|
MARTIRIUL UNUI SEBASTIAN
(I)
Cinci sunt "temele" acestui jurnal1,
unul dintre cele mai unitare şi mai impresionante din cīte are literatura
romānă:
-muzica;
-literatura proprie (zămislire şi retrospecţie);
-antisemitismul;
-iubirile;
-războiul.
MUZICA. Relaţia lui Mihail Sebastian cu muzica e una de quasi-dependenţă. O
atestă şi vocabularul pe care-l foloseşte apropo de audiţiile sale: "singurul
lucru consolator din ultimul timp" (p.96), "liniştitor" (p.135, 315),
"un fel de narcotic" (p.148), "salvare de la angoissă" (p.226),
"o consolare, un stupefiant" (p.271), "calmant" (p.275), "un ceas
de uitare" (p.403), "un moment de uitare" (p.410). Dar, nuanţă!, e
vorba de un abandon catalizant. Muzica nu-l "scoate din priză", nu-i dă abisale
"transporturi"*, ci īi amplifică disponibilităţile, călcīiele vulnerabile. De
aceea, īn eseul despre muzică pe care intenţiona să-l scrie, īşi propune să
combată teza lui Thomas de Quincey, din Confesiunile unui opioman englez:
extazul, ataraxia*
leşinată sunt, crede Sebastian, "forme inferioare de sensibilitate muzicală"
(p.404). Notaţia din 5 ianuarie 1940 e acut relevantă din acest unghi: ar
vrea să asculte cutare bucată "măsură cu măsură" (p.254).
Īn 11 august 1939 aude, īn Simfonia a IX-a şi Concertul al treilea
brandenburghez "tristeţea atītor lucruri pe care le pierdem īn modul cel mai
stupid, mai criminal, mai dement" (p.218). Uneori, muzica īi īnlocuieşte pur
şi simplu viaţa empirică: "Īn afară de muzică nu mi se īntīmplă nimic"
(p.100). Īn acei ani siniştri, punctul de interferenţă dintre existenţial şi
muzical (la Sebastian) e dramatic: "E oare posibil să am uşurinţa, lipsa de
scrupul/seriozitate de a mă duce la un concert nemţesc, īn zilele astea amare!"
(19 octombrie 1941, p.403). Īn asemenea dispoziţii, receptarea e
distorsionată "politic" şi Sebastian abhoră, e.g., īn ultima parte din
Simfonia a IX-a a lui Beethoven, pasaje "de o violentă vulgaritate...
operetă... Kalman" (11 februarie 1941, p.304) sau decelează*,
acru, īn Simfonia a IV-a a aceluiaşi, uşurătăţi de Rossini (19 octombrie
1941, p.404).
Mai e de observat, īn raporturile lui Sebastian cu muzica, enormul
libido habendi°,
īnclinaţia sa constantă şi migăloasă de a-şi apropria, a lua īn posesie
patrimoniul sonor, notīnd exhaustiv, ani la rīnd, cu o conştiinciozitate de
īnvăţăcel, titlurile pieselor ascultate, ca pentru a le conserva, a le īncrusta
īn răbojul fiinţei sale, īn arhiva devenirii.
LITERATURA PROPRIE. Cronică de atelier a unui profesionist īndīrjit
("şase ore pe zi nu mă mişc de la masa de scris"2),
a unui spirit care nu-şi patetizează grandilocvent meseria, jurnalul lui
Sebastian e presărat de pasaje auto-referenţiale*
īn care scrierea textelor sale e pusă īn lumina "balzaciană" a
cursei-contra-cronometru pentru obţinerea unui onorariu, a valorificării unei
(exterioare) sugestii lucrative*,
care-l scoate pe autor, provizoriu, din perpetua criză financiară. Deşi
invariabil strīmtorat, Sebastian "fuge" aproape cu regularitate din Bucureşti,
la Balcic, la Sinaia, la Ghilcoş, la Breaza, la Predeal, la Mogoşoaia, la
Corcova, la Stīna de Vale, la Timiş, la Bran etc., īn genere pentru a scrie. E,
īn această habitudine, un principiu benefic, cel al alternanţei
tensiune-destindere. Evadarea prin şi īntru scris. Străbătīnd realmente un
dürftiger Zeit°,
īntr-o teroare generalizată şi mereu crescīndă, Sebastian duce totuşi o intensă
viaţă literară: scrie teatru, roman, studiu critic, citeşte īn engleza pe
care o īnvaţă din mers, traduce sonete, romane, piese, face lectura
producţiilor sale īn grupuri de amici, se reciteşte cu anume ritmicitate... O
inefabilă*
candoare vitală şi parfumul unui alt fel de timp (faţă de cel de azi) se degajă
din acest mod de existenţă. Ce e literatura pentru Sebastian? O insulă?
