|
În timp ce o citeam,
și chiar după ce am terminat lectura, nu am avut de gînd să scriu despre
cartea pe care - totuși! - o voi comenta în cele de mai jos. Nu lipsită de
unele calități, mai cu seamă în ordinea analizei artizanale a mecanismelor
unui univers poetic (în speță, al lui Bacovia), cuprinzînd și cîteva pasaje de
onorabilă pulsiune culturală, cartea, de-ar fi fost doar atît, s-ar fi
încadrat în tagma acelor lucruri de mijloc față de care cronicarul arborează
dantescul "guarda e passa !". DAR scrierea cu pricina coboară mult, mult sub
zona de mijloc, afundîndu-se, cu glodoase plescăituri, pînă în sordidele
catacombe ale mizeriei spirituale.
Aici, cititorul, mefient
din principiu față de vorbele mari, va recula : Nu ești prea înverșunat? Chiar
așa să fie? Voi încerca să dovedesc că așa e, că avem de-a face cu o lucrare
căreia epitetul "scandaloasă" e cel mai academic ce i se poate atribui.
Acei care mă citesc mai
demult știu că am oroare de transformarea autorilor în statui vii, că mă
împotrivesc pe cît îmi stă în putință vînătorilor de "profanări", adică
acelora care veghează jandarmerește ca valorile socotite (de ei) tabu să nu
fie atinse nici de o boare de gînd. Cred plenar în libertatea spiritului
critic și socot că opera unui scriitor, pasionat și inteligent contestată, nu
are, în absolut, nimic de pierdut. Discuția e oxigenul adevărului. Timpul
așterne dreptatea.
Numai că în
memorialistica lui Simion Stolnicu* - despre ea e vorba - dominantă nu e vreo
idee contestatoare ci, jalnic, o im-pertinență stridentă, o grosolănie
multilaterală, o obtuzitate agresivă. Și întrucît nu e vorba de vreo bagatelă,
ci de Lovinescu și de un mare moment al literelor românești : cenaclul
"Sburătorul", mi-am amintit de apoftegma unui moralist (Joubert ? Rivarol ?),
anume că cine nesocotește o insultă, se abonează la ediția a doua. Cartea lui
S. Stolnicu există, ea circulă, e citită, poate exercita înrîurire și a o lăsa
în plata domnului ar fi un gest situat între resemnarea placidă și lașitatea
crasă. (Nu uit, firește, articolul lui Eugen Simion).
Dar să intrăm în miezul
subiectului. În Istoria literaturii române contemporane, 1900- 1937
(Socec, 1937), Lovinescu e drastic cu privire la opera lui Simion Stolnicu :
"evoluția poetului... s-a înscris în sensul stridenței, al împerecherii de
cuvinte disparate, dislocate, rare, adesea inestetice, de imagini (...) fără
aderență, într-o versificație lipsită de fluiditate, dură. de car neuns ; ca
fond (...) : un ermetism căutat și neîndreptățit" (op. cit., p. 172).
De aici pleacă totul.
Nici peste douăzeci de ani, cînd redactează aceste amintiri, poetul nu-i poate
ierta criticului asprele aprecieri. Și plătește polița. Cu vîrf și îndesat. De
altfel, nu peste patru lustri, dar chiar în ziua cînd află de moartea
"maestrului", S. Stolnicu notează în jurnalul sau că "țîfna și
cîteva alte ignobile scăderi nu-i răpesc (lui Lovinescu) dreptul la
rangul de boier și pioasă amintire", (p. 191). Curat pioasă, aveți puțintică răbdare. Cît
despre cuvîntul "boier" - nu e întîmplător. S. Stolnicu vădește în tot acest
lung exercițiu de privit înapoi cu mînie o mentalitate veninoasă de
lumpen-literat, de "neisprăvit" invidios pînă la răutate pe cei ce au un minim
care lui îi lipsește, "Boierul" Lovinescu era, astfel, în ochii lui Stolnicu,
"om asigurat, cu stare, care avea din ce-și permite luxul (!) unui
vast apartament (!), cu permanenți musafiri, cu servantă" (p. 79 ; semnele de
stupoare, aici și mai jos, îmi aparțin), înțelegeți dumneavoastră ! Un
chivernisit ! Că un om care muncea ca un bivol (vorba lui Jules Renard),
scoțînd, numai prin sforțarea minții și a mîinii sale scriitoare, carte după
carte, care ar fi meritat să fie în fruntea Academiei, și n-a fost, în fruntea
Universității, și n-a fost, că un astfel de om trăia nu mai mult decît corect,
la limită înlesnit pentru decența misiei sale, asta i se pare lui S. Stolnicu
demn de un scrîșnet acru: apartament vast, lux, servantă, hai ? El, huzur, și
tu... : "volumul proaspăt al lui Lovinescu îl plasai repede la anticar"
(p. 78) ca să scoți un ban. Iată cui dădea Lovinescu cărți cu dedicație. Să nu
mi se spună că primum vivere, deinde..., cădem în melodramă de trei
parale, Și, de altminteri, la S. Stolnicu e ceva mai mult decît ranchiuna
"flămîndului" care nu crede "sătulului": e o "concepție", aceea că pentru a
face bine literatură trebuie să te "ajungi", să pui mîna pe titluri, posturi
și bunuri. Ascultați-l, vă rog frumos: "Goethe n-ar fi fost nimic fără
situația lui de cancelar... Hugo și Lamartine, fără marea suprafață de
(oameni) politici nu ar fi ajuns prin poezie la urechile noastre" (p.
