|
|
V. şi POLITICUL CA TEST MORAL (Gh. Grigurcu, A doua viaţă) |
SINGURĂTATEA UNUI FRANCTIROR٭1
Pentru mine, Gheorghe Grigurcu este o voce, şi nu o persoană. Īn
primul (şi subiectivul) rīnd,
pentru că
nu l-am văzut niciodată (decīt īn eterna fotografie de gazetă, unde are un chip
de licean dīrz, cu fularul aruncat la repezeală după gīt), ci numai l-am auzit
īn cīteva numeroase deja lungi convorbiri telefonice, pe care probabil
cheltuieşte foarte mult. Īn al doilea (şi obiectivul) rīnd, pentru că el este,
īn conştiinţa (mea) literară, doar un emiţător abstract de texte, neafiliat
(omeneşte) nici unui grup, nici unei reviste, nici unei ierarhii. Stăpīn am
padevărul, lui cată să mă-nchin.
Pe reşedinţa pe care presupun că o are īn Tīrgu Jiu (şi o maşinărie
trebuie totuşi adăpostită undeva), a arborat stindardul independenţei morale, pe
care-l şi flutură cu voluptate de franctiror٭, cu ocazia, de pildă, a vreunuia
din multele interviuri cărora li se dedică generos, slăbiciune īn care cred că
intră ceva din complexul īnsinguratului. Scriind şi cu stīnga şi cu dreapta (la
fel de bine), Grigurcu e un ubicuu٭, fericind simultan mai multe reviste decīt
oricine, semnīnd cu brio cronică literară şi ici, şi colo, şi colo, dar fără a
ceda vreodată pripelii sau industriozităţii, necum presiunilor extraliterare.
Generaţia '60 a crescut şi s-a aranjat nestingherită de
pedagogicele sale lovituri de nuia, care i-au adus īnsă faima de invidios asta
pentru că scrie şi el poezie, o poezie stimabilă şi stimată de critica de bună
credinţă. Adevarul e că nu e īn chestie nici o invidie, ci o normală suspiciune
critică faţă de productivitatea adesea dereglată a unor vedete literare,
obişnuite numai cu osanale. Grigurcu s-a aşezat dintru-nceput pe meterezele
scepticismului rezonabil, sancţionīnd cu migală analitică verbiajul٭,
contrafacerea, excesele. Cazul Nichita este ilustrativ. Fermecătorul om din
Piaţa Amzei, a cărui petrecere dincolo ne īncă īnlăcrimează, era un poet cu mari
inegalităţi, şi Grigurcu a tras cu consecvenţă semnalul de alarmă. Represaliile
fanilor au fost o consecinţă firească.
Tenace şi meticulos, avīnd respiraţia scurtă, dar izbutind să
construiască din miniaturi suprafeţe ample, omogene, Grigurcu este autorul unor
cărţi masive şi valide o operă, oricīt de sīcīitoare ar fi această
realitate pentru unii indispensabile cui vrea să-şi facă o idee nuanţată
despre starea poeziei şi a criticii de azi.
Esenţialmente, Grigurcu este un degustător. El descompune opera pe care o
cercetează īn mici felii semnificative, din. care stăpīn şi pe tactica lui
Cuvier extrage īn văzul cititorilor toată măduva, punīnd diagnostice īn
majoritate juste, ca acei medici cărora le e suficient să-ţi vadă nasul sau
palma pentru a-ţi spune de ce boală internă suferi.
Elegant,
ceremonios pīnă la aparenta onctuozitate, necălcīnd cu un deget măcar īn afara
graniţelor urbanităţii dantelate, chiar īn toiul celei mai aprige ironii,
Grigurcu este un machiavelic care sperie prin egalitatea de umoare şi prin
mlădioasa sa inflexibilitate.
Neīncrezător īn virtuţile metodelor scientizante, partizan al impresionismului
nutrit din cultură şi gust, Grigurcu e la curent cu tot ce-i e trebuincios, de
la Radu Ionescu la Eugen Negrici, de la Sainte-Beuve la Bachelard, de la Emerson
la Northrop Frye. Deloc dogmatic, spirit suplu şi comprehensiv, tabla sa de
valori īn critică şi poezie este plauzibilă, chiar dacă sesizăm o oarecare
obstinaţie٭
īn a impune īn locul lui '60, pe '70.
Stilistic şi chiar metodologic Grigurcu vine din buna şcoală
Lovinescu-Pompiliu Constantinescu. O desăvīrşită priză la text, palpat cu fineţe
īn rugozităţile٭
dar şi īn nucleul său, se īntrupează īn fraze cartezian arborescente, construite
cu filigranală graţie. (Trandafirul a īnvăţat fără greş aritmetica rigorii).
Criticul e un om care vorba lui Baudelaire pare să fi īnghiţit dicţionarul.
Īn montura neologismelor frapante (nu īnsă snobe, ci precise), cuvīntul neaoş
cade cu naturaleţe şi forţă de surpriză. Cītuşi de puţin colocvială, dimpotrivă,
de un fastuos şi savuros academism, critica lui Grigurcu e o lecţie de stil.
Prin
opera sa de pīnă la cei 50 de ani pe care tocmai i-a īmplinit, Gheorghe Grigurcu
s-a constituit īntr-unul din punctele de referinţă, şi nu-s multe, patru-cinci,
ale criticii romāneşti de azi.
__________________
*)
Titlul a fost modificat de redacţie īn Un punct de referinţă īn critică
(eram īn 1986!). Fotografia e cea apărută īn revistă.
  George PRUTEANU
|