Info  Indice de nume (exclusiv pentru secţiunea "Viaţa din cărţi"). Nu figurează toate numele menţionate în text, ci doar acelea substanţial comentate.    

SUBCONȘTIENTUL, PRIETEN DRAG ÎN LUPTA VIEȚII

         Fan al Dilemei, bun găsit! Ce crezi dumneata că am ținut eu în mînă, eu, buchisitor profesionist și dătător de seamă la gazete, în aerul tare și elitist al Păltinișului? Ei bine, între două ploi și-un zmeuriș, am fost cuprins de remușcări la gîndul că nu i-am informat nicicînd pe cititori ce e cu acest „Sandra Brown“ al României numit Pavel Coruț. Omul, fost ofițer de marină și de, zice el, contrainformații, a scos, în ultimii ani, carte peste carte, cu fantasmagorii bubulice, care au prins la o anume categorie de public, a cîștigat și niscaiva bănet, așa că s-a simțit dator să scrie și un op cu considerațiuni despre viață și societate. „Dator“ e puțin spus. Mai potrivit ar fi fost: „ales“ – în paginile scrierii de care voi vorbi1 se întrevede frecvent o postură mesianică, P.C. nutrind, nu chiar în secret, convingerea că Providența l-a selectat ca să-i îndrepte pe băștinașii plaiurilor carpato-danubiano-pontice pe drumul cel bun.

În acest sens, a elaborat volumul acesta (cu titlu strîmb, care promite o, de fapt, inexistentă cercetare diacronică), o juxtapunere prolixă de indicații gongorice și îndrumări leșinate (în care teza maniaco-obsesivă a autorului este autosugestia, adică fraze pe care să ți le turui singur fix de douăzeci de ori, computabile cu mărgele pe sfoară, recte mătănii), de sfaturi șmecheresco-sacerdotale („cugetați zile în șir, săptămîni în șir“ ca să pricepeți „cum se papă borșul fără faceți bubiță la botișor“, pp. 46, 288), de poncife gospodărești care ar asigura „reușita în viață “ (să fii harnic, să-ți păstrezi calmul, să nu bei), de lecții de dirigenție de piață și viață pentru adulții care vor să vîndă „blugi“ și nu știu cum să facă (v. p. 25) ori să iubească „una sau mai multe persoane de sex opus“ („orice om normal, femeie sau bărbat, iubește din adolescență și pînă la adînci bătrîneți una sau mai multe persoane de sex opus“, p. 362). În materie de amor – că veni vorba -, concepțiile (să le zic așa) ale domnului C. pendulează între stilul „Jean Moscopol“ („Oamenii cu dragostea stinsă ori fără visuri de dragoste cad în blazare, renunță la lupta vieții “, p. 363) și stilul „Ion Teleagă'“ („Cei care iubesc persoane de același sex sunt cazuri patologice, buni de băgat în ospiciu“, p. 362).Tonul de marș mobilizator și dur, de cazarmă sau de Auschwitz nu e folosit doar în chestiunea homosexualilor, pentru care P.C. preconizează „măsuri coercitive“ apte să-i lichideze „în maxim (sic) o generație“ (p. 363), ci și în domeniul social-edilitar: „Prin entuziasm popular se pot realiza lucruri minunate de interes obștesc, cum ar fi monumente, mausolee“ (p. 163). Ideea, de un optimism robust, e inspirată din șantierele Agnita-Botorca sau Bumbești-Livezeni, dar trebuie făcută mențiunea dublă, că 1) acolo au rezultat căi ferate, nu mausolee, și că, 2) dacă entuziasmul nu e temeinic stimulat cu pușca și pîrnaia, nu iese nimic.