343). Ce noroc deci că Homer a fost patrician, Shakespeare guvernator general
și Eminescu prim-ministru, că altfel nici n-am fi auzit de ei... Amintirile și
jurnalul lui S. Stolnicu colcăie de asemenea enormități perplexante și, ca să
se vadă că nu exagerez, voi mai reproduce cîteva : "La noi, Eminescu este
tot un închistat (în lirism) sau cel puțin viața scurtă l-a condamnat a fi
așa", și asta, închistarea, e foarte rău pentru că, spune S.S. pe aceeași
pagină (341), "poeți reduși la lirism ca Baudelaire și Mallarmé sunt poeți
anemici (!), cu respirație scurtă (!)". Dacă acești trei poeți sunt anemici,
nu ne mai mirăm să aflăm că "Blaga, cu tot așa-zisul lui «panic», ca și Maniu
sau Baltazar, rămîn niște «grațioși» în categoriile estetice" (p. 45),
reușind totuși, prin cine știe ce șmecherii, să "îmbrobodească critici
deștepți ca Lovinescu" (p. 325; cititorul va vedea mai jos cît de "deștept" îl
socoate, în fond, S. S. pe Lovinescu). Cel mai jos se situează (în mintea lui
S.S.) suprarealiștii noștri, în care "nu era elan, ci doar fanfaronada unui grup de dezmățați alcoolici", iar literatura
lor "nu era alta decît afiș scabros" (pp. 70, 71). Tot niște detracați erau și
componenții generației lui Mircea Eliade, care se ilustrau prin "dezlănțuirea
liberă a tendințelor vicioase, tabagism, alcoolism ori mariajuri pripite"
(sic, p. 101). Nu doar cu poeții și prozatorii e foarte sever Stolnicu, ci și
cu filosofii (risum teneatis, amici) : "Era în Voltaire mult burghez golan
(sic, gp.) și hrăpăreț, cum aveau să fie și cei de la 1789" (p. 337),
considerație urmată de o viziune a Revoluției franceze de la 1789 despre care
(viziune) singurul lucru politicos ce se poate spune e că te lasă cu gura
căscată : "Atunci, (la 1789) lumea procopsită a făcut măcelul ca să ia de la
nobili și să aibe și mai mult" (p. 337). E clar deci - cum se leagă lucrurile! - ce ținteau alde Robespierre, Danton, Marat și ceilalți procopsiți : vast
apartament, lux, servantă, mă-nțelegi...
Dar trebuie să ajungem la adevăratul cal de bătaie al lui S. Stolnicu, care
este Lovinescu și cenaclul său. Împotriva acestora el desfășoară o incredibilă
catenă de insanități, constituindu-se ca o planetă, vai, remarcabilă, în
veșnica galaxie "Grama" (Caion, A. Demetriescu, N. Davidescu ș.a.).
A fost Lovinescu o minte strălucită ? Da de unde. El avea
"o manieră
belferească de a gîndi. Trîntea afirmații și apoi le susținea cu figuri
stilistice în loc de argumente" (p. 83). Avut-a el gust ? Nici pomeneală :
Lovinescu "savura seva vulgară în literatura de creație" (p. 77) și excela
prin "confundarea lipsei de gust cu esteticul" (p. 49). Educa publicul cititor
? Aș. "Pozînd de formă în revoluționar, el se asocia subit, neprevăzut,
gustului comun" (p. 67). Onest, Lovinescu ? Vorbe ! "Critica lui Lovinescu
pare - în mare parte - a se pulveriza ca obiectivitate" (p. 68) ; cum să fie
altfel, dacă el "își revizuia principiile estetice și inclusiv (sic, gp)
admirațiile și prieteniile" (p. 34). Lehămetit de așa cameleonism, S. S.
