Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate în text, ci doar acelea substanţial comentate.  

ISTORII NU NUMAI LITERARE CU CELEBRUL 702 

        La origini, Dicționarul... acesta1 are un model călinescian. E cert că pe autor l-a fascinat aspectul de Muzeu Carnavalet al marii istorii a literaturii române din 1941, cu portretele ei epice, cu iconografia ei captivantă, cu întorsăturile ei șocante și indimenticabile. Al. Mirodan reușește, pe această linie, o carte-spectacol, mereu imprevizibilă, în care-și pune în valoare felurite talente: pe cel de muzeograf, de dramaturg, de prozator, de umorist melancolic și, last but not least, pe cel de critic literar.
        Nonconformismul anunțat din titlu te ia în primire de la prima pagină a acestui al doilea volum (D-E-F; și-mi reproșez din răsputeri că mi-a scăpat și nu l-am citit pe primul). În ordinea alfabetică a cărții figurează, ca titluri de articol, nu doar nume de scriitori, ci și substantive comune (ca, de pildă: "dambla", "dedicație", "dejun" "despuiere",  "eveniment", "farsă", "frică", noțiuni sub care se plasează un episod memorialistic, un document, o reflecție sau o microantologie (cum e în cazul celor cu un conținut mai larg, ca "editori", "evrei" etc.). Aceste cuvinte funcționează ca niște madlene proustiene. De fapt, chiar și termenului de "scriitori", din titlu, i se lărgesc la maximum malurile: intră astfel și oameni ca Jacques Elias (pentru donațiile sale către Academie), medici, editori (Șaraga, Samitca, Benvenisti ș.a.). Pretextul coagulant e adesea surprinzător: sub genericul "fatal (act)", aflăm cîte o scurtă evocare a acelor scriitori evrei de limbă română care și-au luat singuri viața (Steuerman-Rodion, Voronca, Celan, Baranga, Gherasim Luca); sub titlul "disperare", e vorba de alt sinucigaș.
        În articolele monografice propriu-zise, Al.Mirodan schimbă, inventiv, strategia de la caz la caz. La S.Damian, dominant e portretul psihologic, al omului "tăcut, rezervat, nespus de politicos, sfios, roșind la orice înjurătură mai neaoșă" cu o "răbdare transilvană" și o "sensibilitate kafkiană". Locurile în care trăiește rimează cu protagonistul: "Sami locuiește la o pensiune pe Hölderlinnweg (liniște, iederă)" - remarcați, cred, forța "balzaciană" a ultimelor două cuvinte. Nu lipsește, totuși, judecata structurală: "gusturile, sau mai bine zis, vederile literare ale lui S. Damian au rămas, pe undeva, în secolul al nouăsprezecelea".

       
La Sergiu Dan, soluția (pentru că Al. Mirodan mărturisește că nu reușește să-l "prindă") e un amplu dialog cu criticul Sergiu Levin. La Mihail Davidoglu, metoda e rezumatul de tip călinescian (cu ironie blîndă, cu strunită tendențiozitate) al operei, dar și ceva în plus: observînd că a zeflemisi în anii ’90 texte ca ale lui Davidoglu e facil, Mirodan, ca om care a trăit epoca anilor ‘50, face o reconstituire ipotetică a elaborării, decodînd imixtiunea "C.C.-ului"  în pagina de literatură. Ideea e apreciabilă, chiar dacă produce o excesivă generozitate axiologică (nu cred că putem vorbi, la acest autor, de "simț scenic" sau de "bună ureche muzicală în materie de limbă"); ea poate fi, însă, perfect aplicată la autori mai vînoși, ca Petru Dumitriu. Cu aceeași caldă înțelegere e tratat Dorel Dorian.
        O adevărată micro-monografie este articolul despre un literat scos parcă dintr-un amestec de Wilde, Mateiu Caragiale și ceva din fantasticul lui Eliade: A.Dominic. Articolul e "senzațional" ca și "personajul", chiar dacă începe cu o glumiță cam săltăreață (un "general" de la "Biroul II al istoriei literaturii universale" îi trimite pe "detectivii" Ornea și Zincă să ancheteze "cazul").
        La Emil Dorian, tot în spiritul călinescian de care ziceam, citatele, substanțiale, în cascadă, sunt lăsate să ducă greul conturării imaginii, criticul e aici un regizor, care stă în culise. În schimb, la Virgil Duda, intră în acțiune anatomistul, analistul literar din Mirodan, cu bune mijloace exegetice. Sub egida propoziției definitorii "Duda este o privire", e desenată figura unui "hiper-realist", un "ochi monstruos", un proustian al obiectelor. "Majoritatea romanelor lui Duda se petrec într-o uzină" constată Mirodan. Banal, veți spune. Da, dar urmează ecorșeul, sfîșierea aparenței: "Uzina lui este proiectarea spațiului mitic din mahalaua și copilăria moldoveană". O formulă memorabilă tipică e și cea care o rezumă pe Margareta Dorian: "M.D. este o femeie botanică, avînd nevoie vitală de iarbă, de frunze, de copac și de mișcarea necontenită a plantelor".
        Finețe simpatetică au și filele dedicate lui B.Elvin, pus, și el, sub semnul unei imagini unice, integratoare: aceea a unui "prelungitor", "continuator", un "dublu" (o clonare!) al lui Mihail Sebastian; montajul în paralel e convingător, condimentat și cu două proceduri "neconvenționale", și anume o analiză grafologică a unei scrisori olografe și o selecție foarte bună de "witz"-uri din proza lui B.Elvin.
        În privința portretului prin paralelism, Al. Mirodan are veritabile pasaje de virtuozitate; iată un exemplu: "Scarlat Froda se comporta ca un senior evreu. El era elegant ca Marghiloman, om de gust ca Rothschilzii în materie de mobile, și tot ca aceștia în materie de femei (...), amfitrion ca prințesa Marta Bibescu, priceput într-ale finanțelor ca Aristide Blank, diplomat ca Titulescu, causeur ca Victor Eftimiu, leneș ca Ion Vinea".
        La B.Fundoianu, se merge pe citate masive, pe biografie și flash-uri din epocă, pe mărturii în dialog. Totul se citește cu interes, dar impresia de ansamblu e că universul poeziei lui Fundoianu nu e de-a binelea prizat.
        Trei regrete mă încearcă la sfîrșitul lecturii acestui panopticum enciclopedic al spiritualității românești de sorginte evreiască (inutil să spun că problema "evreității" acoperă suprafețe considerabile), a acestui compendiu alfabetic de istorie literar-politică vivace îngemănat cu un bogat muzeu-arhivă personal (Al.Mirodan e pentru scriitorii evrei ceea ce a fost Sașa Pană pentru suprarealiști), a acestei cărți, în ultimă instanță, de bună literatură (Mirodan are condei coțcar și știe să nu fie searbăd pe nici o pagină): că bibliografia critică e superficială, că n-are un indice de nume și că se termină prea repede.      

__________________________
            1) Al.Mirodan, Dicționar neconvențional al scriitorilor evrei de limbă română, Ed. Minimum, 1997, 340 p.

       George PRUTEANU
      Dilema, nr. 262, 6 feb. 1998