|
|
V. şi NAŽIONALISMUL "BOIERESC" AL LUI AL. PALEOLOGU V. şi UN GENTLEMAN MELANCOLIC, IRONIC ŖI VECHI V. şi "CULTURA ŽINE DE INIMĆ, FIREŖTE" (dialog Al.. P - G.P.) |
"CARTEA ALBĂ" A LUI AL. PALEOLOGU, DIN 1988
"Conu Alecu...a trecut prin viaţa noastră
literară, sau prin viaţa noastră pur şi simplu, cu farmec, cu panaş, ştiind bine
gramatica şi eticheta, īmpotriva unei ambianţe din ce īn ce mai fruste (...).
Alecu īn ambianţa romānească de azi <1984; GP> e o instanţă ...(...). De
ce? Fiindcă nu avem altul ca el şi fiindcă e simbolul unui univers pe care dacă
īl uităm pierdem cei şapte ani de-acasă ai bunei cuviinţe intelectuale. Putem
bombăni, īn sinea noastră, orice. Dar: īntr-o lume sufocată de o lipsă de
educaţie īn cel mai bun caz pitorescă, conu Alecu repune īn drepturi cultul
ceremoniei: ne īnvaţă cum se preţuieşte un amic şi cum se salută un potrivnic,
cum se aruncă mănuşa şi cum se ridică mănuşa, cum se īnjură cu amenitate, cum se
tace, cum se riscă fără bravadă, cum se ţine o făgăduinţă, cum se vorbeşte
franţuzeşte, cum se mimează naturaleţea, cum se obţine galanteria fără
vulgaritate, cum se zīmbeşte interlocutorului cīnd e idiot, cum se primeşte o
īnfrīngere, cum se trece sub tăcere o victorie, cum se stă la masă, cum se
suportă canicula fără transpiraţie, cum se păstrează īn praful verii albul
cămăşii şi cīte şi mai cīte asemenea delicatese anexe, dar esenţiale, care, fără
a ţine loc de conţinut, pot da omului şi unei epoci īntregi măcar aparenţa, dacă
nu substanţa īnsăşi a stilului. Iubeşte-l, deci! E ultima reverenţă pe
care o face veacului nostru boierimea autohtonă".
Andrei Pleşu, 1984 (Epistolar,
Ed.C.R., 1987, p.61)
Īn
anii 88 şi 89, Stelian Tănase a avut īnţeleapta idee de a-l face pe Alexandru
Paleologu să vorbească īndelung īn faţa unui casetofon. Era, simultan, şi un gest
de inteligenţă, Paleologu fiind unul dintre cei mai plini de sevă eseişti şi
causeuri°
ai ultimelor decenii, şi unul de curaj, pentru că īn acea
perioadă, autorul Bunul-ui simţ ca paradox era "ciumat", avea
"interdicţie de semnătură", Securitatea stătea cu ochii pe el, deci numai bine
la dosar nu făcea să-l frecventezi. Astfel s-a adunat volumul1 pe
care, după o cam prea lungă gestaţie la provocatorul lui, l-a adus la lumină, īn
condiţii elegante, editura Doinei Uricariu.
Cartea īncepe abrupt şi emblematic nu ştiu dacă īntīmplător! ,
ca şi Scrinul negru, cu īnmormīntarea unei persoane din vechea lume
bună. Stelian Tănase cere "detalii de la acea ceremonie", Paleologu nu se
lasă rugat, pe ecranul memoriei se perindă figurile unor Mavrocordat, Odobescu,
Rosetti, Carp, Negruzzi, Balş, supravieţuitori, īn 88, a ceea ce fusese cīndva
aristocraţia romānească. Dacă, īn tinereţe, conu Alecu mărturiseşte că nu a
putut evita "snobismul de a marca īntr-un mod vizibil şi ridicol o anumită
ţīfnă a apartenenţei la această lume" (p.13), la ora dialogului el ia, cu
argumente raţionale, apărarea "neamurilor care pot persevera īn istorie cīte
opt, nouă, zece secole", īmpotriva clişeelor care le acuză de frivolitate şi
incultură. Firesc īnlănţuită, urmează o discuţie despre civilizaţia romānească;
Paleologu defineşte mai īntīi, izbind oul de masă, civilizaţia īn sine, care nu
e "legată de perfecţionările tehnice" (butoane, rachete, aparate etc.): "civilizaţia
este ceea ce se constituie pe principiul fundamental al dreptului civil, adică
distincţia īntre bunuri şi persoane. Noi acum avem o tendinţă din cauză că
lumea īn care trăim ne tratează pe noi, persoanele, drept bunuri şi deci suntem
cuantificaţi avem tendinţa inversă, să personalizăm bunurile..."
(p.23). Īn istorie, am
fost mereu uşor de sacrificat; am fost, zice biblic Paleologu, "Isaac"...
(p.34).
