Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate īn text, ci doar acelea substanţial comentate.   

UN ERUDIT FERMECĂTOR 

        Jules Verne e un autor fundamental. Nu există "fan" al Dilemei care să nu fi citit măcar 5 romane de ale lui, īntre care, fără-ndoială, şi Ocolul pămīntului īn 80 de zile.
       
Andrei Oişteanu1 este un fel de Phileas Fogg. El merge pīnă la capătul Ideii, coûte que coûte°. Cu vaporul, cu trenul, cu drezina, cu cămila, cu elefantul, cu pasul - nimic nu-l poate opri, pofta sa de a elucida e implacabilă. Demersul său e ca un fascicul de electroni care baleiază tubul catodic pīnă-l umple cu o imagine, după care trece mulţumit şi disciplinat la următoarea. Şi cīnd scrie studiu, şi cīnd face eseu, investigaţia sa pare fără rest. Cu toate astea, nu sparie gīndul cititorului, nu-l umileşte. E exhaustiv fără elefantiazis. Abisal fără morgă. Eruditissim fără pisălogeală.
        Ce-i cu acest Napoleon al antropologiei culturale, care ştie tot, vrea tot, poate tot? Ce caută el īntr-o lume a foiletonului isteţ, a improvizaţiei zglobii, a pospăielii "inspirate", a "spontaneităţii" dantelate? Ce neam de cărturar e acesta, care, pentru fiecare afirmaţie, īţi deşartă īn faţă un sac de cărţi, un camion de cărţi, o bibliotecă, o bibliosferă? Cu cine seamănă el?
        Am aruncat īntrebarea, musai să izvodesc şi răspunsul. Oricum l-aş suci, īmi iese un portret de tip mozaic... Ca să plec de pe plaiurile noastre, trebuie să pun īntīi puţin Călinescu. Acela nu citea cărţi, citea literaturi. Andrei Oişteanu nu citeşte cărţi, citeşte subiecte. Tot din spaţiul nostru, dar nu mioritic, ci manolian (dacă ziceam manolesc, vă gīndeaţi la directorul Romāniei literare - care, şi el, s-a gīndit la Meşterul Manole cīnd a scris despre Maiorescu), se cade să adaug o doză de Eliade (pentru apetenţa de a plonja spre origini) şi una de Pleşu (cel din Limba păsărilor). Şi măcar o pată de Sergiu Al-George. Dar nu-l pot desena pe Andrei Oişteanu, dacă nu trag şi o tuşă groasă de Borges. Pentru amīndoi (schimbă cititorul ce trebuie, nu mi-e teamă), Universul e un labirint raţional de rafturi, printre care se mişcă drăgăstos şi supersonic. Completīnd cu cīteva linii Umberto Eco (erudiţia ca spectacol) şi puţină culoare Jurgis Baltru
šaitis (voluptatea de a citi, radiologic, imagini; tandra simbioză dintre vizualitate şi concept; racordarea nescremută a arhaicului şi a medievalităţii la pulsul modern) - ne iese, īmi dau seama, un soi de desen cubist care aduce cu figura mentală a lui Andrei Oişteanu (ca o replică la Bibliotecarul lui Arcimboldo), dar cu contururi flou°.

