Vezi și:

 

 Mor bibliotecile?
 Cartea în stradă
 Cartea • Justiția • Transparență
 Anglomania • Pornografia
 Violență • Vrăjitoare
 Un "Auschwitz spiritual"
 Sediul Bibliotecii Naționale
 Tragedia Bibliotecii Naționale

 R. Căplescu: "Toleranță 0..."
 Porcăria domină doliul
 Scrisoare deschisă președinților...
 Două scrisori despre "Big Brother"
 Scrisoare deschisă producătorilor...
 Bancuri în Ardeal
 Presă, cultură, limbaj
 Concurs "universitar" de "Miss"

 Convorbiri despre o oroare
 "Jurnal" despre manele
 Sutiene și mușchi
 Vînătoarea de hormoni
 Un tineret acultural
 "Folclorul contraatacă"

precum și  NOTELE ULTERIOARE  din final.

George PRUTEANU
TELEVIZIUNEA: GENERATOR METODIC DE PROST-GUST ȘI VIOLENȚĂ
- o privire rapidă și alarmată -
(comunicare științifică)

            În cercetarea noastră, am plecat de la premisa, elementară, că "televiziunea poate să adune în fața jurnalului de știri de la ora douăzeci mai mulți oameni decît toate cotidianele de dimineață și de seară la un loc"
[1] și că, la mare distanță față de alți factori (familie, biserică, școală, anturaj, lecturi), televiziunea este cel mai activ modelator de atitudini și mentalități.

 Mare parte dintre oameni nu citesc nici un cotidian și se dedau trup și suflet televiziunii ca unică sursă de informare. 95% dintre liceeni privesc zilnic la televizor, iar dintre aceștia, doar 8,70% citesc zilnic ceva [2]. “Televiziunea deține un monopol de facto asupra modelării creierelor unei părți foarte importante a populației. Or, punînd accentul pe faptul divers (și pe diversiunea divertismentului, am adăuga noi; n.GP), umplînd acest timp atît de prețios cu vid, cu nimic sau aproape nimic, televiziunea nu face altceva decît să elimine informațiile pertinente necesare cetățeanului” [3]. Vorbind de o „parte foarte importantă a populației” (în general, nu doar vîrstele mici), P. Bourdieu nu exagerează, întrucît (un exemplu din multe posibile) cercetări sociologice românești recente, întemeiate pe date audimetrice ale lunii noiembrie 2001, evidențiază că „tinerii petrec zilnic, în medie, 175 de minute în fața televizorului, pe cînd adulții, 240 de minute” [4].

            În prime time°, violența acoperă 90% din programe  [5]. Alternativa violenței televizuale este divertismentul ieftin, delabrat, adesea grobian, cu glume licențioase și muzică ușoară care nu e decît o formă de lascivitate ritmată. 40% dintre liceeni prețuiesc manelele [6]. Sub pretextul „naturaleței”, al „dezinvolturii” și al „aplombului”, majoritatea animatorilor / prezentatorilor acestui tip de emisiuni, dar și ai talk-show°-urilor, vorbesc (vocabular, ton, stil) și au atitudini ce frizează sau chiar intră masiv în sfera vulgarității, a incivilității, a mahalagescului; unii escaladează constant culmile grotescului grețos și deviant (cum e cazul unei emisuni Zero, prezentată de un tînăr dezaxat, V.Craioveanu, la ProTV). Valori morale ca decența, discreția, delicatețea, gingășia, tandrețea, solidaritatea sunt ca și ridiculizate prin înlocuirea cu cultul succesului-cu-orice-preț, al banului, al învingătorului prin orice mijloace (pumn, glonț, viclenie), al individualismului cinic, al șmecheriei agresive. Emisiuni ca Vara ispitelor (în România, ProTV) sau Bachelorette, Joe Millionaire, Married By America, Without Prejudice, Blind Date sau Big Brother (SUA, Marea Britanie, România), propagă modelul „privirii pe gaura cheii” în intimitatea cuplurilor, tratate ca niște cobai umani.
           Emisiunile de așa-zis divertisment (sentimentaloide, umoristice, competiționale etc.), care sunt marea majoritate, excelează – la unison – printr-un prost-gust oribil, o țopîrlănie juvenilă exhibată cu șarjată dezinvoltură, o sexualitate obsedantă la modul mitocănesc-libidinos, o "veselie" grobiană – toate, emanații firești ale cruntei precarități culturale și educaționale. Aș putea afirma, cu tristețe (transformînd un mai vechi slogan) că mitocănia domină România (cel puțin în plan mediatic).

