Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate în text, ci doar acelea substanţial comentate.   

UN PUZZLE BINE DRĂMUIT

        Sunt sceptic în materie de periodizări literare, și mai sceptic față de cele făcute de aproape, și cu atît mai mult față de cele care merg pe criterii "zecimale", felii de 10 ani calendaristici de literatură. Paginile preambulare pe această temă ale lui Laurențiu Ulici1 nici nu m-au convins, nici nu m-au lămurit. Ce e, pînă la urmă, o "promoție"? În linii mari de tot, pare a fi un grup aleatoriu de scriitori care publică în cadrul aceluiași deceniu - dar de aici se lasă echivocul, pentru că, deși operează cu zeci rotunde (de unde ies și eponimele "optzeciști", "șaizeciști" etc.), L.Ulici ne spune că totuși periodizările sale au ca punct inițial cifra 6 (e.g.: 1966-76)... În fine, nu mai zgîndăr. Iau cartea drept o oglindă critică plimbată răbduriu de-a lungul unei bucăți, mai mult sau mai puțin întîmplătoare, de drum al literelor românești.
        Discursul critic al lui L.Ulici are o mulțime de calități care-l fac atrăgător. El are o inteligență disociativă acerbă, cu tăiș fin pînă la sfertul de fir. Are o excelentă mobilitate analitică (e ca un arbitru de box care nu stă o clipă locului), își adaptează vădit unghiul de abordare de la autor la autor, se acordează pe orice lungimi de undă scripturală (chiar și pe cele mai firave).
        O nuanță în plus la acest elogiu: nuanța benedictină. Critici de genul "Călinescu" n-o au. Cei din seria "Lovinescu", da. Ca limbaj, manieră, poze, stil (în valorizarea literaturii), L.Ulici este un călinescian. Dar prin pasiunea de a căuta "sburători" pe coclaurile țării sau fărîma de lumină în vraful de maculatură - e un lovinescian.
        Ulici citește cu o mare BUNĂ voință față de literatură, nu față de cititor. De aici, dominanta cărții: pofta de a pune reușita, sclipirea, pozitivul în evidență - nu de a tria, nu de a tăia în carne vie. Materia, cel puțin jumătate din ea, s-ar fi pretat de minune la tratamente ironice, persiflante și "de succes", pentru că publicul vrea tăvăleală prin catran și fulgi. Ulici și le-a reprimat cu eleganță și generozitate, uneori pînă dincolo de linia la care noi, ceilalți, am fi socotit că trebuie să se oprească toleranța. (Las’că nici așa nu împacă pe toată lumea, de mine nu mai zic. Nu înțeleg, d.p., de ce, la prozatori, Horomnea, Stoiciu sau Văduva sunt numai la "Note", în timp ce Băileșteanu, Boloș sau L.Petru au parte de comentarii; e fals). Dar buna-credință a criticului e mai presus de îndoială, ca și migala axiologică, manifestată atît explicit, prin calificative, cît și implicit, prin dispunerea în grupele valorice  1-4. Aici, nu-mi pot reprima cîteva obiecții. Surprind contradicții de genul: "M.Cantuniari, unul din cei mai buni  (s.GP) poeți ai promoției" (p.132) - dar M.C. e așezat în grupa...2! Dacă e din cei mai buni, de ce nu e în prima?! Si alte ierarhizări descumpănesc: cum să fie Emil Brumaru în grupa 2 și Dinu Flămînd în 1? Brumaru e inventatorul unui ton poetic, al unui micro-univers, al unei linii lirice, nivel la care altminteri rafinatul D.F.  n-a ajuns. La fel, unde i-o fi fost atenția lui L.Ulici cînd l-a plasat pe M.Mincu în prima grupă, la critici, în timp ce C.Ungureanu e-ntr-a doua? 
        Și fiindcă tot sunt la jumătatea goală a paharului: ce caută D.Petrovici în promoția cu pricina, cu o singură carte din 1992? Dimensiunile articolelor, atît de bine dozate, cunosc și accidențe: comentariul la G.Alboiu (plasat la locul său în eșalonul 3) e totuși mai lung decît cel la Cezar Ivănescu (din 1). Analiza pe text, desfășurată cu apreciabilă fantezie și varietate metodologică, își pierde pe alocuri cerbicia și funcționează în gol ("revelația scindării e repede scoasă din cușca individualului și aruncată...în universal... Vizionarismul la care accede el..." etc. - dar nu e vorba nici de Blaga, nici de Eminescu, ci de P.Balahur, din grupa 3. Dar și cînd e să plesnească, pe drept ori ba, cnutul lui Ulici lasă dîre ("înclinația logoreică" - la Angela Marinescu, "bolboroseală ininteligibilă" - la Doina Uricariu). Mult mai specifice îi sunt însă  aluzia academică, insinuarea clară dar necontondentă (Doru Davidovici: "romane sentimentale și aviatice"), transferul ingenios de limbaje (la Ș.Foarță: "impresia tehnică, notabilă cu maximum, se află cu mult mai presus de impresia artistică"), portretul psiho-intelectual sintetic (v.deschiderile articolelor despre M.Iorgulescu sau M.Papahagi) , în care, stilistic, atracția și virtuozitățile combinatorii ale autorului se îndreaptă spre paradox, spre chiasm (la Dan Laurențiu: "un vînt de dragoste mortală ori de moarte îndrăgostită"), spre oximoron (la Ion Mircea: "fragilitatea inexpugnabilă a imaginarului și soliditatea finalmente fragilă a realității").
        Carte compusă din mici respirații care dau un suflu coerent, strălucitoare pe detalii și corectă cu carențe pe ansamblu (dacă ansamblu e), delicioasă cînd criticul își deschide și supapa temperamentului ludic-mușcător, inteligentă fără sincope, ba chiar cu exces de înțelegere - tomul lui Ulici ne convinge că locul său e în grupa 1, cu fotografie.
 

