|
UN ERUDIT FERMECĂTOR
Jules
Verne e un autor fundamental. Nu există "fan" al Dilemei
care să nu fi citit măcar 5 romane de ale lui, īntre care, fără-ndoială, şi
Ocolul pămīntului īn 80 de zile.
Andrei
Oişteanu1 este un fel de Phileas Fogg. El merge pīnă la capătul Ideii, coûte
que coûte°. Cu vaporul, cu trenul, cu drezina, cu cămila, cu elefantul, cu
pasul - nimic nu-l poate opri, pofta sa de a elucida e implacabilă. Demersul său
e ca un fascicul de electroni care baleiază tubul catodic pīnă-l umple cu o
imagine, după care trece mulţumit şi disciplinat la următoarea. Şi cīnd scrie
studiu, şi cīnd face eseu, investigaţia sa pare fără rest. Cu toate
astea, nu sparie gīndul cititorului, nu-l umileşte. E exhaustiv fără
elefantiazis. Abisal fără morgă. Eruditissim fără pisălogeală.
Ce-i cu acest Napoleon al antropologiei culturale, care ştie tot, vrea
tot, poate tot? Ce caută el īntr-o lume a foiletonului isteţ, a improvizaţiei
zglobii, a pospăielii "inspirate", a "spontaneităţii" dantelate? Ce neam de
cărturar e acesta, care, pentru fiecare afirmaţie, īţi deşartă īn faţă un sac de
cărţi, un camion de cărţi, o bibliotecă, o bibliosferă? Cu cine seamănă el?
Am aruncat īntrebarea, musai să izvodesc şi răspunsul. Oricum l-aş suci,
īmi iese un portret de tip mozaic... Ca să plec de pe plaiurile noastre, trebuie
să pun īntīi puţin Călinescu. Acela nu citea cărţi, citea literaturi.
Andrei Oişteanu nu citeşte cărţi, citeşte subiecte. Tot din spaţiul
nostru, dar nu mioritic, ci manolian (dacă ziceam manolesc, vă gīndeaţi la
directorul Romāniei literare - care, şi el, s-a gīndit la
Meşterul Manole cīnd a scris despre Maiorescu), se cade să adaug o doză de
Eliade (pentru apetenţa de a plonja spre origini) şi una de Pleşu (cel din
Limba păsărilor). Şi măcar o pată de Sergiu Al-George. Dar nu-l pot
desena pe Andrei Oişteanu, dacă nu trag şi o tuşă groasă de Borges. Pentru
amīndoi (schimbă cititorul ce trebuie, nu mi-e teamă), Universul e un labirint
raţional de rafturi, printre care se mişcă drăgăstos şi supersonic. Completīnd
cu cīteva linii Umberto Eco (erudiţia ca spectacol) şi puţină culoare Jurgis
Baltruaitis
(voluptatea de a citi, radiologic, imagini; tandra simbioză dintre vizualitate
şi concept; racordarea nescremută a arhaicului şi a medievalităţii la pulsul
modern) - ne iese, īmi dau seama, un soi
de desen cubist care aduce cu figura mentală a lui Andrei Oişteanu (ca o replică
la Bibliotecarul lui Arcimboldo), dar cu contururi flou°.
Vă
poftesc acum īn această montagne russe care e culegerea de studii şi
eseuri a lui Andrei Oişteanu. Spaţiul nu-mi va īngădui decīt cīteva bucle, cele
la care am vibrat mai intens. Nu voi izbuti deci să vă īmpărtăşesc subtilităţile
din studiul despre Frumoasa şi Bestia. Relaţii magico-erotice
(nerecomandabil feministelor fervente), nici pe cele, īmbătătoare, din
Narcotice şi halucinogene la geto-daci şi romāni, sau vrăjitoreşti, din
Reminiscenţe magico-ritualice īn folclorul copiilor. Dar putea-voi, oare, să
sar, impenitent*, peste splendida imagine-concept a satului, ca centru al unei
lumi de cercuri concentrice, cosmos opunīndu-se cuminte haosului, cultură
opunīndu-se cooperant naturii? Avea-voi tăria să nu menţionez, barem, imaginaţia
filologică, etimologică, literară, iconică, din eseul despre oglindă, dens ca o
hologramă*?
