|
|
V. şi JURNALE, 3: Alex. Ştefănescu (Gheaţa din calorifere) |
ARTA
COMPARAŢIEI
Să nu mi-o ia īn nume de rău nici cititorul şi nici subiectul
acestor īnsemnări, adică Alex.
Ştefănescu, dacă, īn īncercarea mea de a face un crochiu al scrisului său de
pīnă acum, voi porni chiar de la īnfăţişarea autorului. Departe de mine gīndul
de a generaliza metoda sau de a atribui fizionomiei cine ştie ce virtuţi
hermeneutice. Dar o metodă e bună atunci cīnd se potriveşte, vreuna
universală ca un
passe-partout°
nici nu cunosc. Şi sunt multe cazuri cīnd această analogie sare īn ochi.
Masiv, fără a fi gras, şi oarecum dolofan fără a fi rotofei, cu
chipul situat la vreo doi metri deasupra pămīntului, Alex. Ştefănescu exprimă
bonomie, francheţe, sportivitate.
Printr-un oximoron aş zice
că aduce cu o doică masculină. Căutătura are īnsă un ce neīncrezător, vag
ironic, pe nuanţă de zīmbet. De parcă ar spune: ,,Nu zău?! Chiar aşa complicat
să fie?" Aceste trăsături (l-am
văzut o singură dată) se pot regăsi īn criticele sale, după cum sper să arăt.
Critica sa, adunată īn trei volume (Preludiu, Īntre da şi nu,
Jurnal de critic) plus o antologie comentată, este scrisă de pe poziţia
copilului lui Andersen. Şi aceasta din mai multe puncte de vedere.
1)
Subtextul scrisului său este:
Literatura e un lucru atīt de frumos şi de viu!; de ce să ne luăm aerul acela
plin de morgă şi savantlīc cīnd scriem despre ea? Iată şi cuvintele autorului :
"Bineīnţeles că scrisul şi cititul reprezintă o muncă grea. Īnsă
intelectualul autentic, lipsit de complexe, o īndeplineşte cu un aer firesc şi,
uneori, parcă īn joacă" (s.a.).
Sunt, fără dubii, aici, un autoportret şi o
ars poetica°:
criticul ca
homo ludens°,
deci, care desface operele, ca pe nişte jucării, īn bucăţele, spre a vedea din
ce sunt compuse şi cum funcţionează. 2)
Īn Problemele metaforei şi
alte studii de stilistică, apărută īn 1957 la ESPLA, Tudor Vianu relatează
despre un copil, căruia i s-a dat să bea, pentru īntīia oară, sifon, şi apoi a
fost īntrebat cum i se pare. Are gust de picior amorţit", a răspuns puştiul (p.
99). Īn această prospeţime a impresiei şi īn această alăturare pe cīt de simplă
pe atīt de imprevizibilă īl aflu, iar, integral pe Alex. Ştefănescu. Principala
sa operaţie, stilistică şi procedurală, care e şi prima sa virtute, este
comparaţia. Sigur că de la Călinescu īncoace, libertatea asocierilor critice e
aproape legiferată, şi īn metaforele călinesciene textele au gust, iz, muzică,
relief, culoare. Ce aduce īnsă nou şi personal Alex. Ştefănescu este nu numai o
lărgire a cīmpului de unde se culeg termenii de comparaţie, dar şi un
artificiu anume,
sui-generis°,
care constă īn a născoci o situaţie specială, anormală, neobişnuită, dar
foarte expresivă, cu care se compară. Să exemplific, spre a fi clar: munca
cercetătorului literar a mai fost, curent, comparată cu acţiunea unei sonde īn
straturile de bogăţii subterane. Alex. Ştefănescu compară īnsă strădania unui
critic (despre care bănuieşte
că "misterul", farmecul literaturii, i-a rămas străin) cu o sondă de foraj
care ar funcţiona la numai cīţiva metri de zăcămīntul de petrol". De
nenumărate ori, romanul modern a fost asemuit cu filmul. Alex. Ştefănescu,
vrīnd să sublinieze neclaritatea specifică a unei (nu contează autorul)
desfăşurări romaneşti, o gīndeşte ca pe un film proiectat pe o pīnză care
flutură īn vīnt". Cīt despre lărgimea evantaiului de referinţe, doar pentru
a da o idee, iată: domeniul mărunt domestic (personajele lui M.
