Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate īn text, ci doar acelea substanţial comentate.

O CARTE PALIMPSEST DESPRE ORAŞUL PALIMPSEST 

           
Mi-e cam ruşine. Păi ce titlu a fost ăla de data trecută?! "Revizuiri necesare"... E de un academism crispant, morgat, scrobit. Cititorul care m-a urmărit, cīt de cīt, de-a lungul lucrării mele cronicăreşti, şi care l-a citit şi pe Pleşu de unde a aflat că la noi nimic nu e luat de inocent, că se caută mintenaş "dedesubtul”, "ţinta", "scopul", īşi va fi pus īntrebarea-cascadă: ce aşteaptă? ce vīnează?, de ce a trīntit un titlu ale cărui litere sunt, parcă, din gheaţă de lemn? la ce presiuni a cedat? cui vrea să placă? cui prodest°? al cui joc īl face?
            Īn bună şi rotundă retorică, ar fi normal să iau acum o poză degajat-senină pīnă-n vīrful unghiilor şi să emit cu un zīmbet superior, īngăduitor şi blajin: - Fals! Nimic din toate astea! Pur şi simplu... etc. etc.
            Dar - uite, vezi, ăsta e defectul meu! - eu sunt franc. Nu poci pentru ca să-mi trag cititorul pe sfoară. Aşa că iau altă poză. Mă īncrunt (adică e ceva grav la mijloc, nu e de rīs) şi admit cu voce joasă: - Da, domnule. Am fost convenţional, concesiv la titlu, am fost prudent. Mi-am zis că şi aşa articolul era contondent şi m-am sfiit, homo sum°, să-l mai ghintuiesc şi cu un titlu īnţepător. "Lasă (mi-a şoptit conştiinţa mea panicată) unul belferesc şi moale". Am lăsat. Dixi° u. s. w.°
            Dar azi? Ieri īntuneric, azi lumină, ieri tiranie, azi libertate. Azi pot fi cu fruncea sus. Azi laud o carte frumoasă, cinste cui a făcut-o. Frumoasă şi pe dinafară şi pe dinăuntru. Doar Humanitas mai scoate aşa cărţi arătoase. Cea de care mă ocup a apărut la Ed. Fundaţiei Culturale Romāne. Este o īnţeleaptă punere laolaltă a studiilor şi evocărilor lui Emanoil Hagi-Mosco, sub titlul Bucureşti. Amintirile unui oraş - Ziduri vechi. Fiinţe dispărute. Ediţia e īngrijită (bine: acribios, īmbogăţitor) de Ştefan Pleşia, Dan Pleşia şi Mihai Sorin Rădulescu, cu un cuvīnt īnainte de un emul al autorului, Paul Cernovodeanu. Fiindcă ziceam că şi cartea­ obiect e chipeşă, se cuvine să precizez cui se datorează asta: redactorului Aristiţa Avramescu, tehnoredactorului Gh. Chivu şi realizatorului copertei, al supracopertei şi al forzaţului, Floarea Ţuţuianu. Gentileţuri, veţi ricana. Ricanaţi, ricanaţi, ceva tot rămīne. Iar eu am să v-o-ntorc ritos: Pardon! Unu, că nu suntem chiar aşa de excedaţi de gentileţuri īn lumea sīlhuie prin care tranzităm; doi, că nici nu apar chiar aşa des rezonurile pentru gentileţuri; şi trei, cartea arată realmente delicios (minus capitolul ilustraţii, pe care le­aş fi vrut o idee mai contrastante şi, mai ales, mai multe); dar dacă v-aş spune şi preţul, n-aş mai fi aşa drăgălaş.
            Fapt e că merită. Cine are-n casă Istoria Bucureştilor a lui Gion, pe a lui Iorga şi pe a lui Giurescu, cine are volumele despre acest pīrdalnic oraş ale lui Bacalbaşa (Bucureştii de altădată), Crutzescu (Podul Mogoşoaiei), Potra (Din Bucureştii de ieri sau Istoricul hanurilor bucureştene), Predescu, Şt. Ionescu, M. Constantinescu, G. Barbu, I. Paraschiv, A. Ştefănescu, Gh. Leahu - nu se poate lipsi de acest op cu aer de album "His master's voice" şi conţinut mustos, din care cel epic e parcă un amestec din N. Filimon, Gion şi G. Călinescu.
