|
|
|
V. și
O COMEDIE METAFIZICĂ (N. Breban, Amfitrion)
PEȘTI DE PLASTIC ÎN ACVARII DIFERITE
(N. Breban, Amfitrion)
ÎNTRE POLITIC ȘI LITERAR
(sau Lupta calității cu cantitatea la Nicolae Breban)
Nicolae Breban e o natură puternică. Lucrul e vizibil de oriunde ai porni. Omul
radiază o amenitate cum n-are nici un alt literat român (cu excepția lui
Alexandru Paleologu). Breban își ascultă interlocutorul cu un soi de bunăvoință
protectoare (și, desigur, vag absentă, ca orice artist obsedat de ale sale și
care face un efort să tacă). Dar bunăvoința sa e reală, și ea izvorăște din
imensa idee despre sine pe care romancierul o are. El se comportă de parcă
universul său te-ar îngloba, e de la sine înțeles, și pe tine, iar
el, demiurg și custode al acestui univers, veghează cu o tandră condescendență٭
asupră-ți. Blîndețea sa curtenitoare e ca a unui împărat față de supușii săi.
În cărțile sale, tema nucleală e dominarea.
Raportul dintre cel stăpînit și cel care stăpînește. Nu tot ce a scris Nicolae
Breban m-a încîntat. Cred că forța sa discursivă e mai mare decît cea coagulant
creatoare. În momentele de grație ale carierei sale literare, le-a pus în
echilibru. O bucată masivă din Bunavestire e un astfel de moment. Grobei
poate sta alături de Moromete în panteonul de arhetipuri ale literelor române
postbelice. Îngerul
de gips este un altul. Breban pune aici - mi se dă voie să reciclez un
clișeu? - cuvintele în slujba vieții. E o lume care vorbește acolo, nu un
autor. Și Animale bolnave e o carte care nu e de serie. Dar, în ciuda
dostoievskianismului ei, datează. Incontestabil că în orice roman al lui Breban
se simte ghiara leului. Numai că, așa cum despre Liszt s-a spus că scrie
concerte contra pianului, nu pentru pian, sunt printre scrierile
lui Nicolae Breban și opuri care nu se lasă domesticite. Nu se lasă date pe
brazda cititorului. Opun prea multă rezistență lecturii. Ca un cîine pe care
l-ai cumpărat, dar el se-ntoarce la vechiul stăpîn.
Breban nu se poate mișca decît pe
spații mari. El are, mărturisit, un cult al cantității ("Să public zece mii
de pagini!" - p.287), cu sorgintea în respectul "nemțesc" al muncii (v. Cuvînt-ul înainte)
și în mentalitatea de "bivol" în sensul
julesrenardian al cuvîntului. De aici și sarcasmele la adresa "talentului"
sau a celor care, hm, "scriu bine": ce să facă un superman, dincolo de rău și de
bine, cu o floretă?!
În proza de idei, speculativă, de
factură eseistică, memorialistică, în construcțiile ideologice, Breban e foarte
adesea delectabil. E un om cultivat, mi se pare că e cel mai cultivat dintre
prozatorii în viață, cu cîteva lucruri din marea cultură bine așezate în el și
asimilate cu fervoarea autodidactului, cu priză la grandios ca și la subțirimi.
Cartea de la Polirom1
adună mai multe texte (zic "texte" dintr-un real embarras°:
eseuri nu-s, studii nu-s, articole? horribile dictu°!...
cozerii٭
ar fi mai apropiat de esența lor discursivă, conferențială - autorul le spune,
la p.155, "foiletoane") de o apreciabilă coerență interioară.
Ca și în romane, principiul de
construcție (poate că, în loc de construcție, trebuia să scriu "desfășurare"?
ori "aglomerare"? ori "aglutinare٭"?)
e cel al păpușilor Matrioșka, ascunse una în alta. Breban e un autor de
paranteze în paranteze în paranteze... Cu orgoliul său exhibat cu candoare - și,
să recunoaștem, cu aplomb, cu șarm, cu glamour°
- el își convertește meteahna ("acele paranteze care-mi parazitează nu
numai editorialele, dar și romanele «de ficțiune», p.173; nu e un pleonasm!
