Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate în text, ci doar acelea substanţial comentate.

MEMORIALISTICĂ?

          În timp ce o citeam, și chiar după ce am terminat lectura, nu am avut de gînd să scriu despre cartea pe care - totuși! - o voi comenta în cele de mai jos. Nu lipsită de unele calități, mai cu seamă în ordinea analizei artizanale a mecanismelor unui univers poetic (în speță, al lui Bacovia), cuprinzînd și cîteva pasaje de onorabilă pulsiune culturală, cartea, de-ar fi fost doar atît, s-ar fi încadrat în tagma acelor lucruri de mijloc față de care cronicarul arborează dantescul "guarda e passa !". DAR scrierea cu pricina coboară mult, mult sub zona de mijloc, afundîndu-se, cu glodoase plescăituri, pînă în sordidele catacombe ale mizeriei spirituale.
          Aici, cititorul, mefient din principiu față de vorbele mari, va recula : Nu ești prea înverșunat? Chiar așa să fie? Voi încerca să dovedesc că așa e, că avem de-a face cu o lucrare căreia epitetul "scandaloasă" e cel mai academic ce i se poate atribui.
          Acei care mă citesc mai demult știu că am oroare de transformarea autorilor în statui vii, că mă împotrivesc pe cît îmi stă în putință vînătorilor de "profanări", adică acelora care veghează jandarmerește ca valorile socotite (de ei) tabu să nu fie atinse nici de o boare de gînd. Cred plenar în libertatea spiritului critic și socot că opera unui scriitor, pasionat și inteligent contestată, nu are, în absolut, nimic de pierdut. Discuția e oxigenul adevărului. Timpul așterne dreptatea.
          Numai că în memorialistica lui Simion Stolnicu* - despre ea e vorba - dominantă nu e vreo idee contestatoare ci, jalnic, o im-pertinență stridentă, o grosolănie multilaterală, o obtuzitate agresivă. Și întrucît nu e vorba de vreo bagatelă, ci de Lovinescu și de un mare moment al literelor românești : cenaclul "Sburătorul", mi-am amintit de apoftegma unui moralist (Joubert ? Rivarol ?), anume că cine nesocotește o insultă, se abonează la ediția a doua. Cartea lui S. Stolnicu există, ea circulă, e citită, poate exercita înrîurire și a o lăsa în plata domnului ar fi un gest situat între resemnarea placidă și lașitatea crasă. (Nu uit, firește, articolul lui Eugen Simion).
          Dar să intrăm în miezul subiectului. În Istoria literaturii române contemporane, 1900- 1937 (Socec, 1937), Lovinescu e drastic cu privire la opera lui Simion Stolnicu : "evoluția poetului... s-a înscris în sensul stridenței, al împerecherii de cuvinte disparate, dislocate, rare, adesea inestetice, de imagini (...) fără aderență, într-o versificație lipsită de fluiditate, dură. de car neuns ; ca fond (...) : un ermetism căutat și neîndreptățit" (op. cit., p. 172).
          De aici pleacă totul. Nici peste douăzeci de ani, cînd redactează aceste amintiri, poetul nu-i poate ierta criticului asprele aprecieri. Și plătește polița. Cu vîrf și îndesat. De altfel, nu peste patru lustri, dar chiar în ziua cînd află de moartea "maestrului", S. Stolnicu notează în jurnalul sau că "țîfna și cîteva alte ignobile scăderi nu-i răpesc (lui Lovinescu) dreptul la rangul de boier și pioasă amintire", (p. 191). Curat pioasă, aveți puțintică răbdare. Cît despre cuvîntul "boier" - nu e întîmplător. S. Stolnicu vădește în tot acest lung exercițiu de privit înapoi cu mînie o mentalitate veninoasă de lumpen-literat, de "neisprăvit" invidios pînă la răutate pe cei ce au un minim care lui îi lipsește, "Boierul" Lovinescu era, astfel, în ochii lui Stolnicu, "om asigurat, cu stare, care avea din ce-și permite luxul (!) unui