Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate īn text, ci doar acelea substanţial comentate.


V. şi  NAŽIONALISMUL "BOIERESC" AL LUI AL. PALEOLOGU

V. şi  UN GENTLEMAN  MELANCOLIC, IRONIC ŖI VECHI
V. şi "CULTURA ŽINE DE INIMĆ, FIREŖTE"  (dialog Al.. P - G.P.)

"CARTEA ALBĂ" A LUI AL. PALEOLOGU, DIN 1988

                                    "Conu’ Alecu...a trecut prin viaţa noastră literară, sau prin viaţa noastră pur şi simplu, cu farmec, cu panaş, ştiind bine gramatica şi eticheta, īmpotriva unei ambianţe din ce īn ce mai fruste (...). Alecu īn ambianţa romānească de azi <1984; GP> e o instanţă ...(...). De ce? Fiindcă nu avem altul ca el şi fiindcă e simbolul unui univers pe care dacă īl uităm pierdem cei şapte ani de-acasă ai bunei cuviinţe intelectuale. Putem bombăni, īn sinea noastră, orice. Dar: īntr-o lume sufocată de o lipsă de educaţie īn cel mai bun caz pitorescă, conu’ Alecu  repune īn drepturi cultul ceremoniei: ne īnvaţă cum se preţuieşte un amic şi cum se salută un potrivnic, cum se aruncă mănuşa şi cum se ridică mănuşa, cum se īnjură cu amenitate, cum se tace, cum se riscă fără bravadă, cum se ţine o făgăduinţă, cum se vorbeşte franţuzeşte, cum se mimează naturaleţea, cum se obţine galanteria fără vulgaritate, cum se zīmbeşte interlocutorului cīnd e idiot, cum se primeşte o īnfrīngere, cum se trece sub tăcere o victorie, cum se stă la masă, cum se suportă canicula fără transpiraţie, cum se păstreaz㠖 īn praful verii – albul cămăşii şi cīte şi mai cīte asemenea delicatese anexe, dar esenţiale, care, fără a ţine loc de conţinut, pot da omului şi unei epoci īntregi măcar aparenţa, dacă nu substanţa īnsăşi a stilului. Iubeşte-l, deci! E ultima reverenţă pe care o face veacului nostru boierimea autohtonă".
                                    Andrei Pleşu, 1984 (Epistolar, Ed.C.R., 1987, p.61)                                      

