OPINII PERFECT ACTUALE

 
PARLAMENTUL

     ...Știți bine că, dintre toate instituțiile statului, Parlamentul are în opinia publică imaginea cea mai amărîtă, fiind perceput în culorile ineficienței, ale tragerii de timp, ale vorbăriei prea adesea sterile. 
              
16 decembrie 1996,  declarație politică, plenul Senatului  
   

IMUNITATEA PARLAMENTARĂ

     Am convingerea că unul din eșecurile noastre, ca parlamentari, în această sesiune, e faptul că n-am reușit să urnim din punctul mort problema (care nici n-ar trebui să fie o problemă!) a ridicării imunității parlamentare. Mi-e ciudă și jenă că în 6 luni de zile nu s-a putut scoate la capăt un lucru de bun-simț, care ar fi fost și foarte bine privit și primit de opinia publică, și anume să fi legiferat ca ridicarea imunității parlamentare să se realizeze cu 50 la sută plus 1 din voturi și, în genere, simplificarea radicală a procedurii. N-am să vă mai bat la cap acum cu ce este și ce nu este imunitatea, dar e limpede că nu e o chestiune capitală, crucială, de importanță națională (cum ar fi, știu eu?, intrarea sau nu   într-un război), ca să fie nevoie de două treimi. Deoarece n-am reușit acest lucru, continuăm să dăm multora impresia că avem o mentalitate de castă privilegiată - și asta zdrențuiește și mai mult imaginea Parlamentului, și așa cam jerpelită la ora actuală.   (...)   Zilele trecute, în ciuda probelor și argumentelor aduse nu de gazete sau de zvonaci, ci de ministrul Justiției și de ministrul de Interne, 107 parlamentari au refuzat să dea tribunalului posibilitatea de a analiza vinovăția sau nevinovăția unui coleg de-al lor. A fost unul dintre cele mai penibile (ca să nu spun murdare!) momente politice de după 1989. O atare situație face rău ideii de democrație, în abstract, și nouă tuturor, în concret. Apărem ca niște ciraci care fac zid în jurul suspectului și-l fac scăpat. Din acea zi (și pînă  se va curma), această mizerie constituie pentru mine un motiv de a-mi fi jenă că sunt parlamentar.
               16 iunie 1997, declarație politică, plenul Senatului.
 

SALARIILE

     „Sunt categoric împotriva ideii ca aceste salarii să fie confidenția!e. E aberant! Cum să fie confidențial salariul meu de parlamentar provenit din banii contribuabililor? Parlamentul nu e o firmă privată. Din păcate, banii oferiți pentru cazare și, în genere, «suma forfetară» a deputaților lasă locul suspiciunilor. În ceea ce privește venitul unui senator, care este și președinte de comisie, ofer fluturașul meu de salarizare pe ultima lună". Comentariile le las la latitudinea cititorilor.
               (Interviu, A. P. - Cuget liber - Constanța, 1 noiembrie 1997)
 

PARLAMENT UNICAMERAL

     ...Opinia mea fermă este că avem un  Parlament disproporționat de mare față de putințele și trebuințele țării. Ținem degeaba două Camere și 486 de parlamentari. Lucrurile ar merge mai ieftin și mai operativ cu un parlament unicameral, cu circa 100 de membri, n-ar mai dura cu anii pînă să iasă o lege!
               (Fragment din discursul ținut în sala teatrului "Mihai Eminescu" din Botoșani, cu ocazia încheierii fazei finale a Olimpiadei de limba și literatura română – 30 martie 1998)
 

VOT UNINOMINAL
PE LISTE

     ...Doresc un Parlament cu persoane care să fi fost alese prin sistemul uninominal, adică pentru meritele, valoarea și promisiunile lor personale, nu pe sistemul listelor de partid, care nu încurajează decît servilismul fanariot către șef: pupatul tălpilor, dusul tăvii, lingușeala smerită, îngînarea papagalicească, conspirativitatea de clan, gregaritatea lălîie, nesimțirea față de electorat, clientelismul, plocoanele.
               Jurnalul național, 28 decembrie 1998.
 

