Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate īn text, ci doar acelea substanţial comentate.  

ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ PRIVIND SCRISUL LUI RADU COSAŞU

            Expunere de motive: Īntrucīt R.C. este un autor care face perfect legătura īntre stră-stră-vechiul (Gheorghiu-Dej), stră-vechiul (Nea Nicu), vechiul (Iliescu) şi noul (Constantinescu) regim; īntrucīt e unul din cei mai buni prozatori de azi; şi din alte motive incluse mai jos - se emite această Ordonanţă literară.

            Art.1 Se constată caracterul reflexiv-moralist, ingenuu şi ludic al acestor texte1, care: eseuri nu sunt, pamflete nu sunt, tablete nu, cronici nu, poeme īn proză nu, foiletoane nu - dar sunt cīte un pic din fiecare şi ceva pe deasupra.

            Art.2 Se ia notă de apolitismul (adică nepartizanismul) lor militant şi angajat. Se bagă de seamă neutralitatea ostentativă, al dracului de lucidă şi acidă care sancţionează:
        a) fanfaronada; gargara; bla-bla-ul; moftul romān sau internaţional;
        b) nepotriveala: spusei cu fapta; a faptei cu realitatea; a realităţii cu noima;
        c) tīmpenia politică-socială-economică, īn special mass-mediatică;
        d) dar mai ales vorba proastă, conf. Anexei 1.

            Art.3 Prevederile art. 2 se aplică deopotrivă cetăţenilor aflaţi fie la Putere, fie īn Opoziţie, fie - īn cazuri speciale - cu fondul sedentar īn ambele luntri.

            Art.4 Se va observa, coroborat cu art. 2, că viziunea politică a autorului este bine exprimată īn evocarea afirmaţiei lui Castoriadis (v. Anexa 2), deşi autorul practică, īncă din stră-vechiul regim, inocente jocuri de noroc īn medii matur liberale.

            Art.5 Se va acorda o deosebită atenţie temei de miez a autorului, care este aceea a LIMBAJULUI. Radu Cosaşu este un om cu picioarele pe pămīnt, dar cu capul veşnic īn ziare (cf. Anexa 3). Relaţia sa, altminteri pătimaşă, cu realitatea e mijlocită de gazetă, difuzor şi tub catodic.

            Art.6 Dar chiar şi tubul catodic īi livrează autorului NU imagini, ci tot cuvinte. Pentru Radu Cosaşu, la īnceput, la mijloc şi la sfīrşit este Cuvīntul. De aceea l-a gustat (chiar dacă nu fără rezerve) şi comentat pe Gaiţă, cu īntrebările lui de genul De cīnd n-aţi mai cumpărat de la complexul lui Oedip? Cum aţi face depilarea īn Parlament? De aceea admiră cuvintele īncrucişate (v.p.54), dar cele cu definiţii de tip Arghezi ("fată-n casă sub drapel: ORDONANŢĂ") sau M.Bornemisa ("singurul oraş īn care te simţi ca acasă: oraşul grecesc KALAMATA"), nu cele tembele din industria de integrame. De aceea īi place scrabble (v.p.111). De aceea e mort după calambur şi-l sloboade irepresibil, după cum reiese din Anexa 4; are chiar o mini-Weltanschauung° bazată pe el: "Limba, cu libertăţile ei de literă şi de sens, ne conduce şi ne joacă, de capul ei..." - p.38. De aceea inventează vocabule deştepte, cum ar fi acelea mai vechi ca ficţionari, urolog (specialist īn ură), rīsofil, sau mai noi, ca sinistroză, melancolog, insisificare2 u.s.w.° De aceea socoate că jocul combinatoriu al cuvintelor şi al vorbuliţelor, ba chiar şi al semnelor auxiliare, face parte din esenţa noastră naţională ("romānul are instinctul şi sentimentul ghilimelelor īn tot ce scrie şi simte, īn tot ce plīnge şi rīde" - p.58, adicătelea ar fi cam brechtian, cam detaşat, cam jămanfişist°). De aceea ascultă cu urechile-n patru reclamele TV şi le purică pīnă la silabă şi sutimea de ton (v.p.71). De aceea psihanalizează langajul, cu dantele şi desuuri, al anunţurilor matrimoniale, din care ne deduce feldeinţa mai mult decīt dintr-un "Balzac" şi o "Economie politică" laolaltă (v.p.65). De aceea cercetează, cu o ironie adiată de melancolie (sau viceversa), trivialitatea cotidiană şi jurnalieră, īntr-o lume īn care fiecare vrea să aibă c...e, să nu lase pe altul să i se c... īn cap, şi īn care durutul īn c... e la fel de frecvent ca expedierea īn matrice (v.p.82); īn acest sens, Radu Cosaşu aduce la lumină o vorbă rară, din jargonul balamucurilor, coprolalia (mania de a īnjura la tot pasul) - cronică, la noi, unde sunt codri verzi de brad şi vorbe verzi īn faţă. De aceea, īn fine, ne muştruluieşte să nu vedem "īn Conu Leonida «un blīnd vodevil», cīnd acolo, sincron cu Bouvard şi Pécuchet, e prima şi cea mai atroce insisificare a vocabularului prin informaţia universală" (p.154).

            Art.7 Neutralitatea, de care se face vorbire īn art. 2, īl īmpinge pe autor şi la unele tentative īmpăciuitorist capro-varziste (v.p.201) sau ameţitor relativizante (un fel de maniheism invers: şi albul şi negrul sunt la fel de bleah, de fleoşc, de fīs), dar īn genere nu-i blegeşte defel pornirea polemică, conform Anexei 5.

            Art.8 Este obligatoriu să se ţină seama de umorul dulce al lui R.C. Anexa 6 furnizează setul minim de mostre necesar.