Considerații statistic-literare

         În "promoția '70", Laurențiu Ulici (LU) include 248 de autori, cărora le consacră 440 de pagini de text, ceea ce dă o medie de 1,77p./autor.
         În cadrul fiecărei secțiuni tradiționale (poeți; prozatori; dramaturgi; critici, istorici literari și eseiști), autorii comentați sunt împărțiți în patru grupe valorice, nume­rotate de la 1 la 4, cu excepția dramaturgilor, în care grupa valorică "1" lipsește, în schimb unul și același autor ocupă o grupă dublă ("4 + 5"), semn că și imperturbabila taxi­nomie are inefabilul ei. Mai există o a cincea grupă valo­rică, a autorilor care n-au parte de nici un comentariu, e clar de ce, li se menționează doar anul nașterii și titlurile publicate. În cadrul fiecărei grupe, autorii sunt ordonați alfabetic. (Un număr de 13 prozatori și 7 eseiști au fost, "dintr-o regretabilă eroare de ordonare a materiei", omiși, urmînd a fi incluși în volumul următor).
         Iată numărul de autori și de pagini al fiecărei secțiuni: POEȚI: 151/252 pp. (medie: 1,67 p./autor). PROZATORI: 56/104 pp. (1,86 p./aut.). DRAMATURGI: 5/11 pp. (+3) (2,2 pp./aut.). CRITICI, IST. LIT., ESEIȘTI: 36/73 pp. (2 pp./aut.).
         Relevantă e și repartiția pe grupe valorice:

GRUPA AUTORI PAGINI PP./AUT.
POEȚI
1) 13 54 4,15
2) 19 41 2,16
3) 48 77 1,70
4) 71 80 1,13
 
PROZATORI
1) 6 23 3,83
2) 7 19 2,71
3) 25 40 1,60
4) 18 22 1,22
 
DRAMATURGI
1) - - -
2) 2 6 3,00
3) 2 4 2,00
4+5) 1 1 1,00
 
CRITICI, ISTORICI LITERARI, ESEIȘTI
1) 12 32 2,67
2) 2 6 3,00
3) 25 40 1,60
4) 8 10 1,25

     Decizia axiologică și spiritul "matematic" ale lui LU au colaborat cu brio în această foarte echilibrată dispunere. E de remarcat cu cîtă precizie grupa a 4-a valorică a celor patru secțiuni oscilează în jurul valorii de 1,15 p./autor; grupa a 3-a, în jurul lui 1,60; grupa a 2-a, în jurul lui 2,10 (cu o excepție, la proză) și doar grupa 1 (cum e și firesc, sunt "monitorii", fruntașii, emblematicii) prezintă fluctuații mai mari, în sensul unei scăderi continue de la prima spre ultima secțiune (4,15 - 3,83 - 3,0 -2,67), ceea ce ar denota un mai mare interes aI lui LU pentru comentarea poeților și a prozatorilor foarte buni, decît a dramaturgilor și a eseiștilor de (relativ) același calibru.
         Dacă ar fi cuprins doar autori din primele două grupe valorice (ah, trenuri fără ultimul vagon!), comentariul n-ar fi avut 440 de pagini, ci doar 196. Dar asta am spus-o numai cu titlu informativ, sunt de acord că descrierea unei epoci literare nu-i poate ignora pe mediocri, ar fi ca o falsifi­care a curbei lui Gauss. Totul e unde plasăm pragul de jos.

________________

            1) Laurențiu Ulici, Literatura română contemporană (Promoția ‘70), Ed. Eminescu, Buc., 1995, 552 p.

       George PRUTEANU
România literară, nr. 14, 18 apr. 1996