S-a afirmat și s-a dovedit, de către cercetători specializați în domeniu (e.g. Gerbner, în Televiziunea și comportamentul social) că violența televizată influențează comportamentul, prin modelarea convingerilor oamenilor, întrucît “telespectatorii ajung să se identifice cu ceea ce oferă imaginile și transpun reprezentările «culturale» în practica situațiilor lor de viață cotidiană" [7]. Un studiu efectuat recent, pe 707 familii cu un copil, de către un grup de cercetători americani și publicat în revista Science,  a demonstrat că timpul petrecut în fața televizorului este strîns legat de comportamentul agresiv de mai tîrziu, în special pe intervalul de vîrste 16-22 de ani [8]. Constatări perfect similare face, în Franța anului 2002, raportul Kriegel: „Există efecte ale violenței televizate asupra copiilor, tinerilor și adulților (...). Efectul este net proporțional cu timpul petrecut în fața micului ecran" [9]. Presa din România oferă frecvent exemple, mai ales din palierul non-adulților: în doar prima lună a anului 2003, un adolescent se spînzură după un model din filme, un puști de 13 ani își înjunghie mortal surioara de 6 ani după vizionarea unui film horror, alt teenager atacă mascat o benzinărie, un june de 18 ani violează o fetiță de 7 ani, apoi declară senin că "s-a jucat așa cum a văzut la televizor" (Adev., 19 iulie 2005) etc. „Programele violente induc, construiesc și potențează agresivitatea unui copil. (...) În condițiile în care copilul nu vede decît filme cu bătăi, bombardamentul agresiv îl «ajută» să treacă din normal în patologic” (dr. Elena Brănaru, medic primar neuropsihiatru la Centru de Criză pentru Copii și Adolescenți – Spitalul Obregia) [10]. Constatînd gravitatea situației, raportul Kriegel propunea interzicerea absolută a imaginilor de violență între orele 6,30 și 22,30, ca și înăsprirea sancțiunilor penale pentru difuzarea violenței și a pornografiei [11]. 8

"Televiziunea e pusă în slujba unei forme de «viol psihic» asupra indivizilor" [12].  Un efect „colateral” al injectării cu durități televizate este indiferența în fața violenței înconjurătoare și banalizarea violenței, după cum un efect „colateral” al instilării vulgarității este proliferarea unui star-sistem derizoriu, în care capătă statut de „VIP” (cu poze în tabloide și interviuri radio-tv la ore de vîrf) orice prezentator/prezentatoare de știri mai ingenios pieptănat(ă) sau orice practicant(ă) de țopăieli cu vocalize exhibînd strip-tease-ic zone erogene. „Aceste false vedete sunt vîrîte pe gîtul oamenilor din nevoia de a aduce public, o audiență cît mai mare, lipsită de orice scrupule” [13]. Corolarul acestui fenomen este o dramatică prăbușire a sistemului rațional de valori. „Această invazie a prostului-gust duce la disprețuirea culturii înalte. Oamenii nu numai că nu mai citesc cărți și nu mai văd filme de artă, dar au un sentiment de desconsiderare” [14]. Mult mai mulți tineri vor ști unde e discoteca Why Not decît unde se află turnul Eiffel (pronunțat, desigur, aifăl) sau Gioconda, vor cunoaște de zece ori mai multe nume de DJ (disk-jockey = comperi ai muzicii în discoteci) decît de genii românești sau străine.

            O rapidă scrutare a evoluției răului  (adică a subculturii, a violenței, a grosolăniei, a prostului-gust) în televiziune va evidenția, pe de o parte, în istoria globală a fenomenului, că, în secolul XIX, deja, Matthew Arnold (1822-1888), în Culture and Anarchy (1869), deosebea trei forme de cultură: rafinată, mediocră și brutală.
            