            Art.9 Este la fel de obligatoriu să nu se neglijeze apetenţa cu totul specială a acestui autor pentru intertextualitatea voioasă, mod de a trăi, clipă de clipă, ceas de ceas şi īn proporţie de masă, Literatura; trăsătură care decurge īntrucītva din conţinutul art.5 şi art.6. Vezi Anexa 7.

            Art.10  Prezenta Ordonanţă intră acum īn vigoare, dar textele anterioare ale maijossemnatului (din Convorbiri literare, SLAST şi Dilema) nu se abrogă.
                                                                               ________
               ANEXA 1. Passim, inclusiv īn citatele din Ordonanţă.
                 
ANEXA 2. "...Să li se explice acestor populaţii, şocate prin eliberarea de comunism, să nu se uite la Occident ca spre o societate mai bună, mai dreaptă, remitizare a idealului pierdut, ci doar ca spre o orīnduire ceva mai eficientă care nu se ocupă cu «grija faţă de om», acordīndu-i īnsă libertatea de a se ocupa singur de sine, de a-şi decide cīt de cīt destinul, īnvinovăţind din ce īn ce mai puţin pe alţii" (p.66). Cu ecouri din Belu Silber, autorul crede că trecerea de la socialism la capitalism se va face la noi sub semnul lui Caragiale şi Ceauşescu.
               
ANEXA 3. Mostre: "...am achiziţionat Ev.z."- p.47; "-Daţi-mi Le Monde!" - p.99; "...cumpăram L’Humanité, pe Corso" - p.105; "...nu puteam īnfuleca īn vreun Expres...dacă n-aveam līngă iahnia mea de 5 lei, Miroir Sprint-ul strecurat īntr-un Lettres Franēaises" - p.105; "...īmi deschid Libération-ul..." - p.109; "...iau cu mine un Nouvel Observateur..." - p.112; "...am plecat să-mi iau bunul meu Libération..." - p.242 ş.a.m.d.
                
ANEXA 4. Mostre: "...sarcasmul big-banc-ului" - p.21; "...extrema dreaptă Lăcătuş, liberul arbitru fiind un om īmbrăcat īn negru..." - p.28; "...dincolo de etică, echitate şi etichetă..." - p.31; "cutia mea (u)crainiană" - p.103: hm, mai ales că era vorba de... Serbia; "Radule, nu te albala!" - p.206; "complicitatea la humor deosebit de grav" - p.260 ş.a.
                
ANEXA 5.  Breban e forfecat cu maziliană drăgălăşenie pentru magnificenţa sa amnezic paternalistă (v.pp.165-168), tonurile din cale-afară de patapieviciene īntr-o spusă a lui Şt.Aug. Doinaş sunt iute tăvălite prin oţet (v.pp.170,171), apocalipticului Cr.T. Popescu i se sancţionează elegant nostrădămuiala (v.pp.180-182), o scăpare din condei şi o judecată de valoare discutabilă a lui Alex Ştefănescu īşi primesc porţia de papară (v.p.185-187), Ion Cristoiu e amendat pentru populism rigid (p.188), Gh.Grigurcu e apreciat ca "un critic eminent" numai "pīnă nu se bagă īn politică unde o face fiartă" (v. p.198), iar Roxana Iordache şi Irina Nistor, īn ciuda ireproşabilului cavalerism al autorelui, fug şi acum (v.pp cu pricina)!
               
ANEXA 6. Pe uşa WC-ului din staţia de metrou Piaţa Unirii scrie, zice R.C.: "Vă f... muma īn c... la toţi. Semnat Nicolae Ceauşescu" (p.75). Iată cum arată mapamondul lui R.C., după televizor (spicuiesc, dar cele 3 p. ar trebui citate integral): "Bangladesh-inundaţii; Taivan-bătăi īn Parlament; Mongolia-nimic cu anii; Belgia-sesiune NATO; Franţa-alegeri şi modă; Spania-călduri, basci, explozii; Japonia-cutremure, secte, alegeri, gaze; Croaţia- alarme aeriene; Slovenia-nimic, pace; Slovacia-Parlament; Ucraina-Cernobīl; Vietnam-pieţe, biciclete; Thailanda-din cīnd īn cīnd generali; Paraguay-nimic; Bulgaria-mitinguri cu socialişti şi antisocialişti; Rwanda-măcel, schelete, tăcere; Norvegia-dacă e Olimpiadă" -pp.96-98. Dintre partidele pe care le propune R.C. la pp.190, 191, citez doar: "Partidul Caragialean (Ortodox) al Muncii, Partidul Bacovian Democrat şi Disperat, Partidul Blagian al celor din Deal şi Vale". Aş cita, pentru umorul ei intelectual, ideea autorului conform căreia "toate extremismele, la noi, īn clipa biruinţei, s-au concentrat imediat pe imobiliar" (p.36), adică toate revoluţiile au fost hămesite după case, dar īmi dau seama că, īn fond, e serioasă. Ca şi tezele lui R.C. despre pan-melodramă (p.102).                
            ANEXA 7. Mostre: "Nu credeam să īnvăţ a trăi vreodată īntr-un ger lapon..." - p.102; "Jos labele de pe Neil Armstrong... că altfel fac moarte de om şi-l depun acolo, printre tinere ramuri!" - p.136; "introduc creionul īn ascuţitoare şi aud materia plīngīnd" - p.260 etc.

______________________________
        1) Radu Cosaşu, InSISIFicarea la noi, pe Boteanu, Ed. Fundaţiei Culturale Romāne, Buc., 1998, 264 p.
         2) Īn colab. cu N. Ceauşescu.

       George PRUTEANU
  Dilema, nr.263, 19 febr.. 1998