Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate în text, ci doar acelea substanţial comentate.    

45 DE GÎNDURI DESPRE NICOLAE MANOLESCU

"Doar inteligența poate fi contradictorie, fiindcă e mutabilă, vie" (T 4, 103).

           1.      I   LIBRĂRIE / BIBLIOTECĂ: Principala contradicție a lui Manolescu este aceea dintre  Librărie și Bibliotecă.
           2. Foiletonistul e înjugat la carul actualității hebdomadare, eseistul (istoricul literar) zburdă printre rafturile bibliotecii, de la Tacit la Proust, de la Dosoftei la Călinescu, în căutare de idei și semnificații.

            3. O dată cu Barthes, el trăiește deosebirea dintre "lectura de plăcere" și cealaltă, "la care ne silesc (s. GP) operele contemporane" (T 4, 1801). 4. Ar trebui să ne întrebăm: NM este, esențial, un eseist, obligat să practice, à contre-coeur°, de aproape un sfert de secol, cronica literară – sau, dimpotrivă, e structural un foiletonist care și-a găsit "mîntuirea", ori și-a impus-o, în meditația montaignescă pe filele cărților sigure?
            5. Ar fi ca un personaj al lui Conan-Doyle, care noaptea era un asasin feroce, iar ziua, pentru compensație, un gentleman boem și filantrop. 6. A comentat, în cronici, peste, cred, 1000 de titluri, în timp ce în zecile de eseuri din Teme, dacă apar 5-6 nume de contemporani. De ce fuge de ei în cărți? "Nu e bine ca scriitorul să trăiască între scriitori" (F, 218). 7. Arhimede - noli turbare circulos meos° - împins (să ne-nchipuim) a-și folosi stiletul cu care desena cercuri, pentru a se apăra, cu succesul unui muschetar, de soldații romani - iată-l pe NM.    
            8. Dar mai sunt și alte dualități.
            II SLĂBICIUNE / SIGURANȚĂ: "Sunt de felul meu un om slab, în sensul că mi-e foarte greu să spun cuiva «nu» în față" (F, 226). Acest "om slab" a spus nu, pînă acum, la zeci de autori, și este, incontestabil, criticul cu cea mai consolidată audiență și autoritate (o știe: v. T 1, 14), e aproape o "instituție". 9. Criticul e un om care iubește cărțile, dar critica nu e iubire. 10. Aici e grăitor paradoxul lui Wilde despre femei: pe autori ori îi înțelegi, ori îi iubești.
            11. III  ÎNFRUPTARE / EVALUARE: "Criticul nu preferă (...) Pentru mine nu există grade de valoare (sau nu acesta e lucrul care mă interesează), există numai poeți și poezie" (P, 312). 12. Întrucît știm că în cronicile lui NM nu lipsește niciodată judecata de valoare clară (bun, rău, excepțional etc.), trebuie să ni-l imaginăm ca pe un ins care ar vrea doar să miroase și să mănînce portocale, dar slujba-l obligă să le măsoare, cîntărească și evalueze. 13. E drept că mai "trișează", dar, totuși, ce chin tantalic! Te gîndești la botnița din Desculț. 14. Dar chiar nu vrea NM să scrie cronică? L-a condamnat G. Ivașcu  la 25 de ani muncă silnică? Nu. 15. Acest om fin, de carte și de catedră, a "păstrat un spirit juvenil" (G), de “aventură spirituală" (G) și în cronici se "simte permanent pe un promontoriu avansat, unde vînturile suflă cu mai multă putere decît înlăuntrul țării, unde valurile lovesc amenințător și de unde începe necuprinsul" (G). 16. De aceea-i și place să scrie întotdeauna primul despre o carte: e pionier, întemeietor de opinie.            
            17. Dar unde e rezultatul aventurilor acestui Cagliostro, acestui Heathcliff, acestui Cook? O mare parte din fascinația literară pe care o exercită NM se datorează, cred, "misterului" cronicilor, prestigiului operei ascunse, în unic de lunga ei durată. 18. Abisul celor 24 de ani de cronicariat, avec lui se mouvant°, dă adîncime figurii lui NM.19.
            IV IMPRESIONIST / TEORETICIAN: "Adrian Marino mi-a aplicat alternativ două rînduri de caracterizări (măcar aparent) contradictorii: după ce, de exemplu, mi-a citat 13 articole teoretice în  Introducere în critica literară, m-a făcut neoimpresionist (adică incapabil de teorie critică)" (P, 314). Ca să fii teoretician, trebuie să ai ce sistematiza, adică impresii; altfel e ca și cum ai face ordine în casa altuia. 20. Adolescentul NM a jubilat cînd a descoperit tabelul lui Mendeleev (T4, 72), adultul a alcătuit și el unul, cu trei mari compartimente: doric (autorul știe tot și nu se bagă nicăieri), ionic (autorul se bagă în sufletul personajului), corintic (autorul se bagă în ochii cititorului).
            V. ALTUL/ EU: "I-am folosit [pe Maiorescu, Sadoveanu etc.] ca să vorbesc despre condiția criticii, ori a literaturii, despre mine însumi, cel de aici și de acum într-o măsură poate mai mare decît despre ei înșiși, cei de altădată" (A, 125). Cu cît sunt mai adevărate paginile despre alții, cu atît criticul se apropie de adevărul despre sine. Căci scrisul e "invenție de sine" (T3, 65).
