Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate īn text, ci doar acelea substanţial comentate. 


V. şi
STEINHARDT, DEMON JUCĂUŞ (N.Steinhardt, Īn genul lui...)  

TERTIUM DATUR? MICA TRĂNCĂNEALĂ CREŞTINEASCĂ DINTRE OCCIDENT ŞI ORIENT

         Īn condiţii de clandestinitate, cu complicitatea  lui V. Ierunca, N. Steinhardt publica, īn 1975, īn revista Ethos de la Paris, eseul  Secretul “Scrisorii pierdute”. El apare acum  pentru  prima oară integral īn ţară,  īntr-o ediţie1 "gīndită şi alcătuită" de Ion Vartic, care sugerează  “şase texte fundamentale pentru revelarea viziunii religioase a lui N.S.". Deoarece textul permite, eu nu voi scruta direcţia religioasă,  ci pe cea psiho-socio­tipologică.

         N. Steinhardt constată că opera lui Caragiale a fost citită pīnă acum (1975) īn două chei. Una "stīngistă", care supralicita critica burgheziei, a viciilor şi a regimului ei politic; cealaltă, "naţionalistă" (N. Grigorescu, Iorga, Lovinescu, N. Davidescu), care-l blama pe scriitor pentru pretinsa "ură" faţă de neamul său. Īntre aceşti doi conu' Iancu, ateul revoluţionar şi "ocupantul fanariot", N. S. introduce "a treia posibilitate": un Caragiale profund creştin, creatorul unei lumi īn care "atmosfera generală…e blīndeţea, stīlp al creştinismului" (p. 83). Teza, prin radicalismul ei, e surprirnzătoare. Īnainte, īnsă, de a duce mai departe expunerea şi discutarea ei, e musai să ne amintim o altă teză, nu mai puţin tranşantă, dar situată la polul opus: cea a lui Mircea Iorgulescu din Marea trăncăneal㠖 Eseu despre lumea lui Caragiale (ed. I, 1988; ed. a II-a, 1994): “deloc domoală, blīndă, potolită, īngăduitoare şi glumeaţă, lumea lui C. īşi iese din sărite repede şi reacţionează brutal” (ed. I, p. 105); o lume cu “tendinţă spre militalizare” (p. 117), sedusă de “universul cazon” (p. 119), de “politica de mīnă forte” (p. 123), de “ispita autoritarismului” (p. 124) īn care domneşte frica, “alarma” (p. 119), “dictatura falsului” (p. 65), “vacarmul” stresant (p. 80), “vocaţia īnşelăciunii” (p.64). E limpede că ne aflăm la antipodul cumsecădeniei creştine. Mai puţin limpede  este īn ce măsură era (este) convins M.I. de realitatea şi profunzimea, de specificitatea şi esenţialitatea acestor componente īn universul lui C., atīta vreme cīt, fără putinţă de dubiu, eseul său era, īn 1988, un mod (excelent) de a bate şaua ca să priceapă iapa. M.I. găsea, īn lumea lui C., pre-texte, suporturi pentru a vorbi, aux bons entendeurs, despre lumea contemporană a totalitarismului romānesc, "spaţiu al minciunii neīntrerupte" (p. 55), "lume a ficţiunilor verbale" (id.), un "univers de faţade şi decoruri" (p. 89), īn care "SECŢIA se īngrijeşte de mersul neabătut īnainte (ăsta nu e limbajul lui Pristanda, ci al lui Postelnicu, n. G.P.) al trăncănelii" (p . 38) şi de "protecţia mecanismelor de mistificare" (p. 42), iar "accesul la adevăr e interzis" (p. 39). Cu inteligenţă şi curaj, M.I. creea un subtil şi impecabil echivoc īntre lumea lui Caragiale şi lumea lui Ceauşescu. Īntrucīt, īnsă, īn ed. a II-a, liberă de cenzură, el nu "retractează", nu re-orientează nimic din ceea ce-i atribuise, parabolic, lui Caragiale, īi putem folosi viziunea ca punct de referinţă pentru cea a lui N.S.

