|
NOTE LA ZARIFOPOL
Zarifopol înfofolește ideile într-o cantitate cam mare de cuvinte.
* |
Ce sare în ochi este oroarea de ideile primite. El e într-o polemică fără relâche, o ține tot într-o ricanare. Are voluptatea agasării, dar în lupta cu locul comun emite și enormități dubioase.
* |
Lui Zarifopol îi place, în orice chestie, s-o ia băbește, de la zero. De
unde un exces de chițibușăraie, fie ea și plină de sarcasm. Vrînd să dezvăluie
ridicolul prin pedantism, Zarifopol ajunge, ici-colo,
ridicol de pedant.
Și-n materie de oameni, și-n materie
de idei, Zarifopol e statornic
răutăcios. El pare mereu montat, pus pe răsturnare sau măcar pe zeflemea. Luarea
în tărbacă e modul spiritual nr. 1 al lui Zarifopol. Asta pentru
că consideră rîsul cea mai bună armă contra prostiei, și pentru că tocmai
prostia, în încîntătoarea ei varietate de forme de
manifestare, a fost oaia sa
neagră.
* |
Plăcută la eseurile lui Zarifopol este lipsa de regie. Autorul propune un subiect (dacă se poate cu un titlu bizar sau țifnos-simplist, cum ar fi „Stilul ca chestie și caz”) și începe să vorbească despre el ce știe, fără un teanc de cărți pe masă și fără fișe.
* |
Zarifopol e un veșnic
cîrcotaș. (Dar treaba asta îi și place: „Este chiar o
voluptate de a te menține în divergență”,
I, 345). Are tonul omului care
vorbește sîcîit de ceva. De aceea e ba pedant cu sarcasm,
ba, cu detașare, blazat.
Nemulțumirea sa capitală
e provocată de locul comun. Ideea comună și expresia comună îl scot din sărite. În prima
trimite mereu înțepături, chiar cînd, comună fiind, e totuși bună. Lupta cu
expresia comună îl duce la un stil foarte precis, e adevărat, dar cu totul și cu
totul artificial (amintind mult de Arghezi). Nicio
îmbinare de cuvinte tipică, nicio
sintagmă uzuală nu pătrunde în faza sa. Dar mai e ceva
: Prea marea sa bogăție verbală sufocă. Cuvintele sale nu luminează gîndul, ci
îl îmbracă într-o plasă subțire și deasă de vorbe.
Dens în idei, Zarifopol nu e.
Vrînd să fie „tipicar” cu ironie, ajunge
de multe ori să fie tipicar și atît. Ia în răspăr toate ideile, și atunci pagina
sa rămîne cheală. Deschide, cu un limbaj exact și caustic, uși deschise.
* |
Contradicția sa fundamentală : Zarifopol zeflemisește cu același scump condei (Vianu) și gustul „tont” al marelui public, dar și tot ce e rafinat și nu pe înțelesul tuturor. Nu poți ști cu cine votează Zarifopol : cu artiștii sau cu publicul? De o parte condamnă afectarea, de alta prostia, nu află însă echilibrul. La întrebarea dacă publicul are drept de sufragiu în literatură, Zarifopol nu răspunde, pentru că acesta e, în concepția sa, cînd opac, cînd plin de bun simț.
* |
Caracteristic e la Zarifopol și
năduful anti-clasicist. În dedesuptul acestui năduf se ascunde pe de o parte groaza de afectare,
de subtilitate, de pompozități desuete, de grandomanie, pe care o afișa, și pe
de altă parte, de ar fi să-l credem pe Călinescu, faptul că „nu pricepea
clasicismul fiindcă nu-l cunoștea organic” (Ist. lit. rom. de la...,
p. 825). În linii mari, zice Zarifopol, dragostea
de clasici e o fandoseală. Cine are răbdare la Homer ? Cine mai gustă Fedra ? Cine poate citi
Götz... al lui Goethe ?
Eroarea sa e că judecă prin „plebicist”
și nu prin argumente scoase din viața internă a operelor. Tot aici stă
contradicția sa : socotește publicul ba judecător infailibil, ba imbecil retrograd. De fapt, sunt capodopere populare (Manon,
Bovary, Karenina) și capodopere
„aristocratice” (Homer, Dante, Fedra).
* |
Zarifopol e atît de des ironic,
vrea adică atît de des să lase de-nțeles
tocmai contrariul a ceea ce spune, încît sastisește. El îți prezintă fotografia
în negativ a gîndurilor sale. Paul Zarifopol vorbește ponciș. Ceea ce
practică el s-ar putea numi o eseistică din resentimente.
Se ascunde în Zarifopol un fel de amestec de Socrate cu Xantipa.
El duce războiul cu „moftul”, dar un război de hărțuială. Cu
harțag
zeflemitor, Zarifopol dă bobîrnace
ideilor. Necontenit se răfuiește cu „confuziile”,
„iluziile”, „mofturile”,
„prejudecățile”, „fandoselile”, „strîmbăturile”.
