Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate īn text, ci doar acelea substanţial comentate.

MARIN SORESCU DEOCAMDATĂ (Norii, poeme • Setea muntelui de sare, teatru)


"ĪN ZORII CREIERULUI NOSTRU"
     
 

Marin SORESCU
 īn dialog cu
George PRUTEANU

      - Stimate Marin Sorescu, ne aflăm īn camera dv. de lucru. Pereţii sunt bine acoperiţi de cărţi. Vă rog, ca şi pe ceilalţi interlocutori, să vă puneţi problema dacă aceste ziduri de cărţi vă dau un sentiment de protecţie, de siguranţă sau, dimpotrivă, unul de angoasă, de zădărnicie?

      - Nu sīnt un vorbitor la microfon, sīnt un vorbitor cu pana. Mă simt bine īntre cărţi. Īmi ţin de cald şi mă provoacă. Am scris demult o poezie, Dansează, unde cărturarul era văzut ca un continuator al dansului spiritului īnceput cu milenii īn urmă. Fiindcă sīnt – cu voie şi fără voie – un călător, m-am obişnuit să scriu īn orice mediu. Īnsă cel mai bine scriu acasă, īn tihna bibliotecii, līngă cărţile pe care le-am citit şi līngă cele care aşteaptă să fie citite, privindu-mă prieteneşte. N-aş putea spune că pe toate le-am citit, dar declar că am de gīnd să citesc cīt mai multe.

      - Cu vreo sută de ani īnainte, un poet spunea că, el, pe toate…, şi carnea-i este tristă...

      - La el m-am şi gīndit. E cam greu să citeşti toate cărţile. Bine e să ai apetitul lecturii, să te simţi mereu īnvăţăcel la şcoala literei tipărite.

      - O cugetare a lui Toma d'Aquino sună aşa ,,Timeo hominem unius libri” (Mă tem de omul unei singure cărţi). Puteţi, aşa, stante pede°, să daţi o interpretare?

      - Cred că este un dicton īmpotriva dogmatismului. Cel care se cramponează de o singură idee, cel care are doar o idee īn cap, o idee fixă, cel rare iubeşte o singură carte este un om periculos. Cărţile sunt făcute să se completeze, o carte cheamă pe alta şi tot aşa. Borges, pe care l-am īntīlnit de cīteva ori şi care este, prin excelenţă, omul bibliotecii, mărturisea că simte nevoia, pornind de la un tom să refacă mereu un lung itinerariu. O carte īl poate īndruma īntr-o direcţie aparent bizară, care, īn cele din urmă, se va dovedi bună. Deci: eu nu mă tem de oamenii mai multor cărţi.

      - Ca o paranteză: nu v-a surprins că anul trecut n-a luat premiul Nobel Borges, care e totuşi un om de o anumită vīrstă...? Obiectiv vorbind, Claude Simon e un autor mult mai obscur, īn toate sensurile.

      - Cred că nici nu-l va lua, pentru că, din cīte am īnţeles, Academia Suedeză are anumite obiecţii. Claude Simon a constituit pentru mine şi pentru foarte mulţi o surpriză.

      - Să ne oprim aici, ca să nu lăsăm impresia că ne amestecăm īn treburile Academiei Suedeze. Īn interpretarea de mai īnainte, aţi folosit cuvīntul dogmatism. Ştim prea bine că, datorită mai ales Congresului al IX-lea, tarele crunte ale dogmatismului au fost măturate din cultura noastră. Desigur, este oricīnd loc pentru mai bine. Aş vrea să vă īntreb dacă, după părerea dv., mai există, īn viaţa literară, sechele ale mentalităţilor dogmatice?

      - Da, s-ar părea că există: īn reviste, īn capul unor redactori, al unor scriitori. Şi cred că e bine a căuta să īndepărtăm aceste sechele. Lumea noastră este o lume deschisă, īn care noul este apreciat şi care iubeşte spiritul liber.

      - Care credeţi că ar fi antidotul īmpotriva recrudescenţelor dogmatice?

      - Cīt mai multe cărţi şi cīt mai bune.

      - Şi ca număr de titluri şi ca exemplare?