Un joc de-a vacanţa? O tentativă de a ieşi din accidenţele vieţii
īn spaţii de o claritate structurală asemănătoare mereu-invocatei Eine kleine
Nachtmusik? Atent, zi de zi, la fiecare meandră a marii conflagraţii şi la
toate atrocităţile ori mizeriile impuse evreimii din Romānia, Sebastian se
izolează totuşi şi scrie lucruri suave. Īntr-o lume care miroase a carne de om
arsă, Sebastian creează micro-universuri liliale*
(fără, īnsă, dulcegăriile teodoreniene). Numai Jurnalul (īn afara
publicisticii, din prima parte a activităţii sale, cīnd īi era īngăduită) e
mărturia, zguduitoare, a perfectei prize la real pe care o avea teoreticianul
iluziei.
(II)
ANTISEMITISMUL.
Hazardul
editorial a făcut ca, simultan cu excepţionalul jurnal al lui Sebastian să apară
şi un altul, consacrat aproape exact aceleiaşi perioade, de o factură
intelectuală şi de o profunzime desigur mai reduse, dar cu o problematică
vertebrală similară: Jurnal (1937-1944) al lui Emil Dorian (ediţie
de Marguerite Dorian, cu o prefaţă de Z.Ornea, Ed. Hasefer, Buc., 1996, 368 p.,
6000 de lei). Dacă īn privinţa atmosferei generale din perioada escaladei
legionare şi a legislaţiei rasiste, valoarea documentară şi emoţională a
mărturiilor şi consemnărilor lui Emil Dorian e comparabilă cu cea a Jurnal-ului
lui Sebastian, īn materie de "gros-planuri", de transfocare pe cīţiva
protagonişti ai rinocerizării (temporare!), acesta din urmă este senzaţional şi
inegalabil, lăsīndu-ne un gust oribil de amar. Chiar dacă nu aflăm lucruri cu
totul noi, chiar dacă le mai discutaserăm nu de mult, cu ocazia cărţii lui Z.
Ornea, Anii 30, şocul e real. De această dată nu mai e vorba de citate
din articole de ziar, de "bibliografie probatorie", ci de fiinţe concrete,
prieteni apropiaţi, īn care Sebastian descoperă zona de abrutizare.
Acum 60 de ani, īn 2 martie 1937, Mircea Eliade īi
declară lui Mihail Sebastian că el "iubeşte Garda, speră īn ea şi aşteaptă
victoria ei" ; că lui Gogu Rădulescu "i-ar fi scos şi ochii"; că
"toţi cei care nu sunt gardişti, toţi cei care fac altă politică decīt cea
gardistă sunt trădători de neam şi merită aceeaşi soartă". Cu o stupefacţie
magistral stăpīnită (ca de-a lungul īntregului jurnal) şi cu o egalitate de
umoare admirabilă, Sebastian notează īn continuare: "S-ar putea să recitesc
cīndva aceste rīnduri şi să nu-mi vină a crede că ele rezumă cuvintele lui
Mircea... N-am făcut decīt să redau īntocmai vorbele lui" (p.115). Mircea
Eliade al acelei primăveri publică articole "din ce īn ce mai legionare"
(p.114) īn Vremea, īl repetă papagalic pe Nae Ionescu (v.p.123), e
revoltat de "spiritul iudaic" al baletelor Joos (p.120). Trece un an. Īn
aprilie 1938, "mi-e greu să nu-mi fie drag", scrie Sebastian, deşi "nu
există scuză pentru degringolada lui politică" (p.157). După īncă un an şi
jumătate, Eliade a evoluat īn rău: "Mircea, mai filogerman decīt oricīnd, mai
antifrancez şi antisemit decīt totdeauna. «Rezistenţa polonezilor la Varşovia
zice Mircea este o rezistenţă iudaică... Decīt o Romānie īncă o dată invadată
de jidani, mai bine un protectorat german»... Iată, iată cum gīndeşte fostul tău
prieten Mircea Eliade" (20 septembrie 1939, pp.231, 232).
