|
Ultimul text introdus:
19 ian. 2006
|
Fără nici cea mai mică
pretenție de
infailibilitate
VĂ ÎMPĂRTĂȘESC DIN CE AM
CITIT:
|
Renunț
la
structura
cu
imagini
și
prezentări
și
enumăr
cărțile
citite
în
ultimul
timp
și pe
care,
implicit,
vi le
recomand,
în
mai
mică
sau
mai
mare
măsură:
Dan
C.
Mihăilescu,
Îndreptări
de
stînga,
Ed.
Humanitas,
Buc.,
2005,
258
pp.
•
Daniel
Cristea-Enache,
Sertarul
scriitorului
român
-
Dialoguri
pe
hîrtie,
Ed.
Polirom,
Iași,
2005,
246
pp.
• Petre Pandrea, Soarele melancoliei (memorii),
Ed.
Vremea
XXI,
Buc.,
2005,
304
pp.
• Alex. Ștefănescu, Istoria literaturii române
contemporane
1941-2000,
Ed.
Mașina
de
scris,
Buc.,
2005,
1176
pp.
• Valeriu Gherghel, Porunca lui rabbi Akiba
(Ceremonia
lecturii
de la
sfîntul
Augustin
la
Samuel
Pepys.
Eseuri
și
autofricțiuni
exegetice),
Ed.
Polirom,
Iași,
2005,
262
pp.
• Răzvan Nicolescu, Mirajul treleviziunii,
Ed.
Media
Business,
Buc.,
2003,
182
pp.
• Adrian-Paul Iliescu, Anatomia răului politic,
Ed.
Ideea
Europeană,
Buc.,
2005,
364
pp.
• Gabriel Dimisianu, Fragmente contemporane,
Ed.
Inst.
Cult.
Rom.,
Buc.,
2004,
256
pp.
• Luca Pițu, Insem(i)nările magistrului din Cajvana,
ediție
primenită,
Ed.
Nemira,
Buc.,
400
pp.
• Marta Petreu, Un trecut deocheat sau Schimbarea
la
față
a
României,
ed. a
II-a
revăzută
și
adăugită,
Ed.
Inst.
Cult.
Rom.,
Buc.,
2004,
416
pp.
• Ioana Pârvulescu, În intimitatea secolului 19,
Ed.
Humanitas,
Buc.,
2005,
348
pp.
• Lucian Boia, Jules Verne - Paradoxurile unui
mit,
Ed.
Humanitas,
Buc.,
2005,
284
pp.
• Radu Gyr, Sîngele temniței stigmate, Ed.
Vremea
XXI,
Buc.,
2003,
288
pp.
• Victor Felea, Jurnalul unui poet leneș
(ianuarie
1955
-
martie
1993),
Ed.
Albatros,
Buc.,
2000,
834
pp.
• Mircea Martin, Geometrie și finețe, ediție
revăzută
și
adăugită,
Ed.
Inst.
Cult.
Rom.,
Buc.,
2004,
228
pp.
• Benjamin Fondane, Scriitorul în fața Revoluției
(articole
politice
din
perioada
1927-1935),
E.
Inst.
Cult.
Rom.,
Buc.,
2004,
172
pp.
• Mihai Ungheanu, Românii și "tîlharii Romei"
(Război
religios
-
război
de
imagine?),
Ed.
Phobos,
Buc.,
2005,
436
pp.
• Dinu C. Giurescu, Uzurpatorii (România,
6
martie
1945
- 7
ianuarie
1946),
Ed.
Vremea
XXI,
Buc.,
2004,
640
pp.
|
Mihai
Ralea,
Cultura
în
criză
(Conferințe
la
Radio,
1932-1940),
Ed.
Soc.
Rom.
de
Radio.,
Buc.,
2005,
160
pp.
(cu
un
CD)
|
Am
citit... |
Giovanni
Sartori,
Homo
videns
-
Imbecilizarea
prin
televiziune
și
post-gîndirea,
Ed.
Humanitas,
Buc.,
2005,
172
pp.
|
...și vă
recomand... |
Alex.
Ștefănescu,
Jurnal
secret
(Ilustrat
de
Ion
Barbu),
Ed.
Corint,
Buc.,
2005,
232
pp.
|
...aceste
cărți,
dar
răgazul
de a le
face...
|
Amin
Maalaouf,
Les
Identitès
meurtrières,
Ed.
Grasset,
"Livre
de
poche",
Paris,
2002,
192
pp.
|
...chiar și
cîte o
scurtă
prezentare
îmi
lipsește
pe
moment... |
Ion
Ianoși,
Eu -
și el
-
Însemnări
subiective
despre
Ceaușescu,
Ed.
