|
Ce mult pot face
bunul-simț, bunul gust și buna credință cînd se întîlnesc - admirabil "hazard"
- sub aceleași, coperți! Cînd spun bun-simț, mă gîndesc, firește, la
inteligență, acea paleologică facultate paradoxală de a vedea lucrurile
altfel, adică bine, exact, proaspăt, deshămat din iconvenții și stereotipii,
în lăuntrul și în afara lor. Coperțile sunt ale cărții lui Mircea Martin,
Singura critică, în care, de altfel, este citată minunata frază a
lui Ernst Robert Curtius : "singura metodă recomandabilă în critică e aceea
de a fi mereu inteligent". Pe Mircea Martin îl țin puterile să asculte
acest sfat. Rar citești o carte de critică literară care să-ți dea o asemenea
senzație de plinătate și coerență ca această pură și simplă culegere de
articole. Cu directețea pe care numai subtila inteligență o are, Mircea Martin
spune - mă refer la secțiunile I și II ale cărții - chestiuni care stau pe
buzele multora dintre noi, în legătură cu viața literară, cu tirajele, cu
cronica literară, cu revistele, cu necazurile criticii. Sunt adevăruri, care
se văd numai cu ochiul l i b e r , adevăruri a căror repetare
este mai mult decît necesară. Banalitatea sastisește, adevărul-adevărat nu
poate fi niciodată în exces și cade mereu bine, chiar cînd nu e noutate. Tot
ce zice Mircea Martin despre moralitatea criticii, despre rosturile ei azi,
despre exigențele ei ș.a.m.d. este valid ; poziția autorului este aceea a unei
calme intransigențe. El vede, pe drept cuvînt, în critică o soluție împotriva
"spiritului primar agresiv", o garanție a democrației ideilor, un obstacol în
fața nivelării administrative a valorilor, un antidot contra îmbîcsirii și a
naufragiului în oceanul poncifelor. Dar acestea toate nu se nasc decît pe un
sol fecundat de vigoarea competenței. Pentru a putea filosofa, critica trebuie
întîi să fie, primum vivere. Înainte de a fi o Etică, o Deontologie, o
Politică, critica trebuie să trăiască literarmente, adică să fie o adîncă
literatură a literaturii. Principiile juste nu fac doi bani pe mîna unui
critic care nu pricepe cărțile și autorii. "Dacă nu e capacitate de
înțelegere, critica nu e nimic", spune răspicat, cu ecouri petrinice,
Mircea Martin. E ușor a scrie critici cînd nimic nu ai de spus ; dar cînd
inima-ți frămîntă doruri încă vii și patimi încă multe, atunci hîrtia
te-ngheață si tocul e sfios. "N-am iluzia și nu-mi îngădui prezumția că și
sunt în ceea ce cred", mărturisește cu cartesian dubiu Mircea Martin, dar
implicit el proclamă prin această modestie un ideal, care e și al nostru : să
fii în ceea ce crezi, adică în ceea ce spui.
Capacitatea de înțelegere
a criticului Mircea Martin este probată cu brio în secțiunea III a volumului,
care cuprinde șapte inegale portrete analitice : Edgar Papu, Adrian Marino,
Lucian Raicu, Nicolae Manolescu, Gheorghe Grigurcu, Liviu Petrescu; Alexandru
Călinescu. Cel puțin primele trei și al cincilea sunt, fără doar și poate,
cele mai largi, detaliate, nuanțate considerări ale autorilor în cauză,
adevărate micromonografii (dacă nu e demodat elogiul !). Fiecare portret e
construit, ca la Picasso, din mai multe perspective și, ca un marcator al
munților, Mircea Martin găsește potecile, nu zic cele mai bune, dar din cele
mai bogate în panorame convingătoare, către piscul esențialului : figura
spiritului creator. Intuițiile revelatoare și formulările dense abundă.
Încerc, fără comentarii și cît îmi îngăduie spațiul, să dau o idee. Lui Edgar
Papu "erudiția nu-i interzice candoarea, ba chiar i se asociază" (p.
