Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate în text, ci doar acelea substanţial comentate.   

O FEMEIE ÎNTRE OAMENI ȘI NEOAMENI 

        N-am avut multe femei de talia intelectuală a Alicei Voinescu. Mă întreb chiar dacă are pereche. Nu a scris impresionant de mult, dar a gîndit cu o intensitate incomparabilă. Citindu-i Jurnalul care acoperă 32 de ani de viață, constați că, deși profund capabilă de afecțiune, ba chiar iradiind căldură și tandrețe, această doamnă a trăit deplin doar în Idee. Căsnicia (întreruptă tragic prin moartea soțului, în 1940) a fost poate singurul ei conformism (în care s-a aruncat cu convingere și pasiune, dar fără "vocație"), și sunt pagini în jurnal în care Alice Voinescu se dovedește conștientă că nu i-a putut oferi partenerului de viață tot ce avea dreptul să aștepte.

        Dar nu despre aceasta vreau să vorbesc în cele trei scurte coloane pe care le am. Ci despre jumătatea a doua a Jurnalului (anii de după 1944), cea care, pe alocuri, m-a răvășit.
        Am fost zguduit, de pildă, de imensa capacitate de detașare a acestei ființe care, chinuită (inutil s-o mai spun) pe nedrept și bestial de un regim fără rușine și fără Dumnezeu, găsea tăria și discernămîntul de a-i remarca și laturile care ar fi putut genera Binele: "Nu am nimic contra programului comunist, ba chiar sunt foarte multe lucruri pe care le admit și chiar le găsesc bune, le doresc împlinirea, dar am oroare de metodele lor: minciună, perfidie, teroare" (5 dec.’47); "Deși victima acestui regim actual, nu pot să fiu pătimașă și să condamn orbește tot ce se întîmplă. Gospodăria colectivă ar putea fi cu adevărat o fericire pentru toată lumea, dacă s-ar realiza voluntar și cinstit din toate părțile" (21 feb.’53); "....E vădit că nivelul cultural al maselor se ridică. Cred că în 20 de ani se va resimți acest proces, ar fi grozav dacă s-ar ridica și nivelul spiritual" (16 sept.’53); "Le-a frapat obiectivitatea mea. Mulțumesc lui Dumnezeu că mi-a păstrat-o neatinsă, așa încît pot vedea și tot ce este bun în regimul actual. (...) Mi se zvîrle în față lipsa de libertate, sărăcia, închisorile. Le știu, dar cînd citesc din trecutul politic, înțeleg că nici el nu a fost mai liberal. (...) Mă miră cum nu înțeleg toți că «munca patriotică» e ceva foarte bun pentru creșterea tineretului în spirit social" (30 iun.’59).
        Desigur însă că, în ciuda acestor puseuri de obiectivism, Alice Voinescu nu se îmbăta cu apă rece: "Dacă i-aș crede în stare de patriotism, i-aș ierta, dar cei <comuniștii; n.gp> care au pus asta la cale nu sunt liberi, sunt în soldă străină" (30 dec.’47); "...Simt intuitiv că orice «compunere» cu comunismul de la noi, e în dauna valorilor umane" (19 feb.’48); "Comunismul prepară o cultură întemeiată pe ură" (id.); "...Am simțit o ură de moarte contra monștrilor care, cu bună știință, falsifică sufletul unui biet neam! Nu se poate să iasă omenie unde s-a semănat ură și minciună" (22 mart.’49).  În fața barbariei, reacțiile scriitoarei sunt uneori violente: "După ce au dat jos cu tancurile statuia Regelui Carol, au distrus-o și pe aceea a lui Brătianu! Am crezut că mă lovește damblaua cînd am văzut soclul gol și sfărîmat! Abia acum am realizat cît sunt de nebuni și furioși și pînă unde merge ura stearpă și distrugătoare" (2 iul.’48). De altfel, intuiția ei politică funcționase cu precizie (și, iar, imparțialitate) de timpuriu: "Nu cred în comuniștii noștri, cum nu cred în seriozitatea «elitelor» române" (24 sept.’43);  "Partidele burgheze sunt tot mai busculate, pînă cînd vor fi puse la o parte. Dacă intelectualii nu se mișcă, și ei ajung rău" (1 oct.’43); "...Mă tem că ne comunizează" (8 oct.’43); "Artistul e încă admirat în comunism, dar cu condiția să fie în stil comunist sau cel puțin să agite patimile mulțimii. (...) Politica - și cea comunistă - tratează masa global și numai ca instrument: le dau drepturi oamenilor în loc să-i învețe să le ceară singuri" (12 dec.’44); "Oamenii simpli încep să judece și se reculeg, văd și ei că la noi nu are rost comunismul" (17 febr.’45); "Pentru ce să otrăvești sufletul unui popor prin minciună monstruoasă?" (24 nov.’46); "Se repetă exact fenomenul legionarilor, numai că ăștia sunt mai puțini și nu au ecou în mase ca aceia (...) Un popor pe care vor să-l strice cu tot dinadinsul. (...) Cu un popor de treabă ca al nostru, nu pierim, măcar că ne împănează lichelele" (id.); "Stă mintea în loc cînd afli de slugărnicia care trebuie să-i dezguste pe ruși" (1 mai ‘50), iar nepăsarea Occidentului o dezamăgise crunt: "Despre englezi și americani ce să zic? Nu pot nimic, pentru moment. Chiar de ar putea, nu-și vor sacrifica interesul, pentru țara noastră! Nu o fac pentru Polonia, față de care au o datorie de onoare! Urîtă e omenirea...!" (3 mart.’45); "Nu mai cred în salvarea neamului nostru, fiindcă nu prezintă interes pentru Occident" (9 nov.’49); "S-a văzut acum ce au făcut și pentru Ungaria! De cînd Franța nu mai hotărăște ea, diplomația este lipsită și de onoare și de cinstea cea mai elementară. Avea dreptate Napoleon cînd spunea de englezi că atunci cînd nu vor mai avea ce vinde, vor vinde libertatea popoarelor" (28 ian.’57).

