Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate în text, ci doar acelea substanţial comentate.  

TALENT ȘI CARACTER - ADICĂ DORIN TUDORAN

         Cum să scriu acest articol? Cum să-l modulez să nu devină encomiu? Cum să-l domolesc să nu pară icnet de admirație?
         Dorin Tudoran e unul dintre scriitorii care, în țară fiind, i s-au împotrivit pe față lui Ceaușescu. N-au fost mulți. Îi numeri pe degete. Goma, Dan Deșliu, Dinescu, Dan Petrescu, Luca Pițu...
         Te uiți la el și pare că n-are vîrstă. Exhibă mereu, oricîte decenii, obsedante sau nu, ar trece, aerul unui băiat etern, cu un trup puțin și zvelt, cu un rictus de nemulțumire și încăpățînare în colțul buzelor, un băiat care se îndărătnicește să rămînă, sufletește, sub zodia francheței adolescentine și a intransigenței candide.
         Am scris un cuvînt care ar trebui să fie leit-motivul acestui comentariu: intransigență. S-a putut vedea, după 1989, că extraordinarul curaj dovedit de Dorin Tudoran sub Ceaușescu n-a fost o componentă umorală, ci una adînc caracterială. Papini, în Un uomo finito, dacă nu mă-nșel, are o frază care sună cam așa: orice guvern ar avea lumea, eu voi fi mereu în opoziție. Eu, adică scriitorul. Eu, adică intelectualul. Dorin Tudoran e, pînă acum, o întruchipare fără cusur a acestei idei.
         E un ins căruia chiar îi pasă de Lumea pe care, din vocație, o transformă în cuvinte potrivite. "A avut puterea - cum singur bine spune (p.89) - să taie în carne vie și să rămînă lucid". A spus lucrurilor pe nume sub trei președinți. Poet născut și nu făcut, a dovedit că are ceva în plus față de talent: o conștiință bine înrădăcinată în caracter și un caracter impregnat de inteligență suplă.
         O comparație se impune implacabil: Paul Goma. Oricît m-ar "înjura" el (gratuit), nu retractez un dram din admirația pe care o merită pentru bărbăția istorică pe care a avut-o în fața urgiei. În această privință, pentru acel timp sinistru, Goma e o pagină din hronicul obrazului românesc. Ca și Dorin Tudoran. Din nefericire, spre deosebire de poet, prozatorul a luat-o, după '89, pe o cale stranie, a unui "război cu toată lumea". S-a cocoțat, tot mai sus, cu fiecare text, pe soclul friabil al celui care se consideră eremitul imaculat în turma de hahalere imunde. Că după 1989, lui Goma nu i s-a acordat (din motive întortocheate și abisal românești) onorul ce i se cuvenea, e dincolo de îndoială. Că un asemenea tratament e sursă de frustrări și resentimente, iar nu se poate contesta. Însă extinderea quasi-exhaustivă pe care au luat-o, la Paul Goma, aceste frustrări și aceste resentimente, încalcă granițele suportabilului. Nici Dorin Tudoran n-a fost numit prim-ministru, nici președinte al Uniunii Scriitorilor, nici ministru al Culturii după Revoluție. Dar - deși mă feresc pe cît pot de maniheism și nu vreau să-l elogiez pe cel "bun" în contrast cu cel "rău" - el și-a păstrat seninătatea analitică, solidaritatea critică și nuanțată, viziunea rece și neînveninată față de comilitoni. Nenumărate pagini din această carte
1 cu adevărat mare, Kakistocrația, probează că Dorin Tudoran știe funciarmente să evite raționamentul de tipul "faliții lor sunt răi, ai noștri sunt buni". Pe un ton ferm și nu de puține ori tăios (dar cu lama ironiei, nu cu barda grosolăniei), care lasă totuși loc dialogului, neobositul publicist e la fel de lipsit de menajamente și cu foști sau actuali amici (Blandiana, de pildă, sau Breban), ca și cu foști (și actuali) inamici (Eug. Florescu, Brucan etc.). Spectacolul consecvenței, în gîndire și în ținută, pe care-l oferă acest volum este impresionant. Sarcasmul demn, freatic ori de suprafață, al scrisorii către Ceaușescu, din 1984 (cea cu inenarabilul "Excelență") se regăsește neschimbat, în esență, în articole din '90 sau din '97. De altfel, e de spus că, în materie de scriitură sardonică, Dorin Tudoran atinge performanțe de virtuozitate, evocînd modelul arghezian și găsindu-și, în prezent, un echivalent doar în pamfletul de tip Dinescu. (Diferențele specifice ar consta, repede spus, în aceea că Dorin Tudoran n-are "răutatea" și versatilitatea Mărțișorului, iar față de Mircea Dinescu, reprezintă un alt soi de spirit ludic-casant în instrumentarea maliției).
         Intelectual de primă calitate, citit, umblat și cu uzajul lumii politice, "omul nostru de la Washington și Chișinău" oferă, în cele aproape 600 de pagini format mare, un veritabil recital stilistic, în care nici o clapă - între gravitatea aspră, a principiilor inegociabile, și burlescul vituperant al deriziunii bine țintite, între polemica obstinat cartesiană, la obiect și la idee, și zeflemeaua tăvălitoare prin catran și puf - nu rămîne neatinsă.

         Carte de literatură și de istorie trăită omenește, carte de glagorie și caracter, carte de virilitate a gîndului și de talent, Kakistocrația va fi o bornă în letopisețul publicisticii implicate politic a sfîrșitului de mileniu românesc.
 
____________________________

          1) Dorin Tudoran, Kakistocrația, ed. Arc, Chișinău, 1998, prefață de Nicolae Manolescu, cu o Postfață a autorului, 592 p.

         George PRUTEANU       
Dilema, nr. 283,  3 iul.. 1998