Dacia,
Cluj-Napoca,
2002,
144
pp.
|
...Așadar,
ori mă
credeți
pe
cuvînt,...
|
G.
Călinescu,
Cultură
și
națiune,
antologie
de C.
Schifirneț,
Ed.
Albatros,
Buc.,
2002,
510
pp.
|
...ori
nu.
|
Iuliu
A.
Zanne,
Proverbele
românilor
-
din
România,
Basarabia,
Bucovina,
Ungaria,
Istria
și
Macedonia,
Ed.
Scara
-
Asoc.
Rom.
pt.
Cult.
și
Ortod.,
Buc.,
2004-5
|
O
lucrare
monumentală,
în 10
volume,
a cîte
aprox.
800 de
pagini
fiecare,
reproducînd
anastatic
(fotocopiere)
ediția
Socec
din
1901.
Apărută
grație
mecenatului
lui G.C.
Păunescu
- de
s-ar
repeta
cît mai
des
asemenea
gesturi!
- cartea
e de o
incomensurabilă
valoare
etnologică,
filologică
și
literară.
În 1919, la încheierea păcii de la
Versailles,
care
consfințea
existența
României
Mari,
Ion I.
C.
Brătianu
punea pe
masa
conferinței
cele 10
volume
ale lui
Zanne,
ca o
mărturie
tacită,
dar
peremptorie,
a
îndreptățirilor
noastre.
|
(Soc.
Acad.
Hyperion),
Televiziunea
-
artă
sau
politică?,
Ed.
Victor.,
Buc.,
2005,
236 pp.
|
Un volum
de
comunicări
și
eseuri
despre
fondul,
formele
și
rosturile
televiziunii
azi. Se
remarcă,
din
punctul
de
vedere
al
opticii
și al
gustului
meu,
textele
pline de
asprime
față de
slăbiciunile
morale
și
spirituale
ale
programelor
de
televiziune,
texte
semnate
de Irina
Budeanu
(Televiziunea,
un
substitut
de viață),
Nicolae
Cara (Televiziunea
= mijloc
de
/in/formare
sau
/de/formare?),
Al.
Lazăr (Lupta
pentru
rating),
Jeronimo
Morscardo
-
ambasadorul
Braziliei
la
București
(Conspirația
minciunii),
Geo
Saizescu
(Mass-media
- o
direcție
culturală).
|
Mihai
Dinu,
"E
ușor
a
scrie
versuri..."
- Mic
tratat
de
prozodie
românească,
Ed.
Inst.
Cult.
Rom.,
Buc.,
2004,
280 pp.
|
O
analiză
"tehnică"
a
tuturor
elementelor
versificației
(măsură,
ritm,
cezură,
strofă),
de pe o
poziție
care
schimbă
radical
modalitatea
de
percepție
și
dezvăluie
unitatea
internă
a
prozodiei
românești.
Trohaii,
iambii,
dactilii,
peonii
șcl.
sunt
așezați
ca-ntr-un
"Tabel
al
lui...
Mendeleev/Dinu",
într-o
logică
impecabilă
și
așezată
pe
rigori
matematice.
Spiritul
de
geometrie
e
admirabil
îmbinat
cu cel
de
finețe,
autorul
fiind un
rafinat
cunoscător
de
poezie,
din care
profuziunea
de
exemplificări
e
ingenioasă
și amplă
în timp.
|
Peter
Collet,
Cartea
gesturilor,
trad.
A.
Borș, Ed.
Trei,
Buc.,
2005,
328 pp.
|
Apărută
în
colecția
"Psihologie
practică",
cartea
expune
alert și
într-un
mod
agreabil,
accesibil,
modul de
"decriptare"
a unei
largi
varietăți
de
gesturi,
de la
pozițiile
mîinilor
sau ale
picioarelor,
pînă la
mimică.
Stări de
spirit,
intenții
ascunse,
trăsături
de
personalitate
pot fi
citite
cu
precizie
în
aceste
semne
gestuale.
|
Tom
Gallagher,
Furtul
unei
națiuni
(România
de la
comunism
încoace),
trad.
M.Elin,
D.Răzdolescu,
H.Barna,
Ed.
Humanitas,
Buc.,
2004,
432 pp.
|
Istoricul
britanic
a
alcătuit,
pe baza
unei
documentări
impresionante
(arhive,
ziare,
Internet,
mărturii
directe)
o
istorie
migăloasă
a 14 ani
tulburi
(1990-2003).
