|
AMOR ŞI MARTE
TEXTOFILIE.
Coloana vertebrală a criticii lui Lucian Raicu1
este dragostea de text. Nu posezi decīt ceea ce iubeşti, citează el din
Malraux, din Calea regală, glumind că era cīt pe ce să spună Calea de
acces, şi gluma e īntemeiată, īntrucīt calea sa de acces spre inima unei
cărţi este cea simpatetică, Critica este iubire, inteligentă, dacă se poate
de literatură, sună deviza sa (5002).
Sunt, īn cīntul al V-lea din Infernul, trei faimoase terţine succesive,
īncepīnd toate cu vorba Amor (Amor, ch'al cor gentil ratto s-apprende ;
Amor ch'al nullo amato amar perdona ; Amor condusse noi ad una morte).
Prozaic, pentru uzul acestei discuţii, le-aş traduce aşa : Iubirea, care īn
naturile tandre uşor prinde rădăcini ; Iubirea nu iartă celui iubit să nu
iubească ; Iubirea ne-a condus spre-aceeaşi moarte. Īn toate trei, dar mai cu
seamă īn primele două, īl văd, plenar, pe Lucian Raicu. Natură tandră (literar
vorbind), īngīndurarea īn faţa unei opere este pentru el īndrăgostire, iar
textofilia sa, un amor intellectualis.
Pentru Raicu, fiecare lucrare de care dă seama e o floare īn care admiră,
quasi-extatic, miracolul germinării. Nu ca botanist, nu ca anatomist, nu ca
fiziologist iată că nu-i īntīlnim pretutindeni, cum vroia Sainte-Beuve, ci ca
spirit mereu proaspăt uimit de mirabila sămīnţă a talentului care, observă
Raicu, īnclinīndu-se parcă pios, este un lucru, rar (500). Această venerare a
produsului artistic se īnalţă dintr-o obsedantă conştiinţă a calvarului creaţiei
(dulce cīnd şi cīnd, atroce īndeobşte). Autorul Practicii scrisului...
şi al Reflecţiilor asupra spiritului creator nu ar putea
īmpărtăşi nici o clipă atitudinea din următorul catren (de M. Breslaşu, de nu
mă-nşel), slogan, īn fond, al criticii controloare de calitate : Ai muncit /
E bun sau prost : / Nu plătim / La preţ de cost. Lucian Raicu plăteşte. Natura
artistică domină īn scrisul său, prietenia faţă de scriitorul ca scriitor
īnvinge falsa protocolară superioritate de judecător absolut. Aceste cuvinte īi
aparţin (489) şi se referă la Mircea Martin, dar cīt sunt de adecvate sieşi ! De
altfel, aş mai extrage din Fragmente de timp cīteva pasaje care te
fac să strigi către autorul lor : de te fabula narratur!
Descriind eleganţa, căldura, generozitatea cu care Nichita Stănescu īşi
trata convivii, Raicu zice : Fiecăruia i se transmitea sentimentul că
este o persoană importantă, o aprariţie rară, de care el, Nichita, se simte
onorat (...), ce fericire că s-au īntīlnit, ceva ce nu se īntīmplă decīt o dată
īn viaţă (185), Aşa se comportă şi foiletonistul Raicu, aceasta e mireasma ce o
emană recenziile şi cronicile sale. Radiografie, disecţie, cīntărire, judecată
şi alte asemenea metafore pentru actul critic sunt profund străine procedurii
lui L. Raicu, care, cor gentil,
contemplă, omagiază, mīngīie textul de care - prin liberă opţiune - se
ocupă. Pentru ca opera să i se ofere, Raicu se dăruie el, īn primul rīnd,
necondiţionat, operei. La cutare scriitor, de pildă, ,,comentariul pare
inevitabil posac (...). I-am substituit adesea lectura cu voce
tare (s. GP). Parcă mai satisfăcătoare decīt cumintele, prea
astīmpăratul comentariu (152). Adeziunea lui Lucian Raicu e, īn covīrşitoarea
majoritate a cazurilor, deplină şi o formă extremă a textofiliei este acest
abandon al prerogativelor critice, concretizat īn pura citire cu voce tare. Nici
nu ascunde că şi-ar dori să se lase furat de plăcerea lecturii, şi să citeze
īn loc de a mai analiza (460). Hedonist al lecturii, Raicu exeget de adīncime
(şi aici e paradoxul iubirii lucide) resimte comentariul ca pe o īnstrăinare,
o modalitate rece, ineficientă de a-ţi apropia opera. Tot à propos de Nichita,
el scrie : Mai rea decīt moartea este neputinţa de a muri : ştiu că aceste
cuvinte nu sună cum trebuie īn biata, frigida «critică literară», atīt de
lipsită de aderenţe la esenţial (s. GP), dar nici nu am cum să le
ocolesc (167). Şi asta, notaţi bine, o spune un om pentru care critica e o
formă de viaţă... ! Am subliniat sintagma
,"aderente la esenţial. Ea poate fi stema a ceea ce caută Raicu, Şi ce e
esenţial ? Omul sau tomul ? Īi voi īntoarce din nou cuvintele : dănţuitorul
du-te vino dintre «om» şi «operă», dintre spiritul
operei şi corpul ei (115) pe care-l constată la Călinescu este
(şi) al său. Scriind despre Nichita, Mazilu, Labiş, Preda, MRP, mircea ivănescu
etc., Raicu pleacă, fireşte, de la textele lor la care şi revine mereu, dar, la
un moment dat, ochiul īnchis afară īnlăuntru se deşteaptă şi din cuvinte se
īntrupează o fiinţă care invadează memoria şi apoi pagina. (E regretabil, chiar
reproşabil, că atari pasaje evocative, excepţionale, sunt prea puţine).
