|
►Vezi
și Acuarelele
Bucureștiului pierdut
ORAȘUL MĂCELĂRIT
"Dublul" album
comentat, Bucureștiul dispărut1, al arhitectului Gh. Leahu este, în mare
măsură, o carte tragică. Autorul nu este doar un eminent specialist tehnic, ci
și un artist al formei și culorii, cele două caracteristici fiind, în ultimă
analiză, componente ale unui om cu suflet cald, vibratil, "cuor gentil", cum
spunea Dante, îndrăgostit de rosturile, de pitorescul, de frumusețile spațiilor
urbane, în speță Bucureștii.
Albumul său, compus din 192 de fotografii (majoritatea, ale unor situri
dispărute) și 50 de acuarele (idem), însoțite de un comentariu în egală măsură
erudito-istoric și epic-melancolic, începe prin evocarea Bucureștiului "clasic",
încă în picioare în anii '50-'60. Suntem plimbați pe vechi străzi (Uranus,
Simonide, Crăițelor, Puțul cu apă rece, Bateriilor, Arionoaiei, Sabinelor, Calea
Călărași), trecem pe la Stadionul ANEF (Republicii), Spitalul Brîncovenesc,
Arsenal, Arhivele Statului, Muzeul Militar Central, Operetă, Cișmeaua
Lahovary, Hala Unirii, Institutul Mina Minovici... Toate astea, și multe
altele, nu mai există.
Capitolul următor trasează în cîteva linii sintetice etapele dezvoltării
orașului, inclusiv sistematizarile rezonabile din anii '50 (Floreasca, Muncii,
Calea Griviței, Cățelu) și '60 (Titan-Balta Albă, Drumul Taberei, Berceni, apoi
după '65, Tei, Colentina, Pantelimon, Olteniței). Chiar dacă acestea din urmă
supraîncărcau orașul, se construia, cel puțin, în terenuri libere. Nenorocirea
începe după cutremurul din '77 și capătă dimensiuni apocaliptice după 1984.
Biserica Enei e lovită "din greșeală" (!) de o macara și apoi (mai '77),
dărîmată la iuțeală. Tot atunci e năruită în mod absurd o altă clădire-monument,
Casa Cerchez, în stil neogotic, de pe Calea Victoriei colț cu Sevastopol.
Fotografii splendide și triste, făcute în "ultima clipă" înaintea demolării de
pasionatul grafician Sergiu Dinculescu pot fi aflate, însoțind eseul Monicăi
Mărgineanu-Cârstoiu asupra clădirii și a autorului ei, în nr. 1-2/'93-'94 al
Revistei monumentelor istorice, recent apărut, din care, în
ordinea de idei a articolului meu, se cuvine să semnalez și studiile consacrate:
Mitropoliei, Bisericii Olari, Bisericii Stavropoleos, ansamblului Curtea Veche,
Bisericii Sf. Spiridon Vechi, palatului Cotroceni ș.a., de O. Velescu, D.
Mohanu, I. Opriș, A. Ștefănescu, C. Carp, P. Panait.
