Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate īn text, ci doar acelea substanţial comentate.

ANAMORFOZE DE RĪSU’-PLĪNSU’

            Nu-mi place deloc vorba aceea, că īn politică numai boul ar fi consecvent; pe aşa o bază doctrinară de chirpici, orice giruetă ar fi īndreptăţită să se creadă busolă şi orice fripturism ar căpăta tresele "adecvării". Dar dacă eu, īn mica politică a acestei rubrici, iau decizia să amīn pur şi simplu al doilea articol despre revista Polis, nu cred că pot fi bănuit de pezevenglīcuri oculte. Ce a survenit? Īn timp ce reflectam asupra altor numere substanţiale din revista făcută de Călin Anastasiu şi Dan Pavel, m-a izbit, īn moalele cugetului şi al simţirii mele, următoarea caricatură, profund īnrudită (dacă vă gīndiţi bine) cu problematica Polis-ului, īn ciuda limbajului crud:
Această caricatură de Ion Barbu este una din cele 80 existente īn volumul de tablete publicat recent de Tudor Octavian
1.  Tableta este un gen īngrozitor de inefabil, complet scăpat din mīnă de către teoreticieni - aşa īncīt, ca să vă fac o idee ce e cu această carte, vin mai īntīi cu nişte informaţii eminamente obiective. Ea conţine 180 de texte. Fiecare text ocupă o singură pagină  şi are cca 33 de rīnduri, cu un conţinut situat īntre 333 şi 444 de cuvinte īn total. Frazele sunt, īndeobşte, mijlocii spre scurte. Subiect, predicat, atribut, complement. Titlurile sunt, de multe ori, stranii, opace, şi pretind lectura tabletei pentru decodare. Exemple: Formaţia hot-strong "Izmenele putrede"; Rugăciune pentru fasole, molan şi varză; Nasul sacru al domnului Gherman; Din istoria găinii; Necrolog cu natură moartă; Lirismul īn box; Relaţia dintre Shakespeare şi comuna Ieud ş.a. Nu se poate nega, īnsă, că autorul recurge  şi la titluri clare, chiar suspect de clare: Cum se bate un cui; Cum şi de ce se īngraşă politicienii; Viol cu perversiuni la deputăţie. Alte titluri sunt inspirate din bogatul tezaur al literaturii universale (nu trebuie să uităm nici o clipă că T.O. este critic de artă); exemple: Tovarăşul Olaru şi umbra sa, Badea (după Brecht), Viaţa īn seriale (după Cosaşu), Noaptea unui vis de vară (după Shakespeare), Tramvaiul 3, aripa tīnără (după Patriciu), Cele şapte Americi (probabil, după Ralea), Īnvăţaţi! Īnvăţaţi! Īnvăţaţi! (după Lenin), Trei ştiri care au zguduit lumea (după cel cu Zece zile care..., Reed), Arta  de a te descurca īn viaţă (după D’ale Carnegiului),  Stima noastră şi mīndria, Romānia şi Mafia! (după Ceauşescu), Rugăciune de dac (după Poetul Impar), Problemă cu trei necunoscute (după cartea de algebră) ş.a.

            Īn continuare, vă invit să urmăriţi o scurtă cercetare, nu mai puţin obiectivă, asupra tematicii acestor tablete. Tematica este generoasă, aş spune chiar exhaustivă, totuşi unele sfere de interes revin īn mod semnificativ. Tabelul de mai jos vă prezintă temele cele mai frecvente, īn ordine ierarhică (cifra arată īn cīte texte diferite  apare tema cu pricina; īn nota de subsol2, curioşii sau neīncrezătorii găsesc şi numărul paginilor la care se află textele cu pricina):  