La mijlocul anilor ’40 ai veacului trecut, Adorno vorbea de anihilarea actului cultural, prin transformarea lui în “marfă”, valoare-preț și de degradarea rolului filosofico-existențial al culturii. Habermas și întreaga „Școală de la Frankfurt” observau că intruziunea legilor pieței în sfera producției culturale refeudalizează societatea, masifică publicul.  Frank Raymond Leavis (1895-1978), în Mass Civilisations and Minority Culture (1930) sublinia inechivoc: capitalismul e nociv diverselor forme ale culturii tradiționale (p. 79). Leavis a inițiat ample “cruciade culturale și morale” pentru ca adevărata cultură “să îngăduie indivizilor să supraviețuiască în societatea mecanizată a așa numitelor soap-operas, a muncii alienante, a publicității stupide și a mijloacelor de comunicare în masă îndobitocitoare” (p. 80). Gerbner folosea sintagma imperialism cultural (1983), referindu-se la răspîndirea internațională a modelelor de emisiuni stupide
[15]; detalii contemporane – anii 2000 – asupra unora dintre aceste emisiuni și asupra caracterului lor evident nociv, într-o sinteză recentă a lui R. Căplescu [16].

            Reacții intense au existat atît la nivel cultural („Artiștii, scriitorii și cercetătorii – mai ales sociologii – sunt în măsură și au datoria să combată efectele cele mai funeste pentru cultură și democrație ale acestei «mondializări» a răului...”) [17], cît și la nivel politic (președintele SUA, Lyndon Johnson, a numit o comisie pentru studiul violenței televizate. La rîndul său, Congresul american a efectuat o cercetare largă a cazurilor și formelor de violență televizuală [18]. În anul 2002, Ministerul Culturii și al Comunicațiilor din Franța încredința filosofului Blandine Kriegel, consilieră a șefului statului, misiunea de a evalua proporțiile impactului negativ ale violenței televizate asupra publicului (am citat mai sus unele din constatările raportului). Șeful statului român, președintele Iliescu, afirma, într-o conferință de presă: „Televiziunile au demisionat de la viața culturală și au alocat spațiu din ce în ce mai larg unor emisiuni cu caracter trivial” (Adevărul, 4 aprilie 2002). Cel care semnează aceste rînduri, în calitatea sa de parlamentar, a vorbit de două ori, cu îngrijorare și asprime, de la tribuna Senatului (3 mai 2001 și 18 febr. 2002) [19] despre dezastrul spiritual provocat de vulgaritatea, violența și pornografia tubului catodic. Și de la nivelul publicului larg, reacțiile sunt vehemente; iată un fragment din scrisoarea unui cititor, adresată ziarului Adevărul: „Violența, promiscuitatea, tîlhăria, perversiunea și homosexualitatea, ferocitatea, ura, cinismul și crima sunt prezente zilnic pe micul ecran. Deunăzi, un tînăr declara pe un post TV că nu-i place muzica, nici cea cultă, nici cea populară, ci dorește haosul. (...) Obiectivul principal al conducerilor televiziunii nu este instrucția și educația telespectatorilor, ci cîștigul financiar” (Adevărul, 9 aprilie 2002; opinii similare, în același ziar, din 22 aprilie 2002 sau 4 februarie 2003). Explicația sociologilor e fără echivoc: "«Oferta» de violență televizuală este, în România, dublă față de Franța și mai mult decît triplă față de rețelele americane de televiziune (cf. studiului CSA, Franța, 1995 și Cultural Indicators Project, pentru SUA și Canada" [20]

            În ceea ce ne privește, cercetînd atent istoria și fenomenologia locale, autohtone, românești ale problemei, combatem cu fermitate, fie și în mod “donquijotesc”, “...cinismul profesional al producătorilor de televiziune...” [21], “supunerea demagogică la gusturile populare...” [22], care nu duc decît la proliferarea în masă a imbecilității zglobii, în favoarea a ceea ce este cu adevărat substanțial, formativ, sățios spiritului, în toate formele specific televizuale, inclusiv gaya scienza. Se insistă în mod fariseic, demagogic (de către producători și unii comentatori partizani) asupra ideii că „publicul cere” această marfă, escamotîndu-se faptul că e vorba de necesități deliberat create și că dezintoxicarea e nu doar posibilă, ci și obligatorie dacă, ascultînd glasul rațiunii, încercăm să evităm marasmul și barbaria.