      - Da.

      - Teancul cărţilor pe care le-aţi scris a crescut o dată cu dv. şi, īntr-un fel, vă văd ca pe un Manole care se īnchide īn zidul propriilor sale volume. Care Sorescu vă e mai drag: cel al operei din urmă sau al celei din faţă, abia īntrezărite?

      - Nu-mi reneg cărţile, mi-s apropiate, dragi; fiecare reprezintă o etapă. Cu fiecare carte am īncercat să-mi tălmăcesc o parte din experientă şi să īnţeleg lumea, īnţelegīndu-mă pe mine. Sigur că pe cele mai bune abia aş vrea să le scriu. Am gīnduri şi proiecte.

      - Sīnteţi unul dintre cei mai promiţători (ştiu eu ce ştiu) autori romāni...

      - Poate... din acest punct de vedere. Nu ştiu cīt mă voi ţine de promisiuni, dar sīnt optimist.

      - Reintrīnd pe firul roşu al acestei discuţii (cărţile şi cititul): un mare gīnditor de origine romānă1 zicea că e mai uşor să citeşti fie şi o pagină din Hegel, decīt să scrii cea mai simplă carte poştală. Cum luaţi această aserţiune?

      - Mie chiar īmi e mai greu să scriu o carte poştală. Hegel īmi place foarte mult şi īl consider unul din filosofii care m-au şi influenţat...

      - Aţi găsit, cum spunea Călinescu, posibilitatea de a face oul să stea īn picioare, spărgīndu-l.

      - ...Chiar şi stilul lui, care este un stil cam īncīlcit, cu multe propoziţii intercalate, cu multe paranteze, mi se pare extraordinar, fascinant. Este un stil care imită drumul gīndirii, īn acelaşi timp sinuoase şi precise. Īntr-un cuvīnt: sīnt pentru Hegel.

      - Dar căutīnd īn miezul acelei afirmaţii: că e mai greu să scrii orice decīt a citi orice...  Credeţi, īntr-adevăr, că cititul e atīt de comod, de pasiv, faţă de scris? Scrisul  – o naştere, cititul – o īnfruptare?

      - Cititul este la fel de pasionant ca şi scrisul. Scriitorul trebuie să fie īn primul rīnd un foarte bun cititor. Un cititor care creează. Adevăratul cititor colaborează cu autorul. Apare un fel de complicitate īntre ei. Eu vreau să dialoghez cu cartea, de aceea citesc numai autori care-mi plac sau din cei care dacă-mi displac, īmi displac la modul polemic, deci tot angajez un dialog.

      - Evitaţi cărţile indiferente.

      - Care sunt cele mai multe. Pe toate rafturile. Cel mai greu e să deosebeşti cartea bună de cea mediocră. Adică se pierde multă vreme pīnă te lămureşti, pīnă desparţi.

      - Grīul de neghină.

      - Sīnt pentru lectura activă. Asta presupune să īncerci să te educi, să īnveţi cititul aşa cum pianistul exersează de mic. A fi cititor e o meserie foarte, foarte dificilă.

      - Dar mereu flămīndă de materie primă. Ca meseriaş, aveţi vreun program de lectură sau vi se-ntīmplă să vă dojeniţi c-a trecut mult timp şi-aţi citit puţin?

      - Asta īmi reproşez continuu. Din cauza treburilor, citesc mai puţin decīt aş dori. Sunt mai multe feluri de lectură. Una care nu e decīt frunzăreală, ca să te pui repede la curent cu ceva. O lectură de studiu, pe care o faci cu creionul īn mīnă şi īn fine, citania de plăcere. Demult de tot, citeam numai de plăcere.

      - Şi acum mai citiţi de plăcere? (Deşi, luīndu-ne după Barthes, ar trebui să lămurim: există plăcere şi juisanţă).

      - As vrea să citesc tot numai de plăcere, dar sīnt obligat să fac şi lecturi “profesionale”, ca să zic aşa.

      - Cărţile pe care le citiţi pentru cronicile dv. literare le atacaţi cu creionul īn mīnă? şi dacă da, ce faceţi cu el, cu mica armă ascuţită?