pufnește : "Acest «uite popa, nu e popa» mi-a displăcut în atitudinile lui"
(p. 67). Au fost-a Lovinescu generos (cum pretind unii, că i-ar fi ajutat, cu
o masă, cu un ban, cu o slujbă) ? Brașoave ! "Lovinescu sărea în apă, în
ajutor, după ce omul s-a înecat" (p. 78). Poate că avea, măcar, personalitate
? Ți-ai găsit. "Am bănuit în Lovinescu un om slab, condus de femeie... Mă
gîndesc dacă, în deciziunile maestrului, ea (soția) nu va fi avut un rol
preponderent" (pp. 62, 61). În aceste condiții, se explică de ce influența lui
Lovinescu asupra tinerei generații (și nu numai) a fost catastrofală,
ducînd de rîpă scrisul românesc : "Lovinescu îndruma generația (lui S.
Stolnicu, n. gp.) spre stilizare exterioară, spre tradiționala formă fără fond
a culturii noastre" (p. 58). Fiind "doar un rece anchetator al tinerelor
vocații" (p. 36) și nimic mai mult, el Lovinescu, a nenorocit pre mulți :
"Prin minuțiozitatea de zaraf (...), criticul Lovinescu, oricît de modernist
se pretindea, încuia vocațiile poetice, speriindu-le de timpuriu" (p.
69). Acest Bau-Bau al literaturii, arogant de te strivea (poetului tînăr "i
se da vizibil de înțeles că e un «nimeni»", p. 33 ; de aceea la el veneau numai
poeți bâtrîni), ajunsese și un fel de Mascalzone, de ramolit caraghios, de
vreme ce polemicile lui cu Dragomirescu sau Iorga, "ca luptele de cocoși
senili, nu prea mai interesau" (p. 34). Cititorul își închipuie acum lesne cum
putea arăta cenaclul condus de un asemenea fanfaron : "În fond, ceea ce se
numea «Cenaclu» nu era decît o sindrofie în care se amestecau pêle-mêle
cunoscuți și necunoscuți" (p. 93). La a-ceastă sindrofie (care a durat 25 de
ani), indivizi "opaci în materie (literară), un Brăescu sau un M. Damian,
[Rebreanu, Camil, Bebs, Aderca nu existau ; n. gp) azvîrleau deseori,
dezgustător, flegma mahalagismelor" (p. 32), adică, printre altele,
"răstălmăciri brutal și voit licențioase, obișnuite în cenaclu" (id.), în
ciuda faptului - dar cine dintre neciopliții aceia mai avea bună-cuviință ?! -
că acolo "mai erau și dame, dureros ruinate de dintele timpului, cum era
Hortensia Papadat-Bengescu... cu un ce desuet, cu toată imitația din Proust"
(p. 97). În această atmosferă de cocină, "peștele de azur al sufletului tău
era tratat ca marfă" (p. 32 - ce să te aștepți de la un "zaraf" și calfele lui
?). "Junii critici care urmau servil (!) orice opinie a maestrului : P.
Constantinescu, Cioculescu și alții" (p. 653) și, în genere, toată
"critica
alăptată de micul (!) cerc «Sburătorul» a lăudat prea mult o literatură
trivială, scabrozități" (p. 49). Cu fiecare trăsătură de penel a lui S.
Stolnicu, cenaclul "Sburătorul" se conturează tot mai limpede ca o cloacă
infamă, un fel de ladă de gunoaie a literaturii române interbelice. S.
Stolnicu scrie, textual (și pagina nu poate roși): "Cenaclul era așadar
înainte de toate (!) un camuflat bîlci de interese" (p. 33), și apoi se
întreabă, ca un Javert pe urmele mizerabililor literați: "Cenaclu sau speluncă
(!) de trișori ai cuvîntului ?" (p. 37). Răspunsul nu întîrzie, el
vine ca un rechizitoriu gîlgîitor: "Trei sferturi din viața de cenaclu erau
mahalaua cea mai hidoasă (!), balcanism copleșitor
greco-bulgaro-țigănesc..." (p. 55).
E timpul să oprim, aici, acest puhoi de elucubrații resentimentare și de
murdării scăpate de sub frîna rațiunii.
_________________________
*) Simion Stolnicu, Printre scriitori și artiști, ediție și prefață de Simion Bărbulescn, Minerva, 1988.
  George PRUTEANU
|