în fond, cartea de față e un roman de gînduri) în izbîndă: este "gîfîitul"
său. "Pentru mine, stilistica este gîfîitul autorului. Să se audă
gîfîitul celui care scrie" (p.291); e "«gîfîitul» modului meu de a gîndi",
care generează "autenticitate stilistică" (p.173). N-am să-l șicanez acum
pe romancier cu întrebarea de ce răsuflarea regulată n-ar da și ea
autenticitate, pur și simplu fiindcă con-simt; nici eu nu poci pentru ca să
trăiesc fără paranteze.
Și despre ce gîfîie Nicolae
Breban în acest roman modular de gînduri? El gîfîie polifonic, în, totuși, două
mari registre: politicul și literarul, ambele cu contrapunct epic-memorialistic.
Vrea o opoziție mai puțin bicisnică. Vituperează "diversiunea națională" (id est°:
naționalistă; v.pp.81, 820). Discerne cumpătat între teroarea stalinistă și
oroarea post-stalinistă (v.p.97). Face un portret în linii tari, goyești, al lui
Ceaușescu (p.198). E împotriva fundamentalismului ortodox, in nuce°
la un Nae Ionescu (ortodoxism=românism) și aduce un elogiu bisericii
greco-catolice, adînc românești și totodată arteră spirituală de legătură cu
Occidentul. Rememorează episodul sinistru al "transcendentalilor" (v.p.161).
Descrie intervențiile benefice ale unui dalmațian luminat: Cornel Burtică, cel
datorită căruia a apărut romanul Bunavestire (v.pp.129 și urm.), cel
datorită căruia a fost eliberat Ion Negoițescu (v.p.172). Suntem deja la
interferența politicului cu literarul, o fîșie cît hăul de lată. Aici intră
considerațiile despre compromis (Călinescu, Camil, Ralea, Vianu,
Sadoveanu, v.p.102: "Sigur..., poate că a fost totuși bine că ei au continuat
să fie prezenți în cultură, cu oricîte compromisuri - deși, eu, în ce mă
privește, prefer exemplul unor Voiculescu, Țuculescu, Ion Barbu sau Blaga, ce
s-au automarginalizat!"). Aici intră polemicile (cu mult sos narativ) cu
Goma: un gentleman onctuos٭
se scutură cu calm glacial de pufnetele unui zavragiu. Aici intră amărăciunea
din cauza veșnic-neterminatului-românesc sau a "canibalismului" moral autohton
(v. episodul cu Antologia... lui N.Manolescu, retrasă de pe piață nu la
decizia partidului, ci la "instigația unui grup de scriitori ca Stancu,
Cicerone Theodorescu, Boureanu..." (p.141). În emisfera literară
propriu-zisă, Breban povestește cruciada sa est-etică; separă grîul de neghină
în rîndul Petreștilor, dînd Cezarului ce-i al Cezarului și Camilului ce-i al
Camilului (v.p.88); apără, în mod paradoxal, realismul (v.p.49), el, care este
un anamorfotic٭
abisal; face puțină lumină nietzscheeană în Caragiale și o inspecție
justițiar-analitică lui Blaga și romanului său; vede în Iisus Hristos "primul
erou modern" (p.224) precum și multe alte idei.
O carte cerebral febrilă, agasantă
uneori, dar nicicînd plicticoasă. Marele noroc al lui Nicolae Breban este că
mult din ce pierde prin cantitate, recîștigă prin calitate.
_________________________
1) Nicolae Breban, Riscul în cultură, Ed. Polirom, col. "Plural", Iași, 1997, 300 p.
  George
PRUTEANU
|