Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate īn text, ci doar acelea substanţial comentate.    

STRATEGIA FIAREI

            Cristian Tudor Popescu e un fel de (tipologic vorbind) "tīnăr furios", care se uită la toate lucrurile de două ori: o dată īncruntat, ca să  le-nţeleagă, şi a doua oară şi mai īncruntat, ca să le ia la refec. Asta  nu-nseamnă că n-are şi umor (cum să n-aibă umor un ins care scrie că Ion Iliescu şi-a publicat "opere alese prin vot" ? sau care, citind o antologie de Poezie nouă īn R.P.R., din 1953, īşi lasă gīndul să se zbenguie, imaginīndu-şi ce ar cuprinde, "respectīnd algoritmul primar, ...o poveste lirică a actualei tranziţii, de la socialism spre om mai vedea noi ce", şi anume titluri ca: "Te slăvim, manager general!", "Acciză, tu, doar tu mi-ai mai rămas", "Vezi, dividendele se duc...", "Restructurare, rīzi īn soare, restructurare!", "Falimentul de onoare"), dar un umor aşezat pe un fond de maliţie crīncenă.
            Autorul şi-a adunat īn acest volum
1 scrierile, din ultima  vreme, de gazetărie literară. Baza o constituie critica estetică şi critica turistică. Despre cea din urmă n-am să spun multe: redactorul-şef al Adevărul-ui a umblat mult şi īnsemnările sale au nota dominantă de care vorbeam: un scepticism acid, o viziune care, spre a se feri de admiraţia convenţională, preferă sarcasmul pleznitor (vīrfurile piramidelor, e.g., sunt nişte "superţuguiuri", faraonul aferent e "un pachet de ciolane īn cīrpe", la care se ajunge printr-un "coridor bortelit", pe jos e o "plantaţie de căcaţi din diverse epoci istorice", iar "putoarea putea... să īngenuncheze şi un cămiloi absurd" - p.77).
           
