|
45 DE GÎNDURI DESPRE NICOLAE MANOLESCU
"Doar inteligența poate fi contradictorie, fiindcă e mutabilă, vie" (T 4, 103). |
1.
I LIBRĂRIE / BIBLIOTECĂ:
Principala contradicție a lui Manolescu este aceea dintre
Librărie și Bibliotecă.
2. Foiletonistul e
înjugat la carul actualității hebdomadare, eseistul (istoricul literar) zburdă
printre rafturile bibliotecii, de la Tacit la Proust, de la Dosoftei la
Călinescu, în căutare de idei și semnificații.
3. O dată
cu Barthes, el trăiește deosebirea dintre "lectura de plăcere" și cealaltă, "la
care ne silesc (s. GP) operele contemporane" (T 4, 1801).
4. Ar trebui să ne întrebăm: NM este, esențial, un eseist, obligat să
practice,
à contre-coeur°,
de aproape un sfert de secol, cronica literară – sau, dimpotrivă, e structural
un foiletonist care și-a găsit "mîntuirea", ori și-a impus-o, în meditația
montaignescă pe filele cărților sigure?
5. Ar fi ca
un personaj al lui Conan-Doyle, care noaptea era un asasin feroce, iar ziua,
pentru compensație, un gentleman boem și filantrop. 6. A comentat, în cronici,
peste, cred, 1000 de titluri, în timp ce în zecile de eseuri din Teme,
dacă apar 5-6 nume de contemporani. De ce fuge de ei în cărți? "Nu e bine ca
scriitorul să trăiască între scriitori" (F, 218). 7.
Arhimede -
noli turbare circulos meos°
- împins (să ne-nchipuim) a-și folosi stiletul cu care desena cercuri,
pentru a se apăra, cu succesul unui muschetar, de soldații romani - iată-l pe
NM.
8. Dar mai
sunt și alte dualități.
II SLĂBICIUNE / SIGURANȚĂ: "Sunt de felul meu un
om slab, în sensul că mi-e foarte greu să spun cuiva «nu» în față" (F,
226). Acest "om slab" a spus nu, pînă acum, la zeci de autori, și este,
incontestabil, criticul cu cea mai consolidată audiență și autoritate (o știe:
v. T 1, 14), e aproape o "instituție". 9. Criticul e un om care
iubește cărțile, dar critica nu e iubire. 10. Aici e grăitor paradoxul lui Wilde
despre femei: pe autori ori îi înțelegi, ori îi iubești.
11. III ÎNFRUPTARE /
EVALUARE: "Criticul nu preferă (...) Pentru mine nu există grade de valoare (sau
nu acesta e lucrul care mă interesează), există numai poeți și poezie" (P,
312). 12. Întrucît știm că în cronicile lui NM nu lipsește niciodată judecata de
valoare clară (bun, rău, excepțional etc.), trebuie să ni-l imaginăm ca pe un
ins care ar vrea doar să miroase și să mănînce portocale, dar slujba-l obligă să
le măsoare, cîntărească și evalueze. 13. E drept că mai "trișează", dar, totuși,
ce chin tantalic! Te gîndești la botnița din Desculț. 14. Dar chiar nu
vrea NM să scrie cronică? L-a condamnat G. Ivașcu la 25 de ani muncă
silnică? Nu. 15. Acest om fin, de carte și de catedră, a "păstrat un spirit
juvenil" (G), de “aventură spirituală" (G) și în cronici se "simte
permanent pe un promontoriu avansat, unde vînturile suflă cu mai multă putere
decît înlăuntrul țării, unde valurile lovesc amenințător și de unde începe
necuprinsul" (G). 16. De aceea-i și place să scrie întotdeauna primul
despre o carte: e pionier, întemeietor de opinie.
17. Dar unde e rezultatul
aventurilor acestui Cagliostro, acestui Heathcliff, acestui Cook? O mare parte
din fascinația literară pe care o exercită NM se datorează, cred, "misterului"
cronicilor, prestigiului operei ascunse, în unic de lunga ei durată. 18. Abisul
celor 24 de ani de cronicariat,
avec lui se mouvant°,
dă adîncime figurii lui NM.19.
IV IMPRESIONIST / TEORETICIAN:
"Adrian Marino mi-a aplicat alternativ două rînduri de caracterizări (măcar
aparent) contradictorii: după ce, de exemplu, mi-a citat 13 articole teoretice
în
Introducere în critica literară, m-a făcut neoimpresionist (adică incapabil
de teorie critică)" (P, 314). Ca să fii teoretician, trebuie să ai ce
sistematiza, adică impresii; altfel e ca și cum ai face ordine în casa altuia.
20. Adolescentul NM a jubilat cînd a descoperit tabelul lui Mendeleev (T4,
72), adultul a alcătuit și el unul, cu trei mari compartimente: doric (autorul
știe tot și nu se bagă nicăieri), ionic (autorul se bagă în sufletul
personajului), corintic (autorul se bagă în ochii cititorului).
V. ALTUL/ EU:
"I-am folosit [pe Maiorescu, Sadoveanu etc.] ca să vorbesc despre condiția
criticii, ori a literaturii, despre mine însumi, cel de aici și de acum într-o
măsură poate mai mare decît despre ei înșiși, cei de altădată" (A, 125).
Cu cît sunt mai adevărate paginile despre alții, cu atît criticul se apropie de
adevărul despre sine. Căci scrisul e "invenție de sine" (T3, 65).
22. VI
INTRUS / GAZDĂ: "Criticul nu se supune în totul structurii lumii în care
intră, deși, întocmai ca personajul din Scrisorile
persane, are el însuși unele din trăsăturile acestei lumi" (F, 223).