Viața
politică
(parlamentară,
guvernamentală,
președinție)
e
urmărită
minuțios,
cu mai
puțină
aplecare
spre
aspectele
sociale
și
aproape
deloc
asupra
celor
moral-culturale.
O
anumită
unilateralitate
ideologică
minează
credibilitatea
unei
cărți,
altminteri
interesante.
|
Catherine
Durandin,
București.
Amintiri
și
plimbări,
Ed.
Odiseu,
Buc.,
2003,
168 pp.
|
Amintirile
unei
turiste
tinere
din anii
'70 și
apoi,
mature,
din anii
'90, se
transformă
într-un
excurs
istoric-sociologic-moralist
în
Bucureștiul
anilor
interbelici,
al celor
comuniști,
al celor
de azi.
Autoarea
prinde,
à vol
d'oiseau,
atît
figuri
istorice,
cît și
aerul
străzii,
al
oamenilor
comuni -
străzi,
imobile,
magazine,
maidane;
comportamente,
atitudini,
metehne. |
Mircea
Cărtărescu,
De ce
iubim
femeile,
Ed.
Humanitas,
Buc.,
2004,
176 pp.
|
Narațiuni
fantezist-,
dar și
analitic-
memorialistice,
cu bune
inserții
reflexive,
despre
ființe
feminine
care
i-au
intersectat
existența.
Inteligență,
farmec.
Se aude
mereu
fîlfîitul
aripilor
inenarabilei
sweet
bird of
youth.
|
Noam
Chomsky,
De la
propagande
(Entretiens
avec
D.
Barsamian),
Ed.
Fayard,
Paris,
2003,
336 pp.
|
Marele
lingvist
american
este și
un
gînditor
politic
remarcabil,
de o
frapantă
independență
de
spirit.
În
aceste
dialoguri,
el
demontează
clișee
de
gîndire
și de
limbaj
ale
lumii
Statelor
Unite,
dînd
laoparte
perdeaua
de vorbe
sonore
care
ascund
uneori
realități
sordide.
Adversar
al
"jandarmeriei"
mondiale
practicate
de SUA,
ca și al
războiului
din
Irak,
Chomsky
este un
nonconformist
doct și
precis.
|
G.T.
Kirileanu,
Însemnări
zilnice
(1906-1960),
Ed.
Albatros,
Buc.,
2004,
386 pp.
|
Atenția
mi-a
fost
atrasă
cu
precădere
de
însemnările
de după
1940,
jaloane
ale
spaimei
și ale
dezgustului
cărturarului
în fața
contorsionărilor
istoriei.
Obligat
să vîndă
Academiei
cărți și
documente
ca să
aibă din
ce trăi,
G.T.
Kirileanu
poartă o
corespondență
asiduă,
al cărei
ecou se
află în
aceste
pagini.
Intimidarea
produsă
de
ticăloșiile
regimului
comunist-bolșevic
din
România
nu
anulează
franchețea
multor
opinii
(v.
e.g.,
cea
despre
G.
Călinescu,
p.283).
|
Michae
Moore,
Dégraissez-moi
ça!
(Petite
balade
dans
le
cuchemar
américain),
Ed.
La
Decouverte,
Paris,
2003,
224
pp.
|
Eseuri
de o
ironie
uneori
sprințară,
ludică,
alteori
tăioasă,
caustică,
feroce,
despre
metehnele
societății
americane.
Autor al
filmului
Fahrenheit
9/11,
care a
luat
Marele
Premiu
la
Cannes,
adversar
deschis
al lui
Bush în
ultima
campanie,
Moore
are un
umor pe
cît de
dur, pe
atît de
analitic...
|
Adrian-Paul
Iliescu
(coord.),
Mentalități
și
instituții
-
Carențe
de
mentalitate
și
înapoiere
instituțională
în
România
modernă,
Ed.
Ars
Docendi,
Buc.,
2002,
406 pp.
(Acum
am
găsit-o)
|
M-au
interesat
mai cu
seamă
următoarele
studii
(temeinice,
obiective,
documentate)
din
volum:
A.-P.
Iliescu,
Maniheism
politic
și eșec
instituțional;
C.
Bocancea:
Tranziția
politică
și
imaginarul
social;
V.
Boari,
Corupția
politică
și
efectele
ei;
L.
Ștefan,
PNȚCD
-
recrutare
și
performanță
politică;
D.A.
Ilaș,
B.C.
Mihăilescu,
De la
autonomia
locală
la
tirania
locală.
Studiu
de caz:
legea
administrației
publice
locale;
C.Constantin,
C. Leș,
R.
