Info  Indice de nume (exclusiv pentru secțiunea "Viața din cărți"). Nu figurează toate numele menționate în text, ci doar acelea substanțial comentate.

V. și
PEȘTI DE PLASTIC ÎN ACVARII DIFERITE (N. Breban, Amfitrion)
ÎNTRE POLITIC ȘI LITERAR  sau Lupta calității cu cantitatea la Nicolae Breban (
N. Breban, Riscul în cultură)

O COMEDIE METAFIZICĂ

1. NIȘTE BREBANI           

            Am citit toate cărțile lui Nicolae Breban, de la Francisca la Confesiuni violente. Despre unele (În absența stăpînilor, Îngerul de gips, Bunavestire) am și scris. La Îngerul... – cu mare entuziasm. Cred și acum că este cea mai bună – și mai durabilă – carte a scriitorului. Bunavestire e promontoriul celuilalt Breban. El a fost de la început dublu, literal, și în toate sensurile. După Petru Dumitriu, sau alături de el, Breban e prozatorul cu cea mai patentă constituție duală din literele românești de după război. Pînă și traiectoria sa socială s-a mulat acestei feldeințe٭. A fost și este un artist, pasionat (hantat٭!) de artă pînă-n vîrful unghiilor – dar a nutrit și patima “puterii” . Ascensiunea sa fulgerătoare, dintr-un ilustru necunoscut pînă la membru în Comitetul Central, a pus pe gînduri pe mulți. Un ardelean tenace (Maiorescu, Goga) cu stofă de Rastignac? Nu fu chiar așa. Dualitatea firii sale și-a spus cuvîntul. „Viața” a dovedit că Breban e mai apt să se lase obsedat de putere decît s-o dețină. Posedat, nu posesor. E prea „Cartier Latin” pentru asta. Ca și Petru Dumitriu, mutatis mutandis°, a lepădat1, ascultîndu-și daimon-ul lăuntric, mari avantaje: șefia României literare, înalta funcție de partid etc., ceea ce n-a fost și nu e nici azi la îndesufletul oricui. „Arivistul” primilor ani s-a dovedit a fi un frondeur٭, ba chiar, cu moderație, o conștiință. Conformismul necesar ascensiunii și menținerii în „nomenclatură” a fost contrazis de natura indomptabilă a scriitorului.
            Coabitează în Breban o tînjire balzaciană și una, să zic așa, „swedenborgiană”. „Trebuie să semăn cu bunul Dumnezeu cînd îmi creez personajele”, clamează el într-o pagină a Confesiunilor (141), iar ceva mai departe, la p. 281,  își exhibă iar înclinația balzaciană prin mărturisirea că ficțiunea (sa) i se pare uneori mai consistentă decît realitatea. Dar acest „sindrom Balzac” nu e și o componentă a textului brebanian concret, care nu tinde să fie o „comedie umană”, să concureze Starea Civilă, ci mai curînd o metafizică a acestora. De altfel, modelele sale depistate și declarate sunt Th. Mann și Dostoievski. (Porecla “Brebingway” a fost o aiureală, el nu e behaviourist, n-are răbdare să-și privească doar personajele, ci le scotocește pînă în... pînzele albe ale ființei lor). Latura de „Swedenborg” e vizibilă tot în confesiunea de la p. 281: realitatea ca atare i se pare „lîncedă”, „greoaie”, „prea lungă”, el o anulează, face „tabula rasa”
° și așează altceva (ar trebui să scriu: Altceva) în loc. Acest balans între mundan٭ și trans-mundan٭ a marcat din capul locului scrisul lui Breban, dar a devenit mai exploziv după Bunavestire.
            O altă polaritate dominantă la autorul recentei trilogii
2 este cea desemnată pe de o parte de: A) Modelatorul de Personaje și, pe de alta, de: B) Sociologul escherian. Breban – observa cu pătrundere și C. Ungureanu – deși strivește multe convenții ale naratologiei, crede în personaj și a creat cîteva memorabile (Minda, Ludmila, Mia, Grobei). Dar în același timp, el e un observator eseistic și fantast al societății, al marilor grupuri în „transhumanța” lor Margine­Centru-Margine. Zeci de pagini, din cărți de ieri și din cea de azi, sunt schițe sociologice (pe alocuri escheriene) asupra unor categorii umane, parțial corecte, parțial deformate ca-n oglinzi parabolice sau ca în Bosch.            

