Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate īn text, ci doar acelea substanţial comentate.  

TELEVIZIUNEA SUB LOGOSCOP٭

            Bună ziua, stimaţi telespectatori. Programul nostru continuă cu "Cronica literară de tranziţie". Astăzi, veţi urmări o incursiune īn Ochiul de sticlă1 al lui Bogdan Ghiu. El va fi disecat pentru dumneavoastră, ca īn cunoscuta imagine din filmul lui Buuel, de necruţătoarea lamă a lui G.P. Să-i dăm legătura. George, eşti īn direct!
            -Mulţumesc, George! Stimaţi telecititori, după cum īncă nu vedeţi, dar veţi vedea pe parcursul acestor trei coloane, ne aflăm cu camera de luat nu numai vederi, ci şi idei, īn miezul cărţii lui Bogdan Ghiu. Sper că nu vă-nchipuiţi că ne ocupăm de ea fiindcă autorul e membru al redacţiei, nu e genul nostru să umblăm cu asemenea amabirlīcuri.

              Un eseu mai mult decīt inteligent despre  jurnalele intime: Mircea Mihăieş: Cărţile crude, scos de Ed. Amarcord ! Un comentariu asupra lui nu poate lipsi din această pagină! Īn curīnd! 

Īi consacrăm această emisiune deoarece, după cartea pur didactică a lui Ion Bucheru, Fenomenul televiziune - Limbajul imaginii; publicistică; producţie; programare (altminteri, utilă, corectă şi onestă) de la Ed. Fundaţiei "Romānia de mīine" şi după Manualul de jurnalism coordonat de Mihai Coman ori traducerea din Marshall McLuhan, Mass-media sau mediul invizibil, cea de faţă e cel mai serios corp de gīnduri, idei şi observaţii asupra a ceea ce s-a īntīmplat

              Nu peste mult timp: Cutia neagră - Istoria prezentă a Romāniei īn 1001 minute la microfonul Europei Libere (Ed. Albatros), de Emil Hurezeanu va fi deschisă īn faţa dumneavoastră, aici! • Şi tot aici vom răsfoi īmpreună simpaticul Dicţionar neconvenţional al scriitorilor evrei de limbă romānă (Ed. Minimum, Tel-Aviv) al lui Al.Mirodan!

pe micile ecrane din Romānia īn ultimii 8 ani, dar şi asupra fenomenului de televiziune ca Ding an sich°. N-am scăpat īntīmplător sintagma pe nemţeşte. Īnclinaţia, vocaţia şi viciul nepedepsit ale lui Bogdan Ghiu sunt să citească, des-cifreze, să de-codeze jucăuşul flux de electroni din tubul catodic. Ceea ce īncearcă el - şi īn multe pasaje reuşeşte - este o semiotică şi o semantică a televiziunii. Atent la imagini, el vede cuvinte. Un exemplu. Rog o cameră să transfocheze asupra micului citat de la p.115: "...cloşarzi° ai noului Bucureşti. Aceasta este o categorie («pătură»? - uneori nici atīt: foaie de carton) socială nouă..." Şi, dacă tot suntem aici, să panoramăm 3 pagini mai departe, īn articolul despre o emisiune cu securişti; un plan detaliu pe citatul de la p.119: "Securitatea nu are faţă. Faţa securiştilor a fost şi rămīne lipsa de chip. Sunt desfiguraţi". Aţi observat, stimaţi telelectori, plăcerea lui Bogdan Ghiu de a simţi cuvīntul-din-imagine, de a-l extrage şi de a-l metamorfoza semnificativ. Dar cel mai bun exemplu cred că e cel de la pagina 296. Băgăm un raff° şi facem şarful pe pasajul care defineşte televiziunea ca pe un mecanism de multiplicat realitatea, de - atenţie! stop cadru! - de speculat realitatea. (Vom continua după un scurt spot publicitar).