vast apartament (!), cu permanenți musafiri, cu servantă" (p. 79 ; semnele de stupoare, aici și mai jos, îmi aparțin), înțelegeți dumneavoastră ! Un chivernisit ! Că un om care muncea ca un bivol (vorba lui Jules Renard), scoțînd, numai prin sforțarea minții și a mîinii sale scriitoare, carte după carte, care ar fi meritat să fie în fruntea Academiei, și n-a fost, în fruntea Universității, și n-a fost, că un astfel de om trăia nu mai mult decît corect, la limită înlesnit pentru decența misiei sale, asta i se pare lui S. Stolnicu demn de un scrîșnet acru: apartament vast, lux, servantă, hai ? El, huzur, și tu... : "volumul proaspăt al lui Lovinescu îl plasai repede la anticar" (p. 78) ca să scoți un ban. Iată cui dădea Lovinescu cărți cu dedicație. Să nu mi se spună că primum vivere, deinde..., cădem în melodramă de trei parale, Și, de altminteri, la S. Stolnicu e ceva mai mult decît ranchiuna "flămîndului" care nu crede "sătulului": e o "concepție", aceea că pentru a face bine literatură trebuie să te "ajungi", să pui mîna pe titluri, posturi și bunuri. Ascultați-l, vă rog frumos: "Goethe n-ar fi fost nimic fără situația lui de cancelar... Hugo și Lamartine, fără marea suprafață de (oameni) politici nu ar fi ajuns prin poezie la urechile noastre" (p. 343). Ce noroc deci că Homer a fost patrician, Shakespeare guvernator general și Eminescu prim-ministru, că altfel nici n-am fi auzit de ei... Amintirile și jurnalul lui S. Stolnicu colcăie de asemenea enormități perplexante și, ca să se vadă că nu exagerez, voi mai reproduce cîteva : "La noi, Eminescu este tot un închistat (în lirism) sau cel puțin viața scurtă l-a condamnat a fi așa", și asta, închistarea, e foarte rău pentru că, spune S.S. pe aceeași pagină (341), "poeți reduși la lirism ca Baudelaire și Mallarmé sunt poeți anemici (!), cu respirație scurtă (!)". Dacă acești trei poeți sunt anemici, nu ne mai mirăm să aflăm că "Blaga, cu tot așa-zisul lui «panic», ca și Maniu sau Baltazar, rămîn niște «grațioși» în categoriile estetice" (p. 45), reușind totuși, prin cine știe ce șmecherii, să "îmbrobodească critici deștepți ca Lovinescu" (p. 325; cititorul va vedea mai jos cît de "deștept" îl socoate, în fond, S. S. pe Lovinescu). Cel mai jos se situează (în mintea lui S.S.) suprarealiștii noștri, în care "nu era elan, ci doar fanfaronada unui grup de dezmățați alcoolici", iar literatura lor "nu era alta decît afiș scabros" (pp. 70, 71). Tot niște detracați erau și componenții generației lui Mircea Eliade, care se ilustrau prin "dezlănțuirea liberă a tendințelor vicioase, tabagism, alcoolism ori mariajuri pripite" (sic, p. 101). Nu doar cu poeții și prozatorii e foarte sever Stolnicu, ci și cu filosofii (risum teneatis, amici) : "Era în Voltaire mult burghez golan (sic, gp.) și hrăpăreț, cum aveau să fie și cei de la 1789" (p. 337), considerație urmată de o viziune a Revoluției franceze de la 1789 despre care (viziune) singurul lucru politicos ce se poate spune e că te lasă cu gura căscată : "Atunci, (la 1789) lumea procopsită a făcut măcelul ca să ia de la nobili și să aibe și mai mult" (p. 337). E clar deci - cum se leagă lucrurile! - ce ținteau alde Robespierre, Danton, Marat și ceilalți procopsiți : vast apartament, lux, servantă, mă-nțelegi...
          Dar trebuie să ajungem la adevăratul cal de bătaie al lui S. Stolnicu, care este Lovinescu și cenaclul său. Împotriva acestora el desfășoară o incredibilă catenă de insanități, constituindu-se ca o planetă, vai, remarcabilă, în veșnica galaxie "Grama" (Caion, A. Demetriescu, N. Davidescu ș.a.).