89) ; el este "mereu în căutare de osmoze" (p. 95), dar, "spre
deosebire de Tudor Vianu, maestru de rigoare și prudență, E. P. rămîne un
intuitiv dezlănțuit" (p. 101) ; "profesorul nu e tot atît de exigent cu
alții pe cît este de exigent cu sine și generozitatea sa față de unii
contemporani a fost, fără îndoială, exagerată (...). E. P. e mai degrabă un
disociator de idei și de forme decît unul de valori" (p. 101) ; "în
vreme ce Șerban Cioculescu este raționalist (iluminist), disociativ, ironic
(...), E. P. e contemplativ, romantic, spiritualist asociativ, serafic..."
(p. 102). "Sobrietatea și rezerva înaltă ale teoreticianului Adrian Marino
sunt nu o dată tulburate de răbufnirile unui publicist febril, «precipitat»,
temperamentos" (p. 137) ; "A. M. se aruncă asupra ideilor literare cu
bucuria de a exercita asupra lor o autoritate nestingherită" (p. 114).
"Alături de Valeriu Cristea, Lucian Raicu este, printre criticii noștri, cel
mai puternic marcat de spiritualitatea marilor ruși" (p. 151) ; "în
concepția lui R. (...), ideile nu sunt decît niște sentimente decăzute"
(p. 162) ; "L. R. e un critic pentru care «sufletul» există !" (...) L. R.
se înscrie sigur în descendență ibrăileană" (p. 169). La Gh. Grigurcu,
Mircea Martin remarcă "o facultate expresivă ieșită din comun (...) și
promptitudinea terminologică" (p. 202), ba chiar o "veritabilă
«jubilație formulatorie»" (p. 211) , "negația lui G. G. «validează un
sistem»" (p. 206) ; "G. este cel mai sainte-beuvian dintre criticii
noștri" (p. 207) ; "adversar al entuziasmelor facile și, în genere, al
capitulărilor spiritului critic" (p. 209), "rezervele sale nu sunt
(...) bătăi pe umăr de pe pozițiile unei intangibile superiorități" și
tonul este "de o ireproșabilă urbanitate" (p. 211), cu tot "dozajul
aproape farmaceutic al adjectivelor sau adverbelor" (p. 212).
Și acum, să
încercăm, la rîndu-ne, un instantaneu în adîncime (cît vom putea) al lui
Mircea Martin din această carte (fără a le nesocoti pe celelalte). Universitar
lipsit de scorțoșenii metodologoreice, el face o critică integrală și
integratoare, alegînd tot ce e relevant într-un autor și înseriindu-l cu
precizie în spațiul lui azi și al lui ieri. Integrală - pentru că e și
stilistică, și psihologică, și conținutistă, și tematistă, și axiologică, după
om și tom. Fără a lăsa deloc gustul eclectismului, feldeința lui Mircea Martin
este una a supleței învăluitoare și a vioiciunii ordonate. Asediator mobil,
agil, bine înarmat, în căutarea celor mai valabile și largi "căi de acces",
Mircea Martin este un spirit ponderat (dar nu dulceag) și independent, format
și dinspre Blanchot și Genette cît și dinspre Cioculescu și Pompiliu
Constantinescu. Sever fără ostentație sau venin, glisînd cu măsură între
scepticism și fervoare, atent la text dar și la situația autorului (situația,
se-nțelege, în accepție sartriană), căutător, adică, și de contextualități
psihologice și sociale, el reprobează excesele personaliste sau de
"încrîncenare", după cum sancționează și naivitățile sau inadecvările
subiecților săi. Spunînd cu eleganță lucrurilor pe nume, atacînd cu fair play
ceea ce-l sîcîie, extrăgînd cu ușurința lucidității măduva, Mircea Martin
reamintește, cui uitase, că este unul din cei mai buni critici de azi, dintre
aceia pe care-i stimezi din toată inima chiar și pentru părțile în care-i
dezaprobi.
_________________________
*) Mircea Martin, Singura critică, ed. Cartea Românească, Buc., 1986.
  George PRUTEANU
|