        Deși inflexibilă în demnitatea ei și în refuzul de a pactiza cu un regim cancerigen pentru societatea românească, deși necruțătoare în notațiile care-i surprindeau decepția mereu vie în fața demisiilor morale petrecute în cascadă sub ochii ei ("Ce să mai spun de alde doctor Medeea Niculescu, care se vîră și acum după ce a trampat în legiune și în Ministerul Antonescu" - 1 mai ‘45; "Nu o cunosc pe Florica Bagdasar, dar după cîte le face, ar merita un exil de cinci pînă la zece ani în țara fericirii pe care vrea s-o imite la noi" - 7 mai ‘45; "M-a decepționat adînc Maria Filotti, o lipsă totală de direcție intimă..." - 7 feb.’48; "...Azi mare decepție cu Al. Rosetti... prudența de a nu scoate nici o vorbă, de a mă certa prietenește că nu sunt cuminte" - 22 feb.’48; "...Impresia întrevederii cu Părintele Galaction. (...) Atitudinea pasivă pe care o adoptă stîrnește în mine opoziție. (...) De ce Biserica catolică și protestantă e activă? Oare această pasivitate a Bisericii noastre nu e și lașitate? (...) Sunt profund vexată în prietenia mea, în încrederea ce i-o făceam. Mă tem că și în Părintele, suplețea devine compromis" - 23 nov.’48; "Articolul lui Ion Marin Sadoveanu împotriva vechii Academii e cu atît mai lichelesc cu cît are un aer de dreptate obiectivă. Din păcate e o secătură, nici măcar eroic oportunistă. Și Claudia Millian așijderea, și cu atîtea scîrbe, moluște și tîrîtoare. Pfui!" - 19 feb.’49; "...Cei care își vînd sufletul pentru bani, ca vechea lichea Lucia Sturza Bulandra. Pfui!" - 24 mart.’49; "Cum să-i cred pe ai noștri care s-au scăldat în toate apele? E posibil ca un poet ca Beniuc să creadă că poeții se pot fabrica?" - 17 apr.’51**), Alice Voinescu, spirit funciarmente creator și nutrit de un anume pragmatism renascentist, galileean, al făptuirii în pofida vicisitudinilor, nu-i admiră, totuși, în ultimă analiză, pe cei care se cantonează în scrîșnet sau sudalmă, ci pe cei care găsesc calea de a aduce ceva nou și bun sub soarele negru al vremurilor: "Mă vait de pustia și incapacitatea celor ca mine. În loc să fi conlucrat pe față cu actualitatea, care va duce la ceva - nu ce am gîndit noi, dar la ceva real, ne-am așezat prin colțuri spunînd nu, și acum robotim ca șobolanii" (29 oct.’55); "Constat că cei oportuniști nu doar că reușesc în viața lor personală, dar - și ăsta e lucrul dureros pentru mine - că ei împing lumea mai departe!" (27 iun.’56); "Sufăr cînd văd supunere lașă și lingărie față de cei puternici (...), dar nu sunt de partea celor încăpățînați din trufie. Sunt de partea celor care-și fac datoria" (s.gp; 29 oct.’56); "Dacă făceam și eu ca alții, ca Florica Muzicescu, Cela Delavrancea, Lahovari, ca Marius, ca Rhea și Coca și Maricica, eram azi liberă, mulțumită, lucram pentru țară (...). Incapacitatea mea de a mă adapta, de a spune și ce nu cred, m-a pierdut și stau acum ca un cintezoi, inutil oamenilor, și risc să nu servesc nici pe Dumnezeu..." (18 aug.’53). În 1948, proiectele sufletului ei energic și curat erau radicale: "Dacă mai trăiesc și voi avea și eu o vorbă de zis, la asta voi lucra: la deslichelizare (...) Scoși din presă toți nechemații, școală severă de jurnalistică și mai ales ținută morală. La fel, în învățămînt. Să se facă băcani, dar nu educatori de tineret" (7 febr.’48).

