|
|
|
O CARTE PALIMPSEST
DESPRE ORAŞUL
PALIMPSEST
Mi-e
cam ruşine. Păi ce titlu a fost ăla de data
trecută?! "Revizuiri necesare"... E de un
academism crispant, morgat, scrobit. Cititorul
care m-a urmărit, cīt de cīt, de-a lungul lucrării
mele cronicăreşti, şi care l-a citit şi pe Pleşu
de unde a aflat că la noi nimic nu e luat de
inocent, că se caută mintenaş "dedesubtul,
"ţinta", "scopul", īşi va fi pus
īntrebarea-cascadă: ce aşteaptă? ce vīnează?, de
ce a trīntit un titlu ale cărui litere sunt,
parcă, din gheaţă de lemn? la ce presiuni a cedat?
cui vrea să placă?
cui prodest°?
al cui joc īl face?
Īn bună şi rotundă retorică, ar fi normal să iau
acum o poză degajat-senină pīnă-n vīrful unghiilor
şi să emit cu un zīmbet superior, īngăduitor şi
blajin: - Fals!
Nimic
din toate astea!
Pur şi
simplu... etc. etc.
Dar - uite, vezi, ăsta e defectul meu! - eu sunt
franc. Nu poci pentru ca să-mi trag cititorul pe
sfoară. Aşa că iau altă poză. Mă īncrunt (adică e
ceva grav la mijloc, nu e de rīs) şi admit cu voce
joasă: - Da, domnule. Am fost convenţional,
concesiv la titlu, am fost prudent. Mi-am zis că
şi aşa articolul era contondent şi m-am sfiit,
homo sum°,
să-l mai ghintuiesc şi cu un titlu īnţepător.
"Lasă
(mi-a şoptit conştiinţa mea panicată) unul
belferesc şi moale". Am lăsat.
Dixi°
u. s. w.°
Dar azi? Ieri īntuneric, azi lumină, ieri tiranie,
azi libertate. Azi pot fi cu fruncea sus. Azi laud
o carte frumoasă, cinste cui a făcut-o. Frumoasă
şi pe dinafară şi pe dinăuntru. Doar Humanitas mai
scoate aşa cărţi arătoase. Cea de care mă ocup a
apărut la Ed. Fundaţiei Culturale Romāne. Este o
īnţeleaptă punere laolaltă a studiilor şi
evocărilor lui Emanoil Hagi-Mosco, sub titlul
Bucureşti. Amintirile unui oraş - Ziduri
vechi. Fiinţe dispărute. Ediţia e
īngrijită (bine: acribios, īmbogăţitor) de Ştefan
Pleşia, Dan Pleşia şi Mihai Sorin Rădulescu, cu un
cuvīnt īnainte de un emul al autorului, Paul
Cernovodeanu. Fiindcă ziceam că şi cartea obiect
e chipeşă, se cuvine să precizez cui se datorează
asta: redactorului Aristiţa Avramescu,
tehnoredactorului Gh. Chivu şi realizatorului
copertei, al supracopertei şi al forzaţului,
Floarea Ţuţuianu. Gentileţuri, veţi ricana.
Ricanaţi, ricanaţi, ceva tot rămīne. Iar eu am să
v-o-ntorc ritos: Pardon! Unu, că nu suntem chiar
aşa de excedaţi de gentileţuri īn lumea sīlhuie
prin care tranzităm; doi, că nici nu apar chiar
aşa des rezonurile pentru gentileţuri; şi trei,
cartea arată realmente delicios (minus capitolul
ilustraţii, pe care leaş fi vrut o idee mai
contrastante şi, mai ales, mai multe); dar dacă
v-aş spune şi preţul, n-aş mai fi aşa drăgălaş.
Fapt
e că merită. Cine are-n casă Istoria
Bucureştilor a lui Gion, pe a lui Iorga
şi pe a lui Giurescu, cine are volumele despre
acest pīrdalnic oraş ale lui Bacalbaşa (Bucureştii
de altădată), Crutzescu (Podul Mogoşoaiei),
Potra (Din Bucureştii de ieri sau
Istoricul hanurilor bucureştene), Predescu,
Şt.