Să citim īmpreună. acest fragment de portret al lui mircea ivănescu, al figurii
sale creator-existenţiale: pătimaş al cărţilor şi sastisit
de ele ca orice pătimaş autentic, de un rafinament (cărturăresc) aproape ireal
şi totuşi ins terestru (...), cu eternitatea īn faţă şi totuşi purtat īn lume de
o eternă grabă, abulic
şi alarmant de atent (...) total dezarmat şi bine īnarmat... (225). Ştiu că
l-aţi recunoscut pe omuleţul acela straniu, cu aparenţă derizorie, cu rictusul
său melancolic-clovnesc pe obraz, stīnjenit parcă de greutatea trupului, a
hainelor, a aerului, şi avīnd mina de a se scuza că trece pe līngă tine
dar nu despre asta e vorba, aş vrea să observaţi
finul balans īntre ce se vede şi ce nu se vede, īngemănarea subtilă pe care
Raicu o instituie īntre om şi tom, unul
contopindu-se īn celălalt,
vase comunicante, alcătuind. o singură entitate care, ea, este obiectul
discursului, bietului, frigidului discurs critic, īn īncercarea sa de a se
transcende. Critica (merci, Carl Sandburg), animal marin, care merge pe pămīnt,
şi ar vrea să zboare... Şi iat-o chiar realizată acea entitate :
omul viu N.
Steinhardt se confundă īn īntregime cu textul propus privirii (...). Omul-text
(s. GP), de o extraordinară īnsufleţire a inteligenţei palpită īn fiecare frază
(395). Omul-text : aceasta e Meca emirului Raicu. Transformarea
textului īn om şi a omului īn text, sub acţiunea artei, este fenomenul căruia i
s-a īmpătimit din cele mai obsedante decenii şi pīnă azi. Īn bucata despre
mircea ivănescu se mai poate decela ceva : o anume voluptate a contrariilor
şi a complementariilor. Spiritul lui Raicu baleiază
(luminīnd, aşadar) īntre limite, şi romanul/poemul/eseul se aşează astfel pe
cerul imaginaţiei ca un curcubeu unind continentul insului empiric cu cel al
insului creator. Semnalez numita voluptate şi īntr-un pasaj despre Radu Cosaşu :
emoţia şi bufoneria, voioşia şi īngīndurarea, rigoarea şi fragilitatea, joaca
spiritului şi jocurile de cuvinte (...), decenţa şi fatala lipsă de reţinere
(...) : scriitorul se abandonează contrariilor şi contrastelor
(359).
Dar cerul spune undeva (457) Raicu numai de pe
pămīnt poate fi observat ! Īn cer nu există cer. Vreau să spun cu asta că
aripile nu-l īmpiedică pe Raicu să meargă, cu picioarele bine īnfipte īn
pămīnt, adică īn solul mănos al cărţii, să vadă just şi să spună memorabil vīna
nucleală a unui autor : Faţă de iluziile consolatoare, Jebeleanu manifestă o
scīrbită īmpotrivire (197). Nichita e ,,o figură
literară tragică, un poet al durerii de a fi şi la fel de, mare poet al durerii
de a nu fi (182). Īn buna tradiţie a prozei ardelene, Buzura este un realist
īndărătnic, imposibil de clintit din respectul sfīnt al faptelor (347).
,,Eugen Simion izbuteşte să clasicizeze noul (454) şi ,,Criticul şi-a construit
cu vremea un mod (de a se situa īn faţa operei) destins şi distins (471).
