|
PARTIDUL ŞI PARTIDA1
ROMĀNA ĪN HAR-COV
19 octombrie 1997, informare, plenul Senatului.
Textul e redactat īntr-un stil quasi-oficial īntrucīt
a constituit şi un raport prezentat conducerii Senatului.
Īn ciuda unor şicane, din partea inspectoratelor şcolare
judeţene, cu privire la calitatea oficială sau nu a senatorului George
Pruteanu, preşedinte al Comisiei pentru īnvăţămīnt şi cercetare ştiinţifică
a Senatului, au putut fi vizitate totuşi unele unităţi şcolare şi s-au putut
trage unele concluzii īn legătură cu procesul de īnvăţămīnt.
Impresiile au fost şi bune şi rele. Astfel, 1a Liceul
"Marton Aron", liceu de elită, dl Pruteanu a asistat la ora de limbă romānă
ţinută de profesorul Balazs Lajos şi a fost plăcut impresionat de calitatea
predării. Īn alte părţi īnsă, lucrurile au stat altfel.
S-au constatat carenţe grave īn procesul didactic de
cunoaştere şi utilizare a limbii romāne, atīt la profesori cīt şi la elevi.
Au fost situaţii cīnd elevii cu care s-a oprit să discute nu au putut nici
măcar să-i răspundă la "bună ziua", sau la īntrebări elementare, pentru că
nu ştiau romāneşte. La una din şcoli, profesoara care preda limba romānă
vorbea foarte greu romāneşte, īl socotea "poet" pe Ion Creangă, iar
răspunsurile elevilor erau īn limba maghiară.
Am avut şi dorinţa de a asista la o oră de istorie sau
geografie, dar pentru asta ar fi fost nevoie de un traducător, pentru că
aceste două materii se predau īn limba maghiară. Ceea ce este şi mai
incorect e faptul că īn unele şcoli se predau istoria şi geografia Ungariei.
S-a constatat īn această zonă fenomenul de "maghiarizare" a
şcolilor romāneşti. Profesorii cu care s-a stat de vorbă īn cadru oficial au
informat că īncă din 1990 maghiarii au dorit separarea şcolilor romāneşti de
cele maghiare. Īn cursul celor şapte ani s-au format şcoli maghiare şi şcoli
romāneşti. Au rămas şi şcoli mixte, īn care īnvaţă atīt elevi romāni cīt şi
elevi maghiari şi īn care predau profesori de ambele etnii. La secţia romānă
s-a introdus obligatoriu studiul limbii maghiare, iar diplome la
concursurile şcolare (au fost īnmīnate două, ca exemplu) sunt redactate īn
limba maghiară.
S-a constatat că īn unităţile şcolare predomină o stare de
nelinişte, teamă şi insecuritate. De exemplu, la īntīlnirea cu personalul
didactic de la Liceul "Octavian Goga" multe voci (din rīndul celor circa 40
de profesori prezenţi) au afirmat că nu s-a resimţit, pīnă īn acest an, aşa
de acut această stare. Unii profesori s-au plīns că toţi factorii
responsabili (la nivelul inspectoratelor judeţene) conduc problemele īn aşa
fel īncīt profesorii romāni să fie determinaţi să părăsească posturile din
şcolile mixte şi chiar din zonă.
Īn cursul unor discuţii de la Prefectura judeţului Covasna
cu reprezentanţii filialei locale a PNŢCD (la care a
participat şi domnul prefect Gheorghe Tatu) s-a desprins ideea necesităţii
unei conclucrări armonioase īntre centru şi teritoriu, mai ales īn cazul
judeţului Covasna, unde populaţia romānească este minoritară. Filiala locală
a PNŢCD şi-a manifestat sprijinul total pentru demersul senatorului George
Pruteanu.
La īntīlnirea de la
Primăria oraşului Īntorsura Buzăului cu reprezentanţi ai societăţii civile,
cadre didactice, reprezentanţi ai Bisericii Ortodoxe Romāne şi īn prezenţa
prefectului judeţului şi a primarului din localitate, profesorii au ridicat
problema maghiarizării īnvăţămīntului romānesc din zonă, precum şi a
apariţiei manualului de "Istorie a maghiarimii care īn unele şcoli
īnlocuieşte manualul de Istorie a romānilor.
Totodată autorităţile locale s-au plīns de reticenţa conducerii Consiliului
Judeţean privitoare la unele aspecte de conservare a elementelor de istorie
romāneascā din zonă.
Vizita īn judeţele Harghita şi Covasna a relevat anumite
tensionări, uneori create artificia1, mai ales īn problema studierii limbii
romāne īn şcoli, precum şi īn problema scrierii bilingve īn situaţii total
inoportune. De asemenea, s-a evidenţiat o tendinţă a majorităţii maghiare de
enclavizare" a zonei, de "separatism" cu orice preţ. Pe plan social şi
profesional, sentimentul de nelinişte şi insecuritate, generat de
comportamentul nu īntotdeauna corect şi fair-play al unor persoane de etnie
maghiară cu prerogative decizionale, generează disfuncţionalităţi, scăderea
calităţii īnvăţămīntului, riscul unor animozităţi şi conflicte deschise.
Reprezentanţii UDMR, pe plan local şi central, trebuie rugaţi să facă tot ce
le stă īn putinţă spre a evita acutizarea acestor fenomene şi, pe cīt
posibil, eliminarea lor, īn spiritul legii, al bunei-īnţelegeri, al
toleranţei reciproce.
Īn concluzie, problematica didactică şi socială (cu
componentă naţională) constatată la faţa locului prezintă şi aspecte grave,
īn legătură cu care PNŢCD, ca principală forţă politică la ora actuală,
trebuie să-şi manifeste profunda preocupare.