Exclamaţii asemănătoare īi smulge Camil Petrescu
(o surpriză, recunosc): "«ovreii poartă răspunderea... ovreii provoacă»...
Spune asta Camil Petrescu. Camil Petrescu este una din cele mai frumoase
inteligenţe din Romānia. Camil Petrescu este una din cele mai delicate
sensibilităţi din Romānia. Cum ar putea Romānia să trăiască vreodată o
revoluţie?" (25 iunie 1936, pp.67,68). Şi Camil nu spune numai asta. Camil e
de acord să li se interzică evreilor profesiunea de ziarist (p.138), Camil
"n-a ezitat... să scrie... lamentabilul memoriu din septemvrie, īn care arăta că
el totdeauna a fost legionar..." (4 februarie 1941, p.300, Camil se vaită că
nu i se dă nici una din casele īnşfăcate de la evrei (28 martie 1941, p.319). Īn
schimb, pe 5 septembrie 1944, "Camil Petrescu, livid, īnspăimīntat, se agaţă
cu naivitate de mine... Ar vrea să demonstreze, să se justifice, să se apere.
Alţii īn locul lui, nu mai puţin «fascişti», au destulă insolenţă pentru ca să
facă profesiune de democratism şi de intransigenţă. El, bietul Camil, se
disculpă" (p.561). Peste o lună, "Camil Petrescu īmi citeşte două
articole de adeziune la «stīnga»... Pe dracu! Pīnă la 23 august n-a avut timp să
le scrie?" (p.568).
Un filon mustos este cel asupra egolatriei camilpetresciene,
gīlgīind de vanitate de la ridicol pīnă la grandios: Sunt doar trei cărţi
profunde īn literatura romānă, De două mii de ani, Patul lui Procust şi
Ultima noapte..."(p.46); Valéry, "dee, e frumos. Dar nu e mai frumos
decīt versurile mele" (p.55); īn 6 noiembrie 1936, "un singur scriitor
este astăzi capabil să dea un roman mare şi acela sunt tot eu" (p.94);
"nimeni, nici un regizor n-a putut face descoperirile mele īn teatru. Sunt cel
mai mare regizor <zīmbim, dar motivaţia care urmează, citită azi, e validă>,
pentru că am pentru asta şi o profundă cunoaştere a textului şi o
extraordinară cultură filozofică şi o sensibilitate nervoasă excepţională"
(7 decembrie 1937, p.132); īn septembrie 1939, vrea "să plece de la Teatrul
Naţional pentru a lua conducerea operaţiilor tehnice de apărare antiaeriană. E
convins că singur el poate să ne salveze de la un dezastru" (p.229); trei
zile mai tīrziu, "īi deplīnge pe francezi şi englezi că nu au un Camil
Petrescu" (p.231) ş.a.m.d.
Īn 1942, şi Ionel Teodoreanu īl dezamăgeşte:
"am răsfoit la īntīmplare ultimul sau penultimul roman al lui Ionel T. şi
am găsit un pasaj de aşa abject antisemitism, īncīt dezgustul a fost mai tare
decīt cinismul meu principial" (22 decembrie, p.489). Nici
Ghiţă Ionescu, viitorul autor al fundamentalei lucrări
Comunismul īn Romānia, nu e fără de pată: "l-am auzit pe Paltin spunīnd
că (G.I.) i-a pretins şi a luat 40.000 de lei pentru nu ştiu ce
formalitate. Dar şi mai mult m-a amuzat faptul... că īn calitate de agent al
Oficiului de romānizare a dresat şi semnat procesul verbal de expropriere a
vilei lui Sacha Roman de la Sinaia, vilă pe care lovitură delicioasă o
locuieşte acum el" (29 iulie 1941, p.365). Dar ce să te mai miri, cīnd
īnsuşi Felix Aderca (evreu!) "regretă moartea lui
Codreanu..., care era o mare personalitate (ca Sarah Bernhardt, ca Goga). Īl
crede pe Hitler o minte genială, egal cu Napoleon, ba chiar mai mare" (16
mai 1941, p.335).
