|
FARMECUL BUF
Principala problemă pe care a
ridicat-o ciclul La Lilieci a fost una de taxinomie, ca să nu zic de
teoria genurilor. Ce-i asta? s-au īntrebat cititorul şi criticul. Textul
buimăcea. Ce-i asta ? Prima dilemă era : POEZIE sau PROZĂ ? A doua dilemă era :
umor sau etnografie ? Din aceste două dileme se zămisleau celelalte : liric sau
comic ? parodie sau literatură serioasă ? realism sau băşcălie ?
N-am pretenţia că deţin răspunsurile
infailibile ale acestor descumpănitoare īntrebări, deşi unele bănuieli mă
īncearcă, şi le voi da glas. Dar mai īnainte găsesc cu cale să-i aduc aminte
cititorului paradoxul cuţitului.
Avem un cuţit. I se defectează
mīnerul. Īl dăm unui meşter bun, care i-l īnlocuieşte. Avem acum vechiul cuţit
cu un mīner nou. Dar iată că după o vreme, lama se toceşte iremediabil. Īl rugăm
pe meşter să-i pună altă lamă. Zis şi făcut. După care, vom avea vechiul nostru
cuţit, nu-i aşa ? ...cu mīnerul şi lama schimbate...
Fără să se sinchisească ce gen iese
(deşi subintitularea īndărătnică : poeme lepădată, de altminteri, īn noua
ediţie poate trăda supoziţia că poezia īnnobilează mai mult ca proza), ingenuu
cum a fost de la bunul īnceput, Marin Sorescu a schimbat ce
era de schimbat şi a aşternut pe hīrtia adusă de peste ocean un fel de
Amintiri din copilărie care, dacă nu se supără Constantin Noica, pot
constitui baza lirico-epică a unui studiu despre sentimentul oltenesc al
fiinţei.
Viaţă vorbită la maximum, textele
din cele trei La Lilieci, adunate acum sub o singură copertă, la
paisprezece ani de la ieşirea īn lume, se dovedesc, la noua lectură, un tot
trainic şi de o izbitoare originalitate. Moromeţianismul geograficeşte
inevitabil ! nu le-o ştirbeşte. Iată o mostră de moromeţianism :
-I-auzi, bă, ce-a mai făcut
Curchil, zicea Banţa, / Cīnd īşi odinea, spre sară o altă garniţă cu apă
proaspătă, / Ca şi cīnd politica īn comuna Bulzeşti / Se schimba de dimineaţa /
Pīnă seara. / Bă, ăsta e dat dracului tot ca ăla de vorbirăm noi / Zi-i să-i
zic, Clemenceanu ăla, / E mare, domnule ! / E īn capul trebii acolo (Īn
capul trebii).
Bulzeştiul lui Sorescu e şi el o
poiană a lui Iocan īn care universul, de la primărie la cimitir şi de la Craiova
pīnă la... Europa, e tocat mărunt, ca mărarul, īn cuvinte reavene, cu iz de
usturoi, ceapă, praz şi alte roade pişcătoare ale pămīntului.
Farmecul care există, şi īncă masiv
vine din mai multe direcţii. Īntīi şi-ntīi, din formidabila oralitate a
zicerii, de o autenticitate depăşind cu mult simpla precizie dialectală sau
culoarea locală şi ţinīnd, aş zice, de o ureche muzicală şi un simţ muzical
straşnice. Marea majoritate a textelor se cer spuse şi auzite. Caracterul lor
dramatic incluzīnd şi o desfăşurare ca atare, cu crescendo, climax,
anti-climax şi poantă finală este incontestabil, şi spectacole după această
carte s-au făcut şi se vor mai face. Mă păzesc īndeobşte
de vorbele mari, dar cred că, dacă literatura noastră are două cărţi excelente
scrise cu voce tare, apoi Amintirile... lui Creangă sunt prima şi
aceasta, a lui Sorescu, cea de-a doua. Plăcerea rostirii mustoase a unui text,
foarte romānesc, īşi găseşte īndeplinirea īn astfel de scrieri.
Este, apoi, umorul. Net sorescian,
constīnd, printre altele, īn tăvălirea prin colbul ogrăzii a clişeelor sau
iţirea mucalită a neologismelor de sub brazda cea mai neaoşă (Era şi prima
minune pe comuna Bulzeşti sau [Dumnezeu] era īn razele ale bune ori īn
alea de purtare ? sau Cīnd treceai dintr-un sat īn altul era ca şi cīnd
te duceai / Īn străinătate. / Puţini rămīneau să se căpătuiască prin alte sate,
că nu le / Pria clima sau Satul are cel mai mare ecou īn noaptea de
lăsatul postului, / Cīnd īncepe o nouă perioadă, atunci se pun īn valoare /
Dealurile ca nişte spinări de lup), el, acest umor, coagulează, īn cele din
urmă, pe ansamblu, īntr-o viziune, şi anume o viziune bufă a
existenţei : Mitrele, de cīte ori se certa cu muierea, / Īşi lua betele să
se spīnzure la sălcii, īn vale, / Să vadă şi ea, fir-ar a relelor, / Ce-nsemna
el īn casa asta, na ! (...) // Mitrele mergea īnainte, considerīndu-se de pe /
Acum mort, / Vedea negru-naintea ochilor / Şi aştepta să sune / Goarna de apoi /
Pe podul lui Giurcă. // Spīnzurătorile lui fiind mai dese īn anii de secetă / Şi
sărăcie, / Īndulceau īntrucītva atmosfera (...) / Cīnd īşi da drumul, altul,
suit din timp īn salcie, / Jap! cu securea, tăia ori creanga ori betele, /
Spīnzuratul buf, jos (...) // Să-l mai fi lăsat o ţīră s-atīrne, se văieta
vreuna, / Să fi apucat măcar să scoată limba, venirăm degeaba, / Mi-o fi dat /
Şi laptele-n foc (Spīnzuratul).
Fireşte că e şi anti-idilism şi
anti-neo-sămănătorism şi anti-neo-păşunism īn asta, dar esenţialul rezidă īn
relevarea laturii bufe a lucrurilor şi fenomenelor, a vorbelor şi moravurilor, a
făpturilor şi gesturilor. Am putea vorbi de un caragialism al lumii rurale, īn
cadrul acestui neobişnuit melanj de realism liric buf.
Ziceam, mai sus, pe ansamblu şi
merită deschisă aici o mică paranteză. O carte cum e La Lilieci īşi dă
măsura valorii numai īn īntregime, cīnd vastitatea şi constanţa, unghiul
panoramic, cantitatea, īn fine, generează calitate. (Reamintesc comparaţia lui
Călinescu la Rebreanu, cu paharul cu apă de mare, şi marea īnsăşi,
copleşitoare). Un text sau altul poate să pară cuplet ieftin de televiziune (pe
această linie a mers, cu multă maliţie, Eugen Barbu īn comentarea cărţii), dar
cele mai bune şi cele mai multe, puse laolaltă, īnseamnă cu totul altceva: o
secţiune, făcută pe linia umorului buf cu conotaţii şi tragice, şi lirice, şi
etnice, şi folclorice, deopotrivă valoroase prin (cum sugestiv īşi intitula N.
Manolescu cronica din 1973) viaţa la ţară. O secţiune făcută cu acelaşi cuţit
al poeziei, dar cu lama şi mīnerul schimbate.