|
FEMEI, BĂRBAŢI ŞI SARCINILE CE LE REVIN
Voiam să dau īn acest număr o
cronică la Ion Ianoşi, Idei inoportune dar, la o a doua lectură a cărţii
şi a celor care au precedat-o pe linia confesivă (Secolul nostru cel de toate
zilele şi Opţiuni), dialecticianul din mine mi-a şoptit că discuţia
se complică, ambele feţe avīnd la rīndul lor două feţe, aşa că o amīn cu măcar o
săptămīnă.
Īntre timp, īn numărul de faţă, un intermezzo. Fireşte că ceea ce
voi lua eu, mai jos, īn tărbacă pentru cititorii Dilemei nu e de-a
binelea o carte: e o īncropeală un "material" o "sarcină" bifată. Rigizii
īnălţimilor sihastre vor spune că nici n-ar fi trebuit să bag īn seamă aşa ceva.
Dar "obiectul" a apărut, e pe piaţă, se cumpără, se citeşte, deci īndeplineşte
toate funcţiile unei cărţi, inclusiv pe aceea de a īnrīuri minţile care o
parcurg. Nu e oare datoria mea de cronicar al gīndirii īn hăţişul de buruieni şi
orhidee, otrăvuri şi esenţe, al tranziţiei, ca, abia īn asemenea cazuri, la
asemenea hahalere de texte-de-larg-consum, să sar mai abitir īn sus şi să
vociferez către popor: uitaţi-vă ce produce noua epocă a NEP٭-ului! Uitaţi-vă la
ce monstruozităţi duce corceala dintre liberalismul īngălat şi dogmatismul din
sīnge! Uitaţi-vă la această nemuritoare prostie care acum zburdă slobodă de
chingile ideologice, şi-n vīnzoleala ei nezăgăzuită dă, fireşte, īn gropi şi mai
mari!
Paralelipipedul de hīrtie care mi-a picat īn mīnă se intitulează
Maniere şi educaţie civică1, fiind semnat de un anume dr.
Mircea Preda. Nu ştiu şi nici că-mi pasă īn ce e doctor dumnealui, cīnd eu văd
limpede că nu-i nici măcar felcer. Are o mentalitate de fost activist de
judeţeană de partid (de mīna a treia) şi un "stil" pe măsură.
Improvizatul dascăl de bune maniere īşi īncepe dirigenţia cu
consideraţiuni generale (daţi-mi voie să zic chiar generalissime) despre Om şi
Ce Vrea El
("Pretutindeni, pe toate meridianele şi paralelele globului pămīntesc au
trăit şi trăiesc oameni... Nici o societate nu poate exista fără oameni", p.
10; o societate fără oameni care va să zică că nu īi are). Urmează un
capitol ciupit scurt din Engels, cu tituluş "Rolul muncii īn formarea şi
dezvoltarea personalităţii omului". Reminiscenţe nedigerate de la orele de
"īnvăţămīnt politic" vom mai īntīlni pe tot parcursul nostimei arătări, unele la
fel de grosolan calchiate: la p. 14 aflăm că
"familia
este un instrument
(?!) hotărītor īn formarea tinerei
generaţii", iar la p. 91 că, se putea altfel?, "familia constituie celula
de bază a societăţii etc.). Cum e cu munca? "Īn procesul
muncii... omul īşi probează dīrzenia, optimismul
(p.12). Dar tot omul
e dīrz şi optimist ? Nu. Alţii muncesc superficial, nu se preocupă de
ridicarea continuă a nivelului lor de cunoştinţe profesionale (p.13).
Trebuie īnfieraţi la Colţul Agitatoric, pe frontispiciul căruia putem trece o
frază de la p.16 : Creşterea şi educarea copiilor, a tinerei generaţii, este
(sic! corect : sunt) o datorie şi o obligaţie de seamă a familiei şi a
şcolii, care trebuie să-şi īndeplinească rolul, atribuţiile şi sarcinile care īi
(sic ! corect : le) revin īn educarea şi instruirea profesională a copiilor, a
generaţiei care va prelua ştafeta dezvoltării viitoare a societăţii".
Concret, părinţii ce fac ei, ziua şi noaptea? Părinţii de astăzi participă,
la actul de naştere (!) al generaţiei viitoare" (p.
14).