      - Cu creionul īn mină citesc tot ce a scris autorul, precum şi ceea ce s-a scris despre el. Numai aşa pot să am o părere cīt de cīt informată şi... obiectiv-subiectivă. Nu-mi pot lăsa la o parte subiectivismul, care e motorul afectiv al scrisului meu.

      - Motor-motor, care uneori a fost cu explozie. Mda. Altă, īntrebare. Există autori romāni, de azi, la care mergeţi la sigur?

      - Poti avea surprize şi cu cei mai buni, totusi, nu mi s-a-ntīmplat prea des să mă-nşel cu cărţile celor pe care contam. Vă rog să nu-mi cereţi exemple.

      - Nu vă cer, deşi şi Hegel tot mai dădea cīte unul. Gīndiţi, vă rog, puţin, cu voce tare, asupra expresiei „literatură livrescă”.

      - Cred că literatura adevărată este pur şi simplu literatură. Cīnd īncepe să aibă un adjectiv: livresc, sau, ştiu eu?...

      - Feminin?

      - ...Feminin… – deodată ceva se clatină. Īl pomeneam pe Borges, scriitor, prin excelenţă, de bibliotecă…

      - Şi pe dv. v-aţi pomenit (dialogul cu cărţile etc.).

      - Da. Nu aş vrea să intru īn categoria aceasta de livresc, pentru că are un sens prea īngust. Există două categorii de scriitori. Cei care nu citesc nimic şi sunt duşmanii livrescului. Ei contează doar pe intuiţie, pe o ţīşnire, da, da...

      - Căluţul primar, originar, genuin, da-da...

      - Aşa, aşa – şi care sunt nişte mari naivi cel puţin, īn cazul că au talent.

      - Naivi, aşa cum vorbim de pictura naivă?

      - Nu, nu.

      - Strict psihologic?

      - Da. Ce mai, am vrut să spun: săraci cu duhul. Şi există scriitorii cărora le place să se informeze, să ştie ce mai e prin lume, au voluptatea dialogului cu marii autori. Ei sunt scriitori care īşi ies din.., īşi permit luxul de a admira şi alte universuri. Ceilalti sunt nişte maniaci ai propriei personalităţi şi nişte īnchistaţi. Eu sīnt pentru a doua categorie. Chiar dacă ţin mult la stilul meu, iau notă de o mulţime de alte stiluri şi-mi face plăcere să le studiez, să le demontez mecanismul. Citesc uneori chiar cu invidia că n-am scris eu cutare carte. Īn acest sens admit noţiunea de livresc. Adică un om care se simte bine şi printre cărţile altora.

      - Vă īmpărtăşesc stima pentru acea categorie, pentru că şi cărţile sunt dintre cele mai importante evenimente ale trăitului. Dar aţi spus un lucru care m-a surprins puţin. E patent că există un stil Sorescu, e şi foarte răspīndit, aveţi cohorte de imitatori. Dar, atunci cīnd scrieţi, sīnteţi conştient că scrieţi ,,īn stilul dv.”?

      - Nu, nu vreau neapărat să scriu īn stilul meu. Nu caut să mă-nchid īntr-o formulă, fie ea şi “soresciană”. Mi-am şi schimbat-o de cīteva ori.

      - La lilieci a fost un şoc.

      - Scrisul meu ia forma gīndirii din momentul respectiv. Adică este fidel unei ondulaţii universale (dacă ne gīndim la cunoscuta teză), care trece şi prin mine. Nu ştiu dacă e bine sau nu, dar pentru mine singurul criteriu al adevărului este de a fi precis cu mine īnsumi, de a spune exact ce gīndesc şi de a nu īncerca să trişez: să gīndesc una şi să spun alta, sau s㠄īnfloresc”, să literaturizez. Poate că secretul (dacă există) e acela de a face literatură fără să te gīndeşti că faci literatură. O literatură care īnseamnă o trăire de viaţă.

      - Īmi amintesc, nu fie cu supărare, de o răbufnire a dv., parcă īn SLAST, cu prilejul unei volum de teatru care vă apăruse: că īn critică n-a fost bine şi nici suficient receptat. Era o oareşicare enervare. Cum staţi cu critica?