Considerate la vostra semenza:                            (Scrutați-vă menirile ființii:
fatti non foste a viver come bruti,                        nu-s oamenii făcuți să fie fiare,
ma per seguir virtute e conoscenza"                   ci pelerini ai binelui și-ai minții.)

             DANTE, Infernul, c. XXVI, 118-120                        (traducere: George PRUTEANU)

 

BIBLIOGRAFIE
(cu aldine – texte referitoare direct la realitatea românească) (V., la sfîrșit, note de "ultimă oră")

  1. AMALOU, FLORENCE: Ecrans violents: Le rapport Kriegel veut bannir la violence de la télévision, în Le Monde, 15 nov. 2002, p.20

  2. BOURDIEU, PIERRE: Televiziunea, jurnalismul și politica • Întoarcere asupra televiziunii, în Contraofensive, trad. de Aliza Ardeleanu, Ed. Meridiane, Buc., 1999, pp.76-94
        
      2b.  BOURDIEU, PIERRE:
    Despre televiziune, trad. de B. Ghiu, Ed. Meridiane, Buc., 1998

  3. CĂPLESCU, ROMULUS: „Reality tv”: mistificarea și indecența la rangul de virtuți, în Adevărul literar și artistic, 21 ian. 2003

  4. DEFLEUR, MELVIN L. & BALL-ROKEACH, SANDRA: Teorii ale comunicării de masă, trad. de D. și C. Harabagiu, Ed. Polirom, Iași, 1999

  5. DRĂGAN, IOAN: Adolescenții de azi – o generație crescută cu televiziunea? în Dilema, nr. 513, 24 ian. 2003
          
    5b.  DRĂGAN, IOAN: "Ce" și "cum" privesc copiii la televizor în Dilema veche, nr. 64, 8 apr. 2005

  6. GHIU, BOGDAN: Ochiul de sticlă – Texte privind televiziunea, 1991-1997, Ed. All, Buc., 1997

  7. HAINEȘ, ROSEMARIE: Comunicarea televizuală, Ed. Eficient, Buc., 2000

  8. JEANNENEY, JEAN-NOEL: O istorie a mijloacelor de comunicare, trad. de M. Calcan, Ed. Institutul European, Iași, 1997

  9. LOCHARD, GUY & BOYER, HENRI: Comunicarea mediatică, trad. de B. Ceangălău, Ed. Institutul European, Iași, 1999

  10. LULL, JAMES: Mass-media, comunicare, cultură, trad. de Mihnea Columbeanu, Ed. Polity Press, Oradea, 1999

  11. MATTELART, ARMAND & MICHELLE: Istoria teoriilor comunicării, Ed. Polirom, Iași, 2001

  12. MIHĂILESCU, MAGDA: Lăsați-o pe Marylin în pace!, în Adevărul literar și artistic, 21 ian. 2003

  13. MILCH, DAVID: Războaiele culturale s-au sfîrșit: televiziunea a învins, trad. de A.Gorzo, în Dilema, nr. 481, 31 mai 2002

  14. OANCEA, I. & SUBȚIRELU, L.: Psihiatrii avertizează: Televiziunea face din copii bestii violente, în Adevărul, 1 febr. 2003

  15. PATAPIEVICI, H.-R.: Nu oricine trebuie să-l citească pe Kirkegaard, interviu de M.P.Buluc, în Cotidianul, 18 mai 2002

  16. PEDLER, EMMANUEL: Sociologia comunicării, trad. de B. Ghiu, Ed. Cartea Românească, Buc.,
    2001

  17.  VASILESCU, M.: Din nou despre violență, în Dilema, nr. 513, 24 ian. 2003

  18. ***: Dilema, an. IX, nr. 460, 21 dec. 2001 (număr consacrat Faptului divers)

            [1] Bourdieu, Pierre: Despre televiziune, trad. de B. Ghiu, Ed. Meridiane, Buc., 1998, p.50
           
[2] Drăgan, Ioan: Adolescenții de azi – o generație crescută cu televiziunea? în Dilema, nr. 513, 24 ian. 2003
           
[3] Bourdieu, Pierre, op.cit., p.17
           
[4] Drăgan, Ioan, op.cit.
           