            Ca un addendum° al acestui prim episod al cronicii mele neconvenționale (de aceea îi și spun „de tranziție”3), îngăduie-mi cititorul Dilemei să-i ofer două scurte texte (au apărut în Astra, 12/1986), care încercau prin comprimare parodică să facă o secțiune în mecanismul compozițional-narativ. Cele două au un pretext comun: un sărut pe o bancă în parc.   

 

            AUGUSTIN BUZURA. În parcul acela de lîngă Fabrica de Țevi se găsea o singură bancă, vai de capul ei, toți huliganii rupseseră stinghii din ea, dar alta nu era, se așezară acolo. Ea se uită la ceas, îi spuse că la două intră-n schimb și nu vrea să aibă neplăceri cu Manaru, că de mult o paște porcul dracului, și el își aminti că ea îi povestise scena cînd acela o chemase în biroul Sindicatului și-i făcuse fel de fel de propuneri. Ca să uite, îi prinse mîinile și începu să i le sărute încet de-a lungul vinișoarelor, pînă dincolo de încheietură, la brățara ceasului „Ruhla”. „Fii serios spusese ea, poate ne mai vede cineva. Mai bine spune-mi: ai fost sau nu la Județeană?” „Am fost”. „Și ce-au spus? Le-ai explicat că ești nevinovat?” „Lasă asta..”, șopti el și se aplecă deasupra ei căutîndu-i buzele. Mirosul de săpun ieftin și prost îl enervă. „Gaaata!”, o auzi, zgîrîi cu barba!” Îi căută nasturii bluzei, dar banca se răsturnă cu amîndoi în noroiul prin care pluteau tampoane de vată, capace de bere și mucuri de Mărășești. 

            NICOLAE BREBAN. Pe o bancă, auzi, pe o bancă ha, ha, ca servitoarele și soldații, așa, fără preparative, bref°, sans façon°, cît ai..., dar ce credea el, el despre ea, unde voia să ajungă? ha, ha, habeas corpus°... nu, scumpule, nu chérie, stai puțin,  just a minute°, drept cine... dar ce are, e nebună, ce-i cu tine toanto, zăludo, bestialo, acaparanto, ești crazy°, și să vedeți, ha, ha, cum îi luă simandicos, ca-n provincie, mîinile, mînușițele, membrele, lăbuțele, brațele, ca un îndrăgostit, un amorez, un logodnic, un freier° și începu să le pipăie sau, cum să spun eu? care e cuvîntul cel mai...? care să-i placă cititorului? în fine...: să le mîngîie, să le careseze٭, să le dorloteze٭ și ei îi plăcu energia care PULSA în el, SĂLBATECĂ, CRUNTĂ, CRÎNCENĂ, frumoasa lui energie strivitoare și imperială, dominatoare și pempantă, ia uite-l cum o cuprinde ca un clește, cred că asta e o comparație, dar dă-le dracului de comparații, cine naiba mai citește comparații cînd el pusese stăpînire atît de năvalnic pe buzele ei, da-da-da, domnilor, buzele acelea regale princiare, nobile, metropolitane și je m’enfiche°-iste, buze de starlett° și de cocotă, de demimondaine° și de Messalină٭ și el știa asta, dar parcă îi izbucneau în brațe și în sînge milioane de cai putere, miliarde de wați:.. ha, ha, explozie cosmică, delir atomic...


