(Īn prag de concediu, descopăr prin dosarele mele o mai veche
cronică pe care, din cine ştie ce motive, n-am publicat-o, mai īn amonte, īn
coloanele Dilemei. Fie şi īn aval, ţin s-o supun judecăţii
dilematicilor.)
 |
Stimulat de o relativ recentă
zicere a d-lui Ion Iliescu, cea īn care īl asemuia pe Miron Cosma cu o "frunză
pe apă", propun cititorului
Dilemei o micro-cercetare stilistică. |
Mijloacele stilistice predilecte īn proza d-lui Ion Iliescu (Revoluţie
şi reformă1) sunt
metafora, comparaţia,
personificarea.
Majoritatea acestora - datorită formaţiei de inginer hidroenergetician a
autorului - este inspirată din
universul apei, sub toate formele ei de agregare: lichidă, gazoasă şi
solidă.
Metafora/comparaţia cea mai dragă
d-lui Ion Iliescu este cea a VALULUI:
"valul
schimbărilor est-europene" (p.11), "valul m-a
antrenat" (p.16), "să mă elimine fără a stīrni valuri" (p.40),
"alţii se lasă duşi de val" (p.54), "val de
revendicări"
(p.87), "valul ascendent al revendicărilor" (p.116);
"mişcările de masă...ca un val" (p.16), "oamenii s-au ridicat ca
un val" (p.26), (istoria īi susţine pe unii) "ca pe acei
sportivi care-şi potrivesc scīndura pe firul valului" (p.78).
Se unduiesc īn scrisul acestui autor efecte
oarecum literare prin identificarea metaforică a multor lucruri cu CURSURILE DE
APĂ: "nostalgiile
(ideologice) constituie un fel de contracurent care, departe de a
limpezi apele, mai mult le īnvolbură... şi le izbeşte din mal
īn mal" (p.242); "există momente cīnd se aleg apele istoriei"
(p.9): acelea sunt "puncte de confluenţă" (p.242). Apă
īnseamnă şi FLUX: "fluxul civilizaţiei" (p.29); "ne īncadram īn fluxul
general" (p.147), dar ne aflam īntr-un "context geopolitic fluid"
(p.12). Īn naraţiunea confesiv-meditativă iliesciană totul curge:
"sīngele continua să curgă" (p.80), "a curs multă
cerneală"
(p.124), "cursul reformei" (p.172).
Trecutul e e scrutat īn cheie
hidroenergetică: Ceauşescu a dezvoltat economia "fără să ţină seama...ce e īn amonte
şi īn aval" (p.193). Curgerea nu se
petrece tot timpul īn linişte şi consens; un topos care traduce
acest fapt este VĪLTOAREA: "vīltoarea evenimentelor" (p.8), "īn acea
vīltoare de bucurie" (p.55), "prinşi īn vīltoare"
(p.70), "vīltoare politică" (p.238), cu varianta VĪRTEJ: "īn
vīrtejul acţiunii" (p.17). E metaforizată şi denumirea ştiinţifică a
acestora: "Romānia separă două mari zone de turbulenţă"
(p.269). Fireşte că īn asemenea bulboane, totul se tulbură: "situaţia era tulbure"
(p.70), dar unora le place "să pescuiască īn ape tulburi"
(p.129). Ce e de făcut cu aceste şuvoaie care se revarsă anarhic, cum ar fi
"mulţimea care umplea străzile" (p.71) sau "puhoiul
indivizilor violenţi" (p.133), de se ajunsese că "spaţiul C.C. era
plin-ochi" (p.57)? Sunt necesare amenajările, hidro-ameliorările,
de unde metafora FĂGAŞULUI ("lucrurile intrau īntr-un făgaş normal",
p.110; "pe făgaşul normalităţii", p.189) sau a MĂTCII ("pentru
a ne aşeza īn matca echilibrului", p.148; "o nouă matcă
de evoluţie", p.206). Tot aici intră BARAJELE, recte metafora stăvilarului
şi cea a zăgazului: "să stăvilească explozia mulţimii" (p.57),
"Vatra Romānească, spre a stăvili agresiunea" (p.116), "ruperi de
zăgazuri politice" (p.147). Nu sunt neglijate nici PODURILE: "(se
luau hotărīri) aidoma cuiva care fuge...pe un podeţ foarte īngust"
(p.78). Imaginea e bucolică, dar nu trebuie conchis că dl Ion Iliescu
anvizajează numai zone mărunte, numai "irigaţii" (p.229) sau "ochiuri
de apă" (id.). D-sa vede global (una din pasiunile intelectuale
ale d-sale) şi ne atrage luarea-aminte, prin altă metaforă, că "suntem pe
punctul de a străbate un ocean necunoscut" (p.275), ceea ce ne
conferă
"şansa de a naviga īn larg" (p.256), dar şi bătaia
de cap de a "ieşi din strīmtorile istoriei" (p.256). Aşa
īncīt,
"cei de la cīrma statului" (p.137) trebuie să fie atenţi
cum manevrează "pentru a ieşi la liman" (p.275).
Important e să nu fim din nou "insulari" (p.20)...
"Realist şi pragmatic", cum se
auto-defineşte, condeierul Ion Iliescu nu uită foloasele apei īn viaţa de zi cu
zi a poporului, īntre care SPĂLATUL ocupă un loc de frunte: "pentru a-şi
spăla biografiile" (p.90). Lichidul cheamă recipientul: "cazanul
social a explodat" (p.87), "am aşezat pe toată lumea īn aceeaşi
oală"
(p.124). Dacă e īncălzit, urmează "o uriaşă fierbere politică şi
socială" (p.274) sau binecunoscuta "fierbere īn suc propriu".
Atenţia stilistică (īn acelaşi
registru umed) a scriitorului Ion Iliescu este distributivă, īn toate
direcţiile: "Occidentul īşi varsă darurile īncoace" (p.220),
"ştiri īngrijorătoare plouau de pretutindeni" (p.70). Un paliativ*
la īndemīnă, umbrela: "mulţi invocau revoluţia ca pe o umbrelă"
(p.16).
Cum spuneam, nu lipsesc celelalte
stări de agregare a apei:
"revoluţia pornise ca un bulgăre de zăpadă" (p.55), "ordinea
īngheţată timp de 50 de ani" (p.206), "īnlăturarea dictaturii
era partea vizibilă a aisbergului" (p.51), "aceste idei ne-au
dezgheţat gīndurile" (p.39).
Nu cred că, din punctul de vedere
psiho-stilistic, aceste figuri de stil sunt lipsite de relevanţă.
_________________
1) Editura Enciclopedică,
Bucureşti, 1994, 280 p., 2700 de lei
George
PRUTEANU
Pregătit pentru publicare īn Dilema,
nr. 229, 13 iun. 1997; textul nu a fost publicat |