[5] Vasilescu, M.: Din nou despre violență, în Dilema, nr. 513, 24 ian. 2003
           
[6] Drăgan, Ioan, op.cit.
           
[7] Lull, James: Mass-media, comunicare, cultură, trad. de Mihnea Columbeanu, Ed. Polity Press, Oradea, 1999, p.84
           
[8] Oancea, I. & Subțirelu, L.: Psihiatrii avertizează: Televiziunea face din copii bestii violente, în Adevărul, 1 febr. 2003
           
[9] Amalou, Florence: Ecrans violents: Le rapport Kriegel veut bannir la violence de la télévision, în Le Monde, 15 nov. 2002, p.20
           
[10] Oancea, I. & Subțirelu, L., id.
            [11] Amalou, Florence, id.
           
[12] Lochard, Guy & Boyer, Henri: Comunicarea mediatică, trad. de B. Ceangălău, Ed. Institutul European, Iași, 1999, p.7
           
[13] Patapievici, H.-R.: Nu oricine trebuie să-l citească pe Kirkegaard, interviu de M.P.Buluc, în Cotidianul, 18 mai 2002
           
[14] Patapievici, H.-R., id.
           
[15] Mattelart, Armand & Michelle: Istoria teoriilor comunicării, Ed. Polirom, Iași, 2001
           
[16] Căplescu, Romulus: „Reality tv”: mistificarea și indecența la rangul de virtuți, în Adevărul literar și artistic, 21 ian. 2003
           
[17] Bourdieu, Pierre: Televiziunea, jurnalismul și politica • Întoarcere asupra televiziunii, în Contraofensive, trad. de Aliza Ardeleanu, Ed. Meridiane, Buc., 1999, p. 92
           
[18] Defleur, Melvin L. & Ball-Rokeach, Sandra: Teorii ale comunicării de masă, trad. de D. și C. Harabagiu, Ed. Polirom, Iași, 1999, pp. 262, 263
            
[19] Cf. Monitorul oficial
           
[20]
Drăgan, Ioan: "Ce" și "cum" privesc copiii la televizor, în Dilema veche, nr. 64, 8 apr. 2005.
           
[21]
Bourdieu, Pierre: Televiziunea, jurnalismul și politica • Întoarcere asupra televiziunii, în Contraofensive, trad. de Aliza Ardeleanu, Ed. Meridian2, Buc., 1999, p. 84
           
[22] Bourdieu, Pierre: Despre televiziune, trad. de B. Ghiu, Ed. Meridiane, Buc., 1998, p. 55

