|
TALENT ȘI CARACTER - ADICĂ DORIN TUDORAN
Cum să scriu acest
articol? Cum să-l modulez să nu devină encomiu? Cum să-l domolesc să nu pară
icnet de admirație?
Dorin Tudoran e unul dintre scriitorii care, în țară fiind, i s-au
împotrivit pe față lui Ceaușescu. N-au fost mulți. Îi numeri pe degete. Goma,
Dan Deșliu, Dinescu, Dan Petrescu, Luca Pițu...
Te uiți la el și pare că n-are vîrstă. Exhibă mereu, oricîte decenii,
obsedante sau nu, ar trece, aerul unui băiat etern, cu un trup puțin și
zvelt, cu un rictus de nemulțumire și încăpățînare în colțul buzelor, un băiat
care se îndărătnicește să rămînă, sufletește, sub zodia francheței adolescentine
și a intransigenței candide.
Am scris un cuvînt care ar trebui să fie leit-motivul acestui
comentariu: intransigență. S-a putut vedea, după 1989, că extraordinarul curaj
dovedit de Dorin Tudoran sub Ceaușescu n-a fost o componentă umorală, ci una
adînc caracterială. Papini, în Un uomo finito, dacă nu mă-nșel,
are o frază care sună cam așa: orice guvern ar avea lumea, eu voi fi mereu în
opoziție. Eu, adică scriitorul. Eu, adică intelectualul. Dorin Tudoran e,
pînă acum, o întruchipare fără cusur a acestei idei.
E un ins căruia chiar îi pasă
de Lumea pe care, din vocație, o transformă în cuvinte potrivite. "A avut
puterea - cum singur bine spune (p.89) - să taie în carne vie și să
rămînă lucid". A spus lucrurilor pe nume sub trei președinți. Poet născut și
nu făcut, a dovedit că are ceva în plus față de talent: o conștiință bine
înrădăcinată în caracter și un caracter impregnat de inteligență suplă.
O comparație se impune implacabil: Paul Goma. Oricît m-ar "înjura" el
(gratuit), nu retractez un dram din admirația pe care o merită pentru bărbăția
istorică pe care a avut-o în fața urgiei. În această privință, pentru acel timp
sinistru, Goma e o pagină din hronicul obrazului românesc. Ca și Dorin Tudoran.
Din nefericire, spre deosebire de poet, prozatorul a luat-o, după '89, pe o cale
stranie, a unui "război cu toată lumea". S-a cocoțat, tot mai sus, cu fiecare
text, pe soclul friabil al celui care se consideră eremitul imaculat în turma de
hahalere imunde. Că după 1989, lui Goma nu i s-a acordat (din motive
întortocheate și abisal românești) onorul ce i se cuvenea, e dincolo de
îndoială. Că un asemenea tratament e sursă de frustrări și resentimente, iar nu
se poate contesta. Însă extinderea quasi-exhaustivă pe care au luat-o, la Paul
Goma, aceste frustrări și aceste resentimente, încalcă granițele suportabilului.
Nici Dorin Tudoran n-a fost numit prim-ministru, nici președinte al Uniunii
Scriitorilor, nici ministru al Culturii după Revoluție. Dar - deși mă feresc pe
cît pot de maniheism și nu vreau să-l elogiez pe cel "bun" în contrast cu cel
"rău" - el și-a păstrat seninătatea analitică, solidaritatea critică și
nuanțată, viziunea rece și neînveninată față de comilitoni. Nenumărate pagini
din această carte1
cu adevărat mare, Kakistocrația, probează că Dorin Tudoran știe
funciarmente să evite raționamentul de tipul "faliții lor sunt răi, ai noștri
sunt buni". Pe un ton ferm și nu de puține ori tăios (dar cu lama ironiei, nu cu
barda grosolăniei), care lasă totuși loc dialogului, neobositul publicist e la
fel de lipsit de menajamente și cu foști sau actuali amici (Blandiana, de pildă,
sau Breban), ca și cu foști (și actuali) inamici (Eug. Florescu, Brucan etc.).
Spectacolul consecvenței, în gîndire și în ținută, pe care-l oferă acest volum
este impresionant. Sarcasmul demn, freatic ori de suprafață, al scrisorii către
Ceaușescu, din 1984 (cea cu inenarabilul "Excelență") se regăsește
neschimbat, în esență, în articole din '90 sau din '97. De altfel, e de spus că,
în materie de scriitură sardonică, Dorin Tudoran atinge performanțe de
virtuozitate, evocînd modelul arghezian și găsindu-și, în prezent, un echivalent
doar în pamfletul de tip Dinescu. (Diferențele specifice ar consta, repede spus,
în aceea că Dorin Tudoran n-are "răutatea" și versatilitatea Mărțișorului, iar
față de Mircea Dinescu, reprezintă un alt soi de spirit ludic-casant în
instrumentarea maliției).
Intelectual de primă calitate, citit, umblat și cu uzajul lumii
politice, "omul nostru de la Washington și Chișinău" oferă, în cele aproape 600
de pagini format mare, un veritabil recital stilistic, în care nici o clapă -
între gravitatea aspră, a principiilor inegociabile, și burlescul vituperant al
deriziunii bine țintite, între polemica obstinat cartesiană, la obiect și la
idee, și zeflemeaua tăvălitoare prin catran și puf - nu rămîne neatinsă.
Carte de
literatură și de istorie trăită omenește, carte de glagorie și caracter, carte
de virilitate a gîndului și de talent, Kakistocrația va fi o bornă în
letopisețul publicisticii implicate politic a sfîrșitului de mileniu românesc.
____________________________
1) Dorin Tudoran, Kakistocrația, ed. Arc, Chișinău, 1998, prefață de Nicolae Manolescu, cu o Postfață a autorului, 592 p.