        M-a interesat să urmăresc cum își vede perfecta europeană Alice Voinescu neamul, în acei ani siniștri. De la-nceput e vădită echitatea tristului blam, de la opincă la vlădică: "Tanți vorbea de efortul îngrozitor al mareșalului și al lui Ică, o cred. Dar ce să facă cu un popor de nedisciplinați și cu o burghezie de pungași?(s.gp; 22 nov.’41); "La noi, masele nu sunt revoluționare, se simte zeflemeaua și ușurimea gesturilor" (8 oct.’44); "Și noi avem rezistență (țăranii), o dîrzenie, dar e mai «poporană», aș zice; e în credința smerită că lucrurile sfinte rezistă, nu e însă în conștiința de sine a poporului nostru, cum e la franțuji. Noi nu avem această conștiință de sine și nu cred că ne lipsește pentru că nu am avea un trecut mare, dar pentru că oamenii de cultură veritabili nu mai sunt purtătorii de cuvînt ai poporului, cei care bat urechile poporului sunt parveniți sau aventurieri (...) Singurul care pare azi un om, și luminat și energic, e Ion Mihalache" (15 nov.’44); "Mă simt smerită ca româncă. Dar și noi am suferit cumplit, însă ca robii, nu îndrăznim..." (29 oct.’56).

        Dar definitoriu pentru modul de a fi și de a gîndi al admirabilului om de carte și spirit care a fost Alice Voinescu (de care mă leagă, de mi se-ngăduie această confesiune, și atașamentul comun pentru cel pe care, alături de Dostoievski și Călinescu, îl socot un statornic maestru într-ale vieții: Montaigne) este citatul din Voltaire pe care-l transcrie în 16 ian.’48: "Democrația nu se poate menține decît cu o desăvîrșită moralitate".
_________________________

          *) Alice Voinescu, Jurnal, ediție îngrijită, evocare, tabel biobibliografic și note de Maria Ana Murnu; cu o prefață de Alexandru Paleologu, Ed. Albatros, Buc., 1997, 882 p.                   
          **) Fusese la fel de categorică și cu giruetele de aiurea: "Mă indignează să văd cum un franțuz de talia lui Montherlant poate glorifica pe Hitler - cum o face" (15 iul.’42)

       George PRUTEANU
Dilema, nr. 256, 12 dec. 1997