NOTE ULTERIOARE.
                1) V. și F
ELICIA ANTIP, Drogul nostru cel de toate zilele, Adevărul literar și artistic, 22 iulie 2003.
                2) ...Ca și opinia eseistului M
IRCEA MIHĂIEȘ:  “…De Crăciun și Revelion (…), atacul violent asupra creierelor n-a prididit nici o clipă. Programele de televizor sunt concepute după mintea unor oligofreni, cu văditul scop de a cretiniza și pe puținii cetățeni rămași imuni la atrocitățile morale pesediste.
            Vulgaritatea, superficialitatea crasă, exaltarea imbecilității, senzaționalismul de coteț, sexualitatea respingătoare sunt «ideile» promovate de absolut toate posturile de televiziune cu bătaie națională. Dacă-ndrăznești să le spui c-au coborît sub nivelul dughenelor de cartier, îți răspund acru: «Nu te pricepi! E un format împru­mutat din Occident!» Chestia asta cu «formatul»
s-o spuie lu' mutu! Evident că și la televiziunile occidentale se transmit multe tîmpenii. Dar nici una dintre ele nu va da în prime-time° ororile care fac ravagii la noi. În România se preiau dinadins «formatele» dubioase, șușele sentimentaloide, imbecilitățile cu panaș, excentricitățile cu iz scabros. N-am prea observat ca vreun post românesc să imite modelele «main stream°» din Vest. Chiar și atunci cînd cumpărăm un program de succes, o facem trăgînd cu ochii la Istanbul" ("Care e problema?", în România literară, nr. 1, 14 ian. 2004).
              3) ...Sau cea a lui O
CTAVIAN PALER: "Mă uit din ce în ce mai puțin la televizor. Dar, atît cît mă uit, îmi ajunge pentru a observa că televiziunile noastre, aproape fără excepție, nu mai vor să se schimbe nimic în România. Tot ce vor e să lărgească prostul gust, să extindă mitocănia, să consolideze vulgaritatea, pentru a stoarce din ele audiență și, în consecință, publicitate și bani" (Cotidianul, 13 februarie 2004).
               4) Vezi și: R
OMULUS CĂPLESCU, America / "Toleranță zero" la poluarea audiovizualului, Adevărul literar și artistic, 9 martie 2004. O informare foarte relevantă pentru amploarea și gravitatea fenomenului. Clicați  AICI  pentru ample citate.
               5) Vezi și: C
RISTIAN TEODORESCU, Asta vrea lumea?, Cultura, nr.4, 7 apr. 2004.
               6) Vezi și: C
RISTIAN TUDOR POPESCU, Heroina Ceaușescu, Adevărul, 15 apr. 2004, din care citez: "Așa zisul «divertisment», bîlciul cretino-sexual care invadează mass-media..."
               7) Vezi și: V
ALENTIN PROTOPOPESCU, Sutiene și mușchi, Cultura, nr. 2 (43), 19 ian. 2005, din care citez: «Mai toate posturile TV din țară ne-au oferit de sărbători enorm de   mult divertisment. Ba Antena 1 și-a sporit procentual oferta, "dăruind" cu 20% în plus distracție și programe de recreere. Oricum ne-am răsuci, un lucru e sigur: esența acestei oferte explozive a constat neabătut într-o spectaculoasă etalare de... sîni și mușchi. Cu sînii dezgoliți atît cît să nu se supere CNA-ul, mai mari, din ce în ce mai mari, cu o "subtilă" predominare a celor naturali în dauna deja răsuflaților sîni siliconați, într-o cavalcadă muzicală care să stimuleze mișcările bruște și tresăririle voluptuoase, fete frumoase, din ce în ce mai frumoase (și mai vide, scuzați răutatea). (...) Despre talentul de interpreți, compozitori sau dansatori, despre vocația lor umoristică, despre cît de bine sunt obișnuiți să evolueze "pe sticlă", comentariile sunt de prisos. Jena și pudoarea mă împiedică să-i judec pe sărmanii și pe inocentele care au încercat să se producă în zilele acestea din urmă. Toți acești juni „fățoși” (...)  reprezintă răspunsul la comanda pe care media video o fac zi de zi, de cîțiva ani încoace, printr-un program ticălos. Preluînd asemenea ideologie consumeristă din Occident, profesioniștii noștri din televiziuni au omologat și supramediatizat un nou model uman, ale cărui coordonate sunt tinerețea extremă, frumusețea spectaculoasă și docilitatea confortabilă. Ei au constituit, prin forța de manipulare și de persuasiune a media, o nouă întrupare a ideii de vedetă. (...) Acesta este visul multora dintre tinerii de astăzi ai României. Iar vidul lăuntric ce însoțește adoptarea acestui model are drept consecință deraparea către alcool, droguri și prostituție.»
                
