Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate în text, ci doar acelea substanţial comentate.  

Vezi și Schimbătoarele plăsmuiri ale istoriei

AM VRUT NOI COMUNISMUL? NE-A FOST BINE ÎN COMUNISM?

           Antologia de la Nemira1 adună cîteva dintre cele mai interesante micro-studii/comunicări produse în cadrul sesiunilor organizate de Centrul de istorie a imaginarului din Facultatea de istorie a universității bucureștene, sub coordonarea lui Lucian Boia. Am mai vorbit, în aceste coloane, și despre lucrările lui Lucian Boia însuși - al cărui nume e perceput, pe drept, ca vîrful de lance românesc al acestui tip de cercetare - , și despre contribuțiile pe care le-a prilejuit. Aș vrea, în rîndurile de azi, să atrag atenția asupra unui text care iese, întrucîtva, din paradigma deja constituită și excelent ilustrată în volumul de față de semnăturile unor Al.Zub, Zoe Petre, Lucian Boia, Eugen Negrici, Mariana Celac, M.S.Rădulescu, Cristina Petrescu, Dragoș Petrescu. Textul la care mă refer aparține profesorului Daniel Barbu și este intitulat Destinul colectiv, servitutea involuntară, nefericirea totalitară: trei mituri ale comunismului românesc.

            Fără a ignora originalitatea și trăsăturile individualizante ale fiecăruia dintre ceilalți colaboratori ai volumului, pot afirma că demersurile lor au, ca numitor comun, depistarea în mentalitatea comunistă a unui nucleu de falsitate propagandistică/ideologică ("mitul"), pasul următor fiind urmărirea amplificării și ramificării acestui nucleu, precum și a implementării sale forțate în realitățile cotidiene cît și în producția editorială (mass-media, istorie).

            Daniel Barbu merge mai departe și constată că în chiar istoriografia liberă, ieșită din chingile totalitarismului și neînfeudată vreunei comenzi de partid, există tendințe de coagulare a unor noi "mituri". Cu alte cuvinte, nu numai maculatura comunistă e purtătoare de mituri, ci și critica ei. Studiul lui Daniel Barbu este o radicală critică a criticii care - sunt convins - are capacitatea de a zgudui multe conformisme ale discursului post-comunist.

            Mai întîi, autorul desface în bucăți mitul destinului colectiv spre a-i dovedi inconsistența. S-a spus și se spune curent că orînduirea comunistă a realizat o gregarizare a societății și a mentalităților. Daniel Barbu e sceptic:

"Au fost românii «reeducați», au fost ambițiile și dorințele lor tipizate, uniformizate, nivelate?" (p.179),

și răspunsul său e negativ:

"N-avem nevoie să organizăm ample anchete sociologice pentru a constata ceea ce se vede cu ochiul liber: o societate dominată de un comportament individualist, în care Dreptul este obiect al deriziunii, în care normele există doar pentru a fi nesocotite, în care singura regulă unanim respectată este «a te descurca», de obicei cu orice preț, în care nimic nu trece drept ireparabil, în care nici un gest nu este socotit într-atît de grav încît să atragă după sine pierderea demnității celui care l-a comis, pentru că nu există o listă de valori și bunuri simbolice care să se bucure, în practica socială, de un asentiment general" (id.).

Autorul constată, totuși, că, în această "societate incapabilă de un minim efort de solidaritate umană și politică" există, paradoxal, un liant quasi-general, și acesta este ideea națională (p.180).

            Mai neobișnuită, cel puțin în dezbaterile publice de după 1989, este ideea paragrafului următor al studiului: Mitul servituții involuntare. Focalizînd analiza pe perioada 1944-1948, Daniel Barbu relevă că partidele istorice (PNL, PNȚ) nu au găsit, în acei ani, strategia și programele adecvate:

"După 23 august 1944, Partidul Național Liberal nu a confecționat, practic, nici un program de guvernare... La rîndul său, manifestul-program al Partidului Național Țărănesc, publicat la 16 octombrie 1944, se mulțumea să reia programul din 1935, «prea puține fiind adaptările impuse de noile cerințe», după chiar mărturia lui Ion Mihalache" (p.189),

 în timp ce programul de guvernare al FND avea un aspect

"concret, radical, revendicativ, reparatoriu, pe alocuri chiar național" (id.).