Cherciu,
Disfuncționalități
ale
instituțiilor
de
creare a
spațiului
public.
Studiu
de caz:
Marius
Tucă
Show.
|
Florin
Șperlea,
De la
Vlad
Țepeș
la
Ceaușescu
(Expresii
memorabile
românești
explicate
în
contextul
lor
istoric),
Ed.
Corint,
Buc.,
2001,
168 pp.
(Acum
am
găsit-o)
|
Circa
350 de
spuse
memorabile,
butade,
replici
usturătoare
sau
foarte
expresive,
din sec.
al
XV-lea
pînă în
1989, cu
explicații
detaliate
(mici
schițe
de
istorie
colorată)
asupra
împrejurărilor
cînd au
fost
rostite.
|
Septimiu
Chelcea
(coord.),
Comunicarea
nonverbală
în
spațiul
public
(Studii,
cercetări,
aplicații),
Ed.
Tritonic,
Buc.,
2004,
184 pp.
|
Studii despre decodificarea
unor
elemente
precum
mimica,
ochii-privirea,
rîsul,
zîmbetul,
poziția
și
gesturile
mîinilor,
pozițiile
picioarelor,
atitudinea
de
ascultare,
ținuta
vestimentară
ale
indivizilor
aflați
în
ambianță
publică.
Tratînd
cu
rigoare
științifică
traducerea
semnificațiilor
unor
detalii
adesea
foarte
subtile,
volumul
nu este
unul de
"popularizare",
fără,
însă, a
pierde
din
limpezime
și
atractivitate. |
Sorin Toma,
Privind
înapoi
(Amintirile
unui
fost
ziarist
comunist
- red.
șef al
Scînteii
din 1947
pînă în
1960),
Ed.
Compania,
Buc.,
2004,
336 pp.,
195.000
de lei |
Amintiri redactate în mai multe etape
(iulie
1989,
1990,
1997),
în care
autorul
(n.
1914;
trăiește,
actualmente,
în
Israel;
cunoscut
mai ales
prin
pamfletul
ideologic
împotriva
lui
Arghezi,
Poezia
putrefacției
sau
putrefacția
poeziei,
1947)
are
luciditatea
de a nu
se
disculpa,
tratînd
cu
franchețe
și
propensiune
analitică ororile
fizice
și
spirituale
ale
anilor
bolșevismului
românesc.
Personaje
principale
sunt
Gheorghiu-Dej,
Ana
Pauker,
Lucrețiu
Pătrășcanu,
Chișinevschi,
Ceaușescu
ș.a. -
dar și
"limba
de
lemn",
campaniile
ideologice,
"cultul
personalității",
"problema
evreiască"
etc.
|
C. V.
Tudor,
Îngerul
rănit
(Maxime
și
cugetări),
Ed.
Fundației
"România
Mare",
Buc.,
2004,
188 pp. |
"• Pe planetă sunt doar 1% oameni
de
știință,
iar
restul
de 99%
sunt
oameni
de
neștiință.
• Dantura perfectă a pianului...
• În mod sigur, cămașa lui
Cristos
n-a avut
buzunare!
• Ce ciudat: lumina Soarelui,
care e
mama
culorilor,
tocmai
ea
decolorează
totul pe
pămînt!
• În România există numai două
anotimpuri:
seceta
și
inundațiile.
• Parfumul de fîn proaspăt
cosit ar
trebui
inclus
printre
stupefiante.
• Europa, doica bătrînă a
Americii..." |
Mihaela
M.
Ceaușescu,
Nu
regret,
nu mă
jelesc,
nu strig ,
Ed.
Meditații,
Buc.,
2004,
268 + 36 pp.,
199.000
de lei |
Amintiri și confesiuni ale
nepoatei
lui
Nicolae
Ceaușescu
(fiica
fratelui
mai
mare,
Marin
Ceaușescu,
cel care
s-a
sinucis
la
Viena,
în dec.
1989),
conf.
univ. la
Facultatea
de Limbi
și Literaturi
Slave la
Universitatea
din
București.
Scrisă într-un stil
deosebit
de
agreabil,
de mare
naturalețe
și, pe
alocuri,
cu un
nonșalant
umor
amar,
cartea
evidențiază
nu doar
un cert
talent
literar,
ci și o
inteligență
lucidă,
scrutătoare.