8) "
Ce văd copiii din România: / 60-70 de scene violente pe oră la canalele de desene animate // (…) Un studiu comandat de Consiliul Național al Audiovizualului a fost realizat de Centrul de studii media și noi tehnologii de comunicare din cadrul Facultății de Sociologie a Universității București în toamna lui 2004. Urmărind timp de 14 zile (29 octombrie -11 noiembrie) nouă posturi de televiziune generale (Acasă, Antena 1, Bl TV, Național, Prima, Pro TV, Realitatea, TVR 1, TVR 2) și două destinate copiilor (Fox Kids și Cartoon Network), studiul (…) a scos la iveală date îngrijorătoare cu privire la violența înregistrată exact în programele destinate copiilor, la posturile specializate ce difuzează desene animate. În cazul posturilor pentru copii, ponderea violenței este de 7 ori mai mare decît la posturile generaliste, Fox Kids înregistrînd 69 de scene de violență pe oră, iar Cartoon Network 63 de scene violente pe oră. Deși situația este îngrijorătoare, CNA nu poate interveni asupra acestor posturi, ele fiind licențiate în afara României."  GH.I. (Adevărul, 20 ian. 2005)
                   9) Vezi și R
UXANDRA CESEREANU, Mahalaua România!, 22, nr. 781, 22 feb. 2005.
                 10) Vezi și
PAVEL ȘUȘARĂ, Ce este audiența?, România literară, nr. 8, 2 mar. 2005.
                 10) Vezi și CĂLIN CĂLIMAN, în Vînzarea sufletului la oră de maximă audiență de Irina Budeanu, Luceafărul, nr. 10, 16 mar. 2005:
                 "Emisiuni de televiziune ca Big Brother, Marea provocare, Surprize, surprize sau Ciao Darwin pur și simplu îți netezesc creierul, apropiindu-te cu pași repezi de o demență Alzheimer mai puțin cunoscută, cea a consumatorilor cronici de stupidități și orori relaxante... Cu Ciao Darwin am văzut încă o dată negru și am înțeles că anti-cultura nu are limite și că bătaia de joc la adresa bunului-simț (aplaudată cu frenezie) poate fi infinită. Sunt convins că ascensiunea prostului gust, a dimensiunii anti-culturale pe micul ecran poate și trebuie să fie oprită"
                 11) Vezi și ȘTEFAN IORDACHE, în Lumea s-a întors... (interviu realizat de A. Boboc), Luceafărul, nr. 10, 16 mar. 2005:
                 "...Televiziunea este o pacoste mare pe capul nostru. Mă uit cu stupoare la ce se întîmplă, se difuzează tot felul de emisiuni cărora nu le văd rostul. Știu că foarte multă lume se uită, dar eu nu cred că acesta este poporul român. Un gust se mai și formează. Iar dacă noi oferim publicului numai manele, Ciao Darwin, Monica, Vacanța mare ș.a., nu ajungem nicăieri. Am pus întrebări pe această temă la televiziuni, de ce nu sunt programate piese de teatru în locul acestor bazaconii și mi s-a răspuns că nu ar avea audiență... Televiziunea publică ar trebui să facă ceva."
                 12) Vezi și MARIUS TUPAN, Fanta de lumină,  Luceafărul, nr. 11, 23 mar. 2005:
                 "Micile noastre ecrane consacră deja adevărate școli de imbecilizare. Și, ca și cum ar fi o campanie în acest sens - or fi programe subtile pe care noi nu le înțelegem, căci argumentele foșnitoare își au rostul lor! - aceiași indivizi populează undele magnetice, devenind modele pentru tineri și pentru cei aflați în dușmănie cu limba română. E bine știut că se imită îndeosebi aberațiile culturale și vulgaritățile".
                 13) Vezi și
RADU PARASCHIVESCU, Vînătoarea de hormoni, Observator cultural, nr.4 (261), 24 mar. 2005.
                 14) Vezi și CONSTANTIN ROMANESCU în dialog cu C. Ștefanache, Însemnări ieșene, 3/2005, din care ofer un citat, preluat din Ad. lit și art., 760, 22 mar. 2005:
                