Cine mai era lucid? Vom vedea īn numărul viitor.
(III)
RĂZBOIUL ŞI CARTEA.
Īncepīnd din
22 iunie 1941 şi pīnă la capăt, jurnalul lui Mihail Sebastian
devine, cu incomparabil mai multă insistenţă decīt de la 1 septembrie 1939, o
"cronică" a războiului. Aproape nu e zi fără o notaţie3
despre front şi evoluţia operaţiunilor. Simptomatică e propoziţia din 16 august
1942: "Războiul ne urmăreşte ca propria noastră umbră" (p.465). Acesta e
fundalul mare; contextul imediat, de la faţa locului, sunt umilinţele şi
teroarea impuse de legislaţia şi atmosfera antisemite. De aici, fireşte, un
"sentiment continuu de apăsare, de angoissă" (p.353). Īnsemnările
lui Sebastian despre mersul conflagraţiei au o notă de răceală obiectivă,
cel mult fatalistă, sunt lipsite de panică şi isterie. Aceste trăsături, plus
laşităţi, replieri, oportunisme, apar īn opiniile altora, inserate cuviincios,
īn aceeaşi dominantă de contemplativitate stăpīnită; de pildă Camil Petrescu:
"...o frază de antologie camiliană (cum de i-a scăpat?): «Am să joc şi eu pe
cartea victoriei engleze, cīnd o să fie absolut sigură»" (13 noiembrie 1942,
p.483).
Cum se apără Sebastian de presiunea psihică īn care trăieşte? Mie mi se
pare că prin trei scuturi: erosul, muzica, lectura. Despre eros va fi vorba īn
numărul viitor, muzica a intrat īn economia primei părţi a acestui comentariu;
cele ce urmează focalizează cititul.
Lectura e, la Sebastian, un refugiu sedativ*
predilect: "doar lectura mă mai ajută să-mi stăpīnesc neliniştea" (29
iunie 1941, p.353). E locul aici să privim ce zid de cărţi īl protejează pe
scriitor de agresiunile realului. Ce citeşte īn timpul războiului Mihail
Sebastian? Chiar la īnceputul campaniei din Est Tucidide: "analogiile
dintre războiul peloponeziac şi războaiele din 1914 şi 1940 sunt posibile pīnă
la suprapunere" (29 iunie 1941, p.352). Īn aceleaşi zile (iulie '41),
"citesc cu interes Război şi pace, mai mult pentru analogiile istorice
posibile decīt pentru opera īn sine" (p.358); "atmosfera Moscovei <īn
Război şi pace> īn momentul īnceperii războiului (şoapte, zvonuri, preziceri,
buimăceală) este atmosfera īn care noi īnşine trăim de doi ani" (p.360).
Trec peste Thibaudet (iulie '41), Tristram Shandy (aug. '41), Priestley
(sept. '41), Shaw (id.), Taine (oct. '41), Thomas de Quincey (id.), Moličre
(nov. '41), Gide (dec. '41), Galsworthy (martie '42), Dreiser (iulie '42), J.
Austen (dec. '42-febr. '43), Racine (martie '43), şi chiar peste fundamentalul
Montaigne ("Ce īncīntare! De mult, de mult poate niciodată nu mi s-a
părut atīt de viu, atīt de fermecător, atīt de direct, atīt de familiar...
