Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate īn text, ci doar acelea substanţial comentate.    

ISTORIE ŞI GEOGRAFIE CU DL FRUNDA

                 Probabil că cititorul īşi īnchipuie că d-na Elena Ştefoi, redactor-şef al revistei la care ţin de   cīţiva ani o rubrică, mi-a oferit cartea realizată de d-sa, cu o dedicaţie mai mult sau mai puţin amabilă, ceea ce mi-ar fi creat o anume "obligaţie" morală de a o comenta. N-ar fi fost nimic anormal ca lucrurile să decurgă astfel, puteam apoi să scriu sau nu, iar dacă scriam, puteam fi elogios sau maliţios, după cum mă-mpingea conştiinţa, fără vreo oprelişte.

Numai că nu a fost aşa. Nu d-na Ştefoi mi-a dat cartea, ci am zărit-o la Tīrgul de la Sala Radio, am răsfoit-o cu interes şi mi-a fost dăruită graţios de responsabila standului Kriterion. Am scris nota de faţă pentru a-l īncredinţa pe cititor că, īn această situaţie ca şi īn toate celelalte care au  fost sau vor urma, nu fac cronică de complezenţă sau "de serviciu", ci numai din propriul imbold.

            Pentru cine se pasionează de problematica relaţiilor interetnice, mai precis de cele dintre cetăţenii romāni de etnie romānă şi cetăţenii romāni de etnie maghiară, aceasta1 e o carte interesantă. Pentru cine nu, nu. Autoarea şi-a tratat subiectul cu severitate, neīngăduindu-şi evadări (decīt strict incidental, o clipă ici, o clipă colo) din tematica "oficială" a dialogului. Severitatea īncruntată face parte din firea de suprafaţă a Elenei Ştefoi, parcă-l văd pe dl. Frunda făcīndu-se mic atunci cīnd, cu un aer de misionară implacabilă a Armatei Salvării, interlocutoarea l-a ţintuit şi... "i-am povestit pe ton drastic slăbiciunea multora dintre admiratoarele sale... care pretindeau că mă invidiază că-l pot īntīlni" (p.6). Pe aceeaşi pagină, autoarea īşi asumă propensiuni de viespe: "nu l-am scutit de īnţepături cu substrat etnic". Dacă unele īntrebări mai incisiv formulate pot fi socotite "īnţepături", atunci aşa e; īn rest īnsă, n-aş spune că maniera de tachinare sau "īncolţeală" ar caracteriza textul. Ceea ce mi-aş īngădui să-i reproşez Elenei Ştefoi, dincolo de orice piruetă stilistică, e faptul că īntrebări bine fundamentate, care "atacă" puncte sensibile şi complexe, nu sunt urmate de un schimb dialectic de replici. După o īntrebare "grea", autoarea primeşte răspunsul şi nu mai are nimic de spus, trece mai departe, ca şi cum n-ar fi īntr-un dialog, ci la o "conferinţă de presă" sau un interviu-īn-scris. Pun īnsă surdină acestei obiecţii, la gīndul că, probabil, Elena Ştefoi nici nu a urmărit, programatic,  decīt să pună īn lumină vederile interlocutorului său, nu să-l angajeze īntr-o dispută (fie şi ca "avocată a diavolului").

            Aşa stīnd lucrurile, să privim rezultatul. Dl. Frunda György ne apare ca un politician anti-sămănătorist ("nu-mi place să particip la şezători săteşti, cu costume naţionale" - p.53), uns cu bune alifii europene ("amprenta Consiliului Europei şi a experţilor europeni se vede īn formarea mea ca politician" - p.150), de al căror luciu e, cu candoare, mīndru ("-Uitaţi-vă la noi, ...la cei care au fost īn Consiliul Europei!" - p.152) şi ferice ("īmi place să fiu parlamentar european" - p.53). Vorbitor cuminte ("am īn sīnge avocatura" - id.), īn registru moderat, īn limbajul aseptic, cu monotonia implicită, al cancelariilor bătrīnului continent, d-sa se mărturiseşte adept al doctrinei creştin-democrate (p.179) şi, fireşte, adversar al "naţionalismului" īn general (aici, lipsa de nuanţă e nocivă), deşi admite că "sentimentele naţionale" pot avea şi "sensul bun al cuvīntului" (p.154). De altminteri, cele mai multe din ideile sale sunt pătrunse de un tenace naţionalism, īndeobşte rezonabil, al minorităţii. Īn această privinţă, se cade să subliniez īncărcătura iscusit scormonitoare a unora dintre īntrebările interlocutoarei: "există şi īn partea maghiară o inerţie a suspiciunii permanente" (p.46); "chiar īn domeniul istoriei sau al geografiei..., obsesia unei istorii separate, a unui veşnic conflict..., nu are darul a ajuta la depăşirea blocajelor" (p.160); "se poate cīştiga această normalitate īn situaţia īn care minoritatea maghiară se cantonează īntr-un statut de subiect politic, economic şi legislativ separat?" (p.164); "multă lume are impresia că lista revendicărilor UDMR nu se opreşte nicăieri şi că... astfel se poate ajunge la secesionism sau separaţie totală" (p.173); "ceea ce deranjează aici (despărţirea Universităţii Bolyai de Universitatea Babeş; n.gp) este tocmai dorinţa netă a separaţiei (care nu face decīt) să traseze īntre noi tot felul de graniţe" (p.187); Nu se pune problema separării a două unităţi de īnvăţămīnt, ci a funcţionării īmpreună a două secţii», a spus Max Van der Stoel. Deci nu soluţia separării, ci a funcţionării īn comun este preferabilă, īn opinia Comunităţii Europene" (p.192); realizatoarea cărţii se īntreabă de ce UDMR aduce īn discuţie doar modelele "Tirol" sau "Finlanda": "de ce refuzaţi, de exemplu, soluţia modelului franco-german?" (p.177), după ce, īn prealabil, chestionase generic: "Cīt din politica UDMR poate trece peste propriul ei obiectiv de dragul democraţiei, al democraţiei noastre, să zicem, īn ansamblu? Unde se opreşte toleranţa maghiară? Este democratic tot ce UDMR susţine, propune, revendică?" (p.52).