Cītă «cultură», īţi vine să spui citindu-l pe Paul
Georgescu, atīta «realitate». Cīt livresc, atīta experienţă intim trăită (338).
Trec la
antipod şi zic : adoarme el şi bătrīnul Homer. Sunt şi cīteva pagini
exterior-convenţionale īn prezentul volum (v., e.g., pp. 116-118: ,,Lectura
fiecărei pagini a monumentalei Istorii instruieşte uimind şi delectīnd
spiritul etc.). Sunt, şi, rareori, truisme : ,,Tehnica poemului ar fi simplă
dacă n-ar fi īn acelaşi timp deosebit de complexă (237). Sunt şi rīnduri de o
ceremoniozitate barocă (amintind de ceea ce e lest īn Perpessicius), gol
protocolare : Se poate vorbi de o anumită punctualitate a īntīlnirilor lui M.
Crama cu mult onorata şi īndelung cīntărita poezie (211). Sunt şi e foarte
Raicu această slăbiciune momentele cīnd criticul se situează, īn pierdere,
sub semnul lui tout comprendre c'est tout pardonner.
Īn fine, pentru unele pagini, nu cine ştie ce multe, aş aminti spusa lui
Caragiale : Am scris lung pentru că n-am avut timp să scriu scurt. Cu tristeţea
că... am timp şi că nu mai pot vorbi despre strategia căutării şi palpării
cuvīntului la Lucian Raicu (răsare īn minte, cu toate că īncerc să-l alung
pentru că este banal şi uzat, cuvīntul,.., 188) şi măiestria de a-l găsi ades
pe cel mustos sau izbitor (Voltaire era /.../ mai dat dracului decīt amatorii
contemporani de spectaculos, 423), mă grăbesc să īnchei cronica la Fragmente-le
de timp ale acestui veteran al criticii contemporane, una din cariatidele
conştiinţei literare romāneşti de azi, Excesul de generozitate īn comentariul
aplicat e din belşug compensat de farmecul grav al inteligenţei scormonitoare,
şi dacă Fragmentele
nu sunt mai bune decīt Gogol, Reflecţii asupra
spiritului creator sau Practica scrisului..., le completează fericit
īn cadrul unei opere deja impresionante.
VEHEMENŢĂ.
Cu acest volum3,
Mihai Ungheanu, pare că şi-a regăsit cizmele de la Austerlitz. Sumarul, destul
de compozit, marchează predominanţa gustului pentru campanii sub semnul cărora
au stat şi īnceputurile criticului de la Luceafărul pentru trīnta
polemică, pentru răsturnările de opinii. Structural, Ungheanu este un critic
tezist si un debater. Literatura e pentru el un cīmp de luptă īn care se află
angajate idei politice, idei istorice, idei sociologice. Fără a atenta făţiş la
autonomia esteticului, literatura ca literatură nu-l pasionează. Stil,
metaforă, compoziţie, tehnică literară etc. sunt chestiuni cu totul absente din
Exactitatea admiraţiei. Cīnd se consacră unui autor, nu analize face
Ungheanu, ci ideograme. Īl incită nu textele, ci vīnzoleala din jurul lor :
polemicile literare, atmosfera literară, politica literară, revelaţiile
culiselor, istoria evenimenţială, sociocultura. La calm, Ungheanu aplaudă pe
cercetătorii de această factură (Dan Zamfirescu, D. H. Mazilu, Al. Duţu, A.
Plămădeală). Cīnd e īn vervă, adică īn ţinută de atac, el intră īn pădurea de
simboluri pentru a doborī copacii putrezi şi navighează prin arhipelaguri de
semne ca să smulgă de pe cutare insulă un steag şi să-l īnlocuiască cu altul. Nu
e un explorator, ci un cuceritor. Şi cu adevărat atractiv devine atunci cīnd
īntīmpină rezistenţă, cīnd poate fi bătăios, cīnd poate mitralia pudori şi
inhibiţii (360), prejudecăţi şi tabuuri, legende şi injustiţii. Nu-i
īntīmplare că un capitol se cheamă Istoria literaturii ca istorie polemică.
Indiferent de vīrsta sa, mi-l īnchipui pe M. Ungheanu ca pe un tīnăr furios,
care priveşte īnapoi cu mīnie. Reconstituind traiectorii lovinesciene, el se
arată nemulţumit de aura de olimpianism şi maiorescianism ce ar īnconjura pe
nedrept creştetul magistrului. O demontează punīnd īn loc cununa de ghimpi a
unor păcate destul de grele (Lovinescu ,,a fost paradoxalul critic care a făcut
teoria autonomiei literaturii (mai exact : a esteticului, n. GP), dar a ţinut să
fie prezent şi dincolo de meterezele cetăţii literare, 87: democratismul
lovinescian, dilatat din necesităţi de moment, o foarte problematic īn fond, 90
; el e un ideolog al dreptei liberale şi dovedeşte ,,vocaţia zoilică
a dilatării defectelor celor despre care scrie, 99. Etc. M. Ungheanu crede, de
aceea, că reintegrarea īn circulaţie a criticii lovinesciene s-a făcut /.../
īntr-un spirit apologetic,
61 şi propune "să ieşim
dincolo de ostreţele
lovinescolatriei",
34).