        Un Caragiale mioritic şi ortodox, deci. De ce? Pentru că lumea sa n-a atins īncă "machiavelismul absolut" (J. Maritain), e "īncă plină de valori umane şi creştine" (p. 21), e "lumea minunată a echilibrului romānesc" (p. 25), situată sub semnul iertării şi al toleranţei. Nu e lumea arhi­pragmatică a Occidentului protestant (Max Weber), "bolnăvicios obsedată de bani şi clipe" (p. 28; asta cred că i-ar plăcea grozav lui Petru Dumitru, care mi se plīngea de Occidentul cel "pustiu şi duşmănos" -­ "gheţăria iadului, inimi īmpietrite", p. 36, īi fură gīndul N.S. - īn care n-a mai regăsit tihna taclalei romāneşti). Nu e nici lumea slavă a deznădejdii anxioase, nici cea asiatică a nepăsării ataraxice. Este, crede N.S. (odată cu Noica, alt mefient faţă de riturile şi ritmurile Apusului) un tărīm aflat "īntr-un punct de aur al cumpănirii" (p. 28), cu calităţile Estului şi Vestului deopotrivă şi fără cusururile niciunuia. Oamenii lui ar fi "pătrunşi de un creştinism nesolemn şi neştiut, un creştinism latent" (p. 39), care primesc cu "sănătos relativism" (p. 29), à la légère°, orice idee sau teorie, aşa cum vrea Cioran. De aceea, caracteristic romānescului, intra- sau extra­caragialian ar fi "hatīrul", concesia, "lanţul slăbiciunilor" (o spune şi M.I., p. 71), compromisul, aranjamentul.
        Viziunea lui M.I. e una trivial-infernală ("infernul fanfaron", p. 88) şi demonizantă ("īn comparaţie cu lumea lui C., iadul este un veritabil paradis" , p. 104)2; a lui N.S., una paradiziacă şi quasi
°­angelică ("taina finală a operei caragialeşti e condiţia paradiziacă", p. 84).
        N-am nici de gīnd, nici loc să īmpac cele două concepţii. Le găsesc doar punctele de convergenţă, īntre care cel principal este "trăncăneala". Amīndoi autorii decid că oamenii lui C. vorbesc pe rupte, că pălăvrăgeala e ocupaţia lor emblematică (M.I.: p. 25-34, 137 şi passim
; N.S.: pp. 30, 65, 71) şi aceste constatări sunt antipodice. La M.I. e Marea Trăncăneală, care duce la fals, la pişicherlīc, la tămbălău, la zarvă, vacarm şi, īn ultimă instanţă, teroare, de care şi dracul fuge (p. 104). La N.S. e Mica Trăncăneală, “tihnă, cafeluţă, şuetă, ţuicăreală, taifas” (p. 30), īn “tabieturi şi taclale” (p. 65) ale deplinei īmpăcări, (“pupat piaţa endependenţi”), īn care eseistul vede, magnific, “legătura ontologică neīntreruptă cu esenţa creştinismului”, totul emanīnd “dulceaţă, binecuvīntare” (p. 92).  

         Gīndul cronicarului de tranziţie. Ni cette indignité, ni cet excès d'honneur°. Amīndoi eseiştii forţau nota, din nobile şi fermecător servite raţiuni extranee٭ literarului, M.I. cu scopul vituperării٭ prezentului mīrşav, N.S. cu acela al exaltării virtuţilor ortodoxiei. Caragiale nu e nici acel amestec mefistofelic de Orwell cu Kafka, dar nici mixtura patriarhal-blagoslovitoare īntre  un fel de Sfīnt Vasile şi un fel de Botticelli. Īmi vine, la rīndu-mi, să hegelianizez şi să  produc un tertium°, o sinteză īntre extremele "cristică" şi "anti-cristică" ale lui Caragiale, cel uman-prea-uman.

_________________________

          1) Cartea īmpărtăşirii, Bibl. Apostrof, Cluj, 1995, 156. p., 2040 lei.
          2) M.I. are totuşi grijă să se contrazică dialectic: "īntr-un anumit fel, această lume e una cuminte şi paşnică" (p. 110). Mai īnainte, şi Ralea o văzuse paradisiacă.

       George PRUTEANU
Dilema, nr. 125, 2 iun. 1995