      - Toată lumea mă īntreabă de ce nu mă īmpac bine cu critica. Trebuie să spun că mă īmpac destul de bine cu critica, chiar o şi practic, aşa că mă aflu şi pe unele şi pe celelalte dungi ale acestei ,,zebre” creatoare. Mă simt un spirit critic şi trăiesc īntr-o bună convieţuire cu procesul interpretării.

      - Insist. Am sesizat atunci un pronunţat năduf. Vă căşuna pe superficialitatea cu care fusese tratat volumul.

      - Da. Drumul.

      - Exact, din B.P.T.,  a fost un lapsus. Scuze.

      - Da, probabil că a fost un „năduf", aţi spus bine, care a răbufnit, dar nu la adresa criticii īn general, ci la adresa unui moment al receptării. O anumită apatie. Ce se īntīmplă: la noi se confundă uneori, literatura, cu scandalul. Adică dacă faci o literatură ce īşi propune să continue anumite obsesii, un univers īnceput mai demult, pe care să-l finiseze şi căruia să-i adauge noi faţete – unii exegeţi, care au impresia că te-au īnţeles de la prima carte, trec uşor peste efort...

      - …Şi vorbesc de repetare.

      - Da, asta fac, şi se ocupă foarte mult de aşa-zise apariţii noi, „eclatante”٭, chiar dacă acestea sunt, uneori, cum s-a şi dovedit, nişte imitaţii de mīna a treia, a patra, a cincea, ale unor lucruri pe care chiar eu le-am făcut demult. Deci, acesta era momentul; dar dup-aceea mi-a trecut, mi-a revenit umorul şi Drumul şi-a continuat drumul. Īn concluzie: n-am nici un fel de litigiu cu critica, sīnt şi prieten cu cei mai mulţi dintre critici. E o perioadă strălucită a criticii romānesti, prin cīţiva reprezentanţi ai generaţiei, să spunem, de mijloc, Simion, Manolescu, Iorgulescu, Raicu, Cristea, Negrici, Ulici şi īncă mulţi alţii. Şi prin contribuţia mai tinerilor Papahagi, Ion Pop, Dinu Flămīnd, de care se vorbeşte īn ancheta asupra „promoţiei '70" din „Ramuri". Se scrie mai rar despre această promoţie importantă, mulţi dintre componenţii ei fiind creatori dublaţi de exegeţi.

      - Vă interesează cine sunt cei ce vă citesc, cīţi sunt, ce gīndesc? Ce vă spune “publicul”?

      - Orice scriitor e prin definiţie un orgolios. Unii mizează chiar foarte mult pe orgoliu – şi le merge. Cu cīt spun ei singuri că sunt foarte mari, cu atīt mai mult sunt priviţi ca atare. Nu aparţin acestei categorii. Prefer să mă strecor neobservat prin mulţime.

      - He, he. Dar aveţi, dacă-mi permiteti, ceva de arici, fiintă retractilă, dar īnţepătoare.

      - Forma mea cea mai bună este cīnd sīnt provocat. Mă simt bine īn polemici, desi niciodată nu-ncep eu o polemică. Trebuie să mă-ntărīte cineva destul de tare ca să-mi ies din ţīţīni.

      - Din Matcă...

      - Da, chiar din matcă. Uneori īmi pare rău de aceste ieşiri (care, pentru istoria literară, cred că joacă un rol pozitiv). Fiind un om politicos, nu-mi spun părerile, īn relaţiile de zi cu zi, decīt monosilabic; dar, cīnd sīnt obligat să le articulez, atunci o fac cu exactitate, şi de cele mai multe ori ele nu corespund cu ale altora.

      - Spuneaţi de polemici. Există polemici de idei īn presa noastră literară?

      - Din păcate nu prea există, nu mai există, ar trebui să creem acel climat civilizat care să permită discuţia urbană, īn contradictoriu, care să dea posibilitatea manifestării tuturor opiniilor estetice, diferite, firesc, pentru că aparţin unor subiectivităţi profund diferite. E un climat necesar unei respiraţii normale a operelor literare. Cīnd am debutat eu, numărul cărţilor care apăreau īntr-un an era mult mai mic, şi primirea care li se făcea, mult mai...

