Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate în text, ci doar acelea substanţial comentate.


V. și
MICA TRĂNCĂNEALĂ... (N.Steinhardt, Cartea împărtășirii)
STEINHARDT, DEMON JUCĂUȘ

            Spiritele țîfnos academice se uită de sus la parodie ca la o treabă frivolă. Dar orice gen poate fi frivol: romanul e doar Balzac sau Thomas Mann?, nu cunoaște și culmi  petrebellice sau sandrabrownice de frivolitate? (Zicînd Balzac, am și picat într-o capcană: păi n-a scris, chiar și el, titanul sobru al realismului, niscaiva Contes drôlatiques /Istorii nebunatece/, picante și cu gust de Boccaccio?) 

            Parodia, cînd e ceva de capul ei, e un gen exegetic, și mai mult decît atît: e o critică tradusă în fapte. Parodistul extrage nucleul si habitudinile "modelului" și le inculcă unei făpturi la scară redusă care, ca și Pinocchio, cată să prindă viață, să meargă, pe picioarele ei, să se  și să ne însuflețească, altfel e doar o caricatură, un bibelou de hîrtie, o marionetă de cuvinte. Parodia e și un gen ludic și histrionic, ea dă seama de exagerările, cusururile, golurile celui parodiat, jucînd, nu explicînd. Recunoașteți, desigur, polaritățile lui Baudelaire în această strofă:

        "Chum-Chum vient de la Chine et Sélika d’Afrique
        L’une, jaune, est pareille à quelque énorme coing,
        L’autre est couleur de nuit, Sapho microscopique,
        Et leur disparité s’oppose et se conjoint
",

din parodia Ut eructent quirites..., a reputatului cuplu de artizani ai genului, Paul Reboux și Charles Muller
1. Dar acest început de roman balzacian nu vă sună bine?:

        "Dans un des derniers mois de l’année 1907, à un de ses «routs» de la marquise d’Espard où se pressait alors l’élite de l’aristocratie parisienne (la plus élégante de l’Europe, au dire de M. de Talleyrand, ce Roger Bacon de la nature sociale, qui fut évêque et prince de Bénévent)..."  

        E dintr-un ciclu de parodii în proză (relatarea unei celebre afaceri judiciare, cazul Lemoine, în maniera lui: Saint-Simon, Balzac, Flaubert, Sainte-Beuve, H.de Régnier, fr.Goncourt, Michelet, Faguet, Renan), scris de cel mai mare romancier al acestui veac, Marcel Proust2. Parodia, gîndită subtil, ca act critic, tentează, cum se vede, spirite de elită. Să nu-l uit pe Călinescu. Într-un articol din 1946 (Fals jurnal)3, el pastișează ironic patru stiluri de jurnal, între care pe al lui Gide, Stendhal, Ed. de Goncourt. (Și, de nu mă înșeală memoria, mai există un text al său, în care parodiá, șarjat puternic, diverse tipuri de jurnal, spre a "dovedi" lipsa de noimă a acestui gen care pe el nu-l atrăgea - dar n-am reușit, pe moment, să-l regăsesc).

            Va să zică, N.Steinhardt nu e într-o companie chiar  mărginașă, deși el însuși - ne spune Dan C.Mihăilescu, apud  Nicolae Mecu, se lepădase, la senectute, după creștinare și călugărire, de acest volum4 de debut sub pseudonim (Antisthius), aruncat în lume în anul în care apărea și Nu  al lui Eugen Ionescu, 1934. Mă rog. Gusturile bătrînului Steinhardt erau destul de eclectice și uneori chiar bizare, ceea ce nu înseamnă că nu era zbîrnîitor de inteligent și fermecător în tot ce scria; numai că, în criticele  sale literare, i se întîmpla să ia și fără rost forma "vasului" în care-și turna generos comprehensiunea.