            22. VI  INTRUS / GAZDĂ: "Criticul nu se supune în totul structurii lumii în care intră, deși, întocmai ca personajul din Scrisorile persane, are el însuși unele din trăsăturile acestei lumi" (F, 223). A privi din afară spațiul în care e profund implicat, iată o aporie a lui NM, în teorie. Practic, el (criticul) e și Străinul (judecător detașat) și Băștinașul (solidar cu ai săi).
            23. VII  ZID / DEPOZIT: "Am încercat (...) să-mi construiesc cărțile pe o idee. Mă obsedează logica superioară a unei cărți (...). Așa se explică probabil «fobia» culegerilor de articole" (G). Autorul celor mai multe cronici din literatura română refuză să le re-publice. 24. Nu vrea să existe literar prin acestea și le lasă în praful memoriei și al colecțiilor de reviste. 25. Să uite el că: o minge, compusă din bucăți de piele perfect plate, devine sferică prin asamblare coerentă și presiune lăuntrică? 26. E o prudență? Dar "efemeridele", "temele'' nu-s mai mari nici mai profunde decît foiletoanele; sunt doar mai libere. 27. Să ne gîndim, deci la fabula lui La Fontaine Le loup et le chien: "Le collier dont je suis attaché / De ce que vous voyez est peut-être la cause°". 28. Zgarda, așadar. NM preferă condiția lupului, nu pe a cîinelui. El "court encor°". 29. Sau e o strategie, pe principiul maximei clasice conform căreia forța celui dorit - citește: cronicii - stă în absență?
            30. VIII  VOCAȚIE / OCAZIE: A. "Nu știu dacă un critic trebuie să aștepte prilejul să spună anumite lucruri: trebuie să și-l creeze" (F, 221). – B. "Nu știu dacă nepublicat de G. Ivașcu, respins pe la redacții, aș mai fi scris critică" (P, 314). 31. Cronica e ocazie, eseul e vocație. Prima e hazard, celălalt e prilej creat: "Am un prea mare orgoliu al libertății mele, aș vrea să-mi croiesc singur hainele pe care le port" (O, 134).
            32. IX HOINAR /AGENT: "Eu sunt un teoretician care se folosește de analize. Un om care nu se poate niciodată decide între «plăcerea» literaturii și «ideile» pe care literatura i le pune la dispoziție ca să teoretizeze" (A, 127). 33. E bine spus: între plăcere și idei? Le simte NM opuse? 34. Contradicția din Manolescu este aceea dintre (parabolic spus) un hoinar care se duce unde i se năzare, pentru a contempla ce-i place și a-și scrie "jurnalul", și un agent trimis în recunoaștere pentru a întocmi un raport.
            35. X AGRESIUNE / RĂZBOI CIVIL: Un critic atît de impregnat de spirit polemic, a polemizat, în. fapt, arareori, în timp ce, constant, s-a aflat în polemică cu sine-însuși: "Am polemizat (...) la urma urmei cu mine însumi" (A, 126). 36. Fie din rațiuni pur axiologice
: "Niciodată după ce scriu un lucru nu mi se pare bun" (P, 311) sau: cărțile mele "nu-mi plac cîtuși de puțin" (F, 225); cu cine a mai fost NM atît de aspru? 37. Fie din rațiuni de manieră: "Recitesc paginile despre Utopia umanistă a lui Sadoveanu din cartea pe care i-am consacrat-o (...) Ce neinspirat e pusă problema contemporaneității scriitorului...!" (T3, 95). 38. Adevăratul critic începe prin a fi rău cu el însuși.
            39. XI SIGURANȚĂ / ÎNDOIALĂ: A. "Spun ce am de spus din capul locului, ilustrez cu două-trei exemple și pun punct" (G). – B. "Ce să mă fac cu. îndoielile care mă asaltează clipă de clipă, (...) cu fraza care ieri mi se părea exactă iar azi îmi sună ca o vorbă goală (...)? Și cum de n-am remarcat că versurile poetului despre care scriam așa de sever (..) sunt totuși foarte frumoase?" (T2, 30). 40. NM ilustrează bine disputa dintre "democrația" îndoielii și "tirania" certitudinii. Vezi și 8.
            41. Criticul, născut la 27 IX 1939, a fost, în anii '60, criticul marii generații lirice: Nichita, Ioan, Ion, Marin, Adrian, Ana, Cezar. Avînd vocația iuventuții, este și azi tot criticul ultimei generații de poeți apărute. 42. NM reeditează situația lui Maiorescu măcar prin aceea că, începînd să existe public de foarte tîn
ăr, avea, la 30 de ani, o autoritate singulară, de lider. 43. Cît aduce omul cu ceea ce scrie? Mai mult mic decît mare, el seamănă cu un Puck. Ochii negri sunt atît de vioi și agili încît parcă ar avea patru, nu doi. O indicibilă jovialitate malițioasă îi stăruie mereu pe figură. 44. Din tot alfabetul, de la Roland Barthes n-a luat decît o consoană, "rh"-ul, și nici pe-acela nu-l pronunță bine. 45. În viața literară, NM e o prezență necesară și-i urez să rămînă așa.
_____________________________________

                1) NOTĂ. Siglele trimit la: A = George Arion, Interviuri II, 1982; F = Florin Mugur, Profesiunea de scriitor, 1979; G = George Pruteanu, Dialog  cu Nicolae Manolescu, în Cronica, 10/6. II.1971; O = N. Manolescu, Introducere în opera lui Al. Odobescu, 1976; P = Adrian Păunescu, Sub semnul întrebării, ed. II, 1979; T (1,2,3,4) = N. Manolescu, Teme (1971, ’75, ’78, ’83). Cifra ce urmează indică pagina.

       George PRUTEANU
Cronica, nr. 49, 7 dec. 1984