...După
opinia mea, naţionalismul serios conceput nu este, hic et nunc, doar
absolut onorabil, ci şi necesar. Într-o lume care suportă, cu mai mari sau mai
mici convulsii, consecinţele – nu întotdeauna fermecătoare – ale globalizării,
naţionalismul aduce inexorabila contrapondere. Naţionalismul este factorul de
echilibru dialectic al mondializării3. Aşa cum într-o societate democratică,
puterea e de neconceput fără opoziţie, în mod simetric, în lume,
teza globalizării impune antiteza naţionalistă. În faţa
valului de omogenizare, naţionalismul nu face decît să proclame dreptul
fundamental la diferenţă specifică4. Cu cît se vor spiritualiza mai mult
graniţele, cu atît naţiunile vor resimţi nevoia de a se defini mai
pronunţat...5 |
George PRUTEANU |
Vezi şi (în Doar o vorbă săţ-i mai spun): Naţionalism (4 martie 1999)
Mon opinion est que le
nationalisme bien conçu, hic et nunc, n’est pas seulement tout à
fait honorable, mais bien nécessaire. Dans un monde qui supporte, avec des
convulsions plus ou moins visibles, les conséquences – pas toujours
charmantes – de la globalisation, le nationalisme apporte le contrepoids
inexorable. Il n’est que le facteur d’equilibre dialectique de la
mondialisation. Si, dans une société démocratique, le pouvoir est
inconcevable sans l’opposition, de même, sur notre planète, la thèse de la
globalisation impose l’antithèse nationaliste. Devant la vague de
l’homogénéisation, le nationalisme ne fait que proclamer le droit
fondamental à la différence spécifique. Plus les frontières vont se
„spiritualiser”, plus les nations ressentiront le besoin de se définir
d’une manière plus prononceé… |
In my vision, the seriously defined nationalism is not, hic et nunc, just honoring, but also necessary. In a world that supports, with minor or major convulsions, the consequences - not always delightful – of globalization, nationalism brings the necessary counterweight. Nationalism is the dialectic balance factor of globalization. Just as in a democratic society, power is not conceived without opposition, symmetrically in the world, the thesis of globalization needs the antithesis of nationalism. In the front of the wave of homogenization, the nationalism is only proclaiming the fundamental right to specific differentiation. The more the boundaries will become “spiritual”, the more the nations will feel the need to define themselves more clearly.
We must offer, from the beginning, a ”severe” definition of the main term
that it is dealing with: ”nationalism”. My firm belief is that there is
nothing a priori, nothing derogatory / harmful / blameworthy in the
concept of “nationalism”. As in the case of other essential concepts of
the political doctrines (liberalism, socialism) by inadequate “loading”,
the glide towards negative can occur. Just as liberalism (propeller of the
capitalistic society) can become “wild-liberalism”, or just as socialism
(dominant in many of the most civilised parts of Europe) can become
“national-socialism” (the Nazi doctrine) or “multilateral developed
socialism” (national-communism), specific to Ceausescu’s
doctrine, so viciously manipulated, nationalism, can take grotesque and
indecent aspects. In a recent work (Political Doctrines – Universal
Concepts and Romanian Realities, 1998) published under the aegis of
some institutions and personalities that can not be suspected of populism
or nationalism (Soros Foundation, The Foundation for the Development of
the Civic Society) Alina Mungiu-Pippidi says unequivocally: “an element
we can eliminate from the beginning is the attempt to define nationalism
in such a manner that this would be a «positive» or «negative» phenomenon.
The discussion about the «good» or «bad» nationalism must be reduced to
the more modest discussion, about the «adequate» or «inadequate»
nationalism (…). Nationalism is neither good nor bad, just as any
inevitable phenomenon (…). The democratic nationalism, in any case doesn’t
have its roots in any totalitarian or chauvinistic origin” (pp. 112,
113, 117).
|
----------------------------------------------------------
1) Problema evreiască,
Timpul (VI),17
decembrie 1881; apud: M.
Eminescu, Scrieri politice, ed. a III-a, comentate de D. Murăraşu, Ed.
Scrisul Românesc, Craiova, 1937, p. 384.
▲
2) Depoziţia martorului Iuliu Maniu, în Ion Cristoiu,
Adevăruri îngropate sub decenii de clişee propagandistice, Historia
(Revistă de istorie), anul 2, nr. 24, octombruie 2003, p. 18.
▲
3) „Este din
ce în ce mai acceptată ideea că autoritatea statului naţional a fost
programatic (s.a.) slăbită de forţele globalizării. (…) În vreme ce elitele
mondialiste pregătesc «marea convergenţă», tinerii occidentali trăiesc procesul
lung şi dificil de maturizare a CONŞTIINŢEI
ANTI-GLOBALISTE (s.a.). Protestele de la Seattle,
Washington, Genova sunt doar începutul. Prima generaţie planetară (s.a.)
a început deja lupta împotriva GÎNDIRII UNICE
(s.a.) impuse lumii de aceşti «sovietici» eficienţi şi devitalizaţi care ne
oferă bogăţie fără bani, diferenţe fără alteritate, spiritualitate fără spirit
(…). Europeanului de rînd i s-a cam acrit de elitele «trans» care încearcă să-i
tot bage pe gît «noua identitate europeană bazată pe drepturile omului», în timp
ce «vechea», fondată pe valorile şi tradiţiile civilizaţiei iudeo-creştine, îi
este suprimată de comisarii globalismului multiculturalist. În igienizata Nouă
Ordine Mondială, singurele drepturi de care se poate încă bucura în mod suveran
sunt «drepturile omului». Mă întreb cu naivitate: ce valoare au «drepturile
omului», cînd nu mai ai dreptul la o istorie concretă, la o tradiţie anumită, la
propria ta identitate? (s.gp)” [Ovidiu
Hurduzeu, Utopia mileniului trei: Noua Ordine Mondială, în Sclavii
fericiţi (Lumea văzută din Silicon Valley), Ed. Fundaţiei Culturale Române,
Buc., 2002, pp. 129, 130].
▲
4)
Iată doar un exemplu, relatat de un publicist total lipsit de simpatii
naţionaliste: "Acum cîţiva ani,
italienii au sărit ca arşi cînd Comisia de la Bruxelles a hotărît că în
localurile publice trebuie să fie folosite doar maşini de gătit cu gaze sau
electrice: în Italia, oricine ştie că adevărata pizza se face la „forno a legna”
(=cuptor cu lemne), aşa încît aplicarea recomandării Comisiei ar fi însemnat nu
numai închiderea celor mai bune pizzerii, dar şi o serioasă lovitură dată
specificului cultural, identităţii, mîndriei naţionale chiar (s.gp). (…) Şi
exemplele pot continua, căci fiecare ţară s-a luptat să obţină tot felul de
excepţii şi derogări, (…) negociindu-şi ferm «specificul»" (Mircea Vasilescu,
Ţuica eurosceptică, Dilema, an XI, nr. 555, 21 nov. 2003). În
acest context, aş mai întreba doar: unde e braga din Constanţa?...
▲
5) Am susţinut o
comunicare structurată pe aceste idei la Congresul Internaţional pe teme
Mass-media (International
Congress of Mass-Media),
Oradea, 11-14 octombrie 2001. Un rezumat al lucrărilor poate fi găsit la:
http://www.uoradea.ro/topic/64/International$Congress$of$Mass$-$Media:$11$-$14$October,$2001.html.
▲
Voi continua să dezvolt textul în zilele următoare. |