"...Presa, inclusiv televiziunea și unele posturi de radio oferă imaginea unei uriașe uzine de fabricat în serie tineri care, fermecați de mesajul noului, devin exponate vii ale degradării morale. (...) Spectacolele TV cu produse execrabile tip «Ciao Darwin», «Big Brother» etc. sunt cu siguranță agresiuni nu atît la morala contemporană, cît la evoluția antropologică. Expresia de «nebunie socială» devine cît se poate de potrivită..."
                 15) Vezi și G
HEORGHE GRIGURCU, Fișele unui memorialist, Luceafărul, nr. 12, 30 mar. 2005: "...Materia joasă, miza vulgară a programelor de «divertisment», influorescente parcă fără nici o speranță... (...) licențiozitate fără frîu, lubricitate agresivă..."
                 16) Vezi și RADU PARASCHIVESCU, (Cronică TV = Folclorul contraatacă), Observator cultural, nr.5 (262), 31 mar. 2005.
                 17) Vezi și MONIQUE CANTO-SEPERBER, Obscenitatea la televizor, în Esprit, nr. 293, martie-aprilie 2003, apud Observator cultural, nr.5 (262), 31 mar. 2005, din care ofer un citat (trad. L. Palanciuc):
                 "Despărțirea fundamentală, într-o societate a libertăților, este cea care salvează viața pri­vată. Necesitatea de a proteja viața privată, refuzul de a o pune la bătaia publică și obligația de a prezerva intimitatea persoanelor se află la temelia liberalismului. Nenumărate aspecte ale culturii contemporane amenință viața privată. Programele de tele-realitate și anumite emisiu­ni de platou sunt atacuri directe la viața intimă. Principiul însuși al audienței lor se sprijină pe intimitatea violată. Aceste programe dezvăluie o violență alcătuită din exhibiție - cu cît este mai deșănțată prezentarea vieții intime, cu atît este mai bine pentru audiență -, la care se adaugă, în unele cazuri, disprețul față de celălalt și denunțarea publică a slăbiciunilor acestuia. Desigur, persoanele care participă la aceste emisiuni sunt benevole și nimeni nu este obligat să le privească, însă este, în mod evident, din ce în ce mai dificil să reziști incitărilor unei culturi a obscenității, care amestecă în permanență limitele vieții intime pentru a o transforma în spectacol public.
                Televiziunea reprezintă astăzi, mai mult ca oricînd, un nemaipomenit vector al culturii populare. Dar a adera la cultura de masă nu înseamnă a renunța la distanțare, la repre­zentare, la construcția intrigilor, la despărțirea între locul spectatorului și cel al actorului. Televiziunea obscenității care se răspîndește astăzi amestecă reprezentările menite să placă unui public larg și confuzia deliberată între real și fictiv. Este o impostură aici, deoarece pretinsa felie de viață brută pe care o prezintă nu este, adesea, alcătuită decît din clișee și conține, fără îndoială, mai puțin adevăr omenesc decît opera mai elaborată. A așeza televi­ziunea în realul vieții este o dorință lăudabilă, în pas cu lumea modernă, însă această dorință nu presupune nicicum opțiunea obscenității. Căci obscenitatea - revărsarea lipsită de orice restricție - nu aduce cu sine decît un adevăr întru totul sărăcăcios."
                 18) Vezi și D
ANIEL CRISTEA-ENACHE, Memento ALIA, în România literară, nr. 13, 6 apr. 2005:               
                
«Showbiz-ul, în variantă dîmbovițeană, își întinde jalnicele antenuțe în toate direcțiile, amenințînd să acopere, cu o peliculă de scîrboasă prostituție „comercială”, aproape tot ce mai înseamnă gazetărie profesionistă, artă veritabilă, cultură în înțelesul major al cuvîntului. Nu mă număr printre spiritele alarmiste și nici printre acei sceptici incurabili ai lumii de azi, nostalgici după aurita epocă socialistă. Cred însă că libertatea ne-a fost dată tocmai pentru a face, în cadrul ei elastic, cuprinzător, lucruri de care să nu ne fie rușine, fapte pentru care să ne respectăm pe noi înșine, texte și cărți care să meargă în sensul valorilor, nu în disprețul lor. Ceea ce se întîmplă azi pe mari porțiuni din spațiul public românesc, tabloidizarea ziarelor, manelizarea posturilor de radio și televiziune, mareea de subcultură ce ar vrea să acopere întreaga noastră plajă existențială: toate acestea vor avea efecte dramatice pe termen mediu și lung, afectînd ireversibil inimile și creierele conaționalilor noștri, transformîndu-i ușurel în ceea ce un filozof numea, generic și plastic, „imbecilul colectiv”!»
                 19) Vezi și I
ON LUCIAN, (interviu luat de Dan Boicea), în Adevărul, 9 mai 2005:               
                
"Emisiunile pentru copii nu educă bine. Pînă și în desenele animate, tot ce înseamnă poantă și relație este profilat pe violență. Există un întreg comerț cu violență în emisiunile pentru copii..."
                 20) Vezi și MIRCEA MAIHĂIEȘ, (Terorismul prin "rating"), în România literară, nr. 22 , 8 iun. 2005.
                 21) Vezi și GIOVANNI SARTORI, Homo videns - imbecilizarea prin televiziune și post-gîndirea, trad. de Mihai Elin, Ed. Humanitas, Buc., 2005, 172 pp.
                 22) Vezi și EUGEN CHELEMEN, Atacul nonvalorii, în Adev., 5 aug. 2005.