 Iar în privința reformei agrare,

"PNL și PNȚ (prin "reacțiile de reținere" și prin "proteste") au făcut figură de grupări politice reacționare, cel puțin în ochii celor 800.000 de împroprietăriți" (p.190).

Comparînd și dinamica dezvoltării partidelor comuniste în țările sovietizate, între ‘44 și ‘47, la care apărem ca niște campioni absoluți, Daniel Barbu notează că

"predispoziția românilor de a se înscrie în Partidul Comunist a fost de 9 ori mai mare decît a bulgarilor, de 18 ori mai mare decît a polonezilor, de 26 de ori mai mare decît a iugoslavilor, de 28 de ori mai mare decît a ungurilor și de 45 de ori mai mare decît a cehilor și slovacilor" (p.191).

Cu aceste premise, concluzia cade ineluctabil:

"opțiunea pentru comunism a unei părți importante a societății românești, exprimată ca tendință încă dinainte de 1948, nu este nici manifestarea unei înclinații naturale a românilor spre uniformizare și nici un triumf al spiritului colectivist, ci o indiscutabilă alegere istorică" (p.191).

 Altfel spus: comunismul nu le-a fost băgat pe gît românilor, ci ei l-au acceptat, ba chiar l-au vrut. După știința mea, e prima oară cînd un istoric post-comunist face o asemenea afirmație tranșantă (aproape sacrilegială, pentru unele urechi), și normal ar fi ca ea să iște polemici scăpărătoare.

            Nu mai puțin șocantă și răsturnătoare de tabu-uri este teza ultimului capitol al studiului: "Mitul nefericirii totalitare". Tradusă în termeni "pe șleau", ea susține că în comunism nu ar fi fost chiar așa de rău cum se spune sau că, în orice caz, mai rău i-ar fi fost unui număr mult mai mic de oameni decît numărul celor cărora le-a fost mai bine:

"Totalitarismul ne este prezentat de cele mai multe ori după o logică a asediului ca un regim impus prin represiune unei societăți aflate într-o permanentă, deși discretă, stare de refuz. Datele disponibile astăzi indică însă că represiunea pare2 să nu fi jucat rolul politic central care-i este îndeobște atribuit. Astfel, chiar îndelung discutatul deceniu 1950-1960 nu a fost marcat decît în chip marginal de represiune" (p.192)

- și autorul calculează că

"vom putea clasa în categoria celor afectați de represiune în diferite grade nu mai mult de 1.500.000 de persoane, sau maximum de 8% din populația totală" (p.193),

 în timp ce, analizînd indicatori economici (p.194) și sociali (p.196), proporția celor care ar fi avut de cîștigat de pe urma comunismului ar fi "între 20% și 70%". Și, din nou, o concluzie fermă și foarte "neortodoxă":

 "Făcînd de două ori media, s-ar zice2 că lunga guvernare comunistă a reprimat, exclus și marginalizat în jur de 6% din populația României, dar a adus (...) beneficii materiale și simbolice pentru cel puțin 45% din populație" (p.194).

            Asemenea aserțiuni - din partea unui om de știință și nu a unui politruc cu nostalgii paseiste - au un caracter aproape senzațional azi. În privința cîtorva puncte ale demonstrației sale am unele îndoieli, a căror exprimare nu mai încape aici. Voi reveni. Dar mi s-ar părea trist pentru viața noastră spirituală dacă studiul lui Daniel Barbu n-ar provoca o discuție largă și elucidantă.
_____________________
         
1) Miturile comunismului românesc, sub direcția lui Lucian Boia, ed. Nemira, 1998, 376 p.  
          2)
Se remarcă tenta prudentă a formulărilor.

        George PRUTEANU       
Dilema, nr. 281, 19 iun. 1998