Totul, fiecare rīnd aproape, mi se pare azi subversiv, cenzurabil" 19
iulie 1942, p.461) şi mă opresc la cei doi autori pe care Sebastian īi
parcurge īn aceşti ani, pasionat şi metodic, cu o tendinţă spre exhaustivitate:
Shakespeare şi Balzac. Teatrul şi Romanul. Din toamna lui '41 şi pīnă-n iarna
lui '42, şi apoi, din nou, īn toamna '43, Mihail Sebastian citeşte Shakespeare
quasi-integral, cu multe īnsemnări "de meserie" ("Much Ado about Nothing,
ce copilărie, ba chiar, pe alocuri, ce stupiditate! Dar sunt unele lucruri,
unele versuri īncīntătoare. Peste tot īn Shakespeare dau de lucruri memorabile,
pe care aş vrea să le pot folosi, cita, ţine minte" p.401; "As you
like it... Nimic mai uşor, mai graţios, mai feeric... E ceva dansant īntr-o
comedie de Shakespeare. Mişcări plutitoare, dezlegate de realitate ca īntr-un
balet" p.526; "Terminat aseară Titus Andronicus. Este īn
Shakespeare... cea mai absurdă īngrămădire de atrocităţi. Uneori e aproape
grosolan şi pueril, cīnd nu mai poate fi tragic. Mīini tăiate, limbi scoase,
capete retezate, cadavre căzīnd cam la fiecare scenă, dacă nu la fiecare
replică. E un oribil şi haotic muzeu Grévin. Şi totuşi, sub, sau deasupra
acestei maşinării sīngeroase: fiorul poeziei care trece pe alocuri şi
transfigurează totul" p.530; "Antoniu şi Cleopatra e, teatral
vorbind, destrămat, risipit, fără consistenţă dramatică" p.531). Īn Balzac
se afundă cu voluptate īn toamna lui '41 şi de-a lungul īntregii perioade dintre
ianuarie '43 şi aprilie '44; lectura Comediei umane e un prilej de
exersare a excepţionalei sensibilităţi critice: "Le colonel Chabert,
mică gravură de Daumier, puternică, rece, precisă" (p.418); "Citesc
Balzac din nou şi mult... Uneori mă irită stilul, anumit sentimentalism
melodramatic, anumită grandilocvenţă..." (p.496); "La Rabouilleuse...
Mă īntreb dacă Dostoievski nu-i datorează ceva pentru Posedaţii...
Alternanţa de expunere lentă şi precipitare bruscă..." (p.515); "La
muse du département...roman de mīna a doua, dar de o tehnică pe alocuri
ingenioasă..." (p.518); "Citit ieri şi azi Le Cabinet des Antiques,
scurt roman viu, rapid, ironic, robust... Prima parte a povestei īncă are
anumită lentoare dar deznodămīntul... e parcă un excelent act trei dintr-o
comedie construită perfect" (p.530); "M-a frapat cīt de īnrudit e
Parisul lui (Baudelaire) cu o anumită imagine a Parisului īn Balzac: un
Paris murdar, fetid, funebru un amestec de splendoare şi mizerie, puţin
teatral..." (p.542) ş.a.
Mihail
Sebastian practică lectura ca "scaun pascalian" de escamotare a haosului bestial
ambiant, dar şi ca o cantonare īncăpăţīnată īn profesie, adică īn acţiune
īmpotriva neantului ("e īncă un noroc că pot ceti. E poate un semn de bună
rezistenţă nervoasă" p.355); cititul e o repudiere a alienării, a
alterării fiinţei sub şocurile marasmului, o respingere a scufundării sub linia
de plutire spirituală, īn abisul trivial al purei "supravieţuiri". Īntr-o lume
īmbīcsită de subuman, lectura alimentează rezervele umanului.
(IV)
IUBIRI ŞI CONCLUZII.
Să nu uităm,
luaţi cu "războiul", "antisemitismul", "muzica" şi "lectura", că aceste 9
caiete, editate de Gabriela Omăt şi Leon Volovici, sunt jurnalul unui om īntre
28 şi 37 de ani, īn plin clocot al vitalităţii sale masculine.
Preocuparea de femei are o frecvenţă categoric mai mare īn prima
jumătate a Jurnalului, pīnă īn septembrie 1939 (mai marcat, iunie '41),
ceea ce dă cărţii un fel de structură camiliană, bipartită, Ultima noapte de
dragoste, īntīia noapte de război...
