Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate în text, ci doar acelea substanţial comentate.

CUMPĂTAREA PĂTRUNZĂTOARE

          Ce mult pot face bunul-simț, bunul gust și buna credință cînd se întîlnesc - admirabil "hazard" - sub aceleași, coperți! Cînd spun bun-simț, mă gîndesc, firește, la inteligență, acea paleologică facultate paradoxală de a vedea lucrurile altfel, adică bine, exact, proaspăt, deshămat din iconvenții și stereotipii, în lăuntrul și în afara lor. Coperțile sunt ale cărții lui Mircea Martin, Singura critică, în care, de altfel, este citată minunata frază a lui Ernst Robert Curtius : "singura metodă recomandabilă în critică e aceea de a fi mereu inteligent". Pe Mircea Martin îl țin puterile să asculte acest sfat. Rar citești o carte de critică literară care să-ți dea o asemenea senzație de plinătate și coerență ca această pură și simplă culegere de articole. Cu directețea pe care numai subtila inteligență o are, Mircea Martin spune - mă refer la secțiunile I și II ale cărții - chestiuni care stau pe buzele multora dintre noi, în legătură cu viața literară, cu tirajele, cu cronica literară, cu revistele, cu necazurile criticii. Sunt adevăruri, care se văd numai cu ochiul   l i b e r , adevăruri a căror repetare este mai mult decît necesară. Banalitatea sastisește, adevărul-adevărat nu poate fi niciodată în exces și cade mereu bine, chiar cînd nu e noutate. Tot ce zice Mircea Martin despre moralitatea criticii, despre rosturile ei azi, despre exigențele ei ș.a.m.d. este valid ; poziția autorului este aceea a unei calme intransigențe. El vede, pe drept cuvînt, în critică o soluție împotriva "spiritului primar agresiv", o garanție a democrației ideilor, un obstacol în fața nivelării administrative a valorilor, un antidot contra îmbîcsirii și a naufragiului în oceanul poncifelor. Dar acestea toate nu se nasc decît pe un sol fecundat de vigoarea competenței. Pentru a putea filosofa, critica trebuie întîi să fie, primum vivere. Înainte de a fi o Etică, o Deontologie, o Politică, critica trebuie să trăiască literarmente, adică să fie o adîncă literatură a literaturii. Principiile juste nu fac doi bani pe mîna unui critic care nu pricepe cărțile și autorii. "Dacă nu e capacitate de înțelegere, critica nu e nimic", spune răspicat, cu ecouri petrinice, Mircea Martin. E ușor a scrie critici cînd nimic nu ai de spus ; dar cînd inima-ți frămîntă doruri încă vii și patimi încă multe, atunci hîrtia te-ngheață si tocul e sfios. "N-am iluzia și nu-mi îngădui prezumția că și sunt în ceea ce cred", mărturisește cu cartesian dubiu Mircea Martin, dar implicit el proclamă prin această modestie un ideal, care e și al nostru : să fii în ceea ce crezi, adică în ceea ce spui.
          Capacitatea de înțelegere a criticului Mircea Martin este probată cu brio în secțiunea III a volumului, care cuprinde șapte inegale portrete analitice : Edgar Papu, Adrian Marino, Lucian Raicu, Nicolae Manolescu, Gheorghe Grigurcu, Liviu Petrescu; Alexandru Călinescu. Cel puțin primele trei și al cincilea sunt, fără doar și poate, cele mai largi, detaliate, nuanțate considerări ale autorilor în cauză, adevărate micromonografii (dacă nu e demodat elogiul !). Fiecare portret e construit, ca la Picasso, din mai multe perspective și, ca un marcator al munților, Mircea Martin găsește potecile, nu zic cele mai bune, dar din cele mai bogate în panorame convingătoare, către piscul esențialului : figura spiritului creator. Intuițiile revelatoare și formulările dense abundă. Încerc, fără comentarii și cît îmi îngăduie spațiul, să dau o idee. Lui Edgar Papu "erudiția nu-i interzice candoarea, ba chiar i se asociază" (p. 89) ; el este "mereu în căutare de osmoze" (p. 95), dar, "spre deosebire de Tudor Vianu, maestru de rigoare și prudență, E. P. rămîne un intuitiv dezlănțuit" (p. 101) ; "profesorul nu e tot atît de exigent cu alții pe cît este de exigent cu sine și generozitatea sa față de unii contemporani a fost, fără îndoială, exagerată (...). E. P. e mai degrabă un disociator de idei și de forme decît unul de valori" (p. 101) ; "în vreme ce Șerban Cioculescu este raționalist (iluminist), disociativ, ironic (...), E. P. e contemplativ, romantic, spiritualist asociativ, serafic..." (p. 102). "Sobrietatea și rezerva înaltă ale teoreticianului Adrian Marino sunt nu o dată tulburate de răbufnirile unui publicist febril, «precipitat», temperamentos" (p. 137) ; "A. M. se aruncă asupra ideilor literare cu bucuria de a exercita asupra lor o autoritate nestingherită" (p. 114). "Alături de Valeriu Cristea, Lucian Raicu este, printre criticii noștri, cel mai puternic marcat de spiritualitatea marilor ruși" (p. 151) ; "în concepția lui R. (...), ideile nu sunt decît niște sentimente decăzute" (p. 162) ; "L. R. e un critic pentru care «sufletul» există !" (...) L. R. se înscrie sigur în descendență ibrăileană" (p. 169). La Gh. Grigurcu, Mircea Martin remarcă "o facultate expresivă ieșită din comun (...) și promptitudinea terminologică" (p. 202), ba chiar o "veritabilă «jubilație formulatorie»" (p. 211) , "negația lui G. G. «validează un sistem»" (p. 206) ; "G. este cel mai sainte-beuvian dintre criticii noștri" (p. 207) ; "adversar al entuziasmelor facile și, în genere, al capitulărilor spiritului critic" (p. 209), "rezervele sale nu sunt (...) bătăi pe umăr de pe pozițiile unei intangibile superiorități" și tonul este "de o ireproșabilă urbanitate" (p. 211), cu tot "dozajul aproape farmaceutic al adjectivelor sau adverbelor" (p. 212).