            Īn anii ’88 şi ’89, Stelian Tănase a avut īnţeleapta idee de a-l face pe Alexandru Paleologu să vorbească īndelung īn faţa unui casetofon. Era, simultan, şi un gest de inteligenţă, Paleologu fiind unul dintre cei mai plini de sevă eseişti şi causeuri°  ai ultimelor decenii, şi unul de curaj, pentru că īn acea perioadă, autorul Bunul-ui simţ ca paradox  era "ciumat", avea "interdicţie de semnătură", Securitatea stătea cu ochii pe el, deci numai bine la dosar nu făcea să-l frecventezi.  Astfel s-a adunat volumul1 pe care, după o cam prea lungă gestaţie la provocatorul lui, l-a adus la lumină, īn condiţii elegante, editura Doinei Uricariu.
            Cartea  īncepe abrupt şi emblematic  – nu ştiu dacă īntīmplător! – , ca şi Scrinul negru,  cu īnmormīntarea unei persoane din vechea lume bună. Stelian Tănase cere "detalii de la acea ceremonie", Paleologu nu se lasă rugat, pe ecranul memoriei se perindă figurile unor Mavrocordat, Odobescu, Rosetti, Carp, Negruzzi, Balş, supravieţuitori, īn ‘88, a ceea ce fusese cīndva aristocraţia romānească. Dacă, īn tinereţe, conu’ Alecu mărturiseşte că nu a putut evita "snobismul de a marca īntr-un mod vizibil şi ridicol o anumită ţīfnă a apartenenţei la această lume" (p.13), la ora dialogului el ia, cu argumente raţionale, apărarea  "neamurilor care pot persevera īn istorie cīte opt, nouă, zece secole", īmpotriva clişeelor care le acuză de frivolitate şi incultură. Firesc īnlănţuită, urmează o discuţie despre civilizaţia romānească; Paleologu defineşte mai īntīi, izbind oul de masă, civilizaţia īn sine, care nu e "legată de perfecţionările tehnice" (butoane, rachete, aparate etc.): "civilizaţia este ceea ce se constituie pe principiul fundamental al dreptului civil, adică distincţia īntre bunuri şi persoane. Noi acum avem o tendinţ㠖 din cauză că lumea īn care trăim ne tratează pe noi, persoanele, drept bunuri  şi deci suntem cuantificaţi – avem tendinţa inversă, să personalizăm bunurile..."
(p.23). Īn istorie, am fost mereu uşor de sacrificat; am fost, zice biblic Paleologu, "Isaac"... (p.34).
            Convorbirea nu e foarte strunită. Ea curge pe o albie relativ biografică, dar, pentru că nici protagonistul nu e egolatru, nici interlocutorul nu e īncăpăţīnat īn străbaterea unor puncte, evadează fertil īn largi digresiuni portretistice, epic-istorice sau ideologice.
Un capitol splendid este cel consacrat Alicei Voinescu, intelectual de adevărată rasă, victimă, īntre atīţia alţii, a barbariei comuniste, autoarea monografiei din 1936 despre Montaigne, care i-a fost pasiunea de-o viaţă. Alexandru Paleologu a fost şi el predispus spre Montaigne īncă de la vīrstele formării, cu o componentă... genetică: "o anumită dispoziţie, probabil naturală, ereditară la noi īn familie, pe linie paternă, adică gustul pentru buna dispoziţie, pentru glumă,  pentru rīs" (p.249); terenul a fost apoi pregătit de o lectură decisivă a adolescenţei, Candide  al lui Voltaire. Paleologu īşi asumă preceptul montaigneean, "je ne fais rien sans gaieté"°, şi, īn ultimul capitol al cărţii, dedicat īn īntregime izvoditorului essais-urilor, īşi mărturiseşte reperele principale ale naturii sale mentale īn triunghiul Montaigne-Voltaire-Caragiale. Vibrez la unison cu Alexandru Paleologu atunci cīnd susţine: "cred că Montaigne e de rangul lui Platon, ca atare, pe deasupra istoriei filosofiei " (p.255).
            Tuşe interesante sunt aduse şi la imaginea lui Noica, cel cu care memorialistul a īmpărţit ani buni (totuşi, mi se pare că īn aceste pasaje, Paleologu nu a fost īn forma maximă; de altfel, fondul e spus, mai aşezat şi cu īntreg protocolul, īn Despărţirea de Noica din volumul Ipoteze de lucru, 1980).  Mai pătrunzător e īn crochiul, fugitiv, al lui Nichita Stănescu dintr-un anume unghi: "Cīt era Nichita de mare, cinismul pe care īl afişa era dezgustător īn articole, luări de atitudine, īn luări de cuvīnt, īn special īn ultimii ani. El era un poet mare dar un cinic mărunt. Cinismul e o artă" (p.240).
            O mare parte din dialog adastă asupra experienţei penitenciare a lui Alexandru Paleologu care,  montaignean, rabelaisian ("grotescul uman īn formele lui primare") şi noician, īntrucītva, aici, preferă să-i exhibe preponderent efectele "benigne", ("e un mediu experimental extraordinar"), utile formativ. Tensiunea morală de vīrf e īn paginile īn care mărturisitorul īşi descarcă sufletul, narīnd "pactul" pe care l-a făcut cu ticăloşii: īn puşcărie fiind, īn1964, s-a lăsat influenţat de realele deschideri culturale care-i erau aduse la cunoştinţă, şi a acceptat să fie preşedintele unui club al īnchisorii, unde a ţinut o conferinţă conformistă, să scrie, pentru Glasul patriei, două articole apăsat critice  (la adresa lui Mihai Fărcăşanu şi, respectiv, a lui Cioran – pe care-i admira) şi, īn cele din urmă, să semneze  un angajament  de "turnător" la Securitate (pe care nu l-a onorat decīt cu lucruri anodine, inofensive).
            Vorbită de un Alexandru Paleologu, cartea nu poate fi decīt, catifelat şi cu nonşalanţă, rafinată; elegant şi cu bonomie, sfidătoare ; destins şi suplu, filozofică. Din cīnd īn cīnd, formulări strălucitoare sparg filele: "istoria noastră nu are o adolescenţă" (p.46); "hegelienii au fost să nu zic mediocri dar, īn general, oficiali, et
atişti, oamenii poliţiei. De fapt hegelianismul este o filosofie a turnătoriei" (p.148); "Noica are o limbă a lui, care nu este limba obişnuită, este limba noiciană" (p.155); aş cita şi pasajul, delicios frondeur٭, despre cum trebuie să fie un gentleman sau o lady, de la p.168, dar nu mai am spaţiu.
            Am scris, īn 1972, īn Magazinul lui Paler, pe cīnd nu-l cunoşteam cītuşi de puţin pe Paleologu, un (prim) articol despre el, intitulat
Un gentleman melancolic, ironic şi "vechi". După  lectura acestei cărţi (pe care, să nu se supere Stelian Tănase, eu aş fi alcătuit-o ceva mai ordonat şi mai tacticos) am motive īn plus să fiu mulţumit de acel titlu din juneţe.
______________________________

            1) Al.Paleologu – Stelian Tănase, Sfidarea memoriei (Convorbiri), aprilie 1988-octombrie 1989, Ed. DU Style, 1996, 288 p.

       George PRUTEANU
Dilema, nr. 161, 9 ian. 1996