    Drîmba ideilor lui P.C. susură și-n registru de slow-fox; în acest mod galeș, de pildă, este pusă problema subconștientului: „Cine este acest prieten drag care are grijă de noi zi și noapte? Este subconștientul“ (p. 75). Nimic mai just: prieten drag/ ne cunoaștem de-o viață/ de ani și ani/ lîngă mine te știu/ mi-ai dat mereu un surîs, o povață...
            Cel mai adesea, însă, acordurile povețelor lui P.C. sună pe undeva între tulnic și trombon. Autorul ciupește coarda naționalismului fanfaron, mai-mai să o rupă: „Toate civilizațiile europene și indo-tibetane au plecat din Carpați“ (p. 112). Sau “metoda picăturii e românească nu chinezească“ (p. 187). În mentalitatea fundamentalist
-protocronissimă a dlui C., bucureștenii sunt ombilicul universului: „Noi, getodacii, suntem poporul din Crucea Lumii“ (p. 282), iar "România e un loc sfînt și norocos“ (p. 25). Noi suntem deci eminamente mai breji decît tot restul (ghinionist!) al mapamondului, care ne este inferior și pe plan teluric (suntem cei mai viteji, v. p. 283), dar mai ales pe planul transcendenței, unde radem tot ( "noi ortodocșii suntem mult mai creștini /sic!!!/ decît catolicii“, p. 340) și, ce mai tura-vura, suntem campioni, absoluți: „Suntem primii creștini din lume (sic). Am fost creștini cu două-trei mii de ani înainte de sosirea lui Cristos (sic)... aici s-au pus bazele creștinismului“ (p. 283), de unde reiese că Biblia e moft și că noi L-am creștinat pe Mîntuitor, nu El pe noi. Nici nu se putea altfel, de vreme ce, fără vreun dubiu, zice dl C., „ziua nașterii lui Cristos e românească“ (id. ???).

            (Mă văd nevoit să observ că acest super-neo- și neaoș-creștinism de cenaclu și de tribună al dlui P.C., e, în fond extrem de suspect și de... neortodox, întrucît d-sa propovăduiește frenetic, cu argumente de „fizică și paleoastronautică“ (v. p. 14), reîncarnarea, noțiune cu care Dreapta Credință e complet incompatibilă). De altfel, serios vorbind, nu numai creștinismul d-lui Coruț e o pospăială demagogică, ci și restul cunoștințelor dumisale bazate pe informații de gazetărie senzaționalistă, nici acelea solid digerate, și pe calchieri din opuscule de genul Arta de a reuși în viață de Dale Carnegie (ed. rom. Socec & Co., SA, Buc., f. a.). Dacă adaug că cele mai multe pagini au un aer de autoreclamă pe cît de vulgară, pe atît de ridicolă („regulile din această carte sunt asemenea unor descîntece: ne vindecă și ne ridică fără a realiza / sic/ cînd și cum“, p. 58, sau, și mai caraghios: „după cum ați remarcat am construit calea către supraom /!/ prin mijloace simple lipsite de cheltuieli materiale“, p. 88), nu mai am de spus decît că, pînă să predea "arta succesului“, P.C. trebuie să învețe să evite boacănele gramaticale2, de nu cumva acestea or fî ținînd, „la români“, de strategia izbîndirii…

_________________________________

1)  Arta succesului la români, Ed. Miracol, Buc., 1994, 400 pag., 2500 lei.
            **) Expertul în reușită stă prost cu VERBELE, fie ca formă („nu pot încape“, p.329 – corect: încăpea ; „eu continui“, pp. 176, 356 – corect: continuu), fie ca acord („pericolul restaurației socialismului și /a/ monarhiei m-au determinat“, p. 291 – corect: m-a ; „le-a trosnit cînd le dureau măseaua“, p. 301 – corect: durea; „educația și instruirea îi va permite“, p. 294 – corect: vor), cu SUBSTANTIVELE („îi vor înșfăca din volei“, p. 346 – corect: vole ; „președenție“, p. 301 – corect: președinție), cu ADJECTIVELE („mediul familiar de naștere“, p.22 – corect: familial; „ale uneia și aceleași medalii“, p.367 – corect: aceleiași), cu PRONUMELE („le-am testat,  fapt pentru care mă bucur de sănătate“, p. 58 – corect: datorită căruia; „editurile Gemenii al cărui patron sunt și Varanha“, p. 88 – corect: cărei; „indivizi de a căror discernămînt și credință“, p. 239, corect: ale; „splendida Doamnă căruia mă închin“, p. 379 – corect: căreia) și cu multe altele. Iar „etimologia“ de la p. 291, conform căreia „politica“ ar proveni din „latinescul policitatio care înseamnă a promite“, e pur și simplu o prostie. Politică vine din gr. „politikos“ (al cetății), iar cuvîntul latinesc „policitatio“ nici nu există.

       George PRUTEANU

Dilema, nr. 141, 22 sept. 1995