Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate în text, ci doar acelea substanţial comentate.  

JURNAL

          10 nov. - ora 20,03 Mă așez să scriu cronica pentru Dilema. Merge televizorul (remaniere, Ciorbea-autoritate). Intră oare mîine Ordonanța în plen?

                    § Cartea* am citit-o alaltăieri. Mi-a plăcut? Păi, trebuie să-mi fi plăcut, altfel n-o duceam pînă la capăt, căutam altceva.

          20, 17 Obosit, nu știu cum să încep. Ce poți să spui despre un jurnal? Cu ani în urmă, am scris un eseu de vreo 30 de pagini despre jurnale. În această rubrică, am consemnat toate jurnalele care au apărut în ultimul lustru. Așadar, am un trecut glorios. Trecutul nu ține de foame...

          20,24 (Am scris doar ora, dar nu s-a legat nici o frază).

          21,20 Ce-am făcut o oră? Am stat cu ochii în cartea Doinei Jela, ca-ncet să mi se-apropie... Mi-am reprivit însemnările de pe pagina albă de la urmă. Mi se par seci, neproductive. De exemplu. Am scris: un jurnal al neacceptării. Ce am vrut să(-mi) spun? Că Doina Jela trăiește în comunism (între anii 1979 și 1989, cei din care ne oferă bucăți din jurnalul ei) cu un sentiment acut de inaderență, față de ceea ce ea simte că este absurdul din jur, societatea romănească a lui Ceaușescu și a executanților, pînă jos, ai ideilor sale...

          21,50 ...Iau cartea din raft și găsesc citatul potrivit: Ce divorce entre l'homme de sa vie, l'acteur et son décor, c'est proprement le sentiment de l'absurdité (Camus, Le mythe de Sisyphe).

          21,55 Textul Doinei Jela începe cu o zi din septembrie 1979, cînd a constatat că i-a "dispărut" un caiet al jurnalului, cu însemnări pe vreo doi ani și jumătate. Exact același lucru mi s-a întîmplat și mie, în 1975, vara, în redacția Cronicii din Iași. Nu e singurul lucru în care mă regăsesc: șocul avut după ce am văzut de trei ori filmul Călăuza (pe care îmi amintesc că-l proclamam prietenilor "un film filozofic!, cel mai profund film făcut vreodată!"); indignarea amestecată cu umilință, provocată de convocarea la Miliție ca să-mi declar mașina de scris (am și publicat în Dilema, nr.72 din 27 mai 1994, "autorizația" căpătată atunci); ebuliția mentală stîrnită de Jurnalul de la Păltiniș al lui Liiceanu (procurat sub forma unui xerox clandestin); calvarul procurării unei butelii de aragaz pline; freamătul în fața cărții La Valse aux adieux a lui Kundera; iritarea produsă de conformismul laș al unor "oameni ai muncii" din unele "colective" ("-Uite care-i treaba, dacă tu ai spate și-ți permiți să spui că mănînci c., n-o spune și-n numele nostru, că noi n-avem spate", p.323); comerțul "condiționat"; uimirea generată de distanța dintre piscul și poalele lui Adrian Păunescu, date peste cap... Dar am să revin la scriitori, am făcut o listă lungă pe pagina finală albă.

          21,20 Preiau altă notație de acolo, apropo de "oamenii muncii de bine". Am scris așa: omul socialist 167. Mergem la fila cu pricina, 167: "...e imposibil să respecți pe cineva care nu se respectă el însuși. Cineva căruia poți să-i oprești apa, lumina, căldura, la orice oră vrei, poți să-i dai să mănînce oase, pîine din tărîțe, mălai amar, vulvă de vacă, poți să-i dărîmi casa și să-l muți în apartamente neterminate, să dublezi prețul la pungi, care se rup sub greutatea cîtorva ouă cu greu procurate, să-i vinzi timbre care nu se lipesc, haine care se destramă, detergenți care nu spală, creioane care nu scriu, spectacole de ziua femeii dedicate unei singure femei... Cineva care la toate astea aplaudă sigur nu merită respectat". Da, ăștia eram, doar că nu aplaudam chiar toți.