Subiectiv,
desigur,
dar nu
pătimaș,
nu
partizan,
autoarea
restabilește
adevăruri
deformate
de
clișee
gazetărești
sau de
maniheisme
ideologice,
punîndu-i
pe
membrii
familiei
Ceaușescu
într-o
lumină
plauzibilă,
umană. |
Michel
Beaud,
Istoria
capitalismului
(De la
1500
pînă în
2000) ,
trad.
Cl.
Constantinescu, Ed.
Cartier,
Buc.,
2001,
362 pp.,
147.000
de lei
|
Din Introducerea la ediția a
cincea
(redactată
în 1999:
"Cum ar fi putut un
spirit
tînăr,
după
război,
să nu
fie
tulburat
de cele
două
afirmații
care
structurează
cartea
lui J.
Schumpeter1
: «Poate
capitalismul
să
supraviețuiască?
Nu, nu
cred că
poate»
și
«Poate
socialismul
să
funcționeze?
Cu
siguranță
că
poate»"2
.
____________________
1)
Important
economist
austriac,
ministru
de
Finanțe
al țării
sale,
profesor
la
Harvard,
autor al
mai
multor
lucrări
de
însemnătate
majoră.
2)
J.
Schumpeter,
Capitalism,
Socialism
and
Democracy
(with a
new
introduction
by Tom
Bottomore),
Harper
Torchbooks,
New
York,
1976,
432 pp.
(n.
GP) |
Maria
Dobrescu,
La curtea lui Ceaușescu
(Dezvăluiri
despre
viața de
familie
a
cuplului
prezidențial), Ed.
Amaltea,
Buc.,
2004,
288 pp.,
200.000
de lei
|
Amintirile Suzanei Andreiaș
(n.
1923),
șefa de
personal,
timp de
30 de
ani, a
reședințelor
președintelui
N.
Ceaușescu.
O
viziune
simplu-umană
a
familiei
Ceaușescu,
cu multe
detalii
semnificative. |
Eric
Hobsbawm,
O
istorie
a
secolului
XX - Era
extremelor,
trad. L.
Ionescu, Ed.
Cartier,
Buc.,
1999,
624 pp.,
167.000
de lei
|
O imagine neconvențională a
structurilor
și
(r)evoluțiilor
secolului
trecut,
pe toate
coordonatele:
politic,
social,
cultural,
economic.
Cartea
ne
ajută,
efectiv,
să
înțelegem
lumea în
care am
trăit și
trăim. O
meditație,
continuu
sprijinită
pe
fapte,
asupra
perspectivelor. |
Sorin
Adam
Matei,
Boierii
minții -
Intelectualii
români
între
grupurile
de
prestigiu
și piața
liberă a
ideilor , Ed.
Compania,
Buc.,
2004,
216 pp.,
130.000
de lei
|
Un eseu care a stîrnit lungi
discuții
în presa
culturală,
despre
unele
grupări
intelectuale
și
mijloacele
lor de
auto-promovare,
nu
întotdeauna
imaculate
spiritual. |
Dorin-Liviu
Bîtfoi,
Petru
Groza,
ultimul
burghez
- O
biografie,
Ed.
Compania,
Buc.,
2004,
568 pp.,
280.000
de lei
|
O amplă biografie, scrisă cu o
remarcabilă
neutralitate
și
egalitate
a
tonului,
sine
ira et
studio,
despre o
figură a
României
moderne
asupra
căreia
istoria
abia își
începe
lucrarea.
|
Jean
Tulard,
Napoleon
,
trad. J.
Ianoși, Ed.
Compania,
Buc.,
2004,
440 pp.,
160.000
de lei
|
Monografie exhaustivă:
Napoleon
și epoca
sa,
cercetați
din
toate
unghiurile
esențiale
posibile:
cel uman
(psihologic-moral),
cel
politic
(intern
și
internațional),
cel
social-economic
(meserii,
îndeletniciri,
averi,
banii,
viața
cotidiană) și
cel
cultural
(literatura,
pictura,
sculptura,
opera
lirică,
moda,
stilurile
arhitectonice,
mobilier
etc.),
într-un
stil
care
îmbină
cu
virtuozitate
cursivitatea
agreabilă
cu
documentația
riguroasă.
|
(Muzeul
Țăranului
Român),
Anii
'80 și
bucureștenii
-
Mărturii
orale,
Ed.
Paideia,
Buc.,
2003,
376 pp.,
185.000
de lei
|
Mărturii care creionează,
ca
într-un
vast
puzzle,
din
crîmpeie,
pe
"teme"
(locuință,
restaurant,
soia,
blugi,
coadă,
electricitate
etc.),
atmosfera
deceniului
9
socialist.
|
Ilie
Bădescu,
Idei
politice
românești
-
Doctrine
și
teorii - , Ed.