Săndulescu rămīn locului ca muştele pe o hīrtie lipicioasă"),
electricitatea (īntre conştiinţa [cutărui critic] şi realitatea
cu care vine īn contact, ca īntre două sīrme electrice, se produce o scīnteie ce
luminează capricios, lăsīnd mari zone īntunecate şi scoţīnd la iveală cele
mai neaşteptate unghere"), peisaj (la N. Breban totul
tinde să se scufunde īn cele din urmă īn iraţionalitate, ca un tren luminat care
se pierde īn noapte"), zoologie (Mia Fabian a aceluiaşi moare la
apariţia exploratorului, aşa cum mor tīrītoarele de pe un pămīnt defrişat")
şi, pentru că sub cupola lui, copilul jubilează, de multe ori, circul (Paul
Georgescu are o cunoaştere acrobatică a limbii", cutare scriere
exegetică "accentuează senzaţia de magie critică" ş.a.). Pe acest
teren, al imaginaţiei plastice īn alăturări revelatoare, Alex. Ştefănescu este
excelent, ba aş risca să spun: cel mai bun, īn critica de azi. Asta nu
īnseamnă că e scutit de gafe. Cu cīt un glonţ ţinteşte mai departe, cu atīt şi
devierea lui va fi mai mare. Alex. Ştefănescu vrea enorm, vrea să introducă īn
spaţiul critic tot ce vede īn spaţiul lui, tot ce i-a frapat retina şi de aceea,
rar, scapă şi cīte o perlă: scriitori cu o conştiinţă critică prea acută, zice
undeva, ar fi ca bicicliştii care, din cauză că se uită la pedale īn loc să
privească īnainte, se dezechilibrează şi cad". Din fericire pentru el şi
cititorii săi, Alex. Ştefănescu e īndeobşte cu un ochi la pedale şi cu celălalt
īnainte.
Cīteva vorbe despre latura explicativă, didactică (cronicarul
R.lit. a observat-o) a comentariilor lui Alex. Ştefănescu; ea vine atīt
din partea dinspre Copil, cīt şi din partea dinspre "Doica masculină" de care
pomeneam la-nceput. Alex. Ştefănescu pare să descopere i-mediat, sub ochii
noştri, literatura, şi să-şi pună īntrebări despre lucruri banale, demult
lămurite. Cine nu ştie ce e rima sau ritmul şi ce e cu ele īn poezie? Copilul nu
ştie şi remarcă, genuin, că rima şi ritmul creează iluzia că adevărurile
descoperite de poeţi preexistă īn limbă". Doica, la rīndul ei, īl tratează
pe cititor ca pe un inocent, care nu ştie nimic despre autorul sau chestiunea īn
cauză, nici nu trebuie să ştie, şi i se explică, măiestrit, pe-nţeles, de la
zero. Nu vreau deloc să spun prin asta că A. Şt. vulgarizează (o face, dar rar
şi nesemnificativ, ca atunci cīnd afirmă, răspunzīnd cuiva, că opera literară e
şi ea un obiect
de consum care se foloseşte, se perimează şi se aruncă"), mai degrabă
dimpotrivă, că-şi construieşte autarhic articolele, retălmăcind, īn maniera lui,
total, de la-nceput, chiar şi ce-au spus alţii.
Umorul şi ironia fină de care face uz cu largheţe şi bun-gust,
fantezia şi naturaleţea cu care frazează şi analizează (mă gīndesc, prin
asociaţie de idei şi de merite, la Val Condurache), expresivitatea colocvială a
stilului, hărnicia şi competenţa amplă īn aria literaturii contemporane mă fac
să cred despre Alex. Ştefănescu că este, alături sau, īn
orice caz, īn preajma lui N. Manolescu, unul din cei mai citiţi, cu
efectivă plăcere, īntre criticii acestor ani (nu-i uit īnsă nici pe E. Simion,
Grigurcu sau
Marian
Popa). De aceea īi spun deschis că
fraze exaltate ca Volumul īl īncīntă (?) pe oricare cititor (?)
care n-are prejudecăţi, fie şi numai pentru că īi oferă prilejul de nepreţuit
(!) de a auzi īncă o dată sunetul de o puritate fără seamăn (?)
al lirei unui mare poet" (nu, nu e vorba de Shakespeare), considerarea unui
oarecare Z.S. drept autor dintre cei mai serioşi,
citatul strīmb din Caragiale simţ şi văz monstruos" cīnd corect e simţ
enorm şi văz monstruos sau ironiile fără sens la adresa unor concepte eficace
şi precise ca esotericul, graţiosul, fabulosul sunt neglijenţe care
nu-l onorează. Dar pentru că nu vreau să īnchei astfel, voi spune că, ieşit de
sub o manta călinesciană prin sclipitoarea īndemīnare asociativă, sau dintr-o
coastă lovinesciană prin pasiunea investigărilor in prezent (dar numai īn acest
sens), Alex. Ştefănescu, păşind cu dezinvoltură şi aplomb printre opere şi
autori, anunţă să transforme drumul propriu ce şi l-a croit īn şosea naţională.
  George
PRUTEANU
|