Cu aceeaşi nonşalanţă iute şi tăioasă, golită de reverenţiozităţi protocolare, sunt tratate şi literatura sau alte arte. Cristian Tudor Popescu are, indiscutabil, o bună fibră de scriitor: simte cuvīntul, are nerv chiar şi īn banalităţi şi problematizează dinlăuntrul meseriei. Comentariile sale sunt cu un picior īn pamflet şi cu unul īn acreala axiologică٭. El funcţionează la maximum atunci cīnd nu-i place  ceva, conform mordantului principiu călinescian care zice că un gazetar care nu latră, mănīncă coloanele degeaba. Aşadar, lui Cr.T.Popescu nu-i place Jurnalul de la Tescani  al lui Pleşu, că e prea subţirel (ceea ce s-ar putea admite, dar nu şi īncheierea spăimoasă, cum că acea cărţulie ar reflecta "criza unei īntregi generaţii inserate ontologic īn totalitarism şi care acum bījbīie prin viaţă şi artă sau se consolează administrativ" - p.92). Piesele de dup㠑89 ale lui D.R.Popescu sunt "jalnice" (p.62; asta cam aşa e), Fănuş Neagu face mereu "fiorituri", Ana Blandiana "a exhibat un Sertar cu aplauze īn mare parte neconvingător", Nicolae Manolescu "scrie din ce īn ce mai prost, consolīndu-se īn schimb cu statutul de «veteran al luptei anticomuniste»", Nicolae Breban "ne-a dăruit un roman (Pīndă şi seducţie) aproape la fel de stupid ca Drumul la zid", Eugen Barbu "e mort", Mircea Dinescu "īşi completează studiile" (p.63), Paler īnşiruieşte "«gīndeli», locuri comune debitate cu falca-n palmă şi un aer grav" (p.91), cutare carte a lui P.Sălcudeanu e un "jeg", cu "toate nuanţele de duhoare, slinuri multicolore, bale dulcege, venin rīnced"  (ceea ce e foarte adevărat - p.96),  Păunescu (ca şi Manolescu) e, īn ultimii ani, "caricatură agresivă" (p.124). Situaţia, aşa cum o vede Cr.T. Popescu este, fără nici o exagerare din partea mea, apocaliptică: "literatura romānă a fost pulverizată de o explozie atomică" (p.66). Cine, ce mai produce īn acest deşert nuclear? "Maxim Berghianu - poeme, Peter Sragher - idem, Nicolae Breban - cărămizi, Marius Tucă - somnifere, Mioara Cremene - aberaţii, Andrei Pleşu - agende, Mircea Cărtărescu - un roman rezidual" etc. (p.66)... Nu īmpărtăşesc optica lui Cr.T.Popescu, din asemenea analize-terci; chiar dacă sunt de acord cu una sau alta dintre evaluări, parţialitatea şi puţinătatea īnfiorătoare (prin omisiune) ale ansamblului mă īndepărtează. Aşa cum percep eu lucrurile (şi nu sunt un idilist), spiritul romānesc īşi vede de treabă. N-a fost o Siberie īnainte de ‘89, nu e o Sahară acum. Ferocitatea măsurariului din asemenea texte ale lui Cr.T.Popescu mi se pare o soluţie desuetă, à la Eugen Ionescu din Nu. Admit că e o strategie bună de "făcut valuri", dar la discuţia calmă, cu picioarele pe pămīnt, trebuie să vezi, cu riscul de a fi mai plicticos, că nu e totul numai merde°. N-am să-i dau lecţii de cumpătare autorului, ăsta-i farmecul său, nici n-ar avea haz să-l facem ierbivor din carnivor, el are stofă de polemist vulcanic şi vituperant٭ īn dreapta, īn stīnga şi-n centru, menit să-şi scoale lumea īn cap, adaug că la tot ce spune sever despre filmele romāneşti din ultimul cincinal subscriu cu ambele mīini (Cel mai iubit dintre pămīnteni - "caricatură consternantă, bine jucată... alungarea gīndului" - p.46; Somnul insulei - "just şi artistic nul" - p.48; Hotel de lux - "greşit, de la un capăt la celălalt" - p.100), dar, colegial, am să-i atrag atenţia că brutalitatea judecăţii īi joacă uneori feste stilistice, īmpingīndu-l dincolo de marginea gafei admisibile: bărbăteşte vorbind, sau moraliceşte sau scriitoriceşte sau oricum, nu se poate pune pe hīrtie o frază ca "grijuliul dom’ Petrică (Sălcudeanu) nu uită să ardă o limbă apăsată şi fierbinte Monicăi Lovinescu" (p.98)! Noroc că nu e tipică.
            Se cuvine să spun, īn final, ca să nu cad eu īnsumi īn păcatul escamotării, că sunt īn scrierile lui Cr.T.
Popescu şi remarcabile pasaje de reflecţie politică (p.135, despre revoluţii, p.154, despre Corneliu Coposu ş.a.) sau metafizică (p.148, despre "imperativul categoric al iubirii), care vădesc o minte elastică şi bine mobilată, un cuget capabil de gravitate nemimată şi de distincţii subtile. Tot aşa de adevărat e că răului Cr.T.Popescu nu-i e străină (din an īn Paşti)  admiraţia senină şi comprehensivă: mărturie, textele despre romanul lui H.Stahl, despre poezia Ilenei Mălăncioiu, despre romanul Trei dinţi din faţă al lui Sorescu (aici nu consimt: eu īl socot slab), despre Minima moralia, despre Cristian Popescu, despre teatrul lui Eugen Ionescu sau chiar (pe latura... turistică) despre capitalismul socialist din China.

            Cr.T.Popescu e un autor care va mai călca pre nervii multora cu talent, sprinteneală şi harţag.  

------------------------------
           
1) Cristian Tudor Popescu, Copiii fiarei (scrieri), Ed. DU Style, Buc., 1997, 160 p.

       George PRUTEANU

Dilema, nr. 225, 16 mai 1997