2. WORDS, WORDS, WORDS
°

Motto: “Tous les genres sont bons, sauf le genre ennuyeux°”.
VOLTAIRE
                

            Toți Brebanii evocați în numărul anterior pot fi întîlniți și-n trilogia Amfitrion2. În cîte un alineat, în cîte un pasaj. Călinescu spunea despre Rebreanu că e ca apa mării: într-un pahar, e nisipie și tulbure, dar în imensitatea unduitoare a ansamblului, e fascinantă.
            Mă tem că, în cazul de față, cu Breban e exact invers. Întregul, eu unul îl găsesc insuportabil și de nesusținut; dar, pe cîte o mică porțiune, se văd ghearele de diavol ale scriitorului de rasă.
            De ce insuportabil? Pentru că e o carte care nu bate nicăieri, nu deschide nimic și calcă jalnic, fără păs, pe corzile întinse ale răbdării cititorului pre­modern, modern, post-modern. Breban năruie noian de convenții naratologice, dar nu pune în loc decît o incontinentă
٭ vorbire suficientă sieși și doar sieși. De altfel, om cultivat și minte foarte lucidă (vezi perfecta coerență a Confesiunilor violente), el a și prognozat cu aproximație ecourile cărții sale, ironizînd anticipat, la p. 384 a volumului al doilea (Procuratorii), “sterila furie a nu puținor critici care ne văd egarați, rătăciți de la abeceul artei clasice, tradiționale”. În ce mă privește, nu de furie, sterilă ori ba, e vorba, ci de o intelectuală tristețe că o forță creatoare atît de serioasă se consumă pe materiale friabile și proiect mîlos. Jos ramolita artă clasică, trăiască cea modernissimă, dar îi cer și acesteia, deopotrivă, substanță și congruență Nu există epic în cele aproape 1500 de pagini, nu se petrece (luați vocabula și-n sensurile noiciene) nimic, nu memorabil-semnificativ, dar măcar remarcabil. Și încă n-ar fi catastrofal. La limita dintre talent și geniu, se poate roman și fără iepic. Cu un epic lăuntric. Cu mișcări ale imponderabilelor sufletești. Cu iluminări ale meandrelor omenescului. Cu descinderi în bolgiile٭ subconștientului. Cu spoturi în labirintul alcătuirii morale a unor ființe. (Cel care scrie aceste rînduri nici nu poate suferi epicul. Eseurile lui Montaigne i se par mai palpitante decît cel mai bun roman polițist. Pentru că gem de umanitate). Dar în trilogia lui Nicolae Breban nu există oameni, ci un fel de marțieni cu cuvinte în loc de ochi, cuvinte în loc de inimă, cuvinte în loc de picioare, cuvinte în loc de sex, cuvinte în loc de suflet, vorbe în loc de conștiință. Marchievici, Alberta...? Words, words, words. Ei nu trăiesc, ci vorbesc – și atît. “Discursează” –  cum spune autorul însuși, un creator, aici, nu de personaje, ci de lungi și informe digresiuni ale unor digresiuni ale..., o enormă trăncăneală lipsită de obiect care, ca și porumbelul lui Kant, se ridică tot mai sus, acolo unde nu mai e aer care să-i împiedice zbenguiala, și moare sufocată. Abolit epicul, abolit personajul, abolită logica, abolită consistența, abolită noocrația – se instalează, de-a lungul și de-a latul obscurelor fire, aurora boreală a totalitarei logocrații. Nici umbră de relații sociale plauzibile între entitățile-purtătoare-de-nume din cartea lui Breban. Relațiile sufletești dintre ele, cît se conturează, sunt ca spațiile lui Escher , adică posibile numai pe hîrtie, în universul viu nicidecum. Inutil să adaug că și domeniile politic, economic sau intelectual sunt la fel de absente, ca și orice altă zonă a oricărei realități imaginabile. Roman despre dictatură, cum se sugerează în Confesiuni violente. (v. p. 360)? Nu mai mult ca despre războiul burilor. Amfitrion e un “roman” “despre” niște abstracțiuni date de autor drept oameni care nu fac alta decît emit abstracțiuni. Critica amabilă și de salon ar putea aduce vorba de Decameron sau de Șeherezada, povești  puind povești u.s.w.°; același neam de zoili٭  ar putea aplica eticheta de roman peripatetic٭, roman al vorbirii torențiale, atotnimicitoare. Dar ar fi față de carte cum e cartea însăși față de real. În fine, alții ai putea reagita stindardul eseului: „Breban face eseu!”. Fals. E drept că, din sută în sută de pagini, se rostește cîte o scurtă dizertație (speech°, opinie, cuvîntare, perorație) de o pagină-două despre subiecte recognoscibile, cum ar fi, în I, despre corupție (p. 160), economie (312), prostie (347), feminitate (349); în II, despre puterea generației Dej (59), cenaclul Păunescu (62), relația provincie-Capitală (140), destin (324), cercurile tineretului literar (332); în III despre, din nou, feminitate și masculinitate (120, 184), posesie, necesitate, existență, instinct, hazard (passim°) – dar, chiar excelente de le-am socoti, aceste mici însăilări de gînduri, mai clare și mai coagulate decît magma care le înghite, ele nu totalizează nici cît să acopere două pagini ale revistei Contemporanul – Ideea europeană, și ar fi jignitor pentru un intelectuaI de talia lui Breban să-i lăudăm reușita acestor miniaturi deștepte, dar situate la nivelul spusului de după 1989. În rest, romanul nu e în nici un fel eseu, pentru că nu disecă, nu pritocește, nu adulmecă limpede și rațional probleme, dileme, teme, ci vehiculează, mai curînd “poematic” (dar în direcția pejorativă a termenului), sintagme, tropisme٭, inefabiluri vide.
 