A privi din afară spațiul în care e profund implicat, iată o aporie a lui NM, în
teorie. Practic, el (criticul) e și Străinul (judecător detașat) și Băștinașul
(solidar cu ai săi).
23. VII ZID / DEPOZIT:
"Am încercat (...) să-mi construiesc cărțile pe o idee. Mă obsedează logica
superioară a unei cărți (...). Așa se explică probabil «fobia» culegerilor de
articole" (G). Autorul celor mai multe cronici din literatura română
refuză să le re-publice. 24. Nu vrea să existe literar prin acestea și le lasă
în praful memoriei și al colecțiilor de reviste. 25. Să uite el că: o minge,
compusă din bucăți de piele perfect plate, devine sferică prin
asamblare coerentă și presiune lăuntrică? 26. E o prudență? Dar "efemeridele",
"temele'' nu-s mai mari nici mai profunde decît foiletoanele; sunt doar mai
libere. 27. Să ne gîndim, deci la fabula lui La Fontaine
Le loup et le chien:
"Le collier dont je suis attaché / De ce que vous voyez
est peut-être la cause°". 28.
Zgarda, așadar. NM preferă condiția lupului, nu pe a cîinelui. El "court
encor°". 29. Sau e o
strategie, pe principiul maximei clasice conform căreia forța celui dorit -
citește: cronicii - stă în absență?
30. VIII
VOCAȚIE / OCAZIE: A. "Nu știu dacă un critic trebuie să aștepte prilejul să
spună anumite lucruri: trebuie să și-l creeze" (F, 221). – B. "Nu știu dacă
nepublicat de G. Ivașcu, respins pe la redacții, aș mai fi scris critică" (P,
314). 31. Cronica e ocazie, eseul e vocație. Prima e hazard, celălalt e prilej
creat: "Am un prea mare orgoliu al libertății mele, aș vrea să-mi croiesc singur
hainele pe care le port" (O, 134).
32. IX
HOINAR /AGENT: "Eu sunt un teoretician care se folosește de analize. Un om
care nu se poate niciodată decide între «plăcerea» literaturii și «ideile» pe
care literatura i le pune la dispoziție ca să teoretizeze" (A, 127). 33.
E bine spus: între plăcere și idei? Le simte NM opuse? 34. Contradicția din
Manolescu este aceea dintre (parabolic spus) un hoinar care se duce unde i se
năzare, pentru a contempla ce-i place și a-și scrie "jurnalul", și un agent
trimis în recunoaștere pentru a întocmi un raport.
35. X
AGRESIUNE / RĂZBOI CIVIL: Un critic atît de impregnat de spirit polemic, a
polemizat, în. fapt, arareori, în timp ce, constant, s-a aflat în polemică cu
sine-însuși: "Am polemizat (...) la urma urmei cu mine însumi" (A, 126).
36. Fie din rațiuni pur axiologice:
"Niciodată după ce scriu un lucru nu mi se pare bun" (P, 311) sau:
cărțile mele "nu-mi plac cîtuși de puțin" (F, 225); cu cine a mai fost NM
atît de aspru? 37. Fie din rațiuni de manieră: "Recitesc paginile despre
Utopia umanistă a lui Sadoveanu din cartea pe care i-am consacrat-o (...) Ce
neinspirat e pusă problema contemporaneității scriitorului...!" (T3, 95).
38. Adevăratul critic începe prin a fi rău cu el însuși.
39. XI
SIGURANȚĂ / ÎNDOIALĂ: A. "Spun ce am de spus din capul locului, ilustrez cu
două-trei exemple și pun punct" (G). – B. "Ce să mă fac cu. îndoielile
care mă asaltează clipă de clipă, (...) cu fraza care ieri mi se părea exactă
iar azi îmi sună ca o vorbă goală (...)? Și cum de n-am remarcat că versurile
poetului despre care scriam așa de sever (..) sunt totuși foarte frumoase?" (T2,
30). 40. NM ilustrează bine disputa dintre "democrația" îndoielii și "tirania"
certitudinii. Vezi și 8.
41. Criticul,
născut la 27 IX 1939, a fost, în anii '60, criticul marii generații lirice:
Nichita, Ioan, Ion, Marin, Adrian, Ana, Cezar. Avînd vocația iuventuții, este și
azi tot criticul ultimei generații de poeți apărute. 42. NM reeditează situația
lui Maiorescu măcar prin aceea că, începînd să existe public de foarte tînăr,
avea, la 30 de ani, o autoritate singulară, de lider.
43. Cît aduce omul cu ceea ce
scrie? Mai mult mic decît mare, el seamănă cu un Puck.
Ochii negri sunt atît de vioi și
agili încît parcă ar avea patru,
nu doi. O indicibilă jovialitate malițioasă îi stăruie mereu pe figură.
44. Din tot alfabetul, de la Roland Barthes n-a luat decît o consoană, "rh"-ul,
și nici pe-acela nu-l pronunță bine. 45. În viața literară, NM e o prezență
necesară și-i urez să rămînă așa.
_____________________________________
1) NOTĂ. Siglele trimit la: A = George Arion, Interviuri II, 1982; F = Florin Mugur, Profesiunea de scriitor, 1979; G = George Pruteanu, Dialog cu Nicolae Manolescu, în Cronica, 10/6. II.1971; O = N. Manolescu, Introducere în opera lui Al. Odobescu, 1976; P = Adrian Păunescu, Sub semnul întrebării, ed. II, 1979; T (1,2,3,4) = N. Manolescu, Teme (1971, ’75, ’78, ’83). Cifra ce urmează indică pagina.