      - Amplă.

      - Pe cīnd acum, apar foarte multe, cărţi care trec neobservate.

      - Puţin spaţiu critic.

      - Există un soi de critică, aş numi-o de serviciu, cu o anumită tentă.

      - Propagandistică: reclamă.

      - Aş spune...

      - De „casă”.

      - De casă şi “politicoasă”.

      - Fără spirit critic.

      - Fără, fără.

      - Fără ţel axiologic٭: verdictul: „bun” sau “rău”

      - Īmi amintesc că īntre cele două războaie existau acele reviste, fie şi efemeride, care exprimau punctele de vedere ale diferitelor grupuri, unde işi “făceau mīna” scriitori extraordinari, chiar comiţīnd poate, uneori, nedreptăţi flagrante. Mă gīndesc de pildă la īnţepăturile, ca să folosesc un eufemism, ale lui Eugen Ionescu la adresa lui Arghezi.

      - Dar tot el, Eugen Ionescu, ce spunea dup㠄execuţie”: după ce i le-am făcut praf, poeziile domnului Arghezi mi s-au părut neasemuit de frumoase...

      - Da, sigur, scriitorul cinstit poate să revină să spună: domnule, am greşit, a fost o īntīmplare, uite, am recitit cartea şi am constatat că m-am īnselat.

      - Straşnic ar fi. Dar unde-i acel critic fără pretenţia infailibilităţii?

      - La noi, din acest punct de vedere, un critic exemplar rămīne E. Lovinescu, care īşi permitea acest mare lux, de a se revizui. Revenind asupra opiniei sale...

      - Mai mult stilistic.

      - ...el n-avea sentimentul că īşi ştirbeşte geniul.

      - Toate lucrurile se tem de timp.

      - Eu aş vrea ca şi criticii de astăzi să arate tot atīta libertate şi tot atīta caracter. Lovinescu făcea asta dintr-o mare probitate, dintr-un sentiment extraordinar al dreptăţii şi din dorinţa de a nu greşi pīnă la urmă.

      - Oricum, ar fi bine ca şi azi degetul său de lumină să călăuzească paşii oricui face critică. Dar să vă stīrnesc spiritul critic.

      - Da!

      - Am citit demult īn Ramuri o notă foarte aspră privitoare la o istorie literară īn curs de scriere; era mustrată şi revista care o găzduieşte īn foileton. Nu era prea-prea?

      - Nu. Eu am chiar o pagină īntreagă īn legătură cu acest subiect, pe care īncă n-am publicat-o, ca să nu mă pripesc. Alex. Ştefănescu este un critic bun. Dar īn acea istorie literară, īn afară de faptul că imită un anumit stil...

      - Pot să vă īntreb la ce vă referiţi?

      - Chiar de stilul meu e vorba, cel putin īn cele dou㠄cronici”, capitole pe care mi le dedică; īnsă stilul meu are multe capcane. Cu aerul, cu pretenţia de a pune lucrurile la punct şi de a lămuri cazul literaturii mele, criticul trecea foarte uşor şi băşcălios peste ce am scris eu. Şi mie īmi place umorul, īl practic, dar trebuie să aibă o anumită ţinută. La fel a fost şi īn analiza asupra operei lui Ivasiuc.

      - Mă interesează discuţia de principiu, nu sīnt avocatul lui Alex. Ştefănescu. Eu cred că o lucrare īn curs de constituire trebuie lăsată să existe īn deplină libertate, şi fiind vorba de o sinteză, să fie judecat ansamblul.

      - Chiar dacă e īn curs de constituire, cuvintele trebuie bine cīntărite; eu, şi cīnd vorbesc de un debutant, sīnt atent să nu greşesc, să nu jignesc, deşi cronicile mele par spontane, toate cuvintele sunt bine socotite. Am salutat acea istorie pe care o face Mircea Scarlat, un lucru temeinic, de pe cu totul alte poziţii...

      - Istoria poeziei romāneşti.

      - Şi-ntr-o cu totul altă manieră. Cīnd va fi gata, această Istorie va fi un eveniment.

