Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate īn text, ci doar acelea substanţial comentate.

V. şi
UN MATEIN (Al. George, Simple īntīmplări cu sensul la urmă)
TRANSFORMAREA OMULUI DE CĆTRE TEXT (Alexandru George, Dimineaža, devreme)
SOMPTUOZITĂŢI COMBINATORII ŞI APĂ TARE(Oct. Paler, Un muzeu īn labirint; Al. George, Petrecri cu gīndul...)
BĆŽUL ŖI CERCUL (Alexandru George, Capricii... • Mihai Zamfir, Experienža libertćžii)

LIBERALISM, APUD LOVINESCU

             Liberal īndesat şi fervent (dar ce zic eu?!: mīncător de liberalism pe pīine!), propovăduitor al demersului tranzacţional īn politică ("fundamental īn mentalitatea liberală este spiritul tranzacţional", p.163; şi: "īn politică <...>, logica e oportunismul, etica e compromisul, idealismul e realismul", p.98; v. şi freamătul consimţitor cu care e citată butada lui Bismarck: "atunci cīnd īn politică mi se pretinde să mă ţin de principii, e ca şi cum mi s-ar cere să străbat o pădure deasă ţinīnd īntre dinţi o prăjină lungă de cīţiva metri"), admirator, īn consecinţă, al sinuozităţii tătăresciene (căruia īi subliniază "spiritul pragmatic concesiv" ca şi "capacitatea de colaborare", p.162), Alexandru George, care declara acum cīţiva ani, īntr-un articol din Luceafărul, dacă nu mă-nşeală memoria, că el īn comunism n-a fost disident sau opozant, "că doar nu era prost!"1, nu e, īn practica textuală a acestei cărţi de articole şi eseuri socio-istorice2, ca şi aiurea, chiar atīt de... maleabil şi versatil, ci dimpotrivă. Ciufut ca ins, ritos şi sentenţios īn scris, Alexandru George s-a situat şi se situează adesea pe poziţia "copilului" care strigă că Īmpăratul e gol sau, şi mai spectaculos, pe cea a singuratecului clarvăzător, stupefiat de cecitatea unanimă, dacă nu chiar a unicului individ treaz īn mijlocul unei somnolenţe generale. Marea plăcere a eseistului, polemist din fire şi de calibru mare, este să īnşface clişeul şi să-i sucească gītul fără milă ("am combătut formula veche, «ţărişoara mea», expresiile victimiste de tipul «suntem crucificaţi de patru mii de ani», suntem năpăstuiţi de istorie, suntem aşezaţi īntr-un loc nefast al continentului, suntem un popor de martiri şi sfinţi, de īngeri şi mucenici, care nu am atacat pe nimeni niciodată, ci doar ne-am rugat şi am făcut poezii şi aşa mai departe", p.29 sau, īn legătură cu una din "oile negre" ale sale, ţăranul romān: "a īnceput să se atribuie ţăranilor nu numai toate virtuţile morale: curaj, generozitate, duioşie, milă, spirit de sacrificiu - dar şi toate virtuţile civice, īn mod vădit absente: solidaritate, conservarea sufletului romānesc, a limbii romāne, a unităţii neamului, spiritul patriotic şi libertar. Bineīnţeles că toate aceste atribuiri fanteziste erau īn cel mai bun caz nişte exagerări...", p.108). E adevărat că, pe alocuri, polemismul e donquijotesc şi lancea zboară īn văzduhul gol ("īn clipa de faţă <1992, n.gp> tot felul de intelectuali de prestigiu la noi īn ţară susţin că lumea rurală reprezintă şi cuprinde adevărata viaţă spirituală a poporului romān" - dar Alexandru George nu numeşte pe niciunul din feluriţii "intelectuali de prestigiu" care ar susţine această gogoriţă, şi nici nu văd pe cine ar putea numi), īnsă, pe ansamblu, trīnta autorului cu adevărurile-de-suprafaţă produce pagini substanţiale. El observă, de pildă, inspirat de tezele lui Ştefan Zeletin ("Cu īnfiinţarea băncilor īncep romānii să ia parte activă la dezvoltarea capitalismului", Burghezia romānă, ed. Humanitas, 1991, p.115) că la Maiorescu, fruntaş conservator, deci al unui partid de mari proprietari agricoli, pragmatismul a biruit doctrina: el nu şi-a investit banii īn pămīnt, ci la bănci. Ideologia politică a lui Eminescu e - īn perfectă linie lovinesciană3 - făcută ferfeniţă ("poetul imaginează un trecut utopic al fericirii şi bunăstării, al păcii şi acţiunilor eroice, al conducerii īnţelepte şi purităţii genuine. <...> Ideile lui <...> erau, īn fond, ale unui retrograd, nu ale unui liberal moderat; voievodalismul său şi īntoarcerea la un Ev Mediu de fantezie <...> au alimentat vīlvătaia sămănătoristă <...>. El propune ca formă ideală trocul şi consideră economia modernă incompatibilă īn chip absolut cu poporul romānesc <...> şi crede că domnitorii noştri erau nişte «mocani greoi şi cinstiţi», deşi marii noştri voievozi au fost orice, dar nu aşa ceva", pp.66-69). Lovinescianismul lui Alexandru George atinge toiul, devine aproape epigonism, īn aprobarea "formelor fără fond", conform tezei simulării care devine stimulare, sau īn refuzul ruralităţii şi al literaturii opincăreşti, ca şi īn anti-călinescianismul mai vechi. Aici, eseistul īşi īnmoaie de-a dreptul pana īn călimara predecesorului (v., e.g., Al.G., pp.55-63; E.L., Ist. civ. rom. mod., ed. Ornea, Ed. Şt., 1972, pp.290-297). Nivelul doctrinar al lui Gherea e estimat, totuşi, ca fiind "cu totul remarcabil" (p.74), īn schimb, ca mentalitate, Alexandru George depistează īn Sadoveanu pe "cel mai retrograd scriitor romān" (p.85; evaluarea e tot lovinesciană, doar că magistrul folosea cuvīntul "reacţionar"). Paseiştii, cum se vede, ies prost din confruntarea cu grila liberală a eseistului, dar o soartă şi mai nefericită īi aşteaptă, sub pana sa, pe veleitarii totalitarismelor: fără un regim de tip liberal, "atīt Nichifor Crainic, cīt şi Nae Ionescu sau Pamfil Şeicaru nu ar fi ajuns profesori universitari sau lideri de opinie <...>, ci cel mult potcovari pe la vreo curte boierească sau ţambalagii apreciaţi pe la unele festine, iar T. Maiorescu sau N. Iorga, tenaci ridiculizatori ai revoluţiei dela 1848, ar fi fost dascăli la vreo familie de grofi ardeleni sau calemgii pe la vreun Divan domnesc" (p.130). Deşi apreciază că Antonescu a fost un dictator "blīnd" (v.p.158), notīndu-i "anomaliile psihice accentuate, efect al unui sifilis din tinereţe <...>, autismul, megalomania <...>, delirul grandorii şi mania persecuţiei" (p.169), ca şi "funciara lui prostie" (!, p.174), Alexandru George e inconcesiv: "aducerea lui la putere şi menţinerea sa timp de patru ani constituie o gravă demitere a clasei noastre politice" (p.169); portretul din Delirul lui Preda e "o fantezie nulă" (p.174). Nu doar aici are eseistul lucruri tăioase de spus īn privinţa scării axiologice: "Cum să stabileşti valoarea unui romancier ca D.R. Popescu sau Nicolae Breban, foarte nebuloasă şi īncīlcită, dacă le-ai eliminat rivalii, pe Petru Dumitriu şi Pavel Chihaia, pe Vintilă Horia şi C.V. Gheorghiu?" (p.207).