        Vă poftesc acum īn această montagne russe care e culegerea de studii şi eseuri a lui Andrei Oişteanu. Spaţiul nu-mi va īngădui decīt cīteva bucle, cele la care am vibrat mai intens. Nu voi izbuti deci să vă īmpărtăşesc subtilităţile din studiul despre Frumoasa şi Bestia. Relaţii magico-erotice (nerecomandabil feministelor fervente), nici pe cele, īmbătătoare, din Narcotice şi halucinogene la geto-daci şi romāni, sau vrăjitoreşti, din Reminiscenţe magico-ritualice īn folclorul copiilor. Dar putea-voi, oare, să sar, impenitent*, peste splendida imagine-concept a satului, ca centru al unei lumi de cercuri concentrice, cosmos opunīndu-se cuminte haosului, cultură opunīndu-se cooperant naturii? Avea-voi tăria să nu menţionez, barem, imaginaţia filologică, etimologică, literară, iconică, din eseul despre oglindă, dens ca o hologramă*?
        O piesă de greutate a volumului este secţiunea "Evreul imaginar" versus "evreul real". Andrei Oişteanu este un expert īn evreitate, şi metoda, stilul, tonul de imperturbabilă seninătate cercetătoare fac din paginile despre Imaginea evreului īn cultura tradiţională romānească (Jidovul rătăcitor, pistruii, "jidanul īmpuţit", omul roşu, solomonarul etc.), despre Stigmatul etnic (purtarea "crucii lui David"), despre Naţionalism şi antisemitism īn Romānia interbelică (reflecţii substanţiale pe marginea cărţii lui Leon Volovici, Ideologia naţionalistă şi "problema evreiască" īn Romānia anilor ‘30, Ed. Humanitas, Buc., 1995) sau despre Sindromul Anne Frank (dimensiunile holocaustului nazist şi pericolul minimalizării lui) un model de abordare inteligentă şi profitabilă. Andrei Oişteanu nu idilizează şi nu escamotează; nu scrie nici de pe poziţia victimei, nici de pe cea a avocatului, nu exaltă, nu deplīnge: colecţionează fapte, construieşte structuri, le proiectează hermeneutic (cu trimiteri de la "prima" - o secţiune rece, fără iluzii, pe verticala antisemitismului romānesc - pīnă la "ultima oră": polemica Goma-Lucian Pintilie sau viziunea lui Norman Manea despre derapajele "de fier" ale lui Eliade, din Felix culpa).
        La inima mea livrescă mi-au mers cele patru eseuri despre carte: Cartea-copac, Cartea-hrană, Cartea-templu şi O istorie a bibliocidului. Primele trei pleacă de la o īntrebare (sugerată de Pleşu) asupra limbii originare, Ur-Sprache; de aici, e doar un pas pīnă la alfabetul celest. Lărgind unghiul, intră īn vizor cartea-copac al cunoaşterii, cartea ca hrană, de la īnţelesul anagogic din Apocalipsa Sf.Ioan, X, 10 ("Atunci am luat cartea din mīna īngerului şi am mīncat-o" - moment arheic surprins de faimoasa gravură a lui Dürer, pe care fireşte că A.O. o reproduce) şi pīnă la cele ţinīnd de libido habendi sau de pura gnoseofilie - şi, īn fine, cartea ca templu, asociere susţinută prin trimiterea la templul din Babel (Bab-El=Poarta lui Dumnezeu), ca legătură īntre om şi divinitate.
        Eseul despre bibliocid trece prin Biblie (2 Regi, 18, 4), prin babilonianul Nabonassar, prin chinezul Zheng, prin califul Omar Ibn al Khattab, incendiatorul Bibliotecii din Alexandria, prin papa Grigore al IX-lea şi asasinul de cărţi Ludovic al IX-lea şi mulţi alţii (j’en passe, et des meilleurs!°), ajungīnd pīnă la timpii noştri scrīntiţi, pe alte meridiane (Koestler; Ray Bradbury cu temperatura sa precisă la care ard cărţile: Fahrenheit 451
°; J.F.Kennedy, cel ucis dintr-un depozit de cărţi; Sarajevo 1993, cīnd de frig se ardea Platon īn sobă) sau pe cele de-acasă ("Economisind hīrtia, salvaţi păDulea!" ori coşmarul Bibliotecii Centrale Universitare -"un Ceauschwitz al cărţilor").
        Andrei Oişteanu īmbină admirabil informaţia paroxistic de doctă (doar Sorin Antohi mai scrie azi aşa) cu o naturaleţe rafinată a stilului, care-l face cuceritor.
                                       

________________________

          1) Mythos & Logos - Studii şi eseuri de antropologie culturală (Ediţie ilustrată), Ed. Nemira, col. "Totem", Buc., 1997, 368 p.

       George PRUTEANU
 Dilema, nr. 245, 3 oct. 1997