Piesele de pe această pagină
reprezintă o selecţie aproape aleatorie (singurul criteriu fiind acela
ca autorii să nu fie īn viaţă), dintr-un material mult mai vast pe care,
īn timp, īl voi face public.
1. Psaltirea. Dimensiuni: 163
/ 225 / 42 mm. Formatul paginilor: 157 /
210 mm. Fīrtie cu filigran: dungi orizontale de 1 mm, la 28 mm distanţă;
īngălbenită de vreme ("ou de raţă"). Coperta, total rigidă, din
(probabil) lemn, īmbrăcat īn piele gravată. Ferecăturile din piele şi
metal (fier?). Cotorul cu 5 nervuri (binduri) bine reliefate. Starea
generală: foarte bună. Multe īnsemnări, unele datate, cu diverse
cerneluri, din epoci diferite, pe pagina de gardă şi verso şi pe
paginile finale.
2. Scrisoarea lui Mihail Sadoveanu. Foaie
A4 cu filigran "Papyrus". Cerneală neagră, scris foarte mic (cca 7
litere pe cm, cu īnălţimea de cca 1 mm). Īntre paranteze drepte se află
cuvintele tăiate īn original cu o linie pe deasupra.
3. Scrisoarea lui Eugen Barbu. Foaie A4. Cerneală
albastră. Primul rīnd e mai puţin decolorat pentru că scrisoarea a stat
la lumină, īntr-o vitrină, cu acel rīnd acoperit.
Aveam 17 ani, eram pasionat de litere. Īmi propusesem să
colecţionez pagini autografe ale scriitorilor. Am trimis solicitări īn
acest sens mai multora (Preda, Breslaşu, Camil Baltazar, Radu Tudoran
etc.), printre care şi lui Eugen Barbu, ale cărui
Unsprezece şi Balonul e rotund le citisem din copilărie, iar
altele erau obligatorii īn şcoală.
4. Pagina lui Marin Preda. Foaie tipărită (şpalt?) A5.
Pix cu pastă neagră.
5. Scrisoarea lui Ştefan Aug. Doinaş. Foaie
A4. Cerneală albastră. Primul rīnd e mai puţin decolorat pentru că
scrisoarea a stat la lumină, īntr-o vitrină, cu acel rīnd acoperit.
Scrisoarea se referă la o colaborare a poetului
la revista Convorbiri literare, din Iaşi, unde lucram şi eu īn
acea perioadă.
6. Scrisoarea lui Radu Petrescu. Hīrtie de scrisori
(vernil). Cerneală albastră.
Cu Radu Petrescu am purtat o (relativ) bogată corespondenţă,
mai cu seamă īntre anii 1972 şi 1978, cīteva zeci de scrisori, care ar
merita publicate cīndva. Sunt texte de o mare fineţe şi cu o bogată
problematică estetică.
7. Scrisoarea lui Şerban Cioculescu. Foaie A4. Pix cu
pastă neagră.
Lucram, īn acea perioadă, la un ciclu de dialoguri
specializate, strict pe tema CITITUL ŞI SCRISUL. Se numea "Dialoguri īn
bibliotecă". Am īncercat să pătrund īn adīncimea acestui subiect
cu: Al. Paleologu, Oct. Paler, Cornel Regman, Iorgu Iordan, Gh.
Grigurcu, Ion Biberi, Lucian Raicu, Leonid Dimov, M.H. Simionescu, Eugen
Barbu, Al. George ş.a. Unul dintre interlocutori a fost Şerban Cioculescu, a cărui
scrisoare se referă la textul dialogului nostru.
8. Scrisoarea lui Constantin Noica. Foaie A4. Cerneală
albastră. Am omis din scrisoare pasajele cu un caracter pronunţat
personal, referitoare fie la C. Noica, fie la destinatar.
Īi scrisesem īn legătură cu traducerea Dante. Nu i-a īnţeles
rostul, cum nu l-a īnţeles nici pe Călinescu. Nutrea, de altfel, o
convingere pe care nu o īmpărtăşeam (atunci, şi nici azi): aceea că
Dante ar fi fost "foarte bine tradus" şi că, deci, n-ar mai fi utile
alte traduceri. Fiecare nouă traducere īn măsura īn care e bună
aduce alt mod de abordare a unei capodopere. V., īn legătură cu acest
subiect, şi
Īnsemnări, din mers, despre traducere.
9. Scrisoarea lui N. Steinhardt. O scrisoare pierdută!
dar nu de tot.
Nu mai am scrisoarea. Am reprodus-o īntr-o revistă, la moartea
scriitorului (1989) alături de un cald necrolog, transcriind şi textul
pentru tipar, şi cred că redacţia a "uitat" să-mi restituie plicul (pe
care-l predasem pentru fotocopiere). Am regăsit doar dactilograma (copia
scrisorii) şi-i prezint conţinutul, pentru impresionanta ei modestie
şi delicateţe.
10. Scrisorile lui Petru Dumitriu. Foaie A4.
Cerneală neagră.
V. detalii īn acest sait, Despre G.P.\Cărţi de
G.P.\Pactul cu diavolul. |