Am scris "preocuparea de femei", dar trebuie
imediat să nuanţez. Cu excepţia "Leni Caler" (şi, mult mai puţin, Zoe Ricci),
textul lui Mihail Sebastian nu lasă deloc impresia unui bărbat subjugat
erosului, cu atīt mai puţin a unui coureur, ci, parcă, mai curīnd
dimpotrivă, pe cea a "bărbatului asediat de femei". Aproape toate fiicele Evei,
cu care Sebastian consemnează o relaţie sentimental-senzuală, au ele
iniţiativa. Binevoiască cititorul să privească doar cīteva exemple:
"Ieri pe la 1 a venit Leni să mă ia de la redacţie... -Nu ştii dumneata ce meriţi şi ce nu..." (14 apr.'35).
"Dorina Blank... m-a invitat din senin... i s-a făcut de mine... n-a īncercat deloc să mascheze acest béguin4... m-a sīcīit interminabil la telefon... (18 sept.'35) Se oferă fără nici un ocol... (4 nov.'35) A fost ieri aici, după nenumărate telefoane şi insistenţe... O femeie nu poate să-ţi spună mai limpede că vrea să se culce cu tine" (28 ian.'40).
"(Maryse Nenişor) ...emoţionant de delicată, sensibilă, spunīnd o seamă de lucruri care mă dezarmează...«-Nu ştii cīt te iubesc»... (26 oct.'35) -Voiam să mă culc neapărat cu d-ta. Mă obsedai... Mă hotărīsem să vin īntr-o zi la d-ta, să mă dezbrac, să mă culc īn pat şi să te aştept..." (17 dec.'35).
"(Marie Ghiolu) ...ar fi vrut să-mi vorbească, dar n-a īndrăznit... (27 oct.'36) Īmi spunea lucruri copilăros admirative... -Aş vrea aşa de mult să fiu prietena d-tale... Vrei să fim prieteni?" (16 nov.'36).
"(Wendy) ...īi promisesem să rămīn cu ea. Evident, n-am rămas şi am lăsat-o tristă... Wendy mă iubeşte..." (21 nov.'36).
"Lucrurile se vor aranja cu Cella Seni (Serghi; n.GP), prin lenea mea suverană. -Eşti prea infect pentru ca să nu sfīrşesc prin a te iubi, mi-a spus alaltăseară..." (21 nov.'36).
"(Nevasta maiorului) ...Mă mīngīia, mă săruta, eu refuzīnd elanurile ei... Aseară... īmi vorbea despre pasiunea bruscă pe care nu se poate opri să o «facă» pentru mine" (30 apr.'38).
"Alice Teodorian telefonează de zece ori pe zi (ba chiar şi noaptea), mă cheamă mereu la masă, e insistentă, e plină de subīnţelesuri, e provocatoare..." (15 oct.'38).
"Zoe vine mereu. Aseară, sīmbătă seara şi eu nu am curajul să n-o primesc" (7 mai '40).
"Nu am destul energie să-i spun Madeleinei că trebuie să-şi vadă de drum. Īmi pare sincer rău că am consimţit joi noaptea să rămīnă la mine" (13 apr.'41).
"Nevasta lui Zissu... mi-a mărturisit că a avut anul trecut şi mai are īncă un puternic «béguin»4 pentru mine. Dacă aş fi vrut, dacă aş fi īnţeles dacă aş vrea, dacă aş īnţelege..." (27 iun.'44).
Dacă am absolutiza grosier cele de mai sus5,
ne-am putea crede īn plin vodevil. Ar fi o prostie, pentru că, īn ciuda
cītorva notaţii mai bărbăteşte crude, Mihail Sebastian e un ins de o labirintică
delicateţe. Ceea ce am citat este partea vizibilă a aisbergului; din alte
īnsemnări, īnsă, nu e greu de dedus cīt de mult rămīne nespus: "Am o manieră
insuportabil gravă de a mă comporta cu femeile" (16 febr.'37)... "Există
oare o viaţă mai complicată, mai stupid, mai fără sens complicată decīt a mea?"