            Emanoil Hagi-Mosco (1882-1976) este īn primul rīnd un eminent genealogist, cap de şcoală īn acest domeniu. Īn al doilea rīnd, e un pasionat de arhitectură, cu studii serioase la Roma. A studiat, īn fine, şi dreptul. Era firesc ca interferenţa acestor trei linii spirituale: contemplarea şi cercetarea clădirilor, investigarea catenelor familiale īn adīncimea timpului şi observaţia din unghiul jurisprudenţei, la care se adaugă şi harul de a povesti pe-ndelete, dens şi colorat, să genereze o natură quasi-balzaciană. Em. Hagi-Mosco pleacă de la faţade şi avatarurile lor pentru a ajunge intra muros°, la trecutele vieţi de domni, doamne şi domniţe pe care le reconstituie expert şi deloc convenţional: citiţi amplele crochiuri biografice īn aqua-forte făcute Annei de Noailles sau Marthei Bibescu şi veţi vedea că nu istoriseşte un moşneag dulcic şi pan-tolerant, ci un observator rece, “anatomist şi fiziologist” de suflete, cu spirit critic şi verb acid.
            Memoria balzacianului Hagi-Mosco parcurge foste străzi īn īntregime (Colţei, Clemenţei), casă cu casă (dar fiecare, sau aproape, dintre ele e doar vīrful aisbergului, pentru că autorul vede enorm şi simte sinuos spaţiul edilitar ca pe un palimpsest, straturi peste straturi de timp: unde e blocul a fost un palat, īnaintea acestuia un han, construit pe locul unei grădini, care şi mai demult fusese etc.) şi, după ce dă liniştit laoparte, foarte Aymé şi foarte Sage, acoperişurile, ne relatează succesiunea īn veac a locatarilor sau a proprietarilor, oprindu-se acolo unde povestea are miez şi aşternīndu-ne mici nuvele din care īnveţi, vorba filosofului īn dizgraţie, mai mult decīt din manualele de economie politică sau de istoria moravurilor.
            Mici nuvele am zis? Dar studiul "Ceva despre asasinarea lui Barbu Catargiu (1862)" e un mic... roman poliţist cu prezentarea faptelor, din mai multe unghiuri, apoi a suspecţilor şi a falselor piste şi, īn fine, a explicaţiilor clarificatoare ale autorului-detectiv, la fel de priceput īn latura senzaţionalistă cīt şi-n labirintul (internaţional) al motivaţiilor crimei. Evident că e implicat şi Cuza, şi viziunea cītuşi de puţin protocolar-didactică a lui Em. Hagi-Mosco, de care pomeneam mai sus, e şi aici vituperant prezentă: "Făcīnd abstracţie de īnfăptuirile social-politice de nepreţuit ale lui Cuza, pe temeiul cărora trebuie să i se ierte restul, īn viaţa privată era cinic, ateu, despot, afemeiat fără ruşine, jucător de cărţi, īnconjurat de lichele ş.a." (p. 196). V-am convins că E.H-M. descrie oameni vii, şi nu statui?
             Cīt despre statui... Īncă īn 1956, autorul deplīngea faptul că "oraşul este sărac īn clădiri vechi. Datorită urgiei vremurilor, nepriceperii sau nepăsării unora şi mai cu seamă lipsei de cinstire a trecutului din partea altora, aproape toate rămăşiţele acelui trecut au pierit" (p. 149). Em. Hagi-Mosco n-a mai apucat apocalipticii ani ai oraşului de după '77!

        Şi mai e o observaţie a sa pe care vreau s-o evidenţiez, o explicaţie a deficitului nostru de spirit civic: "Bucureştii, oraş domnesc, cīt priveşte cīrmuirea obştească, n-a avut niciodată ceva asemănător cu oraşele din Occident, cu viaţă proprie orăşenească (....) Viaţa de oraş-burg n-a existat la noi” (p.111). Solidul aparat de note adaugă īncă un strat de informaţie fie din trecut, īn completarea autorului, fie de după decesul său, cīnd multe din cele descrise de el au fost ceaushizate confirmīnd destinul de palimpsest al urbei şi al cronicii ei. 

       George PRUTEANU
Dilema, nr. 143, 6 oct. 1995