1. MĪNCARE

19

2. POLITICIENI 

13

3. SCRIITORI, LITERATURĂ, CĂRŢI

12

4. ARTĂ, ARTIŞTI

12

5. STATISTICI DIVERSE

  9

6. CUVINTE 

  9

7. GĪNGĂNII , ORĂTĂNII , JIVINE etc.       

  8

8. COMERŢ

  8

9. MASS-MEDIA

  7

10. NUME DE PERSOANE

  7

11. FEMEI

  7

12. ŢIGANI

  6

   Mai apar: 13.Străinătăţuri (6); 14.Meserii (6); 15.Īnjurături (3); 16."Subiecte" (3); 17.Case  (3); 18.Gunoi (3); 19. Bani (3); 20.Sport (3); 21.Mijloace de transport (2); 22.Poliţie (2).
        Ce ne arată nouă acest tabel? Că autorul este suflet īn sufletul neamului său, stomac īn stomacul lui.
Zece virgulă şase la sută din subiecte dau tīrcoale (cīnd nu atacă frontal) spinoasei  probleme a hranei, chestiune care, aşa cum arăta şi G.Liiceanu īntr-un recent eseu, bīntuie de milenii subconştientul poporului romān. Şapte virgulă trei la sută dau seamă, īn felurite chipuri, despre acei sănătoşi care ne conduc. Femeile, după cum se vede, nici nu trec pragul de 5% īn proza familistului Tudor Octavian (3,88%), lucru care se reflectă, pe plan naţional, īn "sporul" demografic negativ; vorba dictonului: cui īi mai arde?!

            E, acum, rīndul cītorva consideraţii subiective. Dacă sunt īn ţara asta 5 oameni care te pot face, cu inteligenţă, să rīzi - unul dintre ei este īngīnduratul Tudor Octavian. La 50% din enunţurile sale zīmbeşti mīnzeşte,  la 30% te pufneşte un rīs amar, iar la 20% hohoteşti de unul singur, nichitostănescian. Omul are o fantezie combinatorie excepţională, o teribilă iscusinţă a alunecării controlate din zeflemeaua realist-critică şi realist-capitalistă īn absurdul bine strunit şi revelator. Este aici, perfect digerată, şi lecţia lui Swift, şi a lui Arghezi, şi a lui Art Buchwald; mai să cred că tabletistul i-a studiat, cu creionul īn mīnă, şi pe alde Toffler sau McLuhan pentru tehnica racursiurilor fulgerătoare īntre ce cu mintea nu  gīndeşti; există, apoi, īnrudiri de ton şi īntorsătură, ici cu Cosaşu, colo cu M.H.Simionescu sau cīte un abur călinescian (cel din Frigmania şi Bovenia). Ca toţi scriitorii buni, Tudor Octavian este cam īn egală măsură īmbibat de real3  cīt şi de litere; īl trec fără să ezit printre maeştrii pastişării sloganurilor, a sintagmelor zilei, "la modă", cīt şi printre cei ai anamorfozării realităţii prin oglinda parabolică a sarcasmului, a deriziunii.  (De aceea mai dau, alături, īncă un citat din caricaturistul Ion Barbu; şi Tudor Octavian face adesea, pe principiul "bulgărelui de zăpadă", cu pornirea īntr-o frază intens-generatoare, caricări cartesiene ale marasmului cotidian).

            Tabletele lui Tudor Octavian sunt, mi se pare, cea mai veselă carte melancolică a ultimilor ani.                                                      

______________________________

            1) Tudor Octavian, Tratat de īnjurături (Bogat ilustrat de Ion Barbu), Ed. Oscar Print, Buc., 1996, 284 p., 5500 lei.
          2) 1. (39,69,84,146,154,164,170,178,181,185,191,200,206, 224,230,232, 241,245,262); 2. (29,45,62,108,116,120,126,130,134, 142,157,184,223); 3. (11,23, 38,80,93,95,102,107,139,235,236,263);4. (26,35,36,63,68,96,214, 227,244,253, 265, 269); 5. (93,98,148,175, 179,199,220,242,257); 6. (21,56,104,203,211,221, 256, 260,274);  7. (18,33,161,167,190,197,220,266); 8. (48,50,59,77,101,176,196,206); 9. (32,66,71,117,125,166,215); 10. (9,27,158,160,217,233,242);11. (12,17, 20,89,90,209,218); 12. (105,119,133,152,227,268).
           3
) E plin de "romānie" (subst.comun, ca "bucurie" sau "ţigănie").

       George PRUTEANU
Dilema, nr. 167, 22 mart. 1996