PARLAMENT ROMÂNESC
(...ȘI HARNIC)

     ...Doresc un Parlament în care să se vorbească bine românește și mai ales să se gîndească bine românește. Un Parlament căruia să-i fie mai aproape Turda decît Strasbourgul și Craiova decît Washingtonul.
     ...Doresc un Parlament în care să se muncească mai mult de trei zile pe săptămînă. Și să facă nu vorbărie, ci legi prin care chiar să-i meargă mai bine populației, nu prin care să ne conformăm nu știu căror comandamente abstract-doctrinare.
               Jurnalul național, 28 decembrie 1998.
 

VOT UNINOMINAL PE LISTE

     Așa cum e structurat acum sistemul electoral (cu vot pe liste), oamenii care pătrund în Parlament nu sunt, de fapt, aleși de cetățeni, ci de partide. Ele decid cine e primul și cine-i al șaptelea pe listă, adică cine va intra și cine nu. Asta stimulează servilismul și gregaritatea de partid: ca să se aleagă și-n legislatura următoare, parlamentarul are interesul să fie bine văzut de șefi, nu de populație. Indiferent la pulsul țării, el va face sluj (am văzut numeroase  cazuri) la directivele conducerii. Ieșirea din această mlaștină este votul uninominal (pe liste), prin care cetățeanul chiar hotărăște pe cine trimite în Parlament.
               Jurnalul național, 1 martie 1999
 

REFORMA

     Am strigat din februarie ‘97, la Botoșani, că acest cuvînt, "reformă", devine un slogan antipatic și nociv, că dacă reforma nu îmbunătățește viața mulțimilor, atunci trebuie să reformăm reforma; am repetat-o, mai clar, în ianuarie ‘99, la sesiunea extraordinară a Parlamentului: "decît să facem «reforma» cu tancurile, mai bine lipsă! Nu oamenii sunt pentru reformă, ci reforma pentru oameni! O viață nu valorează nimic, dar nimic nu valorează cît o viață (Malraux). Decît să se încaiere români cu români, prefer să pierdem bani. Pacea socială și reputația noastră de țară civilizată costă infinit mai mult decît blestematele alea de pierderi".
             
Jurnalul național, 22 martie 1999
 

MAȘINI STRĂINE

     Văd zilnic, în fața Senatului, tot mai puține „Dacii" și tot mai multe „Volkswagen"-uri. N-am să înțeleg niciodată de ce instituții bugetare de prim rang, cum sunt Parlamentul sau Guvernul, în loc să cumpere, pentru uzul lor, mașini autohtone, adică „Dacii“, cumpără mașini străine (de zeci de ori mai scumpe), transferînd astfel banul contribuabilului român în buzunarele unor firme de afară. Nu numai că nu accept, dar cred chiar că asta e o nerușinare.
               Jurnalul național, 24 mai 1999
 

CÎȚI PARLAMENTARI NE TREBUIE

     Domnul președinte al PNL, Mircea Ionescu-Quintus, a descoperit acum că „s-a greșit cînd am făcut un parlament bicameral". Eu, să-mi fie cu iertare!, spun și scriu acest lucru de doi ani de zile. Avem 500 de parlamentari, cînd ne-am descurca foarte bine cu 100-150. La cît de săracă e țara, ar fi și mult mai potrivit și mai decent. Pe de altă parte, trecerea unei legi prin filierele a două Camere succesive este scandalos de lentă: durează cîțiva ani! Dacă politicienii ar ține mai mult la populație decît la avantajele lor, Constituția ar fi imediat modificată, în sensul de a reduce cele două Camere (pleonastice!) ale Parlamentului la una singură. Dar mă tem că acest lucru nu se va întîmpla.
               Jurnalul național, 24 mai 1999

George PRUTEANU
 

(Textele integrale pot fi găsite în volumul Partidul și partida, inclus în acest sait.)