Impecabile
ideatic sunt capitolele despre G. Călinescu (prin I. Vrancea şi I. Bălu).
Criticul ne captează aici īntreaga adeziune şi-mi pare rău că īngustimea
cronicii mă-mpiedică să citez (pp. 335-351) pasaje justiţiare de toată
frumuseţea. Justiţiare cred că e cuvīntul potrivit, pentru că M, Ungheanu e,
alternativ, fie critic-procuror, fie critic-avocat (ba, īntr-o lungă
reconstituire istorică pe dilema : Miron Costin, execuţie sau asasinat?,
e chiar, la modul epic-documentar, un iscusit detectiv). Ungheanu, critic de
bară sau de tribună, dacă vreţi, nu laudă, nu critică ci pledează sau acuză. El
ilustrează aproape ad litteram
ceea ce s-ar numi jurisprudenţa critică, īn direcţia recursului, a revizuirii
unor procese, fiind īnsă mereu īn stīnga sau īn dreapta sălii, nu la mijloc, nu
judecător.
Şi īncă
ceva. Multe din articolele din volum nici nu par scrise, ci vorbite.
Textele sale au o anume colocvialitate febrilă, oratorică, cu
sporul de persuasiune implicit, dar şi cu minusul constīnd īntr-o indolenţă,
supărător recurentă,
a redactării. Ca şi favoritul său, Ibrăileanu, despre care īnsuşi spune
(după Călinescu) că scria ,,repezit (P. de s., 111), Ungheanu lasă, īn
pagina nepieptănată, derutant de multe neglijenţe (dezacorduri, tautologii,
lapsusuri, nonsensuri, titluri false, fraze fără capăt) : ,,memoriile au stīrnit
o reacţie violentă şi a fost opera cea mai (23) ; lipseşte din
capul cărţii dedicată lui
(96) ; răsfăţul
editorial despre care vorbeam īn fazele anterioare ale carierei sale critice
n-au fost īnsă aproape niciodată dublate de un... (61); mulţi nu
tolerează superioritatea fiinţelor de excepţie
şi caută să demonstreze că nu ne sīnt cu nimic deosebiţi (335) ;
a lăsat pe dinafară aspecte care nu-şi meritau acest
tratament(381); Academia, īngerul păzitor pīnă aici a lui
G.C. (349) ; apare Bietul Ioanide pentru a dispare'';
(349) ; campania desfăşurată īmpotriva compendiului, ai căror
campioni au fost... (341); arsenicul unor astfel de mărturii
camuflate ţintesc să... (337). Bizarul cuvīnt autoprozator''
trebuie să fie urmarea unei neglijenţe (,,Lovinescu neagă valoarea cărţii şi
vizează mai ales stilul autoprozatorului, 56). Tot o neglijenţă
īl va fi zămislit şi pe didacţi (?! profesori ? antonimul auto-didacţilor ?) :
alţii au īnţeles istoria literaturii romāne drept o succesiune de autori, tip
practicat mai ales de didacţi (161). Numai din neglijenţă putea
ieşi o ciudăţenie precum : urmează după aceea Poezia
putrefacţiei sau putrefacţia poeziei de Sorin Toma, 1948, şi frate geamăn
Poezia putrefacţiei sau putrefacţia poeziei de Ion Vitner (362: I.V.
n-a scris nimic cu acest titlu: poate e vorba de
Critica criticii).
O sintagmă fără noimă ca paralelism pe dos e şi ea fruct al
neglijenţei.
Opresc aici şirul exemplelor, şi observ că ele apar mai frecvent īn textele mai
īnverşunat polemice. Īntre arme tac muzele rigorii ? A la guerre comme à la
guerre. Oricum īnsă, cărţile lui Mihai Ungheanu critic mult mai aproape de
fervoare decīt de fadoare al cărui regim predilect e vehemenţa sau
controversa, nu te pot lăsa indiferent.
____________________
1) Lucian Raicu, Fragmente de
timp, 1984.
2) Cifrele din paranteze trimit
(economie de spaţiu!) la pagini.
3) Mihai
Ungheanu, Exactitatea admiraţiei, C.R., 1985.
  George PRUTEANU
|