Bine prelucraţi īn stil aparatcik٭, ajungem la sfaturile de bună
purtare propriu-zise. Aici, comicul involuntar atinge cele mai īnalte culmi :
"o atenţie specială trebuie să se acorde purtatului mănuşilor cu prilejul
salutului(p. 29). Sărutul pe obraz şi/sau īmbrăţişarea trebuie "făcute
cu condescendenţă şi măsură" (p. 30). Doctorului Preda īi scapă flagrant
sensul cuvīntului "condescendenţă٭".
Un sfat f.f. important pentru doamne: "Femeia nu va răspunde la
salutul bărbatului exprimat prin sărutarea mīinii, sărutīnd şi ea mīna
bărbatului" (p. 32; trebuia curmată odată şi odată această libidinoasă
simetrie). Tovarăşele noastre de viaţă beneficiază şi de anumite libertăţi ("statul
picior peste picior nu se interzice, p. 37) dar cu condiţii severe:
rochia să acopere perfect genunchii (id.). "Rochia de seară",
spune dr. Preda, trebuie să fie "ceva mai lungă" (p. 40), dar nu se
precizează mai lungă decīt ce. Nici prea lungă, īnsă nu e bine: "Femeile vor
evita mersul pe stradă cu rochii lungi pīnă la pămīnt (p, 41). Īn privinţa
cravatei la femei, dr. Preda are o premoniţie: "Noi nu credem că
aceasta (cravata) se va extinde prea mult īn timp şi spaţiu" (p. 42).
Are şi elasticitatea o
limită.
Tocurile īnalte īi sunt antipatice d-rului P. care, cu viziunea
d-sale de secretar cu propaganda la ţară, le dă o joasă apreciere: ele
crează (sic! corect: creează) impresia că femeia nu este dispusă
să alerge prea mult pentru īndeplinirea sarcinilor ce-i revin" (p. 42).
Şi unghiile lungi īmpiedică femeia să-şi īndeplinească sarcinile ce-i revin:
"unghiile exagerat de lungi şi ascuţite denotă mai degrabă că persoanei īn cauză
nu-i prea stă gīndul la treabă, asemenea unghii ar incomoda-o" (p.
43). Īn mod tare drastic şi misterios, dr. P. consideră perucile un subiect
tabu: "discuţiile pe această temă, ca şi cea (sic! corect: pe cea) a
vopsitului părului natural, trebuie evitate (p. 43).
Īn legătură cu mersul pe stradă,
concepţiile d-lui dr. Preda nu īngăduie nici o abatere: "deplasarea se face
numai (!) īn direcţia fluxului general al mulţimii" (p.
43). Vai de disidenţii care au treabă īn direcţia cealaltă.
Ajungem acum (mergīnd cuminţi numai īn direcţia fluxului general) la
mīncare. "Se poate alege un local popular pentru a servi personal o masă
(p. 48). Dr. P., care nu s-a
prea omorīt cu cititul, crede că "a servi īnseamnă a mīnca şi că
"personal"= singur. Să zicem că am mīncat (pardon! "am servit"!)
şi vrem tabacioc٭. Dr. P. e ultra-culant
cu ţigările altora: "Din ţigările gazdei sau ale altei persoane putem să ne
folosim de cel mult două-trei ori (p. 55); din 6 comeseni ne-am
scos un pachet. Despre
telefon, dr. P. se exprimă cu
mare avīnt: "Prin intermediul telefonului, oamenii se simt... mai uniţi,
mai puternici" (p. 62). Vorba e: grăim cīt grăim, dar cum mīntuim
taclaua? Dr. P. ne dă o indicaţie preţioasă: "Se recomandă ca orice
convorbire telefonică să se īncheie īntr-o notă de optimism şi īncredere
reciprocă" (p. 68). Eventual şi cu urale, mă gīndesc. Oricum, nu
trebuie precupeţit nici un efort īn acest sens.
Cum ne comportăm la serviciu? "Femeile trebuie să evite a-şi
schimba ciorapii... īn faţa colegilor'' (p. 98; dr. P., din
decenţă, nu menţionează, dar cred că directiva e valabilă şi pentru furou,
sutien, corset, burtieră ş.c.l.). Īn rest, īnsă, ce ai voie la slujbă? "Să
militezi şi să faci tot ce depinde de tine pentru a menţine un climat sănătos"
(p. 100).
Concluziile, măi
cititorule, trage-ţi-le singur, dar nu īn faţa colegilor şi īntr-o notă de
optimism.
____________________
1) Ed. Odeon, Buc. 1995, 176 p., 1950 de lei. Inutil să adaug că autorul mīnuieşte o limbă romānă ca vai de capul ei, presărată din belşug, cum s-a şi văzut, cu elementare erori de gramatică.
|