|
|
Nu
se obişnuieşte să scrii la interval atīt de mic despre lucrările aceluiaşi
autor, dar excepţia pe care o fac este adecvată unui autor de excepţie.
Mihai Dinu īntruneşte o sumă de calităţi "clasice", poate banale
īn ele-īnsele, dar a căror simultaneitate īn aceeaşi minte este foarte rară.
După Personalitatea limbii romāne, recenta sa carte despre comunicare1
mi le-a vădit cu o strălucire care m-a entuziasmat şi mi se pare mai important
să le relev cu francheţe, decīt să descriu amănunţit opul, deşi nici asta nu e
de neglijat.
1) Mihai Dinu e dominat de respectul "nemţesc" al lucrului bine
făcut. El ştie, academic vorbind, totul despre subiectul său, nu prin intuiţii
genialoide, ci prin excerptarea inteligentă, tenace a unei bibliografii de
360 de grade, nu ostentativ imensă (referinţele bibliografice conţin 134
de titluri), dar din care sunt extrase cu precizie esenţialul şi armonicele
sale.
2) Mihai Dinu este un
spirit admirabil de ordonat, lucru perfect vizibil atīt īn micro-, cīt şi īn
macro-structurile produsului său. Vreau să spun că atīt fraza sa, niciodată
obscură, amorfă sau sofisticată, cīt şi secţionarea pe capitole a
"discursului" său, dau receptorului acea rară senzaţie de necesitate,
de imanenţă, de īnlănţuire firească, "obligată" - şi īn acelaşi timp, de
transparenţă către fond, de contact nesincopat cu obiectul.
Autorul ilustrează fără cusur, pe materia sa, validitatea cartesiană a
principiului divide et impera: desparte bine ca să stăpīneşti bine - nu
mai puţin decīt pe cel al lui Boileau, din Arta poetică.
3) Mihai Dinu posedă o funciară calitate de tip didactic, dar
indispensabilă oricărui autor de texte de reflecţie şi idei, chiar şi celor
care nu activează īn spaţiul paideic: ştie să abordeze tema pornind de la
datele elementare (background°
necesar şi pentru captarea bunăvoinţei intelectuale, şi ca temelie a
dezvoltărilor ulterioare), ca apoi să se "adīncească" (sau să "decoleze") spre
complicaţii şi subtilităţi, pīnă la arborescenţe capilare. Textul deţine
astfel o autarhie remarcabilă şi etalează o alură de "rotunjime", de
completitudine.
4) Tot din zona bună a teritoriului didactic cred că vine eleganta
măsură pe care o ţine Mihai Dinu īntre dezvoltarea conceptuală, abstractă, pe
de o parte, şi "vizualizarea", sensibilizarea ideilor prin exemple "concrete",
pe de alta. Acestea din urmă cad īntotdeauna la momentul oportun, īn punctul
culminant al unei teze, aşa īncīt, exagerīnd cīt trebuie, aş spune că te simţi
ca īn preajma unui conferenţiar a cărui expunere e punctată de proiecţii de
diapozitive sau cinematografice.
5) Nu e de omis, īn fine, nici componenta "umană" a paginii, chiar
dacă eul auctorial e īntru totul escamotat; pascalian,
le moi est haïssable°
īn această carte din care auto-descrierea de factură Montaigne e aproape de
tot absentă. Asta nu īnseamnă că nu simţim, īn anumite exemple, ecourile unor
vibraţii sufleteşti (e.g., pp.100-102), discret generalizate, precum
şi, ici-colo, cīte o scurtă complicitate şăgalnică cu citititorul; de pildă,
fiind vorba de "a şaptea artă": "īn treacăt fie spus, nimeni nu ştie care
ar fi prima sau a doua sau a cincea, dintre celelalte, rămase neidentificate,
şi cum se īmpacă ideea că acestea ar fi şase cu existenţa a nouă muze care le
patronează", p.281; sau, fiind vorba de sexualitatea animală (īntr-un
context eminamente ştiinţific īn miez şi-n ton): "īndepărtarea
contracandidaţilor la lăbuţa alesei inimii emiţătorului mesajului respectiv",
p.189; sau, īn fine, fiind vorba de relaţiile de subordonare īn regnul celor
care nu cuvīntă (īn speţă, maimuţe): "şefii sunt ţesălaţi de supuşii lor;
la babuini, bunăoară, se poartă pieptănatul cu cărare", p.200).
Lucrarea care mi-a prilejuit aceste caracterizări generice (şi aş
fi fericit dacă cititorul ar fi sceptic şi ar dori să mă verifice, deoarece
cartea merită să fie citită de orice intelectual) nu e lesne de clasificat: ea
se situează la intersecţia dintre eseul riguros şi studiul sintetic, putīnd fi
īnsă considerată şi ca un breviar/manual care logodeşte armonios profunzimea
cu accesibilitatea. Mihai Dinu urmăreşte, ca un Javert implacabil, ideea de
comunicare, de la definiţie şi schema de principiu pīnă īn cele mai rafinate
sau ascunse īntruchipări. Sunt decelate implicaţiile filosofice şi
consecinţele etice; puse īn lumină cifrurile şi codurile, din stră-antichitate
şi pīnă azi; expuse funcţiile, axiomele şi tipurile sociale ale comunicării;
evidenţiate tarele şi meritele redundanţei, orale sau scrise; scoase la iveală
cauzele şi efectele "bruiajului". Sunt descrise şi explicitate varii ipostaze
ale comunicării: la distanţă, animală, umană non-verbală, gestuală, muzicală,
plastică, cinematografică, verbală, scrisă, transcendentă. Dexteritatea
matematică a autorului găseşte numeroase ocazii de a se manifesta cu deplină
noimă: īn diagnoza ritmului īn versificaţia romānească, diagnoză bazată pe
teoria codurilor binare; īn analiza entropiei informaţionale; īn dezghiocarea
codurilor; īn definirea redundanţei şi depistarea erorilor ş.a. Aş putea zice,
cum grano salis, că Mihai Dinu e atras de matematizare precum căpitanul
Hatteras de Polul Nord, dar cititorul nu trebuie să bănuiască īn această
aserţiune insinuarea vreunei, măcar, umbre de fanatism sau īnchistare, ci o
elogiabilă sete de certitudine, mereu domolită, relativizată, de "spiritul de
fineţe" cu care - voluptuos al literei ca şi al cifrei - Mihai Dinu e dotat
din plin.
Acest eseu-studiu-manual, de o cuminte exhaustivitate şi impecabilă claritate,
care sunt sigur că satisface fără "joc" dezideratele de-atītea ori clamate de
un Adrian Marino (ale construcţiei intelectuale durabile, aşezate pe
despuierea eficace a Bibliotecii, şi a creaţiei de idei care izvorăşte din
solul cunoaşterii ferme) ar deveni o carte de circulaţie universitară
internaţională dacă, īntr-o limbă convenabilă, ar fi lansată pe această
orbită. I se cuvine incontestabil.
____________________
1) Mihai Dinu, Comunicarea - repere fundamentale, Ed. Ştiinţifică, Buc., 1997, 364 p.