Convorbirea nu e foarte strunită. Ea curge pe o albie relativ
biografică, dar, pentru că nici protagonistul nu e egolatru, nici interlocutorul
nu e īncăpăţīnat īn străbaterea unor puncte, evadează fertil īn largi digresiuni
portretistice, epic-istorice sau ideologice.
Un capitol
splendid este cel consacrat Alicei Voinescu, intelectual de adevărată rasă,
victimă, īntre atīţia alţii, a barbariei comuniste, autoarea monografiei din
1936 despre Montaigne, care i-a fost pasiunea de-o viaţă. Alexandru Paleologu a
fost şi el predispus spre Montaigne īncă de la vīrstele formării, cu o
componentă... genetică: "o anumită dispoziţie, probabil naturală, ereditară
la noi īn familie, pe linie paternă, adică gustul pentru buna dispoziţie, pentru
glumă, pentru rīs" (p.249); terenul a fost apoi pregătit de o lectură
decisivă a adolescenţei, Candide al lui Voltaire. Paleologu īşi asumă
preceptul montaigneean, "je ne fais rien sans gaieté"°, şi, īn ultimul
capitol al cărţii, dedicat īn īntregime izvoditorului essais-urilor, īşi
mărturiseşte reperele principale ale naturii sale mentale īn triunghiul
Montaigne-Voltaire-Caragiale. Vibrez la unison cu Alexandru Paleologu atunci
cīnd susţine: "cred că Montaigne e de rangul lui Platon, ca atare, pe
deasupra istoriei filosofiei " (p.255).
Tuşe interesante sunt aduse şi la imaginea lui Noica, cel cu care
memorialistul a īmpărţit ani buni (totuşi, mi se pare că īn aceste pasaje,
Paleologu nu a fost īn forma maximă; de altfel, fondul e spus, mai aşezat şi cu
īntreg protocolul, īn Despărţirea de Noica din volumul Ipoteze de
lucru, 1980). Mai pătrunzător e īn crochiul, fugitiv, al lui Nichita
Stănescu dintr-un anume unghi: "Cīt era Nichita de mare, cinismul pe care īl
afişa era dezgustător īn articole, luări de atitudine, īn luări de cuvīnt, īn
special īn ultimii ani. El era un poet mare dar un cinic mărunt. Cinismul e o
artă" (p.240).
O mare parte din dialog adastă asupra experienţei penitenciare a lui
Alexandru Paleologu care, montaignean, rabelaisian ("grotescul uman īn
formele lui primare") şi noician, īntrucītva, aici, preferă să-i exhibe
preponderent efectele "benigne", ("e un mediu experimental extraordinar"),
utile formativ. Tensiunea morală de vīrf e īn paginile īn care mărturisitorul
īşi descarcă sufletul, narīnd "pactul" pe care l-a făcut cu ticăloşii: īn
puşcărie fiind, īn1964, s-a lăsat influenţat de realele deschideri culturale
care-i erau aduse la cunoştinţă, şi a acceptat să fie preşedintele unui club al
īnchisorii, unde a ţinut o conferinţă conformistă, să scrie, pentru Glasul
patriei, două articole apăsat critice (la adresa lui Mihai Fărcăşanu şi,
respectiv, a lui Cioran pe care-i admira) şi, īn cele din urmă, să semneze un
angajament de "turnător" la Securitate (pe care nu l-a onorat decīt cu lucruri
anodine, inofensive).
Vorbită de un Alexandru Paleologu, cartea nu poate fi decīt,
catifelat şi cu nonşalanţă, rafinată; elegant şi cu bonomie, sfidătoare ;
destins şi suplu, filozofică. Din cīnd īn cīnd, formulări strălucitoare sparg
filele: "istoria noastră nu are o adolescenţă" (p.46); "hegelienii au
fost să nu zic mediocri dar, īn general, oficiali, etatişti, oamenii poliţiei.
De fapt hegelianismul este o filosofie a turnătoriei" (p.148); "Noica are
o limbă a lui, care nu este limba obişnuită, este limba noiciană" (p.155);
aş cita şi pasajul, delicios frondeur٭, despre cum trebuie să fie un gentleman
sau o lady, de la p.168, dar nu mai am spaţiu.
Am scris, īn 1972, īn Magazinul
lui Paler, pe cīnd nu-l cunoşteam cītuşi de puţin pe Paleologu, un (prim)
articol despre el, intitulat
Un gentleman melancolic, ironic şi "vechi". După lectura acestei cărţi
(pe care, să nu se supere Stelian Tănase, eu aş fi alcătuit-o ceva mai ordonat
şi mai tacticos) am motive īn plus să fiu mulţumit de acel titlu din juneţe.
______________________________
1)
Al.Paleologu Stelian Tănase, Sfidarea memoriei (Convorbiri), aprilie
1988-octombrie 1989, Ed. DU Style, 1996, 288 p.
  George PRUTEANU
|
|