      - A şi prilejuit luări de pozitie foarte contondente.

      - Sīnt cu totul de partea acestei lucrări. Īn ceea ce-l priveşte pe Alex. Ştefănescu, pentru că-l şi stimez, i-aş dori să mediteze mai mult atunci cīnd se lansează īn caracterizări globale care, dacă nu sunt adevărate, trebuie să aibă măcar dicţie. E nevoie de dicţie.

      - Vă place varietatea din viaţa literară? o găsiţi fertilă?

      - Eu cred că există o singură direcţie a literaturii de astăzi şi, īn cadrul ei, unii autori se īnscriu īntr-o şcoală, alţii īn alta.

      - Vara, şcolile devin tabere.

      - Ca să fiu sincer, mă doare această provincializare a spiritelor. Sunt probleme mult mai importante, nu ne-am pus, īncă, cele mai grele probleme de creaţie. Pentru că un scriitor trebuie să-şi creeze singur mari obstacole pe care să-ncerce să le-nvingă. Concurenţa īn lume este foarte mare, vorbesc pe piaţa mondială.

      - Ştiu că vă place viziunea internaţională, şi nu interjudeţeană.

      - Da, ieşirea, noastră īn lume este īncă timidă, trebuie să facem eforturi mai mari īn competiţia mondială.

      - Ieşire la mare avem.

      - Şi noi stăm şi ne consumăm energiile pe nişte ierarhii făcute īntr-o fiţuică sau alta, ceea ce duce la īnveninări de lungă durată, anii trec şi se irosesc generaţii. Ce păcat! Şi ce păcat că scriitorii noştri dintre cele două războaie au intrat īn circuitul universal abia acum vreo 10-15 ani. Generaţiile mai noi au făcut efortul de a-i impune pe plan universal. Destul de tīrziu. Totuşi s-au făcut progrese. Lumea īncepe să ştie de Arghezi, volumele lui Blaga īncep să circule – dar, păcat, nu cu aceeaşi prospeţime şi cu aceeaşi forţă pe care le-ar fi avut la vremea respectivă, pentru că īntre timp au apărut alţi scriitori care au scris īn stilul Blaga – şi Blaga, inventatorul modalităţii, pare acum un epigon. Trebuie să privim lucrurile la un orizont mai īnalt şi să nu mai punem atīta preţ pe micile scandaluri.

      - Vă invit să ne īntoarcem la masa de citit şi de scris. Īntrucīt “anch'io son pittore"° (datorită unor mai vechi preocupări peDante) sīnt curios ce īnseamnă, pentru un poet atīt de original cum sīnteţi, traducerea (de care, īncă de la Pasternak, vă agăţaţi „ca un copil de poala mumii”2).

      - Un exerciţiu şi o şcoală. E bine să te apropii de maeştri recunoscuţi şi care-ţi sunt dragi; căutīnd echivalenţa muzicalităţii versului lor – al unui Pasternak, Eliot, Poe – īncepi chiar să descoperi limba romānă. Traduc cu pasiune. Am fost atras mai ales de mirajul poeziei universale contemporane, īncercīnd a surprinde o unitate īn această mare diversitate, plus curiozitatea de a vedea ce aducem noi īn acest peisaj. Poezia romānă de azi este surprinzător de vie, e fascinantă, o poezie cu o tentaţie a metamorfozei pe care n-o īntī1neşti īn nici o altă parte īn Europa. Călătorind, m-am făcut īntr-un fel apologetul şcolii romāneşti de poezie, de la Eminescu, trecīnd prin perioada dintre cele două războaie şi pīnă la cea actuală.

      - Care sperăm să nu fie tot „dintre cele două războaie”.

     
- Da, ar fi bine să fie aşa. Consider că avem o poezie care merită atenţia lumii şi o stimă mai mare chiar la noi acasă.

      - La cine vă gindiţi?

      - La foarte mulţi: Blandiana, Păunescu, Mircea Dinescu...

      - Dimov, Nichita...?

      - Da, fireşte: Ileana Mălăncioiu, Constanţa Buzea.