              Īn curīnd, la această rubrică, o cronică zguduitoare la romanul lui Gabriel Chifu, Maratonul īnvinşilor (Ed Cartea Romānească). Analize pertinente, judecăţi de valoare corecte! Numai la Dilema!

Cu o bună intuiţie, Bogdan Ghiu exhibă caracterul speculativ al televiziunii. Observaţia sa nu e străină nici de implicaţia etimologică, substantivul latinesc (neutru!) speculum īnsemnīnd oglindă, reproducere fidelă, imagine, reflectare. Şi dacă autorul ar fi forat mai adīnc, adică dacă ar fi ajuns şi la verbul speculor, -ari, obţinea un blow-up° de toată frumuseţea, īntrucīt acesta īnseamnă a pīndi, a căuta īn secret să vadă, a spiona vorbele şi faptele cuiva. Iată-i pe paparazzi in nuce! Bogdan Ghiu īnsuşi speculează cu iscusinţă, īn mai fiecare articol, asupra acestei "industrii de arătat" (p.125), la care priveşte şi de care se lasă străbătut cu multă seriozitate. Zic (şi) "străbătut", īntrucīt el funcţionează fie īn regim, cronicăresc, de oglindă, fie īn regim, cugetător şi, uneori, cogibund, de prismă, care descompune cascada de imagini īn componentele ei ideatice. Ceea ce face ca īnsemnările şi reflecţiile lui Bogdan Ghiu despre emisiuni de mult uitate să nu fie caduce este

           Jocuri de cuvinte şi vorbe de spirit memorabile, īn Reflexii şi reflexe (Ed. Jurnalul literar), de Cornel Regman! Piese care īntorc teatrul, psihanaliza, exegeza biblică şi peareologia pe , īn volumul Moartea lui Ariel (Ed. Unitext), de Alina Mungiu-Pippidi! Adevărul despre Galileo Galilei şi abjurările sale, īn Galileu! O, Galileu! (Ed. Logos), de Gh. Stratan! Īn curīnd, īn aceste coloane! Rămīneţi pe Dilema!

neliniştea sa camilpetresciană de a vedea idei. El trece dincolo de imagine şi-i descoperă rădăcinile ideologice, politice, psiho-sociologice şi chiar, īn clipele intense, ontologice. Adevăratul şi durabilul fond al cărţii lui Ghiu este dezghiocarea relaţiei dintre omul cu scaun la cap şi paralelipipedul cu iluzii optice. Politicul, desigur, domină multe secvenţe (obsedaţi politic eram sub Ceauşescu, obsedaţi politic am rămas!), dar, om cu bune lecturi europene, autorul transcende şi aici nivelul simplist partizan al strategiilor de cafenea, tinzīnd mereu spre concept şi esenţializare.

            ouă jurnale gemīnd de idei (deschid cartea, cartea geme), ambele la Ed. Albatros: Bagaje pentru paradis, de Valeriu Cristea şi Cap şi pajură de Livius Ciocārlie, vor intra īn curīnd īn obiectivul rubricii Cronica literară de tranziţie! Nu rataţi

            Istorie subiectivă a desfăşurărilor de forţe de pe videodromul ultimilor ani, filozofare cīnd poetizantă, cīnd structuralizantă, cīnd moralistă, asupra noimelor intrinseci şi extrinseci ale cailor verzi de pe sticlă, expresie sugestivă a bucuriei de a privi, de a asculta, de a mīngīia şi de a explora cuvīntul şi logosul ascunse īn imagine - culegerea de articole a lui Bogdan Ghiu e o lectură antrenantă pentru oricine nu se uită la televizor ca mīţa īn calendar.
__________________________
            1) Bogdan Ghiu, Ochiul de sticlă - Texte privind televiziunea 1991-1997, Ed. All, Buc., 1997, 528 p.

       George PRUTEANU
      Dilema, nr. 261, 30 ian. 1998