          A fost Lovinescu o minte strălucită ? Da de unde. El avea "o manieră belferească de a gîndi. Trîntea afirmații și apoi le susținea cu figuri stilistice în loc de argumente" (p. 83). Avut-a el gust ? Nici pomeneală : Lovinescu "savura seva vulgară în literatura de creație" (p. 77) și excela prin "confundarea lipsei de gust cu esteticul" (p. 49). Educa publicul cititor ? Aș. "Pozînd de formă în revoluționar, el se asocia subit, neprevăzut, gustului comun" (p. 67). Onest, Lovinescu ? Vorbe ! "Critica lui Lovinescu pare - în mare parte - a se pulveriza ca obiectivitate" (p. 68) ; cum să fie altfel, dacă el "își revizuia principiile estetice și inclusiv (sic, gp) admirațiile și prieteniile" (p. 34). Lehămetit de așa cameleonism, S. S. pufnește : "Acest «uite popa, nu e popa» mi-a displăcut în atitudinile lui" (p. 67). Au fost-a Lovinescu generos (cum pretind unii, că i-ar fi ajutat, cu o masă, cu un ban, cu o slujbă) ? Brașoave ! "Lovinescu sărea în apă, în ajutor, după ce omul s-a înecat" (p. 78). Poate că avea, măcar, personalitate ? Ți-ai găsit. "Am bănuit în Lovinescu un om slab, condus de femeie... Mă gîndesc dacă, în deciziunile maestrului, ea (soția) nu va fi avut un rol preponderent" (pp. 62, 61). În aceste condiții, se explică de ce influența lui Lovinescu asupra tinerei generații (și nu numai) a fost catastrofală, ducînd de rîpă scrisul românesc : "Lovinescu îndruma generația (lui S. Stolnicu, n. gp.) spre stilizare exterioară, spre tradiționala formă fără fond a culturii noastre" (p. 58). Fiind "doar un rece anchetator al tinerelor vocații" (p. 36) și nimic mai mult, el Lovinescu, a nenorocit pre mulți : "Prin minuțiozitatea de zaraf (...), criticul Lovinescu, oricît de modernist se pretindea, încuia vocațiile poetice, speriindu-le de timpuriu" (p. 69). Acest Bau-Bau al literaturii, arogant de te strivea (poetului tînăr "i se da vizibil de înțeles că e un «nimeni»", p. 33 ; de aceea la el veneau numai poeți bâtrîni), ajunsese și un fel de Mascalzone, de ramolit caraghios, de vreme ce polemicile lui cu Dragomirescu sau Iorga, "ca luptele de cocoși senili, nu prea mai interesau" (p. 34). Cititorul își închipuie acum lesne cum putea arăta cenaclul condus de un asemenea fanfaron : "În fond, ceea ce se numea «Cenaclu» nu era decît o sindrofie în care se amestecau pêle-mêle cunoscuți și necunoscuți" (p. 93). La a-ceastă sindrofie (care a durat 25 de ani), indivizi "opaci în materie (literară), un Brăescu sau un M. Damian, [Rebreanu, Camil, Bebs, Aderca nu existau ; n. gp) azvîrleau deseori, dezgustător, flegma mahalagismelor" (p. 32),  adică, printre altele, "răstălmăciri brutal și voit licențioase, obișnuite în cenaclu" (id.), în ciuda faptului - dar cine dintre neciopliții aceia mai avea bună-cuviință ?! - că acolo "mai erau și dame, dureros ruinate de dintele timpului, cum era Hortensia Papadat-Bengescu... cu un ce desuet, cu toată imitația din Proust" (p. 97). În această atmosferă de cocină, "peștele de azur al sufletului tău era tratat ca marfă" (p. 32 - ce să te aștepți de la un "zaraf" și calfele lui ?). "Junii critici care urmau servil (!) orice opinie a maestrului : P. Constantinescu, Cioculescu și alții" (p. 653) și, în genere, toată "critica alăptată de micul (!) cerc «Sburătorul» a lăudat prea mult o literatură trivială, scabrozități" (p. 49). Cu fiecare trăsătură de penel a lui S. Stolnicu, cenaclul "Sburătorul" se conturează tot mai limpede ca o cloacă infamă, un fel de ladă de gunoaie a literaturii române interbelice. S. Stolnicu scrie, textual (și pagina nu poate roși): "Cenaclul era așadar înainte de toate (!) un camuflat bîlci de interese" (p. 33), și apoi se întreabă, ca un Javert pe urmele mizerabililor literați: "Cenaclu sau speluncă (!) de trișori ai cuvîntului ?" (p. 37). Răspunsul nu întîrzie, el vine ca un rechizitoriu gîlgîitor: "Trei sferturi din viața de cenaclu erau mahalaua cea mai hidoasă (!), balcanism copleșitor greco-bulgaro-țigănesc..." (p. 55).
          E timpul să oprim, aici, acest puhoi de elucubrații resentimentare și de murdării scăpate de sub frîna rațiunii.
_________________________

            *) Simion Stolnicu, Printre scriitori și artiști, ediție și prefață de Simion Bărbulescn, Minerva, 1988.

       George PRUTEANU
Convorbiri literare, nr. 6, iunie. 1986