      - Aţi spus că descoperiţi, traducīnd, limba romānă. Mircea Eliade spunea că limba romānă e limba īn care visează. Dv. īn ce dialect visaţi?

      - Cred că visez īn dialectul oltenesc.

      - Cunoaşteţi traducerile lui Arghezi. Cred că sīnteţi de acord că ele sunt mai mult scrieri de Arghezi decīt tălmăciri.

      - Da.

      - Cred că şi unele din transpunerile dv. au această pecete de creaţie personală, ecou al unei lucrări străine. O deformare creatoare.

      - Eu am īncercat să fiu cīt mai aproape de original, să fac chiar traducere, dar, mă rog, traducerea te fură. Poate fără să vrei, căutīnd să fii exact, aduci spre tine. De exemplu, cīnd l-am tradus pe Pasternak, suna uneori a Coşbuc, alteori a Ion Barbu, a trebuit să bruschez cumva versul său. O traducere ţine şi de inspiraţie, te chinui īndelung, şi īntr-un tīrziu, după ce o lăsaseşi baltă, găseşti verbul exact. Traducerea e bună şi ca laborator īn care studiezi mai bine creaţia literară.

      - Traducerile – tapiserii văzute din spate (cine a spus-o? Ortega y Gasset?), de unde, zic eu, poţi cerceta migălos cusăturile.

      - Da, e bine să fii studentul clasicilor. Mi-aduc aminte frisonul cu care-l citeam pe Arghezi, pe cīnd eram elev. Revenind la traducere, eu spun aşa: este o īntreprindere reciproc dezavantajoasă.

      - !

      - Nu poţi traduce perfect, dar ceva tot trece, şi poetul respectiv īţi multumeşte pentru acea cītime transportată. Eliot spunea că poezia se poate comunica...

      - ...şi īnainte de a fi īnţeleasă.

      - Da. Dar ea trebuie să fie şi īnţeleasă. Traducerea ajută puţin la īnţe1egerea poeziei. Sīnt partizanul traductibilităţii poeziei. Cīt priveşte poezia mea, o parte din ea e intraductibilă, cum e cea din La lilieci, foarte legată de limba romānă, sau cea din cel mai recent ciclu. Dar altele, multe, pot fi traduse şi chiar sunt.

      - Sīnteţi un scriitor care stă de vorbă cu alţi scriitori şi īşi publică convorbirile. De ce faceţi asta? De ce nu scrieţi ceva de dv. īn acele ore?

      - Sīnt un om sociabil. Am avut ocazia să cunosc poeţi interesanţi. Am fost īmpins de curiozitatea de a obţine nişte amănunte īn legătură cu creaţia lor. Cei mai mulţi nu sunt buni vorbitori, sunt, ca şi mine, niste neorali. Sunt, īnsă, personalităţi puternice şi discuţia cu ei īmi face plăcere. Intenţionat am făcut seria de interviuri: pentru o carte despre inspiraţie. Cīnd va apărea cartea (Īntre timp s-a şi epuizat. N. GP), se va vedea ce cred poeţi importanţi din lume despre misterul creaţiei.

      - Ce frumos şi bun e conceptul acesta: inspiraţie!

      - Cred că poezia nu se poate scrie decīt īn momente privilegiate. Sigur, putem să explicăm ştiinţific inspiraţia: o stare de maximă īncordare şi de, cum să zic…?

      - Explozie a unor acumulări?

      - Da, explozia fericită a unor obsesii, rezolvarea unor meditaţii, a unor īncordări – ceea ce duce la un sentiment de bucurie. Pentru mine, rīsul este un moment de mare eliberare. Eliberarea de o crispare. Cīnd un scriu multă vreme, fiind blocat de probleme... de-ale vieţii, sīnt “bolnav” că nu pot trăi acea bucurie a scrisului, a creaţiei. Cred că nu se pot naşte opere valabile īn afara inspiraţiei. Şi nu cred că această inspiraţie vine de la sine. Trebuie să lucrezi, s-o ajuţi să se nască, să te pregăteşti pentru ea. Pandrea vorbea de crucerii olteni, care, ca să le iasă crucea bine, īnainte de a se apuca de treabă, posteau cīteva zile ca să reuşească īn această īntreprindere.