          11 nov. - 0,55 Merge greu. Ce-am mai scris pe fila finală: viață 204, 223, 229, 264, 273, 276, 295. Adică? La p.204 (1984) e scena cu funcționara care-i spune autoarei, cu bucurie rea, că va aștepta doi ani pînă va primi butelie. La p. 223 (1985): "Flore vine de la școală udă și cu pantalonașii înghețați pe ea, ca de tablă, fiindcă nu s-a mai putut ține de frig".

                    § (Totuși, de ce l-o fi înlăturat ministrul Virgil Petrescu pe inspectorul-general Nicolae?!)

                    § La p. 229 (1985) e întîmplarea cu actorul constănțean Lucian Iancu, care a încercat să fugă din țară cu un vapor. La 264 (1986) e decretul cu 40 de kw pe lună. La 273 (1987): "tot ce nu e interzis e obligatoriu". La 276: "cozi imense, deja, la pîine, nu numai la carne, ouă, fasole, detergenți, varză, cartofi. Și aceleași cîntece, la Cîntarea României, care creează magic belșugul..." și apoi fiul dictatorului, care nu poate coborî din avion, la Sibiu, ca să fie primit oficial, fiindcă e beat criță și a făcut pe el... La 295 (1988), despre "funcționarii de la partid care controlează literă cu literă telegramele ce se trimit tovarășului din toate unitățile de pe raza județului. Sînt sute, mii de telegrame, iar tipii ăia fac zile și zile în șir numai asta. Cum poate să progreseze o țară, cînd forțele ei sunt blocate în asemenea îndeletniciri? "

          1,16 Am mai scris cu creionul la urmă: -ce e jurnalul 60, 265; -munci 11, 182; -colaboraționiști, abjecți 291 (nu mai detaliez, cititorul înțelege că autoarea, ca orice intelectual serios, e și întrucîtva autoreferențială și constată că jurnalul e ceva contre-mémoire; la 291 e vorba de dilema: poate cineva să fie porc și totuși să scrie frumos?)

          1,40 Și mai e o coloană întreagă de scriitori: Alex 211; Buzura 37; Goma 89; Fănuș 114; Ulici 132; Nichita 177; E.Barbu 190, 253, 281, 319; Blandiana 216; Păunescu 219, 251; Preda 283; Paler 287; Ivasiuc 305; C.<ezar> I.<vănescu> 328. Spicuiesc: "Reflecții prilejuite de întîlnirea, azi, (nov. '87; n.gp) cu O.Paler. Sclipitor vorbitor despre el însuși, invariabil, fatal, despre el însuși. La cererea cuiva de a-și aminti de unul dintre marii scriitori pe care i-a cunoscut: Blaga, Arghezi, Sadoveanu, Călinescu, n-a ieșit nici cea mai vagă schiță de portret. Ca și cum, nerăbdător să se întoarcă la sine, a privit în grabă orice s-a oferit privirii lui".

          2,10 E tîrziu, mîine am zi grea, intră, probabil Legea cu banii Academiei etc. etc. Așa că nu mai prelucrez nimic, transcriu brut însemnările grifonate în timpul lecturii:

                    § viață intelectuală candidă, nefandosită
                    § lecturi luate în serios
                    § discernămînt axiologic (Păunescu)
                    § priză la real
                    § capacitate de obiectivare, ieșire din sine, vede oameni
                    § "burți", pasaje diluate
                    § ieșirea din Provincia spiritului nu e ușoară.

          2,30 O carte pe care nu-mi pare rău c-am citit-o și care nu-și face de rîs autoarea.
____________________________

          1) Doina Jela, Telejurnalul de noapte - jurnal, Cuvînt înainte de Gheorghe Grigurcu, colecția "Ego", Ed. Polirom, Iași, 1997, 336 p.

         George PRUTEANU       
Dilema, nr. 251, 14 nov. 1997