INFO

MICRO-"MUZEU" LITERAR

    Piesele de pe această pagină reprezintă o selecţie aproape aleatorie (singurul criteriu fiind acela ca autorii să nu fie īn viaţă), dintr-un material mult mai vast pe care, īn timp, īl voi face public.

    1. Psaltirea. Dimensiuni: 163 / 225 / 42 mm. Formatul paginilor: 157 / 210 mm. Fīrtie cu filigran: dungi orizontale de 1 mm, la 28 mm distanţă; īngălbenită de vreme ("ou de raţă"). Coperta, total rigidă, din (probabil) lemn, īmbrăcat īn piele gravată. Ferecăturile din piele şi metal (fier?). Cotorul cu 5 nervuri (binduri) bine reliefate. Starea generală: foarte bună. Multe īnsemnări, unele datate, cu  diverse cerneluri, din epoci diferite, pe pagina de gardă şi verso şi pe paginile finale.

    2. Scrisoarea lui Mihail Sadoveanu. Foaie A4 cu filigran "Papyrus". Cerneală neagră, scris foarte mic (cca 7 litere pe cm, cu īnălţimea de cca 1 mm). Īntre paranteze drepte se află cuvintele tăiate īn original cu o linie pe deasupra.

    3. Scrisoarea lui Eugen Barbu. Foaie A4. Cerneală albastră. Primul rīnd e mai puţin decolorat pentru că scrisoarea a stat la lumină, īntr-o vitrină, cu acel rīnd acoperit.
    Aveam 17 ani, eram pasionat de litere. Īmi propusesem să colecţionez pagini autografe ale scriitorilor. Am trimis solicitări īn acest sens mai multora (Preda, Breslaşu, Camil Baltazar, Radu Tudoran etc.), printre care şi lui Eugen Barbu, ale cărui Unsprezece şi Balonul e rotund le citisem din copilărie, iar altele erau obligatorii īn şcoală.

    4. Pagina lui Marin Preda. Foaie tipărită (şpalt?) A5. Pix cu pastă neagră.

    5. Scrisoarea lui Ştefan Aug. Doinaş. Foaie A4. Cerneală albastră. Primul rīnd e mai puţin decolorat pentru că scrisoarea a stat la lumină, īntr-o vitrină, cu acel rīnd acoperit.
    Scrisoarea se referă la o colaborare a poetului la revista Convorbiri literare, din Iaşi, unde lucram şi eu īn acea perioadă.

    6. Scrisoarea lui Radu Petrescu. Hīrtie de scrisori (vernil). Cerneală albastră.
    Cu Radu Petrescu am purtat o (relativ) bogată corespondenţă, mai cu seamă īntre anii 1972 şi 1978, cīteva zeci de scrisori, care ar merita publicate cīndva. Sunt texte de o mare fineţe şi cu o bogată problematică estetică.

    7. Scrisoarea lui Şerban Cioculescu. Foaie A4. Pix cu pastă neagră.
    Lucram, īn acea perioadă, la un ciclu de dialoguri specializate, strict pe tema CITITUL ŞI SCRISUL. Se numea "Dialoguri īn bibliotecă". Am īncercat să pătrund īn adīncimea acestui subiect cu: Al. Paleologu, Oct. Paler, Cornel Regman, Iorgu Iordan, Gh. Grigurcu, Ion Biberi, Lucian Raicu, Leonid Dimov, M.H. Simionescu, Eugen Barbu, Al. George ş.a. Unul dintre interlocutori a fost Şerban Cioculescu, a cărui scrisoare se referă la textul dialogului nostru.

    8. Scrisoarea lui Constantin Noica. Foaie A4. Cerneală albastră. Am omis din scrisoare pasajele cu un caracter pronunţat personal, referitoare fie la C. Noica, fie la destinatar.
    Īi scrisesem īn legătură cu traducerea Dante. Nu i-a īnţeles rostul, cum nu l-a īnţeles nici pe Călinescu. Nutrea, de altfel, o convingere pe care nu o īmpărtăşeam (atunci, şi nici azi): aceea că Dante ar fi fost "foarte bine tradus" şi că, deci, n-ar mai fi utile alte traduceri. Fiecare nouă traducere – īn măsura īn care e bun㠖 aduce alt mod de abordare a unei capodopere. V., īn legătură cu acest subiect, şi Īnsemnări, din mers, despre traducere.

    9. Scrisoarea lui N. Steinhardt. O scrisoare pierdută! dar nu de tot. Nu mai am scrisoarea. Am reprodus-o īntr-o revistă, la moartea scriitorului (1989) alături de un cald necrolog, transcriind şi textul pentru tipar, şi cred că redacţia a "uitat" să-mi restituie plicul (pe care-l predasem pentru fotocopiere). Am regăsit doar dactilograma (copia scrisorii) – şi-i prezint conţinutul, pentru impresionanta ei modestie şi delicateţe.

    10. Scrisorile lui Petru Dumitriu. Foaie A4. Cerneală neagră.
    V. detalii īn acest sait, Despre G.P.\Cărţi de G.P.\Pactul cu diavolul.

*