Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate în text, ci doar acelea substanţial comentate.    

MITICĂ, DON QUIJOTE ȘI COLUMB SE JOACĂ DE-A VAMPIRUL

V. și:
Alte 5 texte în : Indicele de nume

       Sorescu are ochii rotunzi, iscusiți și jucăuși, o figură ascuțită ca o contradicție, sub un păr cît ciuperca unei bombe atomice. În scris, el e invers ; zburdălnicia e deasupra, catastrofa dedesubt.

       Lucrurile la el nu stau locului comun ; fiind văzute ca niște bomboane, se dau de-a dura (de pildă, pămîntul se dă de-a dura în jurul soarelui, cărțile se dau de-a dura în jurul omului, bărbații se dau de-a dura în jurul femeilor etc). În lumea poemelor lui Sorescu e o strașnică joacă (v. și Eugen Ionescu, Jeux de massacre). Viața - zice el - e o țopăială din pîntecul mamei în pîntecul pămîntului ; în drum, se trece cu succes prin fel de fel de balene. De altfel, Sorescu s-a dedat și la literatura pentru copii, punîndu-și problema Unde fugim de-acasă și găsind că cel mai bine e la circ și la grădina zoologică. Volumul său dă o lovitură zdrobitoare teoriei că poți fi copil doar pînă la 15 ani : Sorescu mută pragul la 70, și chiar după, susținînd că poți fi candid și pe lumea cealaltă, sunt condiții. Așadar, Sorescu e în primul rînd un jucăuș (cum spuneau latinii : un homo ludens). Într-o poezie a lui, viața e un joc de șah. Cu un turn bine păzit și un cal iute poți cîștiga partida.

       Sorescu a intrat brusc în cîmpul literar și a făcut-o pe Fabrice del Dongo în cîmpul de la Waterloo. Ce-i harababura asta ? Despre ce mituri tot sporovăiți ? Care măreție ? Unde-i grandiosul ? !
       Și s-a apucat să deretice, măturînd totul cu luciditate și șagă tristă. Umbla ca un Don Quijote tînăr călare pe un cal troian și înțepa cu lancea lucrurile și fenomenele prea pompoase, dezumflîndu-le.

       Calitatea stăpînă a lui Marin Sorescu e inteligența ghidușă. Ea are două funcții : una vampirică, alta burlescă. Atinge suprafața subiectelor și le face vesele, gîdilîndu-le. Pătrunde subiectele pînă la sînge și li-l suge, le usucă.

       Sorescu scrie eseuri și poeme într-o solemnă zeflemea. Tehnica sa este luarea subiectului peste picior. O expresie căzută în clișeu spune : „a ataca subiectul”. Sorescu nu-l atacă, îi dă doar un bobîrnac, schimbîndu-i poziția sau măcar clătinîndu-l pentru a nu se mai vedea limpede... E o tactică de scamator, care te ia repede, te face să rîzi si deodată îți scoate dintr-un nimic cine știe ce grozăvie care te înfioară. și te întrebi cum dumnezeu era acolo și n-ai văzut-o ? Sorescu se joacă cu nervii noștri (care există) zăpăcindu-ne, cîntîndu-ne în strună ușoară, și apoi brusc pocnindu-ne-n cap. În Trei intr-o barcă a lui Jerome Klapka Jerome este o scenă cam așa : Henry scapă cămașa în apă. George rîde de se prăpădește de ghinionul celuilalt, acela întîi se burzuluiește crunt, dar, pe neașteptate, începe să rîdă și el, George se-ntreabă de ce s-o fi hlizind nătăflețul, și nătăflețul îi explică : Știi, e cămașa ta... ! Lui George îi cade zîmbetul în gît și se face nod.
       Așa și noi cu Sorescu. Citim, zîmbim, ne place că e Mitică și mucalit, pînă cînd ne dăm seama că e vorba de propria noastră cămașă, foarte aproape de corp, foarte aproape de suflet. Și surîsul se strîmbă, ca-n măștile teatrului.

       Cărțile sale sunt culegeri de asemenea grave năzbîtii estetice; inteligența de tip năstrușnic a lui Sorescu întoarce totul pe dos, ca o mănușă și apoi vorbește degajat, într-un cot, ca și cum nimic nu s-ar fi-ntîmplat, ca și cum ar descrie ceea ce sare-n ochi, și nu măruntaiele, viscerele.

       Nimic nou sub Sorescu. De cînd i-a pus Călinescu mîna-n cap și pînă azi, Sorescu a rămas marin, deși unii zic că-i terestru. Marin, nume de oltean. Marin - marinar - Columb. Sorescu asta este : dacă nu un Mitică al ideilor, atunci un Columb mehenghi. Ca poet și eseist a luat oul dogmatic si l-a spart.

       Lumea lui Sorescu e ca reflexele din bălțile primăverii : aidoma, autentică, dar cu susu-n jos, dreapta-n stînga și o culoare stranie.

       Citind și citînd, în eseuri nu mai mari ca o chitanță, Sorescu caută peste tot urme de suflet ancestral românesc, bănuind că Miorița a cutreierat pe drumurile etern ondulate ale cărților și statuilor noastre și și-a întipărit în toate plînsul. Mereu, Sorescu se întoarce la oile noastre. Detectiv de etnos, orice triunghi i se pare o troiță, orice pînză o iie, orice tînjală un dor. Lucru salutar, Sorescu se lasă spre rădăcini.

       Umblînd, el simte sub pași Istoria, care-l trage ca un curent. Notele de voiaj sunt diagramele cutremurărilor sale, care se petrec în special față cu spațiile de tip „Paracliserul”, adică abisale, gotice, prelungi, prăpăstii inversate.

       În mărturisirile, personale, clar ca bună ziua că programul lui Sorescu e de a nu desluși nimic, ba chiar de a întreține cu strășnicie statutul celor doi peri.

       Inițial, Sorescu se găsea în stare pură. Acum trebuie să se extragă din sine însuși.   

       George PRUTEANU
     
Magazin, nr. 804, 3 mart. 1973