3. EȘECUL ALEXANDRIN٭ 

            Să citești Amfitrion e ca un lung voiaj cu avionul prin nori sau pe deasupra lor. Doar cînd și cînd, aleatoriu, prin fugitive interstiții, zărim niște petece de pămînt, repede acoperite de nemiloasa pîclă albă.
            Construcția romanului e o juxtapunere și o textură de lîncezeli. Lîncezeala epică
4 e dublată de una psihologică (eurile sunt atît de multiplicate, încît nimeni nu e cineva!), lîncezeala ideatică se împletește cu cea morală („personajele” n-au caracter; nu sunt în relație nici cu ele însele, nici între ele, ca niște pești în acvarii diferite și opace). Lîncezeala plutește și ca atmosferă pe cerul și pe apele tulburi ale romanului, care începe și se termină (e un fel de a spune) în zăpușeala mortifiantă a „duminicilor de vară bucureștene”. Asta aduce aminte de cruntul „plictis de provincie la scară universală”, de „universul transformat în după-amiază de duminică” ale lui Cioran (Précis de décomposition, Gallimard, 1966, pp. 11, 34).
                                         
                                                                                                         *
            Constrîngerea creează forță – sună un gînd al lui Leonardo da Vinci. Primul mare text produs și publicat de Nicolae Breban în deplină libertate exhibă precumpănitor cusururile prozei sale de pînă acum și-i lasă în umbră compactă calitățile.

            „Teritoriile limită de
viață sufletească” de care vorbea G. Dimisianu sunt aici teritorii de dincolo de limită, unde începe neantul. Puținele gesturi și multele fraze ale „personajelor” sînt ca niște note disparate, slobozite parcă, prin hazard, de instrumente diferite, și nu se încheagă într-o melodie, nici în limitele gamelor clasice, nici în dodecafonie. Unele acorduri sună pur și straniu – dar e prea puțin.
            Mihai Dinu Gheorghiu observa într-un eseu despre Breban „dedublarea personajului”, cuplată cu „dedublarea romancierului” (Reflexe condiționate, C.R., 1983). În Amfitrion, autorul însuși susține că „eul lui (al „protagonistului”, Marchievici) se bifurcă în multe alte euri, zeci de euri” (Confesiuni violente, p. 365). Teoretic, n-ar exista nici o obiecție ca lucrurile să stea așa; într-un tărîm psihologic escherian, într-o utopie populată cu alcătuiri fără masă (pondere) și contur, de ce nu? Dar în romanul pe care l-am citit și despre care trebuie să comunic unor inteligențe cartesiene cum e și dacă e bun sau rău, această arborescență de euri nu e sesizabilă. Sămînța nu a rodit. În geometria euclidiană, printr-un punct se poate duce o singură paralelă la o dreaptă dată. În cea lobacevskiană, o infinitate de paralele. Universul brebanian din această carte ar trebui să fie, conform intențiilor autorului, lobacevskian, dar e un univers? În Amfitrion sîntem mai curînd într-un spațiu scriptural brownian
٭, unde orice (oricine) o poate lua oriîncotro, dar fără să ajungă undeva.
            Eugen Simion (Scriitori români de azi, I, C.R., 1978) îi reproșa lui Breban­cel-Tînăr „excesul de eseism... analiza incoerentă, confuză”, de unde „un text nu totdeauna clar”. Diagnostic just, tumora netratată s-a generalizat.
            Cornel Ungureanu simțea la autorul nostru un „complex al școlii” (de aici preferința pentru personaje autodidacți, cu studii neterminate), îi blama „lungile și sîcîitoarele incursiuni prin teritoriile kitschși găsea și el „structuri aluvionare” și chiar „fraze uneori agramate” (Proza românească de azi, C.R., 1985).