Cum notam mai sus, tot curcubeul de nuanțe
ale prostiei e calul de bătaie al lui Zarifopol. E extraordinară frecvența, la
el, a cuvintelor denumind puținătatea spirituală: stupid, imbecil, tembel,
tîmpit, prost, dobitoc, nătîng, cretin, nătăfleț, idiot, diletant, mitocan, profan,
ageamiu, tont, bleg, fonf, ignar,
mărginit.
Acest război cu vidul (fie el
chiar vid agresiv sau fudul) e totuși o formă de facilitate.
* |
O altă contradicție în Zarifopol : pe de o parte, criticul era un iubitor de bun simț ostentativ, refuzînd programatic subtilitățile din cale-afară; dar pe de altă parte, el face alergie la evidență. Tot ce e probat îl sîcîie ; să nu audă de acord unanim. Trebuie să ni-l imaginăm pe Zarifopol oscilînd, ca și măgarul buridanesc, între căpița cu dogme și căpița cu îndoieli.
* |
Zarifopol își învelește fiecare cuvînt în nenumărați determinanți ; critica sa e un triumf al epitetelor. Motivul : obsesia preciziei. Numai că din acest paroxism al preciziei emană pînă la urmă un aer pedant. Se pare că preferăm exactității sugestia.
* |
Nu o dată Zarifopol macină în gol, se luptă cu prejudecăți atît de
caraghioase încît nu merită luate în seamă, combate lucruri atît de gogonate
încît e jenantă coborîrea pînă la ele. Suflul sarcasmului său izbește uneori uși
deschise. Alteori timbrul sardonic se îngroașă peste poate frizînd șarja
grotescă și cam monotonă.
În eseistică (nu în pamflet,
acolo e altceva),
ironia, maliția e admirabilă cînd are relief. Dar cînd e continuă,
cînd nu cedează tonului pozitiv, seriozității plictisește, lasă o senzație de
gol, de lipsă de temelie Rîsul nu e constructiv. Aștepți schimbarea
de regim, intrarea în tonalitatea
sobră, care să dea suport batjocurii
după demolare aștepți edificarea. Nu îngăduință îi ceri, ci principii.
Altminteri, această clovnerie
academică rămîne, ea însăși, un moft Nu putem comunica numai cu strîmbături din
nas.
* |
O mare dragoste poartă Zarifopol
coerenței :
„Forma logică a expunerii
rămîne, cred eu, indispensabilă”. Geometru literar (mai
mult decît spirit de finesse),
Zarifopol declară ritos: „iubesc argumentarea strînsă”,
„argumentarea e capitol al
politeții”. El privește acru „comunicarea prin aforisme
sau știu eu prin ce alte exploatări
impresioniste”. (Totuși aforisme, în bun moralist, face el
însuși destule). Deci nu
aforismul, ci deducția. Rațional și cartesian*. Trist e că Zarifopol are
nostalgia rigorii, fără a avea însă și vocația rigorii. El e, ca și Ralea, dar
cu mai multă
superficialitate, un vagant, un jouisseur donjuanic
de idei.
Se zbat în el cele două tentații
contradictorii : a profunzimii și a divagației. Întrebîndu-se
cît fac 1 și cu 1, Zarifopol coboară la teoria numerelor,o
pune repejor la îndoială, ca pe, de altfel,
orice teorie, discută esența lui 1 și de aici a monadei, le trage ambelor
cîte un perdaf (plus un ghiont lui Leibniz),
zvîrle în treacăt un sarcasm peste ideea de adunare, ia în derîdere abacul și pe Einstein,
aplică nițică bășcălie trigonometriei. clasice, care e un
moft, laudă inteligența și
înțeapă intuiționismul cu „Bergsonul”
său cu tot, scutură puțin filosofimea contemporană, care sunt toți niște moftangii, apropo
de asta se miră ce-o fi găsind lumea la Maupassant, îl bîrfește pe Pitagora, înfinge o
săgeată și în cîrca bieților „esteți isteți” în fine, desfășoară o niagară de paranteze,
observații și quasi-idei, niagară în care însă
nu va pluti nicodată răspunsul că : fac 2.
* |
Zarifopol face o sociologie a ideilor. El cercetează cu predilecție dispunerea, frecvența ideilor pe straturi sociale (mahalaua, intelectualitatea, subțirimea, burghezia, aristocrația). De asemenea, translația ideilor între aceste straturi (parvenire, adică acceptarea sus a unei idei de jos ; coborîre, adică degradarea unei idei prin prelucrarea ei de vulg). Iată vocabularul, de sociolog al ideilor de circulație, al lui Zarifopol : mulțimea, publicul, massa, lumea, opinia publică, poporul, tot omul, norodul, majoritatea, grosul, oamenii, cetățeanul.
* |
Ce rămîne foarte viabil din Zarifopol este latura moralistă, montaignească, apoi badinajul fin și paradoxal despre scriitorii străini, tăioasele observații de sociologie a ideilor.
Între eseiștii români, Paul
Zarifopol, acest rafinat și doct superficial, este un bătrîn copil teribil.
_________________
*) „Înapoi la precizie, la raționalitate consecventă” (I, 109). Trimiterile sunt la Paul Zarifopol, Pentru arta literară, 2 vol., ed. îngrijită, note, bibliografie și studiu introductiv de Al. Săndulescu, Ed. Minerva, Buc., 1971
  George
PRUTEANU
|