            Ceea ce surprinde, întrucîtva, în cărțulia aceasta  este prefața autorului : "Beția de cuvinte 1934" (prevestind, parcă, versatilitățile axiologice ale seniorului de după război și pușcărie), în care junele scrutător sardonic al generației sale se așează pe o poziție scorțos-vituperantă, aulică fără pic de surîs (parc-ar fi scrisă de altcineva) și, cu cnutul studiului maiorescian Beția de cuvinte, dă iama în "îngrijorătoarele simptome" de "verbalism dezlănțuit" și "prostie triumfătoare" ce ar caracteriza, după apocaliptic îngrijorata sa opinie, producția intelectuală a tinerilor contemporani (titlul original este În genul...tinerilor). O explicație politică a acestei asprimi (reacția apărătorului ideologiei liberale împotriva exceselor dreptei sau ale stîngii), spune postfața, plasează totul într-o lumină mai gravă.

            Fapt e că textele parodice propriu-zise din volumul reeditat de Humanitas strălucesc de witz  și umor sagace, într-o optică infinit mai destinsă decît cea a prefeței. Buna dispoziție iradiantă din aceste pagini ale viitorului gînditor de adîncime și autoritate moral-intelectuală dă apă la moara crezului meu încăpățînat că umorul e o componentă sine qua non  a inteligenței, că poți fi savant păstrîndu-ți hazul, ironia, surîsul; de aceea-mi și plac literați ca Zarifopol, Paleologu, Cosașu, Dan C.Mihăilescu, Pleșu - fiindcă știu să pună probleme serioase și chiar capitale fără să devină lugubri. Rîsul cuminte poate căptuși aproape orice.

            Ce cade sub razele detectorului de comic al lui Antisthius? Frenezia gîlgîitor nihilistă a tînărului Cioran (În abisurile haosului nesfîrșit, piesă antologică), morga dizertațiilor universitare plastronate de un aparat critic pompos (în care fantezia onomastică și bibliologică a lui Steinhardt o pregătește pe cea a lui M.H.Simionescu din Ingeniosul bine temperat), avocățeala melodramatic stîngistă, erotismul doxat al lui "Eliade de la Mirandole", spilcuielile anglo-saxono-yankee ale  lui Comarnescu (altă bucată antologică), "umanitarismul" orwellian al lui E.Relgis (dar rîsul îți piere cînd recunoști în aberațiile parodice de acolo idei ceaușiste reale), priapismul falnic al lui Geo Bogza, dramoletele lumpen-aristocratice și lacrimogene de tip Petre Bellu (excelente efecte hilare), zbenguiala paralogică a poeziei avangardiste (totuși, aici N.S. nu e-n largul său), frazeologia, puțind a totalitarism, emanată de presa și literatura comunizante (ca și de cele de extremă dreaptă), și trebuie să-l anunț pe cititor că pieseta Temniță (Poem dramatic cu masse)  are un umor monstru care nouă, celor trăiți sub steaua roșie, ne poate părea, pe alocuri, negru  ("Noi suntem comitetul / Care face caietul / Cu sarcini.../ Oamenii la fel / Toți un fel / Către țel / La fel"), pompozitățile stilului doctoral-medical contaminat de freudianism purulent - și, în genere, tot ce era remarcabil în atmosfera cultural-politică a anilor ‘30.

            Cel  pe  care  lectura  acestui,  în  fond,  mic  manual  (Précis...)  de  des-compunere (și re-compunere în registru de șagă, cu bătaie, pe alocuri, lungă) nu-l descruntă (vorba lui D.C.M.), e victima unor triste insuficiențe.
________________________

           1 A la Manière de... (Première et deuxième série), Paris, Bernard Grasset, éd., 1921, p.57. (În același volum: Tolstoi, Lamartine, M-me de Noailles, Jaurès, Dickens, Zola, Daudet ș.a.). 
           2
) Pastiches, în Pastiches et mélanges, NRF, Gallimard, col."Idées", 1970, p.11.
           3) În Gîlceava înțeleptului cu lumea, vol.2 (1943-1949), Ed.Minerva, Buc., 1974, p.264.
       
   4) N.Steinhardt (Antisthius), În genul lui... (Cioran, Noica, Eliade etc.), cu o postfață de Dan C.Mihăilescu, Ed.Humanitas, 1996, 200 p.

       George PRUTEANU
Dilema, nr. 163, 23 febr. 1996