            Sunt nu puţine puncte īn care subscriu cu amīndouă mīinile opiniilor  d-lui Frunda. Şi eu cred că se poate vorbi de o specifică "mentalitate transilvană" (p.19). Concepţia că "īntr-un stat normal, oamenii nu trebuie să facă politică decīt cīteva zile īnainte de alegeri" (p.53) mi se pare un ideal superb, dar foarte īndepărtat. Sunt īntru totul de acord cu d-sa (p.132) că ritmul legislativ e inadmisibil de greoi, că "existenţa a două Camere paralele care fac acelaşi lucru" (p.133) e cu ponos şi că ar fi de avut īn vedere un sistem unicameral, că separaţia Puterilor şi dreptul de proprietate nu şi-au găsit cea mai bună formulare īn Constituţie (p.200) şi chiar că "e normal ca minoritatea (căreia) nu īi asiguri drepturile să aibă o poziţie de arici" (p.173).

            Ce te faci īnsă cīnd "ariciul" se metamorfozează īn alt "animăluţ" şi atacă dur?! Fireşte că-mi vine şi mie să "mīrīi" cīnd dl. Frunda spune pe şleau că nu crede īn "continuitatea romānească" de 2000 de ani (p.28) sau că "Romānia nu poate fi... definită ca un stat naţional" (p.64). Mă uit ponciş, cum altfel?, cīnd d-sa vorbeşte de cei care părăsesc "Transilvania" (p.20) şi nu Romānia (sau de istoria Transilvaniei, separată de cea a Romāniei - p.160). Mi se pare stranie nostalgia nedisimulată după monstruoasa idee stalinistă a Regiunii Mureş Autonome Maghiare (pp.11, 156). Mă īnfior de-a dreptul cīnd dl. Frunda proclamă că "Ministerul Īnvăţămīntului nu poate, printr-un program centralizat, unic, să oblige la aceeaşi programă de studiu pe copilul din Dobrogea şi pe cel din Munţii Apuseni sau din Secuime" (p.118). Cum să nu poată? E absurd, doar n-or fi existīnd diferenţe genetice īntre puştii din Medgidia, din Abrud sau din Gheorghieni; n-am auzit de chimia de munte şi chimia de şes. Afirmaţia că "īn 1959 īn Romānia se lucra din plin la Canalul Dunării" (p.13), cīnd acela fusese de cīţiva ani īnchis, o iau drept o simplă scăpare. Īn schimb, mentalitatea (absolutizantă) conform căreia "niciodată voinţa politică nu este voinţa populară" (p.144) o găsesc de-a dreptul scandaloasă. Aş spune că mai īnţelept este contrariul: cīnd voinţa politică n-a ascultat voinţa populară, n-a ieşit bine pe termen lung. Dl. Frunda emite senin: "cer numai (!) ca ei (romānii) să īnveţe īn Universitatea Babeş, iar eu īn Universitatea Bolyai, şi astfel ele rămīn două universităţi paralele" (p.187). Exact, paralele, adică fără nici o şansă de a se īntīlni! Dl. Frunda are bunul-simţ de a-şi aminti că auzind de aşa ceva, "premierul Ciorbea s-a speriat... la fel ca şi preşedintele" (p.171). Dacă cetăţeanul romān de etnie romānă ar cere această sciziune, asta s-ar numi, pe drept cuvīnt, "rasism", "ghetto", i s-ar aminti de măsurile luate de Hitler īmpotriva evreilor. Dar dacă o cere cetăţeanul romān de etnie maghiară Frunda, cum să interpretăm dorinţa sa de smulgere şi izolare a unui grup masiv din ansamblul solidar? Cum să interpretăm faptul că, īn optica d-sale, la Cluj, īn 1959, "fuzionarea" Universităţii maghiare cu cea romānească e echivalentă cu o "īnchidere" (p.13) a celei dintīi, deşi īn īnvăţămīntul universitar există secţii īn limba maghiară pentru aproape toate specializările posibile? Nici aserţiunile despre suveranitatea statală, care ar fi prea "rigidă" (p.65) şi ar trebui să fie mai moale, nu-s perfect articulate, chiar dacă parlamentarul e aici tranşant: "ceea ce rezolvă problema minorităţilor este spiritualizarea frontierelor" (p.116).

            Mai am obiecţii, dar nu mai am loc, cvadraţii Dilemei nu s-au spiritualizat īntr-atīt. Oricum, pentru mine a fost o carte incitantă.
_________________________

                1) Drept minoritar, spaime naţionale - György Frunda īn dialog cu Elena Ştefoi, Ed. Kriterion, Buc., 1997, 212 p.

       George PRUTEANU
Dilema, nr. 254, 5 dec. 1997