Ionescu, M. Constantinescu, G. Barbu,
I. Paraschiv, A. Ştefănescu, Gh. Leahu - nu se poate lipsi de acest op cu aer de
album "His master's voice"
şi conţinut mustos, din care cel epic e parcă un amestec din N. Filimon, Gion şi
G. Călinescu.
Emanoil Hagi-Mosco (1882-1976) este īn primul rīnd
un eminent genealogist, cap de şcoală īn acest
domeniu. Īn al doilea rīnd, e un pasionat de
arhitectură, cu studii serioase la Roma.
A
studiat, īn fine, şi dreptul. Era firesc ca
interferenţa acestor trei linii spirituale:
contemplarea şi cercetarea clădirilor,
investigarea catenelor familiale īn adīncimea
timpului şi observaţia din unghiul jurisprudenţei,
la care se adaugă şi harul de a povesti
pe-ndelete, dens şi colorat, să genereze o natură
quasi-balzaciană. Em. Hagi-Mosco pleacă de
la faţade şi avatarurile lor pentru a ajunge
intra muros°,
la trecutele vieţi de domni, doamne şi domniţe pe
care le reconstituie expert şi deloc convenţional:
citiţi amplele crochiuri biografice īn
aqua-forte făcute Annei de Noailles sau
Marthei Bibescu şi veţi vedea că nu istoriseşte un
moşneag dulcic şi pan-tolerant, ci un observator
rece, anatomist şi fiziologist de suflete, cu
spirit critic şi verb acid.
Memoria balzacianului Hagi-Mosco parcurge
foste străzi īn īntregime (Colţei, Clemenţei),
casă cu casă (dar fiecare, sau aproape, dintre ele
e doar vīrful aisbergului, pentru că autorul vede
enorm şi simte sinuos spaţiul edilitar ca pe un
palimpsest, straturi peste straturi de timp:
unde e blocul a fost un palat, īnaintea acestuia
un han, construit pe locul unei grădini, care şi
mai demult fusese etc.) şi, după ce dă liniştit
laoparte, foarte Aymé şi foarte Sage,
acoperişurile, ne relatează succesiunea īn veac a
locatarilor sau a proprietarilor, oprindu-se acolo
unde povestea are miez şi aşternīndu-ne mici
nuvele din care īnveţi, vorba filosofului īn
dizgraţie, mai mult decīt din manualele de
economie politică sau de istoria moravurilor.
Mici
nuvele am zis? Dar studiul "Ceva despre
asasinarea lui Barbu Catargiu (1862)" e
un mic... roman poliţist cu prezentarea faptelor,
din mai multe unghiuri, apoi a suspecţilor şi a
falselor piste şi, īn fine, a explicaţiilor
clarificatoare ale autorului-detectiv, la fel de
priceput īn latura senzaţionalistă cīt şi-n
labirintul (internaţional) al motivaţiilor crimei.
Evident că e implicat şi Cuza, şi viziunea cītuşi
de puţin protocolar-didactică a lui Em.
Hagi-Mosco, de care pomeneam mai sus, e şi aici
vituperant
prezentă: "Făcīnd abstracţie de
īnfăptuirile social-politice de nepreţuit ale lui
Cuza, pe temeiul cărora trebuie să i se
ierte restul, īn viaţa privată era cinic,
ateu, despot, afemeiat fără ruşine,
jucător de cărţi, īnconjurat de lichele ş.a."
(p. 196). V-am convins că E.H-M. descrie oameni
vii, şi nu statui?
Cīt despre statui... Īncă īn 1956, autorul
deplīngea faptul că "oraşul este sărac īn
clădiri vechi. Datorită urgiei vremurilor,
nepriceperii sau nepăsării unora şi mai cu
seamă lipsei de cinstire a trecutului
din partea altora, aproape toate rămăşiţele
acelui trecut au pierit" (p. 149). Em.
Hagi-Mosco n-a mai apucat apocalipticii ani ai
oraşului de după '77!
Şi mai e o observaţie a sa pe care vreau s-o evidenţiez, o explicaţie a deficitului nostru de spirit civic: "Bucureştii, oraş domnesc, cīt priveşte cīrmuirea obştească, n-a avut niciodată ceva asemănător cu oraşele din Occident, cu viaţă proprie orăşenească (....) Viaţa de oraş-burg n-a existat la noi (p.111). Solidul aparat de note adaugă īncă un strat de informaţie fie din trecut, īn completarea autorului, fie de după decesul său, cīnd multe din cele descrise de el au fost ceaushizate confirmīnd destinul de palimpsest al urbei şi al cronicii ei.
  George
PRUTEANU
|