Mica
Valahie,
Buc.,
2004,
372 pp.
|
"O carte despre
acele
idei
purtătoare
de
promisiuni,
cum par
a fi
ideile
politice,
ar
trebui,
oriunde
în lume,
să așeze
la
temelia
ei
tulburătoarea
constatare
că Isus
Cristos
«și-a
început
Evanghelia
afirmînd
de nouă
ori
existența
fericirii»
(Nichifor
Crainic)
(...).
În
cuprinsul
cărții
noastre,
ne-am
propus
să
cercetăm
promisiunile
principalelor
idei
politice
izvodite
de omul
autonom..."
Ilie
Bădescu
|
Radu Pavel Gheo,
Românii
e
deștepți,
Ed.
Polirom,
Iași,
2004,
280 pp.
|
Un tînăr eseist inteligent,
aflat
nel mezzo del cammin
(35 de
ani), cu
un scris
vivace
și
natural,
pe
temele
cele mai
presante:
globalizare,
integrare,
clișee
culturale,
clișee
politice.
Chiar
dacă nu
i-aș da
în
fiecare
locșor
dreptate,
îi admir
cursivitatea,
firescul
și
claritatea
gîndirii.
|
Raymond Queneau,
Exerciții
de stil,
trad.
Rom.
Bucur,
pref. de
Luca
Pițu,
Ed.
Paralela
45,
Pitești,
2004,
164 pp.
|
Același mărunt incident,
relatat
în zeci
de
maniere
diferite,
virtuozitate
de care
numai
acest
maestru
al
ludicului
stilistic,
Raymond
Queneau,
este
capabil.
El face un "cuplu formidabil"
cu
prefațatorul,
nimeni
altul
decît
excepționalul
eseist
Luca
Pițu,
titan al
cajvano-românei. |
Veronica Micle, Poezii,
ed.
critică
de N.
Georgescu,
Ed.
Ager,
Buc.,
2004,
144 pp.
|
În fond,
merită
citită,
chiar
condescendent,
și muza,
așchie
sărită
aproape
de
marele
trunchi,
într-o
ediție
pe cît
de
migăloasă,
pe atît
de
serioasă. |
Tudor Arghezi, Scrieri - 44 (Parenteze • Addenda),
Acad.
Rom.,
Inst.
"G.
Călinescu",
Buc.,
2003,
404 pp. |
Volumul
conține
o amplă
selecție,
operată
chiar de
Arghezi,
de
gînduri
despre
om și
viață,
din
întreaga
sa operă
unele inedite,
pînă
azi.. O Addenda
excepțională
oferă,
pentru
prima
oară în
volum,
textele
publicate
de
Arghezi
în
Gazeta
Bucureștilor,
în 1918,
din
cauza
cărora a
făcut
cîteva
luni de
închisoare,
la
Văcărești.
"Dragostea
fără
jertfă
nu e
dragoste,
e
ticăloșie" (p. 30).
"Împovărează-ți viața , ca să o
meriți,
fă-ți o
suferință
îmbelșugată" (p. 54).
"Trebuie să știi și să displaci, nu
numai să
faci
plăcere.
Tot în
da și
niciodată
nu,
prostește" (p. 186).
"Rămîne sfertul din ce-ai făcut" (p.199).
|
Corneliu Vadim Tudor, 101 poezii, Ed. Viitorul Românesc, Buc., 2004, 172 pp.
|
"Corneliu
Vadim
Tudor
este,
înainte
de
toate,
un poet
de
autentică
vibrație,
cu sunet
adînc și
tulburător"
(Ana
Blandiana,
1970).
"Poetul nu scrie, ci recită, simțindu-se
permanent
în fața
unei
săli
pline,
în care
fiecare
om îl
ascultă
ținîndu-și
respirația
pentru a
nu scăpa
nici o
inflexiune
a vocii
sale"
(Alex
Ștefănescu,
1977).
"Mamă
frumoasă,
primul
meu rai,
Fă o
minune,
te rog
mai stai
Dulce
lumină,
ram de
măslin
Încă
nu-i
vremea,
mai stai
puțin!..."
