ADOLESCENŢA BEATLES, DE LA FIORD
LA PLAI
Cīnd directorul Editurii Univers, domnul profesor Mircea
Martin, mi-a propus redactarea unei prefeţe la cartea unui scandinav, la
īnceput mi-am declinat competenţa: n-am avut bosa
Nordului, nu ştiu despre literatura norvegiană mai mult decīt ştie
toată lumea: Kielland, Ibsen, Bjornson, Hamsun. Am cedat, totuşi, la
gīndul că noi, romānii, locuitorii unei peninsule
"destul de"
opuse, ne-am putea īnrudi cu universul acelui roman printr-un Zeitgeist
numit... Beatles.
N-am fost un fan īnrăit al faimoasei formaţii, cum n-am fost al
nici uneia. Adolescenţa şi prima mea tinereţe au fost ale unui individ normal,
care īnsă prefera sportului, lectura, şi twistului, slow-foxul, īntrucīt
descoperise de timpuriu că dansul, fiind o formă avansată de a curta fetele, e
mai eficace, mai avantajos, cel care īnlesneşte apropierea trupurilor şi
conversaţia (vrăjeala1).
Dar n-aş putea spune că acei ani au fost străini de spiritul Beatles.
Romanul lui Lars Saabye Christensen se petrece īntre 1965 şi
1972 şi are ca protagonişti patru băieţi care trec, de-a lungul celor peste 550
de pagini, de la 14 la 21 de ani. Ei se nmnesc Kim, Ola, Gunnar şi Seb, dar īşi
spun George, Paul, John şi Ringo, identificīndu-se cu idolii lor. Trăiesc īntr-o
ţară capitalistă şi liberă, o monarhie constituţională (regat ereditar), condusă
de regele Olaf al V-lea. Noi trăiam īntr-o Republică Populară (apoi
Socialistă) condusă de un prim-secretar, apoi secretar general al Partidului
Comunist şi apoi preşedinte per tujur. Fiecare capitol al cărţii stă sub
semnul unui nou album discografic al Beatles-ilor. Numele acestuia
e īntr-o discretă, contrapunctică, legătură cu materia epică a paginilor, de
unde o construcţie pe piloni care acreditează şi arhitectural ideea unei epoci
Beatles. Şi eu aveam prieteni pentru care primirea (din străinătate) a unui nou
disc cu The Beatles era un eveniment şi un prilej de invidii. Se
organizau ceaiuri (unde nu se consuma nici un mililitru de ceai), cu
predilecţie cīnd nu erau părinţii acasă. Fumam, īn aceste ocazii, Kent, care
costa vreo 20 de lei, la lefuri mijlocii de circa 1500-1700 de lei, beam,
băieţii gin şi coniac, fetele, lichior. Picapul
sau magnetofonul Tesla B3 mergea, iar devotaţii, zeloşii, apostolii cu
ochii īn tavan şi cu vocea sugerīnd imense voluptăţi literare, traduceau vers cu
vers, ori direct, ori după un carneţel cu toate textele acelor minunăţii.
Ceilalţi, fie se pătrundeau extatic de farmecul indicibil al atmosferei
occidentale, impregnată de aromele fructului oprit, fie, mai tereştri, īşi
vedeau de flirtul şi de mica lor concupiscenţă,
catalizată de efluviile de liberalism şi libertinism din
boxe. Flăcăuaşii din romanul lui Christensen intră net īn prima categorie de mai
sus, minus componenta clandestină. Cu concupiscenţa ei, fii ai fiordurilor şi ai
aisbergurilor, stau prost. Erosul lor e la nivelul Adela al lui
Ibrăileanu ori Fum al lui Turgheniev. O strīngere de mīnă, o tăcere
mutual īmpărtăşită, un semiton, o reverie (īnsă şi aceea cu prezervative). Totul
e cool
şi mocnit, interiorizat de nu se vede mai nimic, frondă
şmecheroasă la suprafaţă, o cristalină delicateţe gestuală dedesubt.
Tribulaţiile acestor teenagers
curg pe un jgheab al timpului bine mărginit, de o parte, de
incantaţiile de la Liverpool care le modulează simţirea, de cealaltă, de politic
(Vietnamul, '68-ul, Mao, Nixon etc.), pe care-l prizează cu o nonşalanţă mereu
scăzīndă. Noi, aici, īn privinţa politicului, fuseserăm precoci din fragedă
pruncie... Nu ne făcuseră pionieri īn prima serie fiindcă nu aveam origine
sănătoasă, nu eram fii de muncitori, ci de intelectuali, eram povăţuiţi
sotto-voce
să fim atenţi ce vorbim şi cu cine; avuseserăm măcar cīte un unchi de prin
partidele istorice, care era subiect tabu, fiindcă se afla īn puşcărie... Dar
ce zic eu?! Politicul se insinua pisălog şi coercitiv
chiar īn toate cotloanele intimităţii noastre dintre pre- şi post-adolescenţă.