            Dicționarul...
lui Marian Popa constata prezența „structurilor iraționale” în scrisul lui Breban și a „stilului inform, neîngrijit”. Stilul e și azi lăbărțat, gîfîit, dilatat, alternînd nepăsător subtilitatea filigranală cu redundanța٭ tautologică٭. Breban dă mereu senzația că nu-l mai încap cuvintele. Pentru a le lărgi sensurile, el le pune pe aproape toate în ghilimele. E ca un doping al cuvintelor.
            Amfitrion e un cancer al vorbirii golite de real, un eșec din exces de alexandrinism.

________________________________________       

            1) După părerea lui Breban, pe care n-o-mpărtășesc, P.D. a plecat din cauza conflictului cu Beniuc: „Un conflict între doi carieriști. Beniuc a fost mai tare ca Dumitriu, excluzîndu-l pe celălalt. P.D. a pierdut și, neștiind să piardă, a fugit” (Confesiuni violente, p. 71). Breban pune problema în termeni de putere, de meci.
            2) Amfitrion (Demonii mărunți, 400 p., 4000 lei; Procuratorii, 448 p. 4400 lei; Alberta, 624 p., 5600 lei), Ed. DU Style, col. „Biblioteca mileniului trei” , Buc., 1994.

           •
Îi amintesc cititorului, în ipoteza că i-ar folosi la ceva, mitul care stă la baza titlului: Amfitrion e fiul lui Alceu și soțul Alcmenei. Luîndu-i înfățișarea, Zeus i-a posedat soția. Dar, în aceeași noapte, se întoarce și el în patul conjugal. În urma acestei duble împreunări, Alcmena va naște doi gemeni; pe Hercule și Iphicle. Pentru a-l recunoaște pe cel procreat de el, Amfitrion bagă doi șerpi în camera copiilor. Iphicle se sperie, Hercule îi sugrumă. O vreme, Hercule crește în casa lui Amfitrion, care apoi îl îndepărtează, de teamă, trimițîndu-1 la țară, să-i păzească cirezile. Amfitrion moare luptînd alături de Hercule.
            3) Rubrica mea permanentă din revista Dilema, în care apăreau aceste texte, s-a numit "Cronica literară de tranziție".
            4) Breban e conștient de caracterul sine qua non
° al epicului, fie și redus la minimum: „Chiar dacă putem trăi (un timp! Și doar în aparență!), fără scop, nu putem deloc trăi fară epic; fără «întîmplare», fără acea «mișcare» sau «ruptură» ce se cheamă întîmplare: altfel ne-am îmbolnăvi de «splin»° ca acei lorzi englezi din romanele secolului trecut care, bolnavi de ne­întîmplare..., pornesc în lungi călătorii..." (Alberta, p. 239).
            
V., în acest sait, "Belvedere" și "Mîini desenînd"(Clicați pe triunghi pentru a reveni)  

       George PRUTEANU
Dilema, nrr. 113-115, 10, 17 și 24 mart.1995