(Mulțumesc,
iubită
mamă, p. 7) |
Jacques Schlosser, Iisus din Nazaret, trad. dr. El. Zamfirescu, Ed. Corint, Buc., 2003, 320 pp.
|
O cercetare pozitivistă a
faptelor
și
evenimentelor
relatate
în
cărțile
sacre; Biblia
citită
cu
ochiul,
respectuos
și
critic
în
același
timp, al
istoricului
și
arheologului,
care
caută
temeiurile
irefutabile
ale
fiecărui
cuvînt
al
Cărții.
|
Adelin Guyot & Patrick Restellini,
Arta
nazistă, trad. Cr. Jinga, Ed. Corint, Buc.,2002, 248 pp.
|
O descriere, bogat
ilustrată,
a artei
unui
popor
mare,
transformată,
timp de
peste un
deceniu,
în
instrument
suprem
al
propagandei.
Noi, cei
care am
trăit în
comunism,
vom
regăsi
un mare
număr de
trăsături
comune.
|
Maurizio Viroli, Din
dragoste
de
patrie -
Eseu
despre
patriotism
și
naționalism, trad. M. Antohi, Ed. Humanitas, Buc., 2002, 232 pp.
|
Apărută în 1997, la
Oxford,
cartea
lui
Maurizio
Viroli,
profesor
de
științe
politice
la
Universitatea
din
Princeton,
urmărește
evoluția
istorică
a
conceptelor
de
patriotism
și
naționalism,
dovedind
că, în
esență,
cei doi
termeni
înglobează
același
sentiment
fundamental.
|
Isabelle Bricard,
Dicționarul
oamenilor
celebri
în fața
morții,
trad. A.
Liciu și
S.
Urdoi,
Ed.
Albatros,
Buc.,
2003,
444 pp.
|
Ultimul sfert de
oră din
viața a
1200 de
oameni
celebri,
din
antichitate
pînă în
vremurile
noastre:
atitudinea,
cuvintele
spuse în
ultimele
clipe. O
carte de
înțelepciune,
microscop
fixat pe
acele
tulburătoare
momente
de
trecere
din
ființă
în
neființă.
|
Stelian
Dumistrăcel,
Dicționar
de
expresii
românești
(Biografii
-
motivații),
ed. a
II-a
rev. și
augm.,
Ed.
Institutul
European,
Iași,
2001,
536 pp.
|
Cercetătorul de la Iași,
prof.
Stelian
Dumistrăcel,
investighează
300 de
expresii
românești
(precum
cea din
titlu),
descriindu-le
originea,
devenirea,
variantele,
semantica,
atestările,
corespondentele
străine
etc.
|
Roger Garaudy,
Statele
Unite,
avngarda
decadenței
(Pentru
secolul
XXI), trad. Cr. Popescu, Ed. Samizdat (Antet) f.a., f.l.
|
Autorul descrie și
analizează
efectele
nocive
ale
"americanizării"
culturale
a
Europei
și a
lumii. |
Pascal Bruckner,
Mizeria
prosperității, trad. V. Zincenco, Ed. Trei, Buc., 2002, 176 pp.
|
O
critică
a
capitalismului
(în
special
a
"consumismului"
lipsit
de
orizont
spiritual),
dar și a
criticilor
sterili
ai
acestuia. |
Gabriel Dimisianu,
Amintiri
și
portrete
literare, Ed. Eminescu, Buc., 2003, 280 pp.
|
Gabriel Dimisianu
("Dimi")
știe,
pur și
simplu,
să
nareze,
are
talent
de
povestitor,
și
istorisirile
sale, cu
subiecte
din
lumea
literară
a anilor
'50-'90,
te
"prind".
Sunt
admirabile,
pe lîngă
simțul
valorii
și al
măsurii,
și lipsa
maniheismului
cu care
autorul
revede
trecutul,
precum
și
umorul
delicat,
catifelat
care
glazurează
textele.
a
|
Adrian Majuru,
Bucureștii
mahalalelor
sau
Periferia
ca mod
de
existență, Ed. Compania, Buc., 2003, 248 pp.
|
Am spus,
și în
acest
sait și
în alte
locuri,
că
vulgaritatea,
grosolănia,
mitocănia
care
proliferează
azi nu
nestînjenite,
ci
oficial
încurajate,
vor
degrada
sensibil
acest
neam,
fenomenul
e-n plin
avînt.
Pagini
excelent
scrise
din
această
carte mă
confirmă,
din
păcate.