          Și acum, să încercăm, la rîndu-ne, un instantaneu în adîncime (cît vom putea) al lui Mircea Martin din această carte (fără a le nesocoti pe celelalte). Universitar lipsit de scorțoșenii metodologoreice, el face o critică integrală și integratoare, alegînd tot ce e relevant într-un autor și înseriindu-l cu precizie în spațiul lui azi și al lui ieri. Integrală - pentru că e și stilistică, și psihologică, și conținutistă, și tematistă, și axiologică, după om și tom. Fără a lăsa deloc gustul eclectismului, feldeința lui Mircea Martin este una a supleței învăluitoare și a vioiciunii ordonate. Asediator mobil, agil, bine înarmat, în căutarea celor mai valabile și largi "căi de acces", Mircea Martin este un spirit ponderat (dar nu dulceag) și independent, format și dinspre Blanchot și Genette cît și dinspre Cioculescu și Pompiliu Constantinescu. Sever fără ostentație sau venin, glisînd cu măsură între scepticism și fervoare, atent la text dar și la situația autorului (situația, se-nțelege, în accepție sartriană), căutător, adică, și de contextualități psihologice și sociale, el reprobează excesele personaliste sau de "încrîncenare", după cum sancționează și naivitățile sau inadecvările subiecților săi. Spunînd cu eleganță lucrurilor pe nume, atacînd cu fair play ceea ce-l sîcîie, extrăgînd cu ușurința lucidității măduva, Mircea Martin reamintește, cui uitase, că este unul din cei mai buni critici de azi, dintre aceia pe care-i stimezi din toată inima chiar și pentru părțile în care-i dezaprobi.
_________________________

            *) Mircea Martin, Singura critică, ed. Cartea Românească, Buc., 1986.

       George PRUTEANU
Convorbiri literare, nr. 6, iunie. 1986