(17 ian.'39)... "Jocul meu īn dragoste e una din cele mai stupide
torturi. E umilitor, e primejdios, e zadarnic, este fără sens şi totuşi nu-mi
pot impune o dată pentru totdeauna o definitivă renunţare... E greu să fii un om
sfīrşit şi să accepţi cu seriozitate acest fapt" (30 oct.'42). Se amestecă
īn "jocul", īn mentalitatea şi īn tribulaţiile*
erotice ale lui Sebastian, componente de tot soiul: ETICUL "sunt atīt de
frivol" etc. (6 febr.'41); ETNICUL "ce ironie a destinului meu: evreu,
să fac şi figură de «homme ą femmes»!" (15 oct.'38); ESTETICUL "oroare,
dezgust, ceva murdar, obscen" etc. (20 ian.'39); POLITICUL "Zoe...,
cīnd pleca noaptea de la mine, aproape niciodată nu uita să-mi aducă aminte că
nimeni nu trebuie să ştie că ne vedem. «Īnţelegi, fraţii mei sunt legionari...»
Dar astăzi...mă roagă să vin la ea şi, la plecare, cīnd eu ezit să trec prin
camera fratelui ei..., ea mă īndeamnă să trec liniştit: -Treci, dragă, treci. Ce
importanţă are?" (4 febr.'41); LITERARUL Jeni a păstrat ticuri stilistice
īn urma colajului cu el (v. 7 aug.'36) etc.
Jurnal-ul conţine şi un romanţ de dragoste integral, "Leni
Caler", cu un Sebastian parcurgīnd (şi reluīndu-le, vai, ciclic) toate treptele:
freamătul adolescentin (pp.27,39,195), exaltarea tandră (pp.44,194,528),
luciditatea dezgustată (pp.47,80,94,103), nepăsarea īnflăcărat-"eminesciană" ("Spuneţi
de ea tot răul de vreţi să-nnebunesc: / Că-i heteră, că-i monstru, că-i Satan
o iubesc!") (p.103), indiferenţa deplină (p.452). Īn
planul amoros, Sebastian e o structură stendhaliană, un anatomist al
sentimentelor, a cărui inteligenţă nu face decīt să-i amplifice vibratilitatea.
Īn zig-zagata relaţie cu Leni, e conştient de postura de "Ladima" (14 apr.'36)
sau de "Swann" (15 sept.'36) īn care se află, ca şi de momentele ca īn
Climate al lui Maurois prin care trece.
O apariţie extra-ordinară. O admirabilă mărturie de conştiinţă morală,
intelectuală, politică. (Unui scriitor serios şi grav cum e
Gabriela Adameşteanu i-a schimbat perspectiva asupra unei īntregi epoci: e
un fapt şi un simptom). O captivantă seismogramă sentimentală. Un text de o
splendidă flexibilitate şi consistenţă stilistică. O carte montaigneesc de
umană.
___________________
1) Mihail
Sebastian, Jurnal 1935-1944, text īngrijit de Gabriela Omăt; prefaţă şi
note de Leon Volovici; Ed. Humanitas, Buc., 1996, 592 p., f.p.
▲
2) Alte pagini din "Corespondenţa" lui Mihail Sebastian, īn
Revista de istorie şi teorie literară, XXXII, nr.1, ianuarie-martie 1984,
p.140 apud Cornelia Ştefănescu, īn Mihail Sebastian, Opere, I
(Publicistică: articole, cronici, eseuri. 1926-1928), Ed. Minerva, Buc.,
1994.
▲
3) Să mă ierte cititorul, am avut frivolitatea de a face o
"statistică" sumară: īntre 22 iunie 1941 şi 23 august 1944, sunt īn Jurnalul
lui Sebastian 424 zile-titlu. Dintre acestea, doar 17 NU
conţin nici o menţiune despre ori aluzie la cursul războiului sau măsurile
antisemite din ţară: īn 1941 0; īn 1942 11 (15,17.I; 5,15.IV;
23.V; 18.VII; 5.VIII; 26.IX; 30.X; 19.XI; 4.XII); īn 1943 6 (7.I; 5.II;
22.4; 20,30.V; 4.VI); īn 1944 0.
▲
4) Puseu de pasiune (fr.).
▲
5) La care putem adăuga şi episodul "Thea", din februarie 1937.
▲
George PRUTEANU |