Voi
reveni.
a |
|
Cornelia Ștefănescu, Traiectorii, Ed. "Jurnalul literar", Buc., 2003, 194 pp.
|
Pagini
de istorie literară,
scrise elegant și
cumpănit, de fosta
colaboratoare
a
marelui G. Călinescu,
căruia i-a îngrijit o
ediție cu totul și cu
totul neobișnuită a
romanului Scrinul negru,
cu un substanțial "dosar"
documentar. (Ed. Eminescu,
Buc., 1977).
|
|
*
Marian Popa, Istoria literaturii române de azi pe mîine,
Fundația Luceafărul, Buc., 2001,
vol. I - 1230 pp., vol. II - 1274
pp.
a
|
Istoria…
lui Marian Popa este (în ciuda
titlului nefericit) o carte
uluitoare. Sunt în ea o cantitate
de informație, o capacitate de
cuprindere, un bun-simț axiologic,
o forță de sinteză, un talent
literar, o expresivitate tăioasă a
frazei cum demult nu s-au mai
întîlnit în istoriografia literară
românească, cred că de la -
păstrînd proporțiile și schimbînd
ce-i de schimbat – G. Călinescu.
Din cauza
valorii ei cu totul deosebite (de
la distanță, cel mai mare și
substanțial eveniment literar de
după 1989), cartea a fost
întîmpinată (ca și cea a lui G.
Călinescu, la vremea ei) cu multă
dușmănie. Voi reveni; pînă atunci,
v-o recomand fără ezitare.
Nu e
întîmplător că această carte
teribilă este lăudată de un spirit
independent, mordant și zgîrcit,
îndeobște, cu flatariselile,
precum cel al eseistului Luca
Pițu:
"Revenirea, forțoasă, a
incategorizabilului Marian Popa în
cîmpul atenției culturale... nu
ascund că mă bucură tare mult...
Este dumnealui un inclusiv, un
integrator, un inglobator, așa cum
dovedește și foarte ampla sa
istorie literară, unde este loc
pentru toți" (Encomion*
pentru lucrul, bine făcut, al
domnilor Marian Popa & Marius
Tupan, în Convorbiri literare, nr. 12, dec. 2003). |
*
***, Avocatul diavolului - Marian Popa în dialog cu Marius Tupan,
Fundația Luceafărul, Buc., 2003,
372 pp.
|
Și în convorbirile (cred că... scrise) cu Marius Tupan, Marian Popa face dovada acelorași calități, sub cupola unui inconformism debordant, de viziune și de
limbaj. O carte plină de nerv, de
draci, de titani și tonți, de
gînduri subtile și durități à la Gore Pirgu…
|
*
Mihai Dinu, Chronosofia (Chipuri ale timpului),
Ed. Fundației Culturale Române,
Buc., 2002, 356 pp.
|
"În imensa bibliografie a problematicii timpului,
cartea lui Mihai Dinu ocupă un
loc cu totul aparte.
Originalitatea ei rezidă în
alegerea unui unghi de abordare
paradoxal. Autorul proiectează
o lumină obiectivă nu asupra
timpului ca atare, ci asupra
modului subiectiv în care îl
percepem. Eroul aventurii
spirituale în care ne
antrenează Mihai Dinu este de
fapt chipul timpului așa cum
apare el reflectat în sufletele
noastre… Spiritul geometric și
spiritul de finețe, despre care
vorbea cândva Pascal, își dau
mâna aici… O carte pentru toți
aceia pe care misterul timpului
nu îi lasă indiferenți…"
Acad. prof. Solomon Marcus
V. și:
►O
CARTE, EUROPEAN DE BUNĂ, DESPRE
COMUNICARE (M.Dinu, Comunicarea)
►FELDEINȚA
LIMBII SUB LASERUL MATEMATICII
(M.Dinu, Personalitatea limbii române) |
*
Stéphane Mallarmé, Album de versuri,
Ediție bilingvă. Traducere,
prefață, glose și iconografie:
Șerban Foarță, Ed. Institutul
European, Iași, 2002, 312 pp. |
Vreți să regăsiți,
în original și în traducerea lui
Șerban Foarță (meșteră, măiastră,
magistrală) versuri celebre care
vă răsună în „urechile minții” ca „Rien, cette
écume, vers / A ne désigner
que la coupe…”, „Où fuir dans la révolte
inutile et perverse? / Je suis hanté. L’Azur! L’Azur!
L’Azur! L’Azur!”, „La chair est triste, hèlas, et jai lu tous les livres / Fuir! là-bas
fuir!...”, „Ce me va hormis l’y taire / Que je sente du foyer / Un pantalon militaire…”, „Le vierge, le vivace et le bel aujourd’hui…”, „Tel qu’en Lui-même
enfin l’éternité
le change…”, „Surgi de la croupe et du bond…”?
Cu un aparat critic excepțional
(biografie, comentarii, imagini,
note), cartea e o bucurie.
*
V. și:
►ȘERBANLÎC
PANCARAGIALIC
(Șerban Foarță, Caragialeta) |
George PRUTEANU |
|