Pe cīnd cei 4 muschetari din Oslo se şi drogau (mai mult de formă, ca experienţă
haioasă1), noi
aveam probleme dacă ne lăsam părul ceva mai lung: ne tundea Miliţia sau ne
trimitea dirigintele acasă, păi ce eram noi, Beatles?! dezmăţ imperialist?!
malagambişti?!
Apăruseră blue-jeans-ii, care, habar n-am de ce, se numeau pe atunci
dangarezi: ferească Dumnezeu să fi fost noi, liceenii, prinşi cu aşa nădragi
care, īn ochii oficialităţilor, īntruchipau der Untergang des Abendlandes!
E drept, trecuse timpul cīnd, dacă erai dibuit cu Blaga īn mīnă, te
nenoroceai; se dăduse drumul şi la Maiorescu,
ba mai mult, īn anii cīnd se desfăşoară saga
lui Christensen, noi, cei care abia ieşiserăm din puştism, ne drogam cu o boare
de suprastructură, cum ar fi zis bărbosul Marx, ceva mai tonică: īn chioşcuri
găseai, alături de L Humanité,
şi Le Monde sau Combat ori, cu baftă sau şperţ, chiar
Paris-Match. Fireşte, nu numerele care ziceau ceva pe şleau despre scumpa
noastră ţară. Dar era ceva! Umpleam dosare cu tăieturi din gazete străine
privitoare la necazurile opozanţilor sovietici Siniavski şi Daniel. Īn librării
se făcea coadă la Livre de poche, puteai pune mīna pe un Joyce tradus de
Valery Larbaud sau pe un Proust, un Mauriac, un Hervé Bazin, iar alde Balzac,
Stendhal, Hugo, clasicii adică, rămīneau pe tejghele chiar cīteva zile. Se
publicau autori romāni despre care aflai, şoptit, că sunt proaspăt sloboziţi din
Gulag-ul autohton. Īn 68, Ceauşescu juca trei zile comedia curajului şi
īmbrobodea pre mulţi...
Dar să revin la junii norvegieni. Romanul lui L. S.
Christensen (un quadri-Bildungsroman
al adolescenţei, o oglindă plimbată lent pe firul unei metamorfoze colective)
avansează din disc īn disc, din meandră īn meandră, domol ca o apă de şes, pe o
spirală a maturizării. E, īn ataşamentul său frivol (lat. friare: a
fărīmiţa) chiar şi pentru ceea ce trece drept insignifiant, ca un jurnal,
respectuos faţă de cronologie şi grijuliu cu detaliul trăit, cu conserva de
viaţă. Autorul e un comportamentist care-şi escamotează şi el, cu nordică
decenţă, complicitatea şi tandreţea faţă dc progeniturile sale, ajutat şi de
convenţia persoanei īntīi singular. Īntīmplările sunt dilatate din perspectiva
personajelor, o fluidă empatie
guvernează şi lubrifiază tot angrenajul narativ. Microfonul povestitorului e
atīt de aproarpe şi de sensibil, īncīt, dac-am vrea, am auzi şi cum le creşte
personajelor barba. Adultul hīrşit din mine, care nu poartă blugi
ferfeniţiţi şi geci din piele neagră, nici bocanci elefantiazici
sau amulete de gīt, mai reacţionează, la lectură, şi cu cīte un ridicat din
umeri; īmi mai vine să bodogănesc că e un fel de La Medeleni decorticat
şi aseptizat prin desentimentalizare şi congelare, īn care, īn loc de Ah!
şi Oh! răsună eternul olrait!, iar albul petalelor de zarzăr e
īnlocuit de cel, mai puţin catifelat, al zăpezii excedentare. Segregaţionistul
europocentrist (care zace inevitabil īntr-un lector mioritic), pentru
care Snandinavia e un fel de Africă inversă, şi cam cireşaro-sentimentaloid,
jinduieşte - textualmente, fireşte! -
la adolescenţi bruneţi (visători, fierbinţi, romanţioşi, duduitori, stil Gérard
Philipe), după, doar, modelele lui Radiguet sau Fournier, punīndu-i īntre
croşete husserliene pe-ai lui Gide, care (ei) fură valize sau se sinucid īn
şcoală! Blonzii apatic-miştocari1
şi cu psiheul antifonat sub şapte straturi de flegmă şi impasibilitate (stil
James Dean), pentru care efuziunea e vomă şi jubilaţia, delir, imuni la galeşul
Adamo, dar răscoliţi catharctic
de baladescul aspru al Beatles-ilor, vin tare1
din cartea lui Christensen, al cărei succes, īn ţara de baştină şi-n altele mai
calde, chiar dacă nu l-a egalat pe-al Love Story-ului lui Segal, a
dovedit că are cīştig de cauză scriitorul care-i priveşte pe tineri dinăuntru,
nu din afară.
_________________________
1) Cititorul īmi va ierta, cred,
slăbiciunea de a-mi fi muiat, ici şi acolo, tocul īn călimara personajelor...
|