O piesă de greutate a volumului este secţiunea "Evreul imaginar"
versus "evreul real". Andrei Oişteanu este un expert īn evreitate, şi
metoda, stilul, tonul de imperturbabilă seninătate cercetătoare fac din paginile
despre Imaginea evreului īn cultura tradiţională romānească (Jidovul
rătăcitor, pistruii, "jidanul īmpuţit", omul roşu, solomonarul etc.),
despre Stigmatul etnic (purtarea "crucii lui David"), despre
Naţionalism şi antisemitism īn Romānia interbelică (reflecţii substanţiale
pe marginea cărţii lui Leon Volovici, Ideologia naţionalistă şi "problema
evreiască" īn Romānia anilor 30, Ed. Humanitas, Buc., 1995) sau
despre Sindromul Anne Frank (dimensiunile holocaustului nazist şi
pericolul minimalizării lui) un model de abordare inteligentă şi profitabilă.
Andrei Oişteanu nu idilizează şi nu escamotează; nu scrie nici de pe poziţia
victimei, nici de pe cea a avocatului, nu exaltă, nu deplīnge: colecţionează
fapte, construieşte structuri, le proiectează hermeneutic (cu trimiteri de la
"prima" - o secţiune rece, fără iluzii, pe verticala antisemitismului romānesc -
pīnă la "ultima oră": polemica Goma-Lucian Pintilie sau viziunea lui Norman
Manea despre derapajele "de fier" ale lui Eliade, din Felix culpa).
La inima mea livrescă mi-au mers cele patru eseuri despre carte:
Cartea-copac, Cartea-hrană, Cartea-templu şi O istorie a bibliocidului.
Primele trei pleacă de la o īntrebare (sugerată de Pleşu) asupra limbii
originare, Ur-Sprache; de aici, e doar un pas pīnă la alfabetul celest.
Lărgind unghiul, intră īn vizor cartea-copac al cunoaşterii, cartea ca hrană, de
la īnţelesul anagogic din Apocalipsa Sf.Ioan, X, 10 ("Atunci am luat cartea
din mīna īngerului şi am mīncat-o" - moment arheic surprins de faimoasa
gravură a lui Dürer, pe care fireşte că A.O. o reproduce) şi pīnă la cele ţinīnd
de libido habendi sau de pura gnoseofilie - şi, īn fine, cartea ca
templu, asociere susţinută prin trimiterea la templul din Babel (Bab-El=Poarta
lui Dumnezeu), ca legătură īntre om şi divinitate.
Eseul despre bibliocid trece prin Biblie (2 Regi, 18, 4), prin
babilonianul Nabonassar, prin chinezul Zheng, prin califul Omar Ibn al Khattab,
incendiatorul Bibliotecii din Alexandria, prin papa Grigore al IX-lea şi
asasinul de cărţi Ludovic al IX-lea şi mulţi alţii (jen passe, et des
meilleurs!°), ajungīnd pīnă la timpii noştri scrīntiţi, pe alte
meridiane (Koestler; Ray Bradbury cu temperatura sa precisă la care ard cărţile:
Fahrenheit 451°;
J.F.Kennedy, cel ucis dintr-un depozit de cărţi; Sarajevo 1993, cīnd de
frig se ardea Platon īn sobă) sau pe cele de-acasă ("Economisind hīrtia,
salvaţi păDulea!" ori coşmarul Bibliotecii Centrale Universitare -"un
Ceauschwitz al cărţilor").
Andrei Oişteanu īmbină admirabil informaţia paroxistic de doctă (doar
Sorin Antohi mai scrie azi aşa) cu o naturaleţe rafinată a stilului, care-l face
cuceritor.
________________________
1) Mythos & Logos - Studii şi eseuri de antropologie culturală (Ediţie ilustrată), Ed. Nemira, col. "Totem", Buc., 1997, 368 p.