Revin la textul lui Gh. Leahu. În 1978 "a fost distrus hoțește, într-o singură noapte, din dispoziția personală a lui Ceaușescu și sub supravegherea lui lon Dincă" (p. 33), grupul de 10 case de vizavi de Sf. Gheorghe Nou. Schitul Maicilor e mutat cu 245 m și ascuns după blocuri. Biserica Olari, 58 m, ascunsă. Biserica Albă Postăvari, rasă. Biserica Spirea Veche, rasă. Biserica Izvorul Tămăduirii, rasă. Biserica Sf. Ilie-Rahova, 51 m, ascunsă. Și ajungem în "anul blestemat 1984" (p. 57) (Orwell!). De aici, șirul năruirilor e atît de lung și des încît cronica mea nu-l mai poate urmări. Mai întîi, în zona Uranus-Izvor, "străzi întregi, monumente, case, biserici și arbori cad de-a valma, într-o dezlănțuire de indicații, forțe umane și utilaje” (p. 50). Ca să poată "coordona" imensul măcel edilitar, lui N. C. "i s-a montat, la Sala Giulești, o instalație nemaivăzută în lume”. Pentru că nu pricepea planurile, i s-a făcut o machetă cît toate zilele, de 12/12 m, a întregului București, peste care s-a amenajat "un pod rulant și acționat electric, unde tovarășul și tovarășa se plimbau înainte și înapoi, înarmați cu niște baghete lungi din vîrful cărora se nășteau indicațiile" (p. 32). O mișcare a acelor baghete însemna spulberarea a secole de istorie întrupată în piatră și cărămidă, în frescă și vitraliu, distrugerea a mii de destine smulse bestial din arealul lor firesc. Descrierile lui Gh. Leahu părăsesc aici registrul tehnic ori istoric, căpătînd accente epic-dramatice: "locuitorii caselor proscrise se trezesc în zori cu tabla smulsă de pe acoperișuri, fac cîte un transport-două de mobilă, de haine, de tot ce se mai poate salva... și cînd revin, găsesc planșeele prăbușite și necunoscuți cotrobăindu-le prin lucruri" (p. 67). Fotografiile participă la atmosfera sinistră, demențială: ele ilustrează, quasi-cinematic, coventryzarea Arhivelor Statului și dosirea jalnică a Mînăstirii Mihai Vodă. La fel, în secvențe succesive, felliniene oarecum, ștergerea de pe fața pămîntului a Spitalului Brîncovenesc (1835), unde s-au petrecut și întîmplări oribil-grotești, pe potriva absurdului situației. O biată pisică, pripășită printre cotloanele clădirii condamnate, e atacată de cîinele dictatorului, labradorul Corbu. Pisica se apără și-l zgîrie. Marele strateg e "roșu de furie" și dispune "să fie căutat făptașul". Securiștii, "unii cu grade mari, s-au repezit" și nefericita făptură a fost prinsă și... executată (p.76).
În ciuda protestelor (Dinu C. Giurescu, R. Theodorescu, D. Pippidi, R. Popa ș.a.), vine rîndul Mînăstirii Văcărești (1716) să fie aneantizată. Pe locul ei, zace și azi o colosală fundație de beton, inutilă. Urmează Opereta, dărîmată și ea zadarnic și într-o pripă barbară, din muzeul ei dispărînd piese de mare valoare (p. 87). "La 19 iunie 1987, sub ochii mulțimii de credincioși, cu fețele mute de neputință, păziți de cordoanele de milițieni și securiști, este demolată atît de cunoscuta biserică Sf. Vineri" (1644).
Într-un capitol confesiv, Gh. Leahu povestește cum
și-a realizat acuarelele cu locuri care nu mai sunt. În multe cazuri, nu a știut
ce urmează, ci a acționat din pură atracție a pitorescului și, parcă, în
virtutea unui obscur spirit premonitoriu. Ca și multe fotografii, unele acuarele
au fost făcute în condiții de "clandestinitate"; apărea cîte un milițian:
"-Bă, ce faci acolo?" (p. 91)...
Capitolul final înmănunchează considerații critice asupra noului
centru. Profund nemulțumit de aspectul exterior al Casei Poporului, Gh. Leahu
privește ansamblul de blocuri cu un ochi calm și moderat, deplîngînd
excesul de ornamentație, dar găsind și valori arhitectonice, rezolvări
iscusite. Din păcate, integrarea acestui "nou centru" în rețeaua vechiului oraș
este foarte deficitară, atît din punct de vedere estetico-stilistic, cît și
rutier.
Albumul comentat al lui Gh. Leahu este rezultatul
excelentei îmbinări a spiritului-de-geometrie (arhitectul) cu cel-de-finețe
(pictorul, povestitorul "balzacian"). Cartea completează fericit, atît pe planul
pur al memoriei arhitectonicii, cît și pe cel, mai larg, al interferenței cu
politicul și cu dramele umane, importanta a lucrare a lui Dinu C. Giurescu,
Distrugerea trecutului României (și ea bogat ilustrată), apărută în
1989 la Washington și, în românește, la Ed. Museion, în 1994, pe care regret că
nu am consemnat-o la timpul respectiv, în aceste coloane (rubrica nu era încă
inițiată).
____________
1) Ed. îngr. de Adriana Popescu,
Ed. Arta Grafică, Buc., 1995, 192 p., 52 reprod. color, 8000 lei