            Ziceam mai sus de ţărani. Aici Alexandru George taie īn carne vie. Discursurile de "laudă a ţăranului" (Delavrancea, Sadoveanu, Rebreanu, Blaga) i se par "momente dintre cele mai lamentabile īn istoria intelectualităţii romāneşti" (p.202), "momente de gravă obnubilare a inteligenţei romāneşti" (p.109). Nu e deloc de acord cu ponciful că ţărănimea ar fi fost clasa cea mai lovită de comunişti şi socoteşte că şi acum "populaţia rurală este, la noi, mult prea numeroasă" (p.110), cam jumătate din ţară, adică de circa 20 de ori mai mult decīt īn ţările Vestului (īn Franţa sunt cam un milion, la o populaţie şi o suprafaţă cultivabilă duble faţă de ale noastre). De altfel, eseistul e de părere că nici nu mai există ţărani, "ci o societate eterogenă de indivizi, mai mult o adunătură (! n.gp), care are doar unele tangenţe cu economia rurală şi cu cultivarea pămīntului, o pletoră de funcţionari, o administraţie absurdă şi īmpovărătoare, tot felul de inşi cu pretenţii dirigiste, de băgători de seamă şi coordonatori" (p.118).

            Alexandru George reuşeşte īn această carte o trecere īn revistă a celor o sută şi ceva de ani (1821-1938) ai Romāniei moderne, pe magistrala mentalităţilor politice şi cultural-politice, cu predilecţie pentru dominanta īnfruntării dintre liberalismul ca panaceu şi defecţiunile sale īn varii ipostaze, adică toate celelalte doctrine. Sceptic īn registru zarifopolian, cu maliţii a la Cioculescu (mai puţin senin, īnsă, mai īmpanaşat de puseuri de superbie ori de răbufniri ale unui vag complex de persecuţie), Alexandru George e mai tot timpul interesant, prin tonusul său apăsat, decis, tăietor de noduri gordiene fie şi cu spade īmprumutate din Cīmpineanu, 40. 
____________________________
   1) Dar, trebuie spus, nici nu s-a aliniat vreodată conformismului osanalelor.
   2) Īn istorie, īn politică, īn literatură, Ed. Albatros, Buc., 1997, 286 p.
   3) Istoria civilizaţiei romāne moderne. (Ed. Ornea, pp.295-306).

       George PRUTEANU
Dilema, nr. 253, 28 nov. 1997