("acele paranteze care-mi parazitează nu numai editorialele, dar și romanele «de ficțiune», p.173; nu e un pleonasm! în fond, cartea de față e un roman de gînduri) în izbîndă: este "gîfîitul" său. "Pentru mine, stilistica este gîfîitul autorului. Să se audă gîfîitul celui care scrie" (p.291); e "«gîfîitul» modului meu de a gîndi", care generează "autenticitate stilistică" (p.173). N-am să-l șicanez acum pe romancier cu întrebarea de ce răsuflarea regulată n-ar da și ea autenticitate, pur și simplu fiindcă con-simt; nici eu nu poci pentru ca să trăiesc fără paranteze.
        Și despre ce gîfîie Nicolae Breban în acest roman modular de gînduri? El gîfîie polifonic, în, totuși, două mari registre: politicul și literarul, ambele cu contrapunct epic-memorialistic. Vrea o opoziție mai puțin bicisnică. Vituperează "diversiunea națională" (id est°: naționalistă; v.pp.81, 820). Discerne cumpătat între teroarea stalinistă și oroarea post-stalinistă (v.p.97). Face un portret în linii tari, goyești, al lui Ceaușescu (p.198). E împotriva fundamentalismului ortodox, in nuce° la un Nae Ionescu (ortodoxism=românism) și aduce un elogiu bisericii greco-catolice, adînc românești și totodată arteră spirituală de legătură cu Occidentul. Rememorează episodul sinistru al "transcendentalilor" (v.p.161). Descrie intervențiile benefice ale unui dalmațian luminat: Cornel Burtică, cel datorită căruia a apărut romanul Bunavestire (v.pp.129 și urm.), cel datorită căruia a fost eliberat Ion Negoițescu (v.p.172). Suntem deja la interferența politicului cu literarul, o fîșie cît hăul de lată. Aici intră considerațiile despre compromis (Călinescu, Camil, Ralea, Vianu, Sadoveanu, v.p.102: "Sigur..., poate că a fost totuși bine că ei au continuat să fie prezenți în cultură, cu oricîte compromisuri - deși, eu, în ce mă privește, prefer exemplul unor Voiculescu, Țuculescu, Ion Barbu sau Blaga, ce s-au automarginalizat!"). Aici intră polemicile (cu mult sos narativ) cu Goma: un gentleman onctuos
٭ se scutură cu calm glacial de pufnetele unui zavragiu. Aici intră amărăciunea din cauza veșnic-neterminatului-românesc sau a "canibalismului" moral autohton (v. episodul cu Antologia... lui N.Manolescu, retrasă de pe piață nu la decizia partidului, ci la "instigația unui grup de scriitori ca Stancu, Cicerone Theodorescu, Boureanu..." (p.141). În emisfera literară propriu-zisă, Breban povestește cruciada sa est-etică; separă grîul de neghină în rîndul Petreștilor, dînd Cezarului ce-i al Cezarului și Camilului ce-i al Camilului (v.p.88); apără, în mod paradoxal, realismul (v.p.49), el, care este un anamorfotic٭ abisal; face puțină lumină nietzscheeană în Caragiale și o inspecție justițiar-analitică lui Blaga și romanului său; vede în Iisus Hristos "primul erou modern" (p.224) precum și multe alte idei.
        O carte cerebral febrilă, agasantă uneori, dar nicicînd plicticoasă. Marele noroc al lui Nicolae Breban este că mult din ce pierde prin cantitate, recîștigă prin calitate.

_________________________

            1) Nicolae Breban, Riscul în cultură, Ed. Polirom, col. "Plural", Iași, 1997, 300 p.

       George PRUTEANU
Dilema, nr. 228, 6 iun. 1997