      - Minune! vorba lui Saferian.

      - Da, şi cred că şi minunea inspiraţiei trebuie pregătită printr-o astfel de purificare spiritual㠖 dar şi prin lăcomie intelectuală. Să te lăcomeşti la tot ce poate primi şi da creierul tău, care e una din minunile lumii.

      - Mircea Maliţa spunea īntr-o carte că nu-l folosim decīt īn măsură de 5 la sută şi că abia marile genii ajung la un 7-8 la sută.

      - E un adevăr ştiinţific.

      - Deci, suntem abia īn zorii folosirii capacităţii noastre cerebrale, suntem nişte prunci.

      - Īn zorii creierului nostru. Vă rog să puneţi asta ca titlu.

      - Aşa voi face. Īntrebare: după inspiraţie, treceţi prin mai multe ape ceea ce scrieţi?

      - Nu vreau să intru īn amănunte. Nu există reţete.

      - Există confesiuni.

      - Pe mine mă interesează şi pictura, şi toţi pictorii cu care vorbesc, pe care-i īntreb foarte precis cum fac – aşa, dintr-o dată, devin...

      - Taciturni?

      - Taciturni.

      - Asta sīnteţi şi dv.: un taciturn volubil.

      - Da. Nu-i bine ca scriitorul să se explice pera tare pentru că după aia nu mai are ce să explice.

      - Deci nu vreţi să faceţi mărturisiri complete.

      - Există mai multe feluri de a te pune īn starea de a scrie. Şi există cīteva trepte ale elaborării unei scrieri. E destul de complicat. Īn general, nu mă grăbesc să public.

      - Lume ce gīndea īn... Gīndiţi īn cărţi sau īn poezii?

      - Gīndesc īn cărţi, īn genere, adică pe cicluri, mai bine spus.

      - Deci, poezia ca o cărămidă īn zidul unui templu? nu ca o statuetă independentă…

      - Unele poezii pot trăi şi decupate din ansamblu, dar īn general, gīndesc īn cicluri. Şi piesele de teatru, la fel. Am scris un roman: şi el face parte dintr-un ciclu. Cum să zic: sīnt o rachetă cu mai multe trepte şi pe unele le ţin ascunse.

      - Īmi spun cu voce tare Atīt de fragedă. Īmi pun la picup o nocturnă de Chopin. Mă uit la tabloul de Val Gheorghiu de pe perete. Vreau să aduc aici, īn acest fel, un elogiu poeziei “unicat”, care trăieşte dincolo de ciclu şi de volum şi poate fi recitată unei iubite fără să-i spui: Asta e doar o piesă, stai să-ţi citesc tot ciclul.

      - Da, mai ales aşa trăieşte poezia, fiind, prin excelenţă, o stare lirică. Dar poate că adunată īntr-un volum capătă alte dimensiuni.

      - Foloseaţi mai devreme cuvīntul frison. Nu-i o confirmare a poeziei bune acel raster al epidermei (“pielea de găină”)?

      - Da, un frison, care nu poate dura prea mult, e ca un blitz.

      - Da, scīnteiere, străfulgerare, şi apoi se scurge prin tine īn pămīnt (dacă eşti bun conducător de poezie).

      - Mult nu poate fi prelungit, asta e adevărat.

      - Goethe spunea că un curcubeu care stă mai mult de un sfert de oră pe cer nu mai impresionează pe nimeni.

      - Şi ce, a zis rău? De altfel, curcubeul a şi īnţeles imediat nemţeşte.

      - Şi s-a topit. Dar iată că bate şi-al patrulea sfert şi noi tot... Vă mulţumesc şi vă mulţănesc3.

________________
        1) E vorba de E.M.Cioran, al cărui nume, īn perioada dialogului nostru, era interzis de cenzură. (Notă din 2003)
        2) Vers de Al. Philippide: "Mă agăţ de tine poezie / ca un copil de poala mumii". (Notă din 2003)
       
3) La 19 februarie, īn acel an, 1986, poetul īmplinea 50 de ani. (Notă din 2003)
 

George PRUTEANU
         Cronica,  nr. 8, febr.1986