|
(Jurnale, 8) LETOPISEŢ ĪN "DÜRFTIGER ZEIT" (II)
Fiind vorba despre un jurnal (la volumul al doilea, am publicat o
cronică īn Dilema nr. 121, din
5 mai 1995), īngăduie-mi cititorul să-i ofer, brut, "neprelucrate", īnsemnările
mele pe marginea acestei cărţi.
Chiar dacă "nu
pictăm Orientul cu mijloacele Orientului", cum bine a spus-o Călinescu, poate că
hic et nunc°
formula va fi propice.
*
Există trei categorii de persoane īn jurnalul lui Mircea Zaciu: 1)
Cele care sunt ca nişte sateliţi ai eului său (M.<arian> P.<apahagi>, A.<urel>
S.<asu>, Vartic) - şi, pentru că autorul e cu mare parcimonie٭
introspect, aceştia, deşi masiv prezenţi, sunt foarte puţin portretizaţi. 2) Ca
să duc mai departe metafora sateliţilor, īn a doua categorie intră, cred, cei pe
care profesorul clujean īi simte īn acelaşi "sistem solar" cu el (G.<usti>
Buzura, Geta <Dimisianu>, Dimi<sianu> Gabriel, Paler, Ianoşi, Cosaşu), ceea ce
nu exclude apropieri şi īndepărtări, după circumstanţe, de orbita fiecăruia. 3)
Cei din alte "universuri", fie congruente cu ale diaristului٭
(E.<ugen> S.<imion>, Breban, Mircea Martin ş.a.), fie cu totul incompatibile:
Eugen Barbu, Ungheanu, Romul Munteanu, Dere (D.R.Popescu), Dulea...
*
Citită ca un "roman", cartea are incontestabil cīteva personaje care
se detaşează net. Iese din pagini figura, dominată de o eficace agitaţie, plină
de temperament şi de energie, "sufletistă" pīnă dincolo de risc pentru cartea
bună şi scriitorul onest, a editoarei Georgeta Dimisianu, protagonistă şi a unor
pagini "epice" din jurnal (episodul īnlocuirii ei cu Gabriela Adameşteanu).
Subtil, complex, labirintic rezultă şi portretul lui Augustin Buzura, dacă punem
cap la cap pasajele numeroase care-l privesc, scrise cu prietenească detaşare,
cu o, uneori, tandră circumspecţie... Niki M. (Nicolae
Manolescu) e surprins īn etape psihice diferite, cīnd mai optimist, cīnd mai
"căzut", mai tăios sau mai concesiv, mai alert sau mai blazat, care dau şi ele o
bună imagine tridimensională. Nici Octavian Paler, frecvent
consemnat, nu apare "omogen", uniliniar īn benefica intransigenţă, tinzīnd spre
radicalitate, pe care o manifesta īn anii care dau materia cărţii (1984-1986).
La fel, Dinescu, inclus şi cu texte (scrisorile plesnind de sarcasmul jucăuş, de
grand guignol°,
grav de tot īn fond, către D.R.Popescu).
*
Dintre cei scrutaţi cu īnţelegătoare răceală
(trăsătură dominantă la Mircea Zaciu), e de remarcat silueta plină de sine a lui
Nicolae Breban ("el, Breban, a deschis pīrtia romanului «post-modernist» la
noi... Infatuarea lui e, la urma-urmelor, copilărească, dar devine, după o
jumătate de oră de insistenţe, obositoare... Dialogul cu el, imposibil. Interior
īncărcat, obosit, prăfuit... -Toţi aceşti Brebani s-au coalizat de fapt să mă
nască pe mine, ei existau pentru a mă ivi eu!... Spune chiar două-trei expresii
franţuzeşti, toate greşite. Omul degajă tot timpul un soi de energie teribilă,
animalică, rămīnīnd totodată zīmbitor, afectat şi convins că te-a dat gata..." -
pp.89,90). Admirīnd intuiţia portretistică şi notaţia lapidar-relevantă, mă
grăbesc să spun că, trasīnd ferm o faculté maītresse°,
aceste crochiuri, īn genul aqua-forte٭-lor
lovinesciene, nu pot fi totuşi dilatate pīnă la generalitate. (Octavian Paler
povestea, la lansarea cărţii, că dintr-o īntrevedere a sa cu Mircea Zaciu, de
cīteva ore de discuţii substanţiale, a intrat īn jurnal doar detaliul că, din
cine ştie ce pricină a neatenţiei, el a neglijat să-şi servească oaspetele cu
nişte piersici aflate pe masă... Poate că e semnificativ, dar nu mai puţin
maliţios). Iată īncă un exemplu, lăsīnd cititorului sarcina de a recunoaşte
persoana: "R.M., buhăit, plin de boli, cu o coamă leonină, cam nespălată, cu
un alpenstock°
īn care se sprijină căci nu-l duc picioarele slabe, ne-a stricat apoi toată
masa, instalīndu-se cu noi cică doar pentru cinci minute, să bea o bere, dar
bīnd īn final vreo şapte şi stīnd preţ de trei ore... Troscănit, a īnceput să
spună şi ceea ce desigur n-ar fi vrut: cum s-a schimbat garnitura Clubului...,
īnainte erau oameni subţiri..., putea «trata» cu ei īn condiţii optime. Brusc,
fiindcă simţise aversiunea mea, īmi spune că o să ajung curīnd la puşcărie, că
aşa simte el" (p.242, 243). Trimit şi la pasajele de
la p.536, despre Eugen Simion, văzut, īn aceeaşi oximoronică٭
manieră, de tolerantă, inteligentă inaderenţă, şi de la p.551, despre prof.
Mihai Pop: īn zece rīnduri, un destin de "ardelean venit īn Regat şi făcīnd
carieră printre «miticii» pe care-i execră٭,
dar de care se foloseşte bine".
*
Evident că "marele" personaj-absenţă al cărţii, un
fel de Godot bicisnic, e Dulea, cu "folclorul" aferent ("mai dulează, mai
dulează", "Dulea lex, sed lex" etc.). E psihanalizabil dispreţul din
rărunchi al profesorului Mircea Zaciu faţă de acest ins, dispreţ care face ca
singura mare filă ce l-ar fi putut imortaliza să nu poată fi scrisă (v.p.500); e
ca o grevă a conştiinţei incapabile de imersia īn imund.
*
Criticul din Mircea Zaciu nu e cu totul escamotat īn faţa
cronicarului migălos al timpurilor negre. Mărturie stau
notaţiile cu rezerve, exprimate mai blīnd sau mai intens, faţă de scrisul,
e.g., al lui Radu Petrescu ("De ce, īn pofida marilor sale calităţi
stilistice, acest om n-a putut fi ceea ce se cheamă un mare scriitor
?... Cred că explicaţia stă īn īnsăşi fibra intimă a lui P., ins efeminat şi
nevrotic, retractil٭,
de o cloroză٭
psihologică accentuată... Atent doar la partea frumoasă a realităţii,
naturii, umanului..., pīnă la oboseală. E o saţietate īn cele din urmă a
lecturii, care īndepărtează..." - p.347). Ar mai trebui citate, de-ar fi
loc, scurte judecăţi necomplezente despre Mircea Martin, R.G.Ţeposu, Dorin
Tudoran, o masă rotundă cu Matei Călinescu, Nego<iţescu>, Ierunca, īn
care simpatia nu obnubilează٭
rigoarea.
*
Temă de seminar: "Mircea Zaciu şi peisajul"... El īnsuşi are, la
p.467, cīteva consideraţii pătrunzătoare despre relaţia ardelenilor cu marea. Īn
ceea ce-l priveşte, profesorul vede şi aude dens, sintetic, şi unele rīnduri
amintesc de chinezăriile pe un bob de orez. Marea? "Pescăruşii toată noaptea,
cu ţipete ciudate, nemaiauzite, unele ca un hohot de rīs", p.478; "o
impietate: pe plajă, muzica acoperă zgomotul valurilor, singurul legitim",
p.499. Bucureştiul socialist īn iarnă? "Aerul e bun, nepoluat căci nu mai
circulă aproape nici o maşină, lumea umblă, ca la sate, prin mijlocul drumului
mare, bulevardele sunt ca un drum mare, oraşul sub cerul īnstelat de iarnă pare
īntunecat şi alb, un fel de Irkuţk", p.235; aceeaşi urbe, īntr-o viziune
fulgurantă٭,
īntre Bacovia şi Bosch: "Bucureştiul arată groaznic; plin de praf, gropi,
cīini vagabonzi īn haite prin Piaţa Palatului, pe gazon, cerşetori, schilozi,
nebuni gesticulīnd, vorbind tare, ameninţīnd cu pumnii pe Calea Victoriei (ca-n
Bacovia),
figuri patibulare٭",
p.531. A se vedea şi finalul primei notaţii din 12.II.1986, p.390.
*
Bref°,
ce e, esenţial, această carte? Pentru lumea literară, lato sensu°,
un eveniment. Miezul ei "epic" fiind constituit de epopeea mizerabilă a
Dicţionarului scriitorilor romāni, pe această coloană vertebrală se află
fresca pointilistă٭
a unor vremuri intelectualmente infame. Cartea e infuzată de acel sentiment
camusian de divorţ īntre actor şi decorul său, de greaţa faţă de un cosmos
(...haotic!) al prostiei şi ticăloşiei de stat, care te īnconjoară īnsă concret
prin indivizi de toate calibrele şi rangurile. Documentar, Jurnalul e de
departe cel mai bun text despre viaţa scriitoricească şi universitară a epocii
de aur calp, despre lăţirea īntristătoare a specificei trahison des clercs°.
Literar, o mină de diamante de psihologie cărturărească sau politrucească٭,
de semitonuri ale relaţiilor umane impregnate de damful erei bănuielii, de
fixare a unor fapte semnificative din imensa istorie a cotidianului ceauşist, īn
palierul unde cultura interferează socialul.
__________________________
1)
Mircea Zaciu